Pertsan suksista

wilburg

Tarkoitus olisi aloittaa hiihtoharrastus, joka toimisi sopivana aerobisena harjoitteena kuntosalin ohella. Pari kertaa viikossa jos kävisi lykkimässä, kunhan vain säät sallivat ja lähipururadallekin saataisiin latu aikaiseksi.

Haluan hyvät sukset, joiden ei kuitenkaan pidä olla kilpatasoa. Halvinta paria en myöskään halua. Ja voideltavat myös, ei pitopohjasuksia. Tällä hetkellä harkinnassa ovat Fischerin CSR Classicit, mutta sopivan jäykkyistä suksiparia ei ole vielä tullut vastaan. Muita vaihtoehtoja ovat esim. Atomicin Race / Team Classic. Erityisesti haluaisin tietää lisää noista Ficherin kapuloista, kun Fischerin nettisivuilla ei ole edes mitään mainintaa kyseisistä suksista, vain kilpasukset on lueteltu. Onko millainen suksi verratuna noihin Atomiceicin? Mitä eroa muuten on Fischerin CR Classicilla (jota myydään Stadiumilla) verrattuna tuohon CSR Classiciin? Sitten on vielä CRS Classic Vasa. Fischerilla on ihan liikaa noita lyhenteitä. Vähemmästäkin menee sekaisin.

Olen jutellut myyjien kanssa näistä suksista, mutta haluaisin kuulla myös harrastajatason kommentteja.

23

6023

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EK:

      Ammattitaitoisen myyjän pitää osata asiansa suksen valinnassa,CSR on hyvä kuntoilijan suksi kun vain sopiva pari sattuu kohdalleen.
      CR on melko samanlainen kuin CSR mutta ehkä vähän painavampi rakenteensa puolesta.
      CRS on enemmän kilpasuksimainen,Wasa on vain logo suksessa ei muuta.
      Atomic Race on ehkä niitä heikoimpia mallejaan mitä on koskaan tehty,joten ei välttämättä kannata puuttua.
      Salomonilla on myös edullista ja hyvää kuntoilijan suksea jota kannattaa harkita.

    • Jore24

      http://www.fischersports.com/fi/Nordic/Tuotteet/Sukset/Race-Classic
      Yllä olevasta selviää kauden 2011-12 Classic-sukset. Viime kaudella ja edellisillä oli muitakin. CSR on tosiaan paljon painavampi kuin varsinaiset kilpasukset, mutta tuskin sillä on kuntoilijalle merkitystä. Myös pohja on hitaampi ja halvempi. Halvemmassa suksessa on kilpasuksia vähemmän ominaisuuksia.
      Kannattaa kysellä edelliskausien kilpasuksia, koska myös niistä saattaa löytyä sopiva pari edullisesti. Sähköpostilla onnistuu hyvin: Häijää, Forte Sport, Kalle Sport jne.

    • inssi'

      Aloittelijan ei kannata kilpasuksia ostaa. Harrastus loppu lyhyeen, kun omat ominaisuudet eivät kohtaa suksen ominaisuuksia.

      Tuo Atomicin Team Classic on oikein hyvä valinta, mutta jäykkyys täytyy tietysti olla oikea. Mieluummin hieman liian löysä kuin jäykkä, niin pidon saa pelittämään.

    • Kuusirinne

      Minulla on kaksi paria Peltosen Zenith Classic -suksia, joihin olen ollut hyvin tyytyväinen. Vanhempi pari on jäykempi ja uudempi hieman löysempi. Vaihtelen paria hieman olosuhteiden mukaan.

      Fischerin CSR on myös tuttu aiemmilta vuosilta enkä voi moittia niitäkään. Oma parini kävi vain liian löysäksi, kun tuota elopainoa tahtoo kertyä sulan maan aikana. Talven aikana laihdun useita kiloja, kun teen pitkähköjä lenkkejä. CSR:ät lienevät Venäjällä uusiokäytössä!

    • Great Balls Of Fire

      Työkaveri on sujutellut tämän talven nyt uusilla CRS Classic Vasa suksilla ja meno on ollut kuulemma todella nautittavaa.
      Itsellä on Atomic World Cupit viimekauden vai olikohan peräti sitä edellisen kauden pari ja on ollut todella helppo hiihtoiset ja pitävät sukset.

    • wilburg

      Joo, kilpasuksia en ihan aloittelijana viitsi hommata. Hinta ja laatu ovat niissä vähän liian huippuluokkaa meikäläiselle. Tuskin kukaan ostaa esimerkiksi ensiautokseen uutta Mersua, ellei sitten ole rahaa kuin rötösherralla. Eli sellaista Volkkaria tässä ollaan hakemassa.

