Lihan maku

omaliha

Löytyykö täältä tietoa lihan pakastuksen kestävyydestä?
Meillä kasvatetaan pienimuotoisesti nautoja ja joka vuosi teurastetaan sonni omaan käyttöön.
Viime keväänä teurastettu sonni oli limousine. Nyt viime aikoina sekä paistit ja jauheliha on alkanut maistumaan jollain tapaa valjulta tekotavasta ja mausteista riippumatta. Äitini ja vaimoni mielestä maku johtuu siitä, että samaa lihaa tulee syötyä joka päivä. Itsekin olin ensin samaa mieltä, mutta viikonloppuna kävin steakhousessa kavereiden kanssa syömässä ja pihvit olivat vähintään yhtä hyviä kuin omista lihoista tehdyt pihvit vielä syksyllä.

Elikä pilaako pitkä pakastus lihasta jotain erityistä. Koska päälle päin lihassa ei ole havaittavissa mitään sen paremmin värin, koostumuksen kuin hajunkaan suhteen.
Aikaisempina vuosina ei ole ollut tällaista havaittavissa, mutta aiempina vuosina teuraat ovat olleet huomattavasti pienempiä ja lihat ovat loppuneet 3 - 4 kuukauden jälkeen. Nyt pakastus on kestänyt -32C lämpötilassa noin 7 kuukautta.

4

323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eräs emäntä

      Riippuu ainakin siitä, mihin materiaaliin liha on pakastettu, jos pusseissa paljon ilmaa tai rikkoontuneet pakastamisen aikana tulee "pakastimen maku". Itse en ole huomannut vuodenkaan pakastusajan suuremmin vaikuttavan lihan makuun, kun ovat ilmatiiviissä vakuumipakkauksessa, joka teoriassa säilöön lihan viikkokausiksi ilman pakastustakin.

    • näin se menee

      Maku muuttuu rasvan härskiintyessä, mutta Limousinessa on aika vähän rasvaa, joten ei pitäisi muuttua, tosin taitaa olla sellainen sääntökin olemassa, että yli kaksi vuotta pakasteessa ollutta lihaa ei saa enää myydä.

      Sialla aika on paljon lyhyempi, olikohan niin, että se oli puoli vuotta.

      • navettapiika

        Meillä on ollut lehmä pakkasessa noin vuoden, eikä lihan maussa suurempia muutoksia ole ollut. Sikaa ei kyllä kestä yli vuoden pitää puolivuotta on ehkä sopivan mittainen maksimi säilytysaika. Nyt on roikkumassa aitoa lapikasta saa nähdä kuinka maistuvaa se on..


    • Muamuija

      Mikä on tuon -32 astetta tarkoitus, tavan pakastin kuitenkin vain noin -20 astetta? Pakastusnopeudella vaikutusta myös lihan laatuun, jos jäätyy hitaasti rikkoutui paljon lihassyitä, jotka sulaessa karkuuttaa nesteet pois lihasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3517
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2129
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1825
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1746
    5. 80
      1165
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      310
      1112
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      131
      1019
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      949
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      905
    Aihe