Lämmin autotalli

Tallinlämmittäjä

Meillä on noin 20 m2 autotalli jossa on about 12 astetta lämmintä. Kun autotallin ovet avaa karkaa tietenkin kaikki lämmin ilma ulos pakkaseen ja sen lämmittäminen vie energiaa. Mutta mitenkäs toisinpäin kun ajaa sisälle talliin autolla jossa mm. moottori on lämmin, mutta muut rakenteet kylmiä, riittääkö auton lämpimissä osissa oleva lämpöenergia kompensoimaan muiden osien jäähdyttävän vaikutuksen (joo riippuu tietenkin auton koosta, moottorityypistä yms.)? Koska talli lämpiää vesikiertoisella lämpöpatterilla ei tallin haukkaamaa energiaa oikein näe suoraan mistään (paitsi jos virittelisi jonkun sähkölämmittimen ja perään kulutusmittari...). Jos kenellä on näppituntumaa autotallin energiankulutuksesta talvella pakkasella kun autoa ajetaan pari kolme kertaa päivässä pois tallista ja takaisin niin tunnelmia kiitos.

6

2834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ´ää.ööl221

      Tuosta ja muista syystä me ei rakennettu autotallia vaan talon kylkeen tehtiin katos. Tallille varattu tila jäi järkevämpää käyttöön.

      • Tallinlämmittäjä

        Jos unohdetaan energiankulutus niin talli on kyllä hyvä paikka talvella tehdä auton pienet huoltotoimenpiteet (lampunvaihdot yms.) ja sisäpuhdistukset, juurikin tuossa viikonloppuna tuli emännän autosta vaihdettua ajovalon polttimo (jonka saa vaihdettua vain lokasuojan sisäpuolelta käsin, ei olisi hauskaa pakkasessa...), imuroitua auton lattia, pestyä tuulilasi sisäpuolelta ja pyyhittyä kojelauta yms. Ja lämpimässä tallissa voi toki harrastaa muutakin pientä 'askartelua' jota ei sisätiloissa voi tai ole järkevää tehdä. Ja jos moottoripyörän hankkii niin silloinhan lämmin säilytystila on pakollinen.


      • t4433
        Tallinlämmittäjä kirjoitti:

        Jos unohdetaan energiankulutus niin talli on kyllä hyvä paikka talvella tehdä auton pienet huoltotoimenpiteet (lampunvaihdot yms.) ja sisäpuhdistukset, juurikin tuossa viikonloppuna tuli emännän autosta vaihdettua ajovalon polttimo (jonka saa vaihdettua vain lokasuojan sisäpuolelta käsin, ei olisi hauskaa pakkasessa...), imuroitua auton lattia, pestyä tuulilasi sisäpuolelta ja pyyhittyä kojelauta yms. Ja lämpimässä tallissa voi toki harrastaa muutakin pientä 'askartelua' jota ei sisätiloissa voi tai ole järkevää tehdä. Ja jos moottoripyörän hankkii niin silloinhan lämmin säilytystila on pakollinen.

        Noita hommia varten voi vuokrata muutamalla eurolla hallitilaa tai vaikka käy vaihtamssa öljyt samalla ja kun auto on oikein kunnon nosturilla hoitaisi tuollaiset auton alle menemistä työtä vaativat lampunvaihdot.


    • paras A-ryhmä

      Näin on katos on käyttöautolle ainoa järkevä säilytyspaikka.
      Autotalli on taas todella hyvä paikka säilyttää vain kesäkäytössä olevaa harrasteautoa.
      Eli täälläkään ei ole hajuakaan tallin energian kulutuksista tälläisessä tapauksessa, muuta kuin että järjetöntähän se on lumista ja jäistä autoa päivittäin ajaa lämpimään talliin.

    • minävaantaas

      meillä ajetaan auto aamulla ulos ja illasta sisään, tietenkin jos lunta tai sohjoa niin hieman harjaan ja potkin roiskeläpistä jäät poijes ennen sisäänajoa. pysyy lattia kuivempana (ei ole lattialämmitystä, mitä ajattelin rakentaa ens kesänä...)

      kosteushan sitoo lämpöä eniten, tuo tuuletus vain kuivattaa tallia pakkasella jos ei kunnollista ilmanvaihtoa. rakenteiden lämpötila tasaa nopeasti pienen kuutiomäärän ilmaa (20m2 = about 20x2,5=50m3 ilmaa).

      turha tuulettelu sitten taas vie energiaa, varsinkin jos lattia on aina märkä.
      ilmaan sitoutunut energiamäärä on hyvin pieni verrattuna runkoon.

    • jeps...

      Ilma sisältää suht. vähän energiaa. Se lämpö on sitoutunut talliin massaan, joten ei se talli ns. kylmäksi mene oven avaamisella. Itselläni oli aemmin pieni perus-eristetty talli (vm 1980), mutta ILMAN lämmitystä, ja johon mahtui juuri ja juuri nyky-auto sisään. Kun vaikka 15 asteen pakkasella ajoi lumisen, mutta lämpimän auton kylmään talliin sisään, niin aamulla oli auton päällä ollut lumi sulanut ja auto oli kuiva, eli ainakin sen perusteella autoon varautunut lämpö riitti lämmittämään yllättävän hyvin. Käytin tallia talvisin 20 vuotta, enkä huomannut autoissani tallista johtuvaa erityistä ruostumista tms vaikka kyseessä oli 80-90 luvun autoja, joilla oli ajettu yli 200 tkm:ä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      75
      3587
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2694
    3. Heilutetaanko peittoa hieman

      Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      81
      2617
    4. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      58
      2408
    5. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

      Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      91
      2337
    6. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      248
      2112
    7. Kaipaan sua, Ope

      Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      43
      1912
    8. Tilanteesi nyt?

      Kysymys otsikossa
      Suhteet
      44
      1759
    9. Mä en jaksa suojella sua enää

      Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      15
      1471
    10. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

      "Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      149
      1408
    Aihe