      Tietysti joku CRS Classic Vasa voisi vielä tulla kysymykseen, mutta ehkä kuitenkin tuo CSR olisi jo tarpeeksi laadukas valinta. Salomonin sukset ovat jääneet jotenkin vähemmälle huomiolle, johtuen ehkä siitä että eivät oikein miellytä silmää. Joku Equipe 8 voisi toki sopia hyvin ominaisuuksiensa puolesta.

      Mitä mieltä muuten olette NIS -siteistä pertsan suksissa?

    • Derianoff

      Jos olet lähellä niin huomenna on muutamissa Stadiumin liikkeissä Fischerin edustajat paikalla. Siellä on varmaankin hyvät asiantuntijat valkkaamassa suksia. Jossain Stadiumissa olen nähnyt niitä Skiselector mittalaitteita jotka helpottavat suksien valintaa. Näkyy olevan noista kyseiseisistä suksista pakettitarjous kenkien ja siteiden kanssa hintaan 349. Ilmoitus oli tämän päivän Aamulehdessä ja varmaankin monissa muissakin.

    • TM

      Miksi olet päättänyt valita perinteiset sukset? Jos harrastat muutenkin kuntoilua, niin pystyt kyllä nopeasti oppimaan luisteluhiihdon. Luistelusuksien valinta ei ole niin kriittinen, kuin perinteinen suksi. Luitelusuksi toimii paremmin näillä etelän nollakeleillä. Itse käytän molempia, mutta luistelemaan lähtemisen kynnys on selvästi matalampi.

    • wilburg

      Luistelussa on pelkona on se, että tekniikkaongelmat saattaisivat tappaa hiihtoinnostuksen täysin. Olen joskus nuorempana hiihtänyt tavallisilla suksilla kumpaakin tyyliä, mutta jotenkin tuo perinteinen vaikuttaa enemmän mun jutulta, ainakin tässä vaiheessa. Ja onhan se tekniikaltaan helpompaa kuin luistelu.

      • inssi'

        Nimenomaan näin.

        Pertsan hiihto on helppoa. Jos et jaksa mennä, joko puutteellisen tekniikan, huonon kunnon tai vaativan maaston takia, menet sitten hiljaa. Luistelusuksilla ei onnistu ihan hiljaa meno. Aina pitäisi liu'uttaa.

        Minulle tulee talvessa kilometrejä tuhannen molemmin puolin. Tänä talvena taitaa jäädä alle, kun ei ole vielä metriäkään hiihdettynä. Ja flunssa on päällä, joten ei ala kilometrit juosta vielä nytkään, vaikka lunta jo on. Kesäsin pyöräilen noin 2000-3000 kilometriä. Lisäksi hoidan ok-taloa, hankin mm. polttopuut (saunaan ja takkaan) itse tekemällä. Pidän itseäni hyväkuntoisena. Lisäksi olen kahteenkin eri otteeseen ollut oikein luisteluhiihdon tekniikkakurssilla, mutta ei se suju. Tasainen, lievä ala- tai ylämäki ovat helppoja. Mutta ne jyrkemmät ja pitemmät nousut tappavat innon koko luisteluun.

        Laduilla näkee säälittäviä luistelemalla tuhraajia. Pertsan puolella näkyy paljon vähemmän huonolla tekniikalla menijöitä.


    • hurtnog

      Mikäli aloittaa luisteluhiihdon niin kannattaa ehdottomasti panostaa tekniikan opetteluun. Paikallisessa hiihtoseurassa tai kokeneemman kaverin kanssa. On tärkeää että oppii kaikki kolme luisteluhiihdon perustekniikkaa:

      - Wasberg (wassu), tällä hiihdetään pääosin. Liike on symmetrinen ja muistuttaa hieman perinteisen tasatyöntöä.
      http://www.youtube.com/watch?v=IUGxQ7KKPpY

      - Mogren, hyvä tyyli nopeisiin loiviin alamäkiin. Muistuttaa sauvoitta luistelua.
      http://www.youtube.com/watch?v=eJmVh4w1j9c

      - Kuokka on tarkoitettu jyrkempiin ylämäkiin mutta valitettavan usein näkee hiihtäjien käyttävän pelkästään tätä tyyliä. Tämä tappaa hiihtoinnostuksen ja aiheuttaa jopa fyysisiä ongelmia koska liike on epäsymmetrinen ja kiertyvä.
      http://www.youtube.com/watch?v=U6muqKdzn7k&feature=related

    • Kuusirinne

      Minä pidän NIS-siteistä (Rottefella R4) perinteisen suksissa. Aiemmissa Fischereissä oli Salomonin siteet (tyyppiä en nyt muista), joista joustopalat putoilivat tämän tästä. Tätä ongelmaa en ole kokenut NNN-tyypin siteiden kanssa, vaikka yhdet Rottefellan R3-siteet olen saanut kovalla hiihtämisellä hajoamaan.

