Onko mahdollista, että jos mulla tänään alko kuukautiset, niin 31.1. mulla olis myös kuukautiset? Mietin vaan, et onko mahdollista, mulla on tosi epäsäännölliset ja välillä kokonaan pois ja tuona päivänä olen menossa kylpylään, joten onko mahdollista, etten pääsisikään? Kiitos teille, jos joku pystyy antamaan hyvän ja asiallisen vastauksen kysymykseeni!
Kahdet kuussa?
13
1419
Vastaukset
- mr
Eihän tuohon voi kukaan vastata ja kerroithan kiertosi olevan vieläpä epäsäännöllinen.
- epäsäännölliset
Tuosta tulisi kierron pituudeksi 20 vuorokautta, joka on melko vähän mun mielestä. Mikä sun kierronpituus on ollut lyhimmillään aikasemmin, entä useimmiten ja vaikka pisimmillään?
Jos ennenkin on ollut lyhyt kierto, niin sit toki suurempi mahdollisuus siihen nyttenkin, mutta jos aikasemmin ollut aina selvästi pidempi, vaikkakin epäsäännöllinen niin sit riski pienempi. Mitään varmaa ei voi sanoa.
Esim mulla on useimmiten joku 28-33 päivää, lyhimmillään noin kerran vuodessa noin 24 ja pisimmillään joku 40 päivää, samoin n. kerran vuodessa. Yleensä en