Tuet ja niiden saamisen edellytykset

elämässä menestynyt

En tiedä mihin alueeseen tämän lähettäisin, joten kysyn nyt täällä kun tuntuu olevan järkevin vaihtoehto.

Olen yli 20 vuotias ja asun vanhemmillani. Omistan todella huonot välit heidän kanssaan ja stressaan heidän seurassa. Luottotiedot ovat menneet ja kaiken lisäksi omaan mustan menneisyyden. Elämän korjaus on tällä hetkellä menossa ja opiskelenki juuri ensimmäistä ammattiani. Koen olevani tarpeeksi "stabiili" muuttaakseni pois tästä helvetistä sekä koen asian olevan tarpeellinen parempaan mielenterveyteeni liittyen.

Olen kirjoittanut aikoja sitten elämäntarinan sossua varten, jonka olin ajatellut laittaa tuen haun yhteydessä liitteeksi. Sen voi lukea täältä mikäli se nyt kiinostaa, tarina on pitkä: http://pastebin.com/71Ykts6T

Pieniä yksiöitä olen katsellut ja halvimmillaan asunto irtoasi 270-350e/kk vesi. Omaan kyllä perustarvikkeet asumiseen (pesukoneenkin), joten niiden hankintaan ei mene rahaa, poislukien tiskiharja, pesuaineet ym. Telkkariakaan en katso enkä edes omista. Ruokaan menee varmaan alle 100e/kk kun ostaa päiväystuotteita ja tekee suuria määriä kerralla ja pakastaa osan varalle. Lisäksi nuudelit ovat hyviä ja koulussa tulee kuitenkin syötyä maha täyteen arkisin. Puhelinlaskuun menee ~30e/kk johon sisältyy rajaton internetyhteys jota voin käyttää myös tietokoneessa. Yhteyttä tarvitsen opiskelussa (etätehtäviä ym). Linja-autolippuun menee 40e/kk - ellei asuntoa löydy keskustasta jolloin voin pyöräillä kouluun. Työpaikkaa ollaan lupailtu koulun työharjoittelun yhteydessä, asia ei kuitenkaan ole 100% varma. Kela näyttäisi laskurin mukaan antavan ~450e/kk tukia niin kauan kuin opiskelen.

Auttaako sossu asunnon hankkimisessa ja sen hankkimisen ylläpitämisen kuluissa? Entäs kun koulu loppuu ja jos en saakkaan työpaikkaa, kuinka sitten käy? Ilmeisesti nyt sossu on ensimmäinen paikka josta apua saan mahdollisesti? Jos joku jaksaa elämänkertaani lukea niin onko tietoa voiko sossu pakottaa menemään puhumaan jollekkin lääkärille/vastaavalle?

4

114

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Petu...

Sossu ei voi pakottaa mihinkään. Ihmisellä on oikeus saada perustoimeentulotuki omista valinnoistaan riippumatta. Tuki on noin 450€/kk, ja sitä voidaan alentaa jos henkilö kieltäytyy työstä tai koulutuksesta joka olisi hyödyllinen.

Sossu ei voi edes pakottaa asioimaan sosiaalitoimistossa vaan kaiken voi hoitaa kirjallisesti, esim. sähköpostilla.

Lue: http://www.toimeentulotuki.net

• ....

Enpä tiedä, kannattaako sossuille kertoa elämäntarinaansa. Lähinnä heitä kiinnostaa numerot. Valmistaudu siihenkin, että tietoja käytetään sinua vastaan, niin ei tule pettymyksiä.

Kysy sähköpostilla, paljonko sinulla on mahdollisuus saada
      - vuokratakuuta
      - muuttoavustusta

Koulun päättymisen jälkeen mennään ilmoittautumaan työkkäriin ja sieltä aletaan saamaan työmarkkinatukea. Sossu ei maksa mitään, jos et ole työkkärin kirjoilla, vaikka olet työtön.
      Varaudu siihen, että työkkäri haluaa sinun lupautuvan harjoittelijan töihinkin, vaikka sinulla on koulutus.

• ....

Siis Kela maksaa työmarkkinatuen.

• 11+16

Juu, sossun tukiin ei vaikuta ihmisen vaikeudet, paitsi jos niistä on mustaa valkoisella. Esim. vasenkätisyys tai likinäköisyys eivät vaikuta mihinkään asiaan, tai se, ovatko sukat eri paria. En tarkoita tätä ilkeydeksi, vaan sen perusteeksi, että huonot välit vanhempiin ovat ihan luonnollista kehitystä, ei mikään syy joihinkin etuihin.
      Mutta ota selvää, käy virastoissa ja viisastu. Eiköhän se sossu muitakin avuttomia auta, miksei sitten sinuakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      231
      7876
    2. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      45
      5460
    3. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4842
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      76
      3547
    5. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      153
      3462
    6. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      2045
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      32
      2041
    8. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      31
      1869
    9. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      45
      1748
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      39
      1697
    Aihe