Saako freelance työtä yhdistää normityöhön?

Duunali

Eli, olen töissä yrityksessä A kokoaikatyössä. Tuli mielenkiintoinen tarjous työpaikasta B, jossa olisi tarjolla keikkatöitä. Voinko tehdä freelancerina töitä B yritykseen, vai pitääkö tehdä kunnon sopimus osa-aikatyöstä? Anteeksi jos kysymykseni kuulostaa tyhmältä, olen aika pihalla näiden käsitteiden kanssa.

3

702

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monta työpaikkaa

No voit olla töissä vaikka kymmenessä firmassa. Mitä se muille työnantajille kuuluu, mitä teet vapaa-aikanasi = aikana, jolloin et ole heillä töissä.
      suosittelisin kunnollista, kirjallista työsopimusta aina ja kaikkialla.

Nykyaikana on esim vuokratyömarkkinat. Mutta itse olen ainakin ottanut näihin vuokratyönanatajiin yhtä rennon asenteen. Teen keikkaa neljälle eri firmalle, valitsen aina itselleni sopivimman tarjouksen.

• 28

Ongelma on vain jos yritykset A ja B kilpailevat samoilla markkinoilla. Työsopimuslain mukaan työntekijä ei saa harjoittaa työsuhteen aikana sellaista kilpailevaa toimintaa, joka työn luonne ja työntekijän asema huomioon ottaen voisi vahingoittaa työnantajaa.

Äärimmäisin esimerkki, jonka tuosta tiedän on autokorjaamoalalta. Työnantajalla oli oikeus purkaa autonasentajan työsopimus, kun hän oli omalla ajallaan korjannut toisen autoa parkkipaikalla.

• sivutoimilupa

Duunalin kannattaa muistaa että jos on freelancer, silloin maksaa myös itse kaikki eläkemaksunsa ja veronsa. Eli työnantaja ei tilitä niitä ao. tahoille, vaan sun on tehtävä se itse siitä bruttosummasta, jonka työnantaja maksaa. Työantaja ei myöskään kustanna sulle vakuutusta, vaan se sun on hommattava itse. Jos meinaat tehdä freenä töitä toiseen paikkaan, olet yksityinen elinkeinonharjoittaja ja tarvitset Y-tunnuksen tuohon toiseen työhön. Sulle kätevämpää olisi että tekisit työsopimuksen siihen toiseenkin paikkaan.

Edellä jo mainittiinkin tuosta, että voi olla että sun pitää kysyä lupa nykyiseltä työnantajaltasi, jos kyse on samoilla markkinoilla toimivasta yrityksestä. Tarkista työsopimuksestasi, se on yleensä mainittu siellä. Lisäksi määräyksiä on työehtosopimuksessa. Jos työpaikkasi A on julkisella sektorilla, saatat tarvita sivutoimiluvan jotta voit tehtä työtä paikassa B. Tarkista esimieheltäsi tai luottamusmieheltä, tarvitaanko sellainen välttämättä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      170
      5425
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      43
      2615
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2212
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1749
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1374
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      160
      1297
    7. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1291
    8. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1223
    9. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      22
      1048
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      106
      982
    Aihe