Löytyykö täältä tietoa lihan pakastuksen kestävyydestä?
Meillä kasvatetaan pienimuotoisesti nautoja ja joka vuosi teurastetaan sonni omaan käyttöön.
Viime keväänä teurastettu sonni oli limousine. Nyt viime aikoina sekä paistit ja jauheliha on alkanut maistumaan jollain tapaa valjulta tekotavasta ja mausteista riippumatta. Äitini ja vaimoni mielestä maku johtuu siitä, että samaa lihaa tulee syötyä joka päivä. Itsekin olin ensin samaa mieltä, mutta viikonloppuna kävin steakhousessa kavereiden kanssa syömässä ja pihvit olivat vähintään yhtä hyviä kuin omista lihoista tehdyt pihvit vielä syksyllä.
Elikä pilaako pitkä pakastus lihasta jotain erityistä. Koska päälle päin lihassa ei ole havaittavissa mitään sen paremmin värin, koostumuksen kuin hajunkaan suhteen.
Aikaisempina vuosina ei ole ollut tällaista havaittavissa, mutta aiempina vuosina teuraat ovat olleet huomattavasti pienempiä ja lihat ovat loppuneet 3 - 4 kuukauden jälkeen. Nyt pakastus on kestänyt -32C lämpötilassa noin 7 kuukautta.
Lihan maku
4
393
Vastaukset
- Eräs emäntä
Riippuu ainakin siitä, mihin materiaaliin liha on pakastettu, jos pusseissa paljon ilmaa tai rikkoontuneet pakastamisen aikana tulee "pakastimen maku". Itse en ole huomannut vuodenkaan pakastusajan suuremmin vaikuttavan lihan makuun, kun ovat ilmatiiviissä vakuumipakkauksessa, joka teoriassa säilöön lihan viikkokausiksi ilman pakastustakin.
- näin se menee
Maku muuttuu rasvan härskiintyessä, mutta Limousinessa on aika vähän rasvaa, joten ei pitäisi muuttua, tosin taitaa olla sellainen sääntökin olemassa, että yli kaksi vuotta pakasteessa ollutta lihaa ei saa enää myydä.
Sialla aika on paljon lyhyempi, olikohan niin, että se oli puoli vuotta.- navettapiika
Meillä on ollut lehmä pakkasessa noin vuoden, eikä lihan maussa suurempia muutoksia ole ollut. Sikaa ei kyllä kestä yli vuoden pitää puolivuotta on ehkä sopivan mittainen maksimi säilytysaika. Nyt on roikkumassa aitoa lapikasta saa nähdä kuinka maistuvaa se on..
- Muamuija
Mikä on tuon -32 astetta tarkoitus, tavan pakastin kuitenkin vain noin -20 astetta? Pakastusnopeudella vaikutusta myös lihan laatuun, jos jäätyy hitaasti rikkoutui paljon lihassyitä, jotka sulaessa karkuuttaa nesteet pois lihasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475196- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131848Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh331221- 811214
- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984