Saako freelance työtä yhdistää normityöhön?

Duunali

Eli, olen töissä yrityksessä A kokoaikatyössä. Tuli mielenkiintoinen tarjous työpaikasta B, jossa olisi tarjolla keikkatöitä. Voinko tehdä freelancerina töitä B yritykseen, vai pitääkö tehdä kunnon sopimus osa-aikatyöstä? Anteeksi jos kysymykseni kuulostaa tyhmältä, olen aika pihalla näiden käsitteiden kanssa.

3

714

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monta työpaikkaa

No voit olla töissä vaikka kymmenessä firmassa. Mitä se muille työnantajille kuuluu, mitä teet vapaa-aikanasi = aikana, jolloin et ole heillä töissä.
      suosittelisin kunnollista, kirjallista työsopimusta aina ja kaikkialla.

Nykyaikana on esim vuokratyömarkkinat. Mutta itse olen ainakin ottanut näihin vuokratyönanatajiin yhtä rennon asenteen. Teen keikkaa neljälle eri firmalle, valitsen aina itselleni sopivimman tarjouksen.

• 28

Ongelma on vain jos yritykset A ja B kilpailevat samoilla markkinoilla. Työsopimuslain mukaan työntekijä ei saa harjoittaa työsuhteen aikana sellaista kilpailevaa toimintaa, joka työn luonne ja työntekijän asema huomioon ottaen voisi vahingoittaa työnantajaa.

Äärimmäisin esimerkki, jonka tuosta tiedän on autokorjaamoalalta. Työnantajalla oli oikeus purkaa autonasentajan työsopimus, kun hän oli omalla ajallaan korjannut toisen autoa parkkipaikalla.

• sivutoimilupa

Duunalin kannattaa muistaa että jos on freelancer, silloin maksaa myös itse kaikki eläkemaksunsa ja veronsa. Eli työnantaja ei tilitä niitä ao. tahoille, vaan sun on tehtävä se itse siitä bruttosummasta, jonka työnantaja maksaa. Työantaja ei myöskään kustanna sulle vakuutusta, vaan se sun on hommattava itse. Jos meinaat tehdä freenä töitä toiseen paikkaan, olet yksityinen elinkeinonharjoittaja ja tarvitset Y-tunnuksen tuohon toiseen työhön. Sulle kätevämpää olisi että tekisit työsopimuksen siihen toiseenkin paikkaan.

Edellä jo mainittiinkin tuosta, että voi olla että sun pitää kysyä lupa nykyiseltä työnantajaltasi, jos kyse on samoilla markkinoilla toimivasta yrityksestä. Tarkista työsopimuksestasi, se on yleensä mainittu siellä. Lisäksi määräyksiä on työehtosopimuksessa. Jos työpaikkasi A on julkisella sektorilla, saatat tarvita sivutoimiluvan jotta voit tehtä työtä paikassa B. Tarkista esimieheltäsi tai luottamusmieheltä, tarvitaanko sellainen välttämättä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      177
      11248
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      54
      5348
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2600
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      37
      2276
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1791
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      44
      1705
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      36
      1364
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      37
      1299
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1146
    10. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      25
      1039
    Aihe