      Mutta nämähän ovat makuasioita ja uudemmat Salomonit ovat minulle vieraita siteitä, joten niistä en osaa sanoa mitään!

    • wilburg

      Derianoffin viestiin sellainen kommentti, että bongasin itsekin lehdestä tuon mainoksen. Sportiassa olisi sama setti paremmilla monoilla 329e. Taidanpa silti käydä jututtamassa Fischerin edustajia, kun Fischerin sukset kiinnostavat joka tapauksessa eniten. Jospa samalta reissulta tultaisiin kotiin suksien kera.

    • carbonlite

      Kyllä se luisteluhiihtokin on ihan varteenotettava tyyli aloittelijallekin, kysehän on siitä, kuinka paljon on valmis käyttämään aikaa tekniikan harjoitteluun. Jos luistelua on kokeillut pertsan suksilla ja muodostanut mielipiteen sen pohjalta, niin silloin ollaan pahasti kujalla. Pertsan ja luistelun välineet ovat ihan eri juttu. Pertsan suksilla ei voi luistella, ainakaan siten, että se liippaisi edes läheltä sitä tunnetta, minkä kunnon suksilla saa.

      Itse hiihdin viimeksi pertsaa ala-asteella ja nyt muutamia vuosia sitten aloitin hiihdon luistelu -tyylillä, eikä mitään ongelmia ole ollut. Tekniikka tietysti vielä hakee, mutta ei se hiihtonautinto edellytä täydellistä tekniikkaa. Jo 100-300km jälkeen homma alkaa varmasti jo sujua niin, että pystyt jo hiihtämään pitkiäkin lenkkejä.

      Atomicin team malliset sukset kannattaa jättää hyllylle. Atomiciltä on viimeksi tullut hyviä suksia vuonna 2007. Fischerillä et varmasti voi mennä kovin metsään, kunhan valitset vähintään keskitason sukset. Pääsääntöisesti voidaan sanoa, että hinnan noustessa suksen pohjan materiaali parantuu ja suksen paino kevenee.

      Ja miksi ei voisi ostaa kilpasuksia, tämä on juttu mitä en ole ikinä tajunnut. Jos rahaa ei oteta huomioon, niin miksi ihmeessä aloittelija ei voisi ostaa kilpasuksia. Kysehän on vain siitä, että valitaan jäykkyydeltään (ym. ominsisuuksiltaa) oikeanlainen suksi. Ei se kisasuksi ole sen vaikeampi hiihtää kuin muutkaan jos vain speksit on kunnossa. Kokemusta tästäkin itselläni: ekat luikkarit oli Fischerin carbonlite skateholet ja nykyään en hiihtäisi muilla kuin kilpasuksilla, ottaen huomioon, että kilpasuksi ei ole aina ainoastaan se malliston kallein (en ole rikas). Kunnon sukset hyvin huollettuna kestävät monta vuotta, jolloin pieni alkupanostus ei haittaa. Helvimmat sukset löystyvät jne. paljon nopeammin ja uusia pareja saa olla ostamassa tiuhempaan. Tässä pitää tietysti ottaa oma paino huomioon, jos painoa on paljon ja yrittää laihduttaa, niin osta halvemmat, sillä painon pudotessa joutuu taas päivittämään suksia löysempää ja silloin kilpasuksiin heitetty raha menee hukkaan (nyt siis puhutaan useammista kiloista). Kilpasuksen hyvä puoli on myös hyvä jälleenmyyntiarvo. Monet liikkeet (häijäät sun muut) ottavat niitä jopa vaihdossa, halvat taas jäävät omiin nurkkiin pyörimään.

      Sidetyypeistä varmaan voisin sanoa, että sillä ei ole väliä. Valitse jalkaan hyvinsopiva mono ja valitse sitten monon mukaan side. NNN tyypille on enemmän vaihtoehtoja (Fischer, Atomic, Madshus, Alpina yms.) ja SNS tyypille käytännössä vain Salomon.

