Saako freelance työtä yhdistää normityöhön?

Duunali

Eli, olen töissä yrityksessä A kokoaikatyössä. Tuli mielenkiintoinen tarjous työpaikasta B, jossa olisi tarjolla keikkatöitä. Voinko tehdä freelancerina töitä B yritykseen, vai pitääkö tehdä kunnon sopimus osa-aikatyöstä? Anteeksi jos kysymykseni kuulostaa tyhmältä, olen aika pihalla näiden käsitteiden kanssa.

3

926

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monta työpaikkaa

No voit olla töissä vaikka kymmenessä firmassa. Mitä se muille työnantajille kuuluu, mitä teet vapaa-aikanasi = aikana, jolloin et ole heillä töissä.
      suosittelisin kunnollista, kirjallista työsopimusta aina ja kaikkialla.

Nykyaikana on esim vuokratyömarkkinat. Mutta itse olen ainakin ottanut näihin vuokratyönanatajiin yhtä rennon asenteen. Teen keikkaa neljälle eri firmalle, valitsen aina itselleni sopivimman tarjouksen.

• 28

Ongelma on vain jos yritykset A ja B kilpailevat samoilla markkinoilla. Työsopimuslain mukaan työntekijä ei saa harjoittaa työsuhteen aikana sellaista kilpailevaa toimintaa, joka työn luonne ja työntekijän asema huomioon ottaen voisi vahingoittaa työnantajaa.

Äärimmäisin esimerkki, jonka tuosta tiedän on autokorjaamoalalta. Työnantajalla oli oikeus purkaa autonasentajan työsopimus, kun hän oli omalla ajallaan korjannut toisen autoa parkkipaikalla.

• sivutoimilupa

Duunalin kannattaa muistaa että jos on freelancer, silloin maksaa myös itse kaikki eläkemaksunsa ja veronsa. Eli työnantaja ei tilitä niitä ao. tahoille, vaan sun on tehtävä se itse siitä bruttosummasta, jonka työnantaja maksaa. Työantaja ei myöskään kustanna sulle vakuutusta, vaan se sun on hommattava itse. Jos meinaat tehdä freenä töitä toiseen paikkaan, olet yksityinen elinkeinonharjoittaja ja tarvitset Y-tunnuksen tuohon toiseen työhön. Sulle kätevämpää olisi että tekisit työsopimuksen siihen toiseenkin paikkaan.

Edellä jo mainittiinkin tuosta, että voi olla että sun pitää kysyä lupa nykyiseltä työnantajaltasi, jos kyse on samoilla markkinoilla toimivasta yrityksestä. Tarkista työsopimuksestasi, se on yleensä mainittu siellä. Lisäksi määräyksiä on työehtosopimuksessa. Jos työpaikkasi A on julkisella sektorilla, saatat tarvita sivutoimiluvan jotta voit tehtä työtä paikassa B. Tarkista esimieheltäsi tai luottamusmieheltä, tarvitaanko sellainen välttämättä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pyhäjärvi syvällä kusessa

Pyhäjärvi ei tule selviämään millään tästä alhosta. Ollaan aivan liian syvällä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyha
      Pyhäjärvi
      142
      1670
    2. Oivallus

Mitä olet oivaltanut viimeksi?
      Ikävä
      154
      1134
    3. Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?

Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi
      Sinkut
      349
      992
    4. Miten voi sinun

tunteet yhtäkkiä kuolla kuin napista painamalla? Et enää vilkaisekaan minuun päin vaan jos vahingossa näet minut käännät
      Ikävä
      70
      980
    5. 69
      768
    6. PYHÄJÄRVEN KAUPUNKI VALTIOVARAINMINESTERIÖN ARVIOINTIMENETTELYYN..TE

...siinä se nyt on, mitä tässä enää vikistään. Uutiset Yle, 14.8. Klo 20.30, ei tunnu mukavalta.
      Pyhäjärvi
      56
      743
    7. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      69
      701
    8. Rakastan sinua mies

Siksi haluankin vain sinun kanssa sitä.
      Ikävä
      38
      654
    9. Ernest Lawson rehellisenä vaikeasta TTK-tilanteesta: "Vain harvan ja valitun henkilön tiedossa"

Tanssii Tähtien Kanssa tulee syksyn iloksi ja tiedossa on suosikkisarjan 19. kausi. Tulevalla kaudella nähdään iso uudi
      Tanssii tähtien kanssa
      8
      623
    10. Missä vaiheessa

Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et
      Ikävä
      33
      591
    Aihe