Eli minun pitäisi tehdä kohta se suuri päätös, että mihin ammattiin kouluttautuisin. Ongelmana on se ettei minulla ole hajuakaan vielä minne menisin. Olen katsonut netistä kaikenlaista ja miettinyt mutta suoraan sanottuna itse se miettiminen ei auttanut yhtään! Tänään aloin ajattelemaan ihan sitä mihin ammattiin minä menisin ja huomasinkin ettei minulle tullut yhtään mitään mieleen edes mitä voisi harkita :/ Tuntuu ettei mikään ammatti ole juuri se minulle hyvä vaan kaikissa on huonoja puolia. Aikaa ei ole hirveästi, koska yhteishakuun on vain muutama kuukausi, joten olisi suotavaa jos saisin apua pian!
Tarvitsen apua ammatinvalitaan!
2
138
Vastaukset
- klöok
Ei sinulla mitään hätää ole :) Itsekin olin sinun ikäisenäsi totaalisesti hukassa, ja koulua tuli vaihdettua muutaman kerran ennen oman alan löytymistä.
Kirjoita vaikka paperille asioita, joissa olet hyvä, joita voisit tehdä työssäsi, joiden haluaisit liittyvän työhösi, ja toiselle paperille niitä, joita et missään nimessä halua tehdä. Sen avulla pystyy jo karsimaan pois alat, jotka eivät kiinnosta yhtään, ja sekin on jo jotain, ainakin tietää, minne ei ainakaan hae.
Eiköhän kaikissa aloissa ole työntekijöidenkin mielestä huonoja puolia, täytyy vaan yrittää valita ala, jonka huonot puolet eivät estä sinua tekemästä sitä työtä. Eikä niitä huonoja puolia kannata ainakaan sinun vaiheessasi etsimällä etsiä, se vaan sekoittaa ajatuksia lisää. Sä ehdit kyllä löytää alan, jolla juuri sinä sovit, sulla on monta vuotta aikaa miettiä.
Sitten on tietysti kymppiluokat ja ammattistartit, jos lisää miettimisaikaa haluat? Ja lukio toki myös, jos vaan lukeminen yhtään kiinnostaa, ja voihan senkin lopettaa vaikka ensimmäisen vuoden jälkeen ja vaihtaa ammattikouluun, jos siinä ajassa keksii itselleen sopivan alan :)
Tsemppiä! - *******************
Kannattaisi varmaan varata aika te-toimiston koulutusneuvojalata tai ammatinvalinnan psykologilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse854614Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1103830Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1753620Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.582052Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575711928Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891259- 1291114
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1401050- 57963
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä27882