    • inssi'

      Tässä nyt on sama juttu kuin muissakin hommissa ammattilaiselle ammattilaisen kamppeet ja muille tason mukaan. Ei harrastelija tarvitse kaikkia hienoja ominaisuuksia, mitä ammattilainen osaa arvostaa. Olipa kyse hiihtämisestä tai sirkkelöinnistä.

      Atomicin Team classicit ovat oivat sukset tavallisella harrastajalle. Ja sopivat pienempäänkin budjettiin. Ymmärrän kyllä, että luisteluhiihto tämän kauden mallia olevilla kilpasuksilla on paljon trendikkäämpää, varsinkin kun on muotiväreissä olevat trikoot päällä. Mutta jos haluaa nauttia hiihdosta ja asuksi kelpaa viisi vuotta vanha, mutta hyvin kuosinsa pitävä laadukas hiihtoasu, niin silloin perinteiset hiihto harrastajatason välineillä on paras vaihtoehto.

      Mitä muuten tarkoittaa, että Atomicilta on tullut viimeksi hyviä suksia joskus. Miten ne ovat huonontuneet sen jälkeen. Minulla on syksyllä 2009 ostetut Atomicit ja hyvin niillä on päässyt hiihtämään reilut 2000 km. Alamäissä useat hiihtelijät tulevat selkä edellä vastaan ja ylämäessä on seinäpito. Sukset pysyvät urassaan ilman ohjaamista. Minkälainen on hyvä suksi tuohon verrattuna. Minulla on painoa 90 , mutta sukset ovat vielä samanjäykkyiset kuin ostatessa.

      Kuka ostaa suksia mielessään jälleenmyyntiarvo? Ei ole inkkarit kanootissa, kun ei ole kanoottiakaan.

      Ja tämä on nimenomaan harrastajatason kommentti.

    • carbonlite

      Atomicin suksissa on viimeaikoina ollut ongelmana mm. suksien jäykkyys. Parin sisälle suksen jäykkyydet eivät täsmää. Nyt ei siis ole kyse siitä, etteikö Atomiciltä voisi löytää hyvää paria, vaan kyse on siitä, että niiden löytäminen on todella paljon vaikeampaa verraten esim Fischerin suksiin jotka ovat kokemukseni mukaan paljon tasalaatuisempia. Tätä siis ajoin takaa, tarkoitus ei ollut lytätä jokaista Atomickin suksea maan rakoon.

      Se, että olet löytänyt Atomicin mallistosta itsellesi huippuparin, on hienoa, onneksi olkoon vaan, mutta meneppä tuonne kokeilemaan ihan lapputestillä Atomickin Team -pareja, niin huomaat ihmeellisiä asioita verraten esim Fisherin RCS mallistoon. Onko sillä valiä, onko sukset tasapainossa parin sisällä? No tietysti on, mutta jos ei pistä painoarvoa tälle, niin ei voi mitään.

      Ja ei se kilpasuksi ole mikään linkkuveitsi, missä olisi niitä pieniä ominaisuuksia niin paljon, että vaan ammattilaiset arvostaa. Tasapainoinen, kevyt ja profiililtaan oikea suksi on mielyttävämpi hiihtää kuin suksi joka on vain suunnilleen sopiva. Mutta kukin tyylillään, ei tarvitse kenenkään vetää herneitä nenään.

      Ja mitä jälleenmyyntiarvoon tulee, niin eipä tuo minun pääpointtini ollut. Mutta onhan se niin, että voihan tuo olla yksi pointti lisää siihen, miksi valitsee kilpasuksen.

      Miten tämä nyt tuntuu menevän näin, että luistelu on voitelun kaltainen peikko. Kauheasti pelotellaan vaikeudesta yms.. Ei tajua, mutta toisaalta eipä täällä sitä kanoottia ollut :D

      Ps. Vaihdoin juuri kesällä Skillin akkuporakoneen Makitan 18V koneeseen, ja olipas huomattavasti helpompi tehdä takapihalle terassi. Ja ei, en ole ammatiltani rakennusmies.

    • okjlk

      Häijäässä on Salomon equipe 10 classic (poisto) sukset hintaan 199e, ei paha ja ovat kilpasukset ja miellän kilpasuksiksi myös Fischer rcs classic (vm10), jotka saa hintaan 229e. Jos noilla hinnoilla saa kilpurit, niin miksi ostaa keskitason sukset samaan hintaan ?

