Saako freelance työtä yhdistää normityöhön?

Duunali

Eli, olen töissä yrityksessä A kokoaikatyössä. Tuli mielenkiintoinen tarjous työpaikasta B, jossa olisi tarjolla keikkatöitä. Voinko tehdä freelancerina töitä B yritykseen, vai pitääkö tehdä kunnon sopimus osa-aikatyöstä? Anteeksi jos kysymykseni kuulostaa tyhmältä, olen aika pihalla näiden käsitteiden kanssa.

3

621

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monta työpaikkaa

No voit olla töissä vaikka kymmenessä firmassa. Mitä se muille työnantajille kuuluu, mitä teet vapaa-aikanasi = aikana, jolloin et ole heillä töissä.
      suosittelisin kunnollista, kirjallista työsopimusta aina ja kaikkialla.

Nykyaikana on esim vuokratyömarkkinat. Mutta itse olen ainakin ottanut näihin vuokratyönanatajiin yhtä rennon asenteen. Teen keikkaa neljälle eri firmalle, valitsen aina itselleni sopivimman tarjouksen.

• 28

Ongelma on vain jos yritykset A ja B kilpailevat samoilla markkinoilla. Työsopimuslain mukaan työntekijä ei saa harjoittaa työsuhteen aikana sellaista kilpailevaa toimintaa, joka työn luonne ja työntekijän asema huomioon ottaen voisi vahingoittaa työnantajaa.

Äärimmäisin esimerkki, jonka tuosta tiedän on autokorjaamoalalta. Työnantajalla oli oikeus purkaa autonasentajan työsopimus, kun hän oli omalla ajallaan korjannut toisen autoa parkkipaikalla.

• sivutoimilupa

Duunalin kannattaa muistaa että jos on freelancer, silloin maksaa myös itse kaikki eläkemaksunsa ja veronsa. Eli työnantaja ei tilitä niitä ao. tahoille, vaan sun on tehtävä se itse siitä bruttosummasta, jonka työnantaja maksaa. Työantaja ei myöskään kustanna sulle vakuutusta, vaan se sun on hommattava itse. Jos meinaat tehdä freenä töitä toiseen paikkaan, olet yksityinen elinkeinonharjoittaja ja tarvitset Y-tunnuksen tuohon toiseen työhön. Sulle kätevämpää olisi että tekisit työsopimuksen siihen toiseenkin paikkaan.

Edellä jo mainittiinkin tuosta, että voi olla että sun pitää kysyä lupa nykyiseltä työnantajaltasi, jos kyse on samoilla markkinoilla toimivasta yrityksestä. Tarkista työsopimuksestasi, se on yleensä mainittu siellä. Lisäksi määräyksiä on työehtosopimuksessa. Jos työpaikkasi A on julkisella sektorilla, saatat tarvita sivutoimiluvan jotta voit tehtä työtä paikassa B. Tarkista esimieheltäsi tai luottamusmieheltä, tarvitaanko sellainen välttämättä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8409
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      46
      2338
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2172
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1738
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1697
    6. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      35
      1602
    7. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      108
      1123
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1019
    9. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1005
    10. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      17
      985
    Aihe