Saako

splitting hairs

ihminen mokata? Kestääkö hän tulla naurunalaiseksi? Millainen mokaaminen sallitaan tai kestetään? Mikä mokaamisessa meitä pelottaa?

Jos näytän tyhmyyteni, osaamattomuuteni ja taitamattomuuteni sellaisessa asiassa, josta en tiedä tarpeeksi ja jota en hallitse, mutta yritän esittää tietäväni ja osaavani, mutta teenkin itsestäni vain pellen, niin tämäkö on narsistin pahin painajainen? Se, että hän ei voi myöntää ettei tiedä tai osaa, vaan hänen täytyy päteä joka asiassa, olla joka asian asiantuntija?

Millainen häpeä haavoittaa eniten? Millaisesta häpeästä jää ikuiset arvet syvälle sieluun? Voiko moka olla vahingollista kenelle tahansa, vai pitääkö olla erityisen herkkä ja haavoitettu jo alkuaan?

Millaiset ihmiset välttelevät mokia, noloja tilanteita ja häpeää, ja millainen ihminen viis veisaa siitä mokaako ja nolaako hän itsensä? Miksi toinen kestää häpeänsä toinen ei?

Paljon kysymyksiä, yhtä vastausta tuskin on olemassa.

http://www.sovelto.fi/lukusali/soveltaja/Pages/Nyt-mokata-saa!.aspx

12

76

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin se on

Skitsofreenikko ei häpestä välitä.

• niinpä niin

Yleensä tunnen vain myötähäpeää toisten puolesta, nykyään en sitäkään. Jokainen kohdatkoon oman häpeänsä.

• xanrendon

Riippuu siitä, että mitä itse ajattelee asiasta. Toiset eivät anna kenenkään eikä itsensä mokailla, koska vaativat täydellisyyttä ja toiset taas vähän välittävät omista ja muiden mokailuista. Sitten on niitä ihmisiä, jotka eivät anna sinun koskaan unohtaa mokiasi. Onhan se niin, että hyvät asiat muistetaan, mutta menepäs mokaamaan, niin sit muistetaan ikuisesti. Voi myös olla, että jotkut pönkittävät omaa itsetuntoaan huomauttelemalla toisten mokauksista. Se, että kestääkö mokaukset ja muut, riippuu mielestäni itsetunnosta ja mahdollisesta perfektionismista. Itse olen perfektionisti, joka muistelee vielä vuosia aivan typeriä pieniä mokia, jotka ovat jääneet kaivelemaan mieltä. Sitä en kovin hyvin kestä, että joku vieras (lue: vihollinen) saattaisi minut naurunalaiseksi. Sekin on varmaan jossain määrin itsetunnosta kiinni. Toiset pystyvät senkin muuttamaan omaksi edukseen.

Mokaamisessa pelottaa varmaan juuri se, että ihmiset pitävät tyhmänä ja säälittävänä tapauksena. Perfektionismin vuoksi pelkään joskus niin paljon mokaamista, etten edes tee tiettyjä asioita, ettei sellaista tilannetta pääse syntymään.

Monet hullut eivät varmaan välitä nolatuksi tulemisesta tai todella tyhmät ihmiset, siis jälkeenjääneet. Psykopatiasta en tiedä, että miten he kestävät sen. Narsismi kai liittyy psykopatiaan, joten ehkäpä hekään eivät sitä kestä. Häpeän kesto riippuu luonteesta, itsetunnosta ja henkisestä vahvuudesta.

• M.B.

Itsellä ahdistaa se tietoisuus joka on siitä asiasta kun tietää kuinka suuren arvon ympäristö antaa sille, että ei mokaile :) Ja se kuinka paljon sellainen arvottaa ihmistä tavallaan hieman pieleen. Kukaan ei tunne mutta ympäristö arvostelee tekojen ja tapahtumien perusteella spekuloiden kilpaa syillä ja seurauksilla, päätyen lopputulokseen, että tunnetaankin, niin - YÖKS. Muuten ei haittaa mokailut, ei omat eikä toisten.

Jokaisella on oma tarinansa ja se kannattaa kuunnella mikäli siihen on mahdollisuus :) Tänään jälleen törmäsin erään ihmisen tarinaan. Mielessä käväisi ohimennen, että toisella on saattanut olla rankka elämä, koska elekieli oli ihan jälkeenjääneen elekieltä..

• renkkaaja_rankku
        M.B. kirjoitti:

Itsellä ahdistaa se tietoisuus joka on siitä asiasta kun tietää kuinka suuren arvon ympäristö antaa sille, että ei mokaile :) Ja se kuinka paljon sellainen arvottaa ihmistä tavallaan hieman pieleen. Kukaan ei tunne mutta ympäristö arvostelee tekojen ja tapahtumien perusteella spekuloiden kilpaa syillä ja seurauksilla, päätyen lopputulokseen, että tunnetaankin, niin - YÖKS. Muuten ei haittaa mokailut, ei omat eikä toisten.

Jokaisella on oma tarinansa ja se kannattaa kuunnella mikäli siihen on mahdollisuus :) Tänään jälleen törmäsin erään ihmisen tarinaan. Mielessä käväisi ohimennen, että toisella on saattanut olla rankka elämä, koska elekieli oli ihan jälkeenjääneen elekieltä..

Itse en kestä kenenkään mokailuja. Ällöttää kuunnella, kun "eräät" ihmiset mokailevat koko aika elämässään jotain ja sitten itkevät siitä päivästä toiseen. Nyyh, ajoin kännissä, kortti lähti ja tuomio tulee. Nyyh, petin naistani kännissä ja se jätti mut. Nyyh, ostelin vähän tavaraa ja luottotiedot meni. Esimerkkejä on vaikka muille jakaa. Ymmärrän vielä jotenkin toisenlaiset mokaukset, mutta se ettei osaa hillitä itseään pistää vihaksi. Tekisi mieli aukoa naamaansa koko aika näille eräille tapauksille. Mitäs teit, niin. Mitäs joit, niin. Tosin jos näille menee sanomaan asiasta jotain, niin sieltä tulee se tyypillinen selitys: "Mulla on ainakin elämä ja on sitten muistoja vanhana." Joo, vankilassa on kiva muistella muiden sellitovereiden kanssa.

• M.B.
        renkkaaja_rankku kirjoitti:

Itse en kestä kenenkään mokailuja. Ällöttää kuunnella, kun "eräät" ihmiset mokailevat koko aika elämässään jotain ja sitten itkevät siitä päivästä toiseen. Nyyh, ajoin kännissä, kortti lähti ja tuomio tulee. Nyyh, petin naistani kännissä ja se jätti mut. Nyyh, ostelin vähän tavaraa ja luottotiedot meni. Esimerkkejä on vaikka muille jakaa. Ymmärrän vielä jotenkin toisenlaiset mokaukset, mutta se ettei osaa hillitä itseään pistää vihaksi. Tekisi mieli aukoa naamaansa koko aika näille eräille tapauksille. Mitäs teit, niin. Mitäs joit, niin. Tosin jos näille menee sanomaan asiasta jotain, niin sieltä tulee se tyypillinen selitys: "Mulla on ainakin elämä ja on sitten muistoja vanhana." Joo, vankilassa on kiva muistella muiden sellitovereiden kanssa.

No tuo on kyllä totta. En ajatellut tuolta kannalta ollenkaan. Että ensin mokaillaan ja sitten kuormitetaan jonkun toisen elämää sillä valittamisella siitä, että mokaili, vaan jotta mokailee samansuuntaisesti kohta uudelleen.

• Kuu keli
        M.B. kirjoitti:

itse en anna arvoa sellaisille jotka antavat arvoa sille ettei mokaile. Siis jos joku katsoo asiakseen nähdä vaivaa esim. minun mokista niin se on ihan hänen oma ongelmansa, ei se mua ahdista. Jos joku spekuloi minun tekemisillä niin sehän on vain hienoa että heillä on jotakin tekemistä.

Jotakin olennaista on jäänyt ymmärtämättä jos ei tajua mokailun suurta merkitystä elämässä. Kieltämällä mokailun ja sen tarjoamat mahdollisuudet kieltäytyy oppimasta mitään. Ja sittenhän sitä vasta mokaakin kun jää junnamaan omaa mokavapaaseen maailmaansa, jää ikuisesti teinin tasolle. Narsisti on juuri tällainen, jäänyt jotenkin pyörimään arvoiltaa ja asenteiltaa 15 vuotiaan tasolle kun ei kykene kasvamaan elämän antamien opetusten kautta.

Tietysti mokailukin alkaa jossakin määrässä olla tyhmyyttä, eikä vain normaalia ihmiseloon kuuluvaa epätäydellisyyttä. Jos niistä mokista ei opi mitään niin silloin ne tulee toistettua, ja sitähän juuri nämä ihmiset tuppaavat tekemään, ne jotka ummistavat silmänsä omilta mokiltaan. Mokapelkoisen yksi vaihtoehto on tietysti olla tekemättä mitään, sulkeutua sisään ja vetää verhot kiinni mutta siinä sitä tekeekin elämänsä emämunauksen: jättää elämättä sen ainoan elämän jonka on saanut.

• renkkaaja_rankku
        Kuu keli kirjoitti:

itse en anna arvoa sellaisille jotka antavat arvoa sille ettei mokaile. Siis jos joku katsoo asiakseen nähdä vaivaa esim. minun mokista niin se on ihan hänen oma ongelmansa, ei se mua ahdista. Jos joku spekuloi minun tekemisillä niin sehän on vain hienoa että heillä on jotakin tekemistä.

Jotakin olennaista on jäänyt ymmärtämättä jos ei tajua mokailun suurta merkitystä elämässä. Kieltämällä mokailun ja sen tarjoamat mahdollisuudet kieltäytyy oppimasta mitään. Ja sittenhän sitä vasta mokaakin kun jää junnamaan omaa mokavapaaseen maailmaansa, jää ikuisesti teinin tasolle. Narsisti on juuri tällainen, jäänyt jotenkin pyörimään arvoiltaa ja asenteiltaa 15 vuotiaan tasolle kun ei kykene kasvamaan elämän antamien opetusten kautta.

Tietysti mokailukin alkaa jossakin määrässä olla tyhmyyttä, eikä vain normaalia ihmiseloon kuuluvaa epätäydellisyyttä. Jos niistä mokista ei opi mitään niin silloin ne tulee toistettua, ja sitähän juuri nämä ihmiset tuppaavat tekemään, ne jotka ummistavat silmänsä omilta mokiltaan. Mokapelkoisen yksi vaihtoehto on tietysti olla tekemättä mitään, sulkeutua sisään ja vetää verhot kiinni mutta siinä sitä tekeekin elämänsä emämunauksen: jättää elämättä sen ainoan elämän jonka on saanut.

Jooh, mutta me veronmaksajat maksamme näiden idioottien mokailut kerta toisensa jälkeen. Ainakin nämä minun tuntemani tapauksien mokailut. Ja he eivät opi näemmä mistään kokemuksistaan mitään. Se on huomattu. Samaa toistavat vuosi vuoden jälkeen. Ja sitten ottaa päähän, että he syyttelevät kaikkea muuta paitsi itseään. Aina löytyy se syyllinen jostain muualta.

• splitting hairs

Tuosta perfektionismista tuli vaan mieleeni ajatus, että moni haluaa tuoda esille nykyisin olevansa perfektionisti. Se on mielestäni enemmänkin tärkeilyä, itsensä esille tuomista ja jollain tapaa täydellisen ihmiskuvan antamista itsestään. Perfektionismin esille tuominen itsessään on narsistisuutta. Se on narsistisuutta, joka on puettu uudenlaisen sanan perfektionismin kaapuun.

• xanrendon

Itse olen ollut perfektionisti lapsesta lähtien, joten läheiset sen tietävät ja muut varmaan huomaavat hyvin nopeasti. Ainakin koulu- tai työyhteisössä. Äitini on ihan samanlainen tapaus. Kyllähän se jonkinlaista narsismia onkin. Vaadin itseltäni ja muilta aivan käsittämättömiä välillä. Onhan sitä saanut kuulla olevansa hullu, narsisti, Hitler ja ties mikä. Onhan tässä jo muutama mies karkoitettu sillä, etteivät raasut kestäneet vaatimuksiani. Noh, mitäpä minä hiirillä tekisinkään. Täydellistä kuvaa tuskin itsestäni pystyn antamaan. Tai mistäpä minä sitä tietäisin. Pitääkin oikein kysyä ihmisiltä. Yksi eksistäni kyllä totesi joskus, että osaan kaiken, olen täydellinen ja hän vain mokailee. Itse en kyllä ajattele sillä tavalla, että muka kaiken osaisin. Joskus se tulee väkisin esiin, että olen perfektionisti, mutta en sitä tuolla kuuluttele maailmalla. Kai sen esiin tuominen saattaa olla itsetuntoon liittyvä asia. Pönkitetään omaa egoaan.

Onhan monet erehtyneet luulemaan vaativasta persoonallisuushäiriöstä kärsivää ihmistä narsistiksi.

• splitting hairs

Oletko mielestäsi vaativa persoonallisuus? Miksi ajattelet, että vaativassa persoonassa voimakkaasti ei esiintyisi narsistisuutta? Eikö perfektionisti tavallaan hae hyväksyntää ja yritä miellyttää? Narsisteja on eri asteisia ja narsistisuus on luonnehäiriöiden peruspiirre, joka jokaiselle muotoutuu sen mukaan millaisen perimän ja temperamentin hän on saanut.

Täydellisyyden tavoittelussa ihminen kilpailee itsensä kanssa hyväksyäkseen itsensä ja tavallaan yrittää sillä korvata sen, mitä hän on jäänyt paitsi, rakkautta ja hyväksyntää. Hän on tavallaan omillaan joutunut selviämään ja tehnyt itselleen suojakilven täydellisyydestä, että vain sellaisena hän on kelvollinen. Jokainen pienikin epäonnistuminen vie masennukseen ja epätoivoon.

• xanrendon

Se persoonallisuushäiriö on ihan diagnosoitu minulla ja äidilläni. Niin, itsensä sitä tosiaan pitäisi hyväksyä ja itseään sitä yrittää miellyttää. Muita ihmisiä minunlaiseni ihminen pystyisi tuskin edes miellyttämään. Vaativaa persoonallisuutta ei luokitella narsistisiin persoonallisuushäiriöihin. Tietenkin kaikissa persoonallisuushäiriöissä se on isossa asemassa, mutta ei samalla voimakkuudella tai ihan samalla tavalla.

Enää en niin pahasti masennu epäonnistumisista, kuin joskus aikoinaan. Samaa tekee kyllä narsisti, jos epäonnistuu jossain yrityksessään. Saattaa siis masentua ja kaikkea. Rakkautta ja hyväksyntää ei kyllä ole näkynyt erikoisen paljon, mutta minkäs teet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      45
      2929
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2701
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      36
      2419
    4. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      32
      2014
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1918
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1529
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      105
      1225
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1193
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1050
    Aihe