    • wilburg

      Olen jo päätökseni tehnyt, ja perinteisen sukset aion hankkia. Tietysti mietin ensiksi myös luikkareiden ostamista, mutta loppujen lopuksi perinteinen tuntui varmemmalta valinnalta. Tein päätökseni sen perusteella miltä minusta tuntuu. En oikeastaan viitsi lähtemään tuonne radalle räpeltämään luistelusuksien kanssa, kun tiedän että perinteinen ainakin tulee kulkemaan kohtalaisen hyvin. Se sujuu jokaisella suomalaisella vanhasta muistista, vaikka ei olisi hiihtänyt vuosikausiin. Pertsassakin tietysti täydellisen tekniikan omaksuminen vaatii kilometrejä, eikä hyvästä kunnostakaan ole haittaa. Ehkä joskus tulevaisuudessa saatan hankkia luistelusukset, mutta se on sitten sen ajan murhe. Ensisijaisesti kuitenkin haluan vain parantaa peruskuntoa, ja se onnistuu ihan hyvin perinteisellä tyylillä. Jos joku on aloittanut luistelutyylillä, niin hyvä niin. Ei se minulta ole pois.

      Kauan sivakoinut aktiivihiihtäjä ei varmasti halua ostaa huonompia suksia, mikäli on joskus hiihtänyt kilpasuksilla. Kai aloittelijakin voi periaatteessa hommata kilpasukset, mutta itse en koe sitä tarpeelliseksi. Joudun joka tapauksessa ostamaan sukset, siteet, monot ja sauvat, sekä voiteet kaikki kerralla, joten äkkiä ainakin meikäläisen budjetti ylittyisi, vaikka saisinkin kilpasukset alennuksella.

    • Kuusirinne

      Minulla oli Fischerin luistelusukset ja Alpinan luistelumonot sekä tietysti sopivan pituiset sauvat, mutta on -55 syntyneenä en oppinut tekniikkaa, varmasti ihan omaa syytäni. Olen astmaatikko, joten saan perinteisellä tyylillä passattua vauhdin varsinkin kovissa nousuissa itselleni sopivaksi.

      Perinteinen on siis tyylini ja vauhtini ei todellakaan ole mitään kilpamenijän kiitoa. Ihan hyvää aktiivikuntoilijan vauhtia kuitenkin hiihtelen ja kilometrejä kertyy tavallisesti toistatuhatta talvessa, joten sukseni ovat aika kovassa käytössä.

      Alpinan ja Fischerin monot olen todennut hyviksi omille leveille (hieman latta) jaloilleni. Käytän kilpamonoja, vaikka kuten kerroin, mikään kilpahiihtäjä en olekaan.

    • erkkinimi.

      härregooda, keskitytköhän nyt liikaa kirjainmiin ja epäolennaiseen. ota ssukset hiihtokilsojes ja pääs mukaan. meinaa sitä et jos on sisua huononaki päivän mennä ladulle tai jos on pullamössötyyppi eikä jaksa läheskää aina kun ois muute xxx. tämän mukaanhan muutk itavarat hankitaan.. itse hiihdän aika paljo muta mieluummi umpparis ja painavil vanhoil välineil. noooh päihitänkin uusilla välineillä hiihtäjät.... hiihto on välineurheilua niin kauna kuin kaikilla on samat välineet ja mies miestä vastaan mennään.

    • vvanukass

      en osaa sanoa, osta ne mitkä on hienoimmat:) tuskin niillä eroja on.

    • wilburg

      Fischerin CSR:t tuli hommattua, kun vihdoin löytyi itselleni täysin sopiva suksipari.

    • Kuusirinne

      Hiihtoa, hiihtoa sitten vain!!! Kävin tänään jo aamupäivällä hiihtämässä Ounasvaaralla ns. Sierijärven lenkin. Kunto tuntuu jo hieman kohentuneen, kun jaksan hiihtää mäet suht koht mukavasti ylös ja pitkät pätkät menevät tasatyönnöllä tai -potkulla.

      Keli oli liukas, vaikka toisaalta sukset olivat hieman "herkät" eli pientä lipsumista oli jyrkimmissä kohdissa. Voitelin sukseni aika "laiskalla" tavalla eli Vauhdin pikapitoa ja Tokon pikaluistoa. Vanhoja voiteita en aina jaksa poistaa pohjista, mutta eipä tuo haittaa. Rivitaloasunnossa en ala sulattelemaan parafiineja luistoalueille.

      Toivon, että olet tyytyväinen suksivalintaasi. Liikkuminen suksilla talvipukuisessa, hiljaisessa metsässä on minulle aina elämys kelistä riippumatta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4042
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2348
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1327
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe