hautajaisista kieltäytyminen :(

hopeton

eli tyttöystäväni äiti haudataan parin viikon päästä,ja tyttö kysyi haluunko osallistua hautajaisiin,vastasin että kyllä voin tulla jos haluut. nyt on alkanu ahdistamaan pelkkä ajatus :( ollaan seurusteltu melkeen vuosi,ja oon tavannu tytön vanhempia noin kymmenen kertaa. tytön vanhemmat ovat ruotsinkielisiä(mulla ei oo oikeen hallussa) ja kaikki sukulaiset ruotsinkielisä,enkä ole heitä koskaan tavannut...tosi ulkopuolinen olo kaiken surun keskellä vaikka itseänikin surettaa hänen poismeno...
tyttöystävä kyllä sanoi että ei mun oo pakko sinne tulla,mutta silloin tuntui että ei voi kieltäytyä...voinko vielä kieltäytyä?

17

5042

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pidä huolta

      Mene vaan. Tyttöystäväs tarvitsee siut sinne tueksi ja turvaksi. Et voi laittaa yksin noin vaikeaan paikkaan ja kyllä sinä sen kestät vaikka se ei yhtään huvitakkaan. Osoitat vastuuntuntoa häntä kohtaan menemällä sinne.

    • joupappa-1972

      jep, sekaan vaan, ei siellä tarinaa isketä ym koska hautajaiset kyseessä.. että sen puolesta pärjäät, tytön äidille kuitenkin viimeinen reissu. itsellä kuoli eno yllättäen muutama vuosi takaperin, ja mua pyydettiin yhdeksi kantajaksi arkulle, se oli hieno ele, koska aikoinaan touhuttiin yhessä paljon, metästeltiin ja tehtiin kalareissuja ym..

    • täti

      Jos sinua todella paljon ahdistaa niin voit toki myös kieltäytyä kun selität tyttöystävällesi. Onhan hänellä sukulaisensa siellä. Olet varmasti kuitenkin muutoin hänen tukenaan kaikin tavoin. Voimia telle.

    • aikuinen immeinen

      Voi kieltäytyä, hautajaisiin ei yleensä edes kutsuta, vaan ne ilmoitaan, mikään pakollinen tapahtuma se ei ole. Ja joo, ymmärrän sinua, et ole monesti tavannut, joten tuskin kovin läheinenkään, tätä nyt kuollutta, niin miksi menisit ?

    • hohhoijaa

      Tottakai olet menossa tueksi...aattele asiaa toisinpäin.....

    • Olet aikuinen jo?

      Ole hänen tukenaan. Voit lähteä kirkosta siunaustilaisuuden jälkeen pois, ellet halua osallistua muistotilaisuuteen, jota mahdollisesti jännität. Kirkossa pappi toimittaa siunauksen ja läsnäolijat laskevat kukat. Jos on arkkuhautaus, voit osallistua hautaussaattueeseen. Yleensä haudalla esitetään kutsu muistotilaisuuteen osallistumisesta ja sinne menevät ne, jotka haluavat. Eihän sinun tarvitse pitää puhetta, en usko, että sitä kukaan odottaa, joten älä jännitä.
      Osallistumalla osoitat arvostavasi tyttöystävääsi, tukevasi häntä läsnäolemalla hautajaisissa. Olet suomenkielinen. Piste. Kyllä se tässä maassa riittää. Jos ystäväni perhe olisi kiinankielisiä, menisin hautajaisiin. Suomalaiset ovat liian arkoja puutteellisen/puuttuvan ruotsinkielen suhteen. Jos en ymmärrä minulle puhuttua ruotsia, puhun reippaasti suomea tai tarjoan englantia. Oon suomalainen...

    • eva biaudet <3

      Jaaha vai että oikee bättre folkkien sekaan meet... Mä en ainakaa tollasten peppu petterien sekaa menis mistää hinnast.

    • Mihinkään ei ole

      pakko mennä. Niin paitsi omat hautajaiset... ja niihinkin joku muu roudaa sinut.

    • mustaa päälle

      Kummalla vaikeampi tilanne - sinulla puolitutun ihmisen hautajaisissa vai tyttöystävällä oman äitinsä haudalla?!

      Haluatko olla hänelle lähimmäinen vai pohtia omaa epämukavuuttasi?

    • Kyllä

      voit.

    • Sinuna menisin.

      Kun kerta ootte tavavannut noin kymmenen kertaa, niin siinä jo oppii tutustuu. Se ois eri asia, jos et ois nähny niitä kertaakaa.

    • 64½v mies

      Nämä näreet taittuu näin; voitettu pelko, tässä tapauksessa osallistuminen antaa voimaa. Kasvojen menettämisen pelossa poisjääminen on huono ratkaisu.
      Kuten täällä on jo sanottukin, nämä tilaisuudet menevät raitellaan kuin 3 ratikka. Eli sekaan vaan.
      Itse kieltäydyin vuosi sitten iäkkään sukulaiseni hautajaisista, mutta emme olleet kovin läheisiä ja matka olisi ollut monen tunnin ajo suuntaansa.

    • ei kiinosta

      No ei mikään pakko en ole ollut kenenkään sukulaiseni haudalla en edes veljeni
      enkä mene.

    • välittäjä

      Menisit nyt vaan, tyttöystäväsi tarvitsee olkapäätä ja arvostaisi varmaan kovin, joskus on korkea kynnys lähteä, mutta etpähän katuisi jälkeenpäin.. Se on sitä välittämistä..
      Kuten näet kirjoituksista, on täällä noitakin, jotka ei välitä vähääkään ja eipä
      sitten heistäkään tarpeen tullen...

    • finne_igen

      Svenskatalande-sakkia on turha jännittää, kyllä he sen verran suomea osaavat halutessaan. Näetpä samalla tulevaisuuteen, sovitko joukkoon vai kattelevatko pitkin nenävarttaan. Tyttis tarvitsee sinua!

    • Jag bara

      Noh, muistotilaisuudessa kovin paljoo luoda uusia tuttavuuksia joten älä pelkää ruotsinkielen takia. Yleensä ne jotka tuntevat toisensa lähemmin istuvat samassa pöydässä, ja monesti perheittäin. Mutta se on varma että tyttöystäväsi arvostaa sun paikalla oloa todella paljon,se on sitä rakkautta että tuetaan toinen toisiamme tällaisissa tilanteissa. Lycka till.

    • Yksinsurija

      Minulle läheinen henkilö kuoli yllättäen. Olin tapahtuneesta lähes shokkitilassa ja olisin kaivannut kipeästi läheisten ihmisten myötätuntoa ja tukea jaksaakseni selvitä hautajaisruljanssista. Sukuni on pieni, ja niillakin vähillä sukulaisilla oli esteitä , kellä mitäkin, joten saattojoukkoa oli vain muutama. Kaikki kutsutut kuitenkin olivat ainakin tavanneet edesmenneen, joka oli elämänsä aikana hyvin pidetty ja kunnollinen ihminen, mutta sairauden vuoksi joutunut elämään hiljaista elämää. Minut tunsivat kuitenkin kaikki, mutta eivät ymmärtäneet katsoa tilannetta minun kannaltani eli sitä, että olisivat tulleet tukemaan minua surussani. Ikinä en ole tuntenut itseäni niin hylätyksi kuin yksinäni rakkaan ihmisen haudalla.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe