ÄITINI ON HULLU...

tämä on niiin totta

En halua kertoa kaikkea kaikille, mutta kerron osan. Äiti on luultavasti pahasti stressaantunu minkä takia se on hullu. Se haukkuu meitä,sen lapsia mm:vitun kusipäiksi, vitun pennuiksi, sairaiksi paskoiksi ja moniksi muiksi JOKAPÄIVÄ! syistä esim. aamulla löhtö kello 7.30 ja joku myöhästyy 3minuuttia?!Se on yksinhuoltaja ja rahaa ei ole paljoa, mikä aiheuttaa stressiä. Hän ei lyö koskaan, mutta haukkuu,ei sano koskaan kiitos, arvostelee kaikkia, kaikki on huonompia kuin hän, kukaan ei tee mitään oikein.. Kun häntä näkee ensimmäisenä koulun jälkeen alkaa veljen tai siskon haukkuminen,huutaminen...Hän ei kysy koskaan miten päivä meni tai mitä olet tehnyt tänään? Äiti ei juo mutta toivoisin että hän hän joisi ja olisi kännissä kiltimpi..

22

4649

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äitivammaisuus.

      Psykiatri Martti Paloheimo käsitteli kirjassaan "Kotivammaisuuden synty- suomalaisen lapsuuden haavat" aika laajastikin vaikeaa äiti tytär suhdetta, josta hän alkoi käyttämään ilmaisua "äitivammaisuus".

      Paloheimon "äitivammaisuus" käsite perustuu hänen psykiatriselle vastaanotolleen hakeutuneiden naisten kertomuksiin omasta äiti-tytär suhteesta, jotka saattoivat olla hyvinkin karmeita tarinoita.

      Kirjassaan sivulla 155-157 osiossa "Äidit" hän toteaa mm. seuraavaa.
      "Olin jo vuosia omassa praktiikassani kiinnittänyt huomiota siihen, miten usein naispotilaani kertoivat joutuneensa oman äitinsä taholtaan kokemaan karua ja suoranaiseen emotionaaliseen hylkäämiseen verrattavissa olevaa moitiskelua, tai piittaamattomuutta. Sellaista nähtiin tapahtuvan ei yksin lapsen ollessa pieni, vaan myöhemminkin, jatkuvasti pitkälle aikuisikään saakka.

      Tämä havainto toistui niin tiheästi, että aloin mielessäni kutsua näitä potilaitani " äitivammaisiksi".
      Tuon sanan keksin jo paljon ennen kuin minulle alkoi hahmottua uusi "kotivammaisuus" käsite. Kun kerran oli keksinyt tämän ajatuksen, rupesin epäilemään, että ehkä juuri äidin aiheuttamat kiusat, lähinnä hänen osoittamansa rakkaudettomuus kaikkine lieveilmiöineen, saattoi olla perimmäinen syy sille, että asianomainen ylipäätään etsiytyi psykiatrin puheille.
      Se ehkä selitti osittain myös, miksi psykiatrien odotushuoneissa aina istui vuoroaan odottamassa enemmän naisia, kuin miehiä.

      Keskustelussa kävikin tavallisesti ilmi, että olin ollut oikeassa. Lopulta uskalsin mennä suoraan asiaan ja tiedustella, minkälainen potilaani suhde äitiinsä oli ollut. Ja lähes aina, epämääräisenkin sairaudenkuvan muodostaman arvoituksen selityksenä on lopulta paljastunut myrkyttynyt äitisuhde. Se säätelee aikuisen naisen elämää lukemattomin tavoin.

      Yritän hahmotella, mitkä seikat olisivat luonteenomaisimpia äitivammaisten tragediassa. Pelkistän havaintoni kolmeen painajaiseen, jotka varjostivat heidän elämäänsä:

      Itseluottamus ja omanarvontunne on pysyvästi vaurioitunut. "En ansaitse itselleni mitään hyvää" . "Minun ei ole lupa olla onnellinen. "Ei minusta ole siihen eikä sellaisiin tehtäviin". " Ei kukaan voi minua rakastaa".
      Mielen taustalla on ärtyisän vihaisen ja usein pilkallisen moitteen pelko -Pelkään jatkuvasti, niin mielettömältä kuin se onkin: Mitähän äiti sanoo!

      Omaleimainen, psyvä surunkaltainen alakuloisuus. Olen jäänyt vaille jotain tärkeätä elämässä, jotain sellaista, mikä on auttamattomasti ohi ja jota en voi koskaan saada. Se on kuin tienvarrelle peruuttamattomasti jäänyt kaunis rakennus, jonne olisin ehkä voinut päästä asumaan, jos minua ei olisi estetty".
      ----------
      Kirja löytyy kirjastossa, mikäli kiinnostaa tutustua aiheeseen laajemmin.
      -------

      • Äit

        Onko Paloheimo kirjoittanut myös isävammaisuudesta vai olisiko siitä tullut liian laaja teossarja?


      • Anonyymi
        Äit kirjoitti:

        Onko Paloheimo kirjoittanut myös isävammaisuudesta vai olisiko siitä tullut liian laaja teossarja?

        Ikävä kuulla vaikeuksista, joita kohtaat äitisi kanssa. Kuulostaa siltä, ​​että hän saattaa olla kovasti stressaantunut, mutta muista, että hänen käytöksensä ei ole hyväksyttävää ja ansaitset tulla kohdelluksi kunnioituksella. Voi olla hyödyllistä hakea tukea luotettavalta aikuiselta, jotta voit selvitä tuosta tilanteestasi ja löytää terveellisempiä tapoja selviytyä. Missä isäsi on, voisit pyytää häneltä apua vaikeuksiisi.


    • J K

      NINKÖ

    • älä tyri nyt!

      Tuosta äitivammasta voi onneksi parantua, jos löytää aikuisena ihmisiä, jotka rakastavat. Mulla on puoliso, joka tietää vammani ja hänen sukunsa, joka ei utele! Se, että ei kysellä, on tärkeintä.

      Kävin kerran jossain kriisikeskuksessa juuri kun päätin katkaista välit äitiin. Sen jälkeen olen pari vuotta parantunut hiljalleen. Epämääräinen ahdistus ja siitä aiheutuvat oireet on parantuneet, enkä koe olevani osaton tai vammainen enää.
      Inhottavinta olisi itsesäälissä rypeminen ja siihen ryhdy.

      • Paskaelämä

        Äitini on ihan hullu se lyö ja haukkuu ilman syytä ja mua pelottaa ja itken yöt entiiä mitä pitäis tehä mutta itsaria oon miettiny...


      • Pipimami
        Paskaelämä kirjoitti:

        Äitini on ihan hullu se lyö ja haukkuu ilman syytä ja mua pelottaa ja itken yöt entiiä mitä pitäis tehä mutta itsaria oon miettiny...

        Kävelet paikkakuntasi sosiaalitoimistoon ja siellä lastensuojelutyöntekijöiden vastaanotolle. Kerrot heille tilanteesta ja kuinka pelkäät sun muuta. Sinuna minä kyllä kieltäytyisin palaamasta takaisin äidin luo ennenkuin hänen kykynsä toimia vanhempana on testattu mielenterveyttä myöden. Jos sinulla on vielä jonkinlaiset välit isääsi, ole myös häneen yhteydessä ja kerro tilanteesta. Ehkä voisit asua hänen luonaan edes siihen asti kun äitisi on saatu kuntoon


      • ...
        Pipimami kirjoitti:

        Kävelet paikkakuntasi sosiaalitoimistoon ja siellä lastensuojelutyöntekijöiden vastaanotolle. Kerrot heille tilanteesta ja kuinka pelkäät sun muuta. Sinuna minä kyllä kieltäytyisin palaamasta takaisin äidin luo ennenkuin hänen kykynsä toimia vanhempana on testattu mielenterveyttä myöden. Jos sinulla on vielä jonkinlaiset välit isääsi, ole myös häneen yhteydessä ja kerro tilanteesta. Ehkä voisit asua hänen luonaan edes siihen asti kun äitisi on saatu kuntoon

        Se sana on myöten, ei myöden. Tuolla kirjoitusvirheelläsi paljastuit samaksi pipipapaksi, joka provoaa näitä idioottiavauksia.


    • O0npikuusi

      Missäs on isänne? Kai teillä nyt isä sentään on? Miksi äitinne joutuu yksin huolehtimaan kaikesta? Mitäs kiireitä isällänne on, ettei lapsistaan jouda huolehtimaan?

      • kusessaollaan

        Ehkä vankilassa, ehkä kapakassa, ehkä isillä on kuusi lasta seuraavan kanssa, ehkä kuollut, ehkä sairaampi kuin mutsi.


    • No luultavasti äitis

      on masentunut ja stressaantunut, koska joutuu yksin hoitamaan teidät kaikki lapset ja hänellä itsellään ei ole mitään vapaa-aikaa. Tietenkään hän ei saisi purkaa pahaa oloaan teihin, mutta ilmeisesti hän on jo vajonnut niin alas suohon, että ei yksin selviä tilanteesta.

      Tietenkin vanhempien lapsien kuuluu ottaa jo hiukan vastuuta arjen asioista ja osallistua kotitöihin ja mennä kauppaan mukaan kantamaan tavaroita ja yrittää hoitaa kouluasiat kunnialla, jotta vanhemmille ei tule siitäkin lisää stressiä.

      Jos tilanne ei noilla keinoinkaan parane, niin kannattaa olla yhteydessä sosiaaliviranomaisiin ja kysyä, että saisiko äidille apua.

    • Äiti neuvoo

      Kysypä avaaja isältäsi, voisitko muuttaa sisaruksinesi hänen (jos heillä on sama isä ja hän on elossa) luokseen asumaan vaikka vain tilapäisesti, että äitisi saisi levätä ja asiansa parempaan kuntoon. Tietysti, jos isänne asuu toisella paikkakunnalla, joudutte vaihtamaan koulua, mikä voi olla vähän kurjaa.

      Hyvä keino on, että te lapset laitatte kellon soimaan 5 minuuttia aikaisemmin, niin säästytte tuolta aamun myöhästymisstressiltä.

      Pienillä asioilla voisitte myös helpottaa äitinne arkea. Esimerkiksi siivoamalla edes omat jälkenne.

      Kun lähdette opiskelemaan, teidän täytyy hoitaa kaikki itse eli siivous, pyykinpesu ja ruuanlaitto on täysin omalla kontollanne. Niitä on hyvä alkaa harjoittelemaan jo nyt, kun asutte vielä kotona.

    • mun arvet ei o kotoa

      minulla on kyllä siunauksena edelleen reilu nelikymppisenä hyvä äiti, aina kannustamassa ja kehumassa, kaikesta kiittää ja on ihana, iloinen persoona.. Riidelläkin voidaan avoimesti ja sopia ne samantien, mutta silti mulla on epävakaa persoona, paniikkihäiriö ja alhainen stressikynnys. Isänikin oli enimmäkseen hyvä ja rakastava.. meillä on kotona saanut puhua ja tullut ymmärrystä.., olen pikkulapsesta asti ollut todella ujo ja arka.. Aina ei voi syyttää perhettä, minä olen kokenut ulkomaailman turvattomaksi ja pelottavammaksi.. Lienee kotona sitten ollut liiankin hyvä tunnelma??..

      • Voimia sinulle

        Koulukiusaaminen voi tehdä pahempaa tuhoa, kuin kotiolot. Mieti mistä ujoutesi ja turvattomuuden tunteesi on saanut alkunsa.


    • Hvl

      Teiän äiti ei ole läheskään yhtä hullu kuin mun mun äiti hakkaa mua haukkuu mua ja se ei tee edes ruokaa hakkaa se ei joka päivä mutta nii. Haukkuu mua esim : Sairas pentu, äpärä ja huutaa mee isäs luo asumaa

      • noudataohjetta

        ja mee isällesi ihmees asumaan- pääset moisesta eroon lopullisesti-


      • Anonyymi
        noudataohjetta kirjoitti:

        ja mee isällesi ihmees asumaan- pääset moisesta eroon lopullisesti-

        Mun mutsi on myös hullu. Huutaa koko ajan ja keksii musta koko ajan erilaisia diagnooseja ja valehtelee kaikille et oon paha teini kuten psykologeille. Se pakottaa mut asuu sen luona rahan takia, mut käyn siel nykyään tosi harvoin onneks. Se ei anna ruokaa eikä osta mitään ja ottaa kaikki tuet itselleen. Silloin kun asuin sen luona se ei antanu tehä mitään ja anto mennä vaan kouluun ja en ees saanu mennä ulos. Valehtelee myös mun iskän oloista kaikille kuten lastenvalvojille, joten on vieläkin yhteishuoltajuus jonka se on aina yrittäny viedä. Mun iskä on aina huolehtinu musta. Jos jonnekkin voi ilmiantaa hulluja aikuisia et ne joutuis pakkohoitoon nii kertokaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun mutsi on myös hullu. Huutaa koko ajan ja keksii musta koko ajan erilaisia diagnooseja ja valehtelee kaikille et oon paha teini kuten psykologeille. Se pakottaa mut asuu sen luona rahan takia, mut käyn siel nykyään tosi harvoin onneks. Se ei anna ruokaa eikä osta mitään ja ottaa kaikki tuet itselleen. Silloin kun asuin sen luona se ei antanu tehä mitään ja anto mennä vaan kouluun ja en ees saanu mennä ulos. Valehtelee myös mun iskän oloista kaikille kuten lastenvalvojille, joten on vieläkin yhteishuoltajuus jonka se on aina yrittäny viedä. Mun iskä on aina huolehtinu musta. Jos jonnekkin voi ilmiantaa hulluja aikuisia et ne joutuis pakkohoitoon nii kertokaa!

        asianajaja auttaa.. isälle asumaan, tee itse muuttoilmoitus postissa - älä ole missään yhteydessä asiassa kouluun, sossuun, äitiin ja sukulaisiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun mutsi on myös hullu. Huutaa koko ajan ja keksii musta koko ajan erilaisia diagnooseja ja valehtelee kaikille et oon paha teini kuten psykologeille. Se pakottaa mut asuu sen luona rahan takia, mut käyn siel nykyään tosi harvoin onneks. Se ei anna ruokaa eikä osta mitään ja ottaa kaikki tuet itselleen. Silloin kun asuin sen luona se ei antanu tehä mitään ja anto mennä vaan kouluun ja en ees saanu mennä ulos. Valehtelee myös mun iskän oloista kaikille kuten lastenvalvojille, joten on vieläkin yhteishuoltajuus jonka se on aina yrittäny viedä. Mun iskä on aina huolehtinu musta. Jos jonnekkin voi ilmiantaa hulluja aikuisia et ne joutuis pakkohoitoon nii kertokaa!

        Ilmoita kunnan eläinlääkärille.
        Homma hoituu ja asiat lähtee rullaamaan.

        T. Auttaja


    • Anonyymi

      Juu teinkin muuttoilmoituksen ja se hylättiin. Onneksi olen kohta täysi-ikäinen, mutta äiti koittaa saada vielä elatusapua. Vihaan mun äitiä niin paljon, se on niin feikki ja vieny multa kaiken. 😤

    • Anonyymi

      Älä huoli äitisi ei ole mielenterveys ongelmia omaava ihminen hänellä on vain paljon stressiä. Siinä kohtaa kun äitisi lyö sinua ja kyselee mm. Mitä tekisit jos autojen kehittäjä ei enää tekisi autoja tai mitä jos mistään ei saa ruokaa mitä tekisit miten voisit itse ruokkia itsesi.. tuo on vielä normaalia stressiä rauhotu siis. Ei tuokaan ole kivaa eikä normaalia mutta älä hauku hulluksi vielä tuossa kohtaaa.

    • Anonyymi

      Gigantti miehidi ovathumlyja teet kädenliiketgä gaijata rikospoliisi. Rakli vittulee

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      287
      3192
    2. 202
      2898
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2484
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      223
      1958
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      14
      1392
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      162
      1231
    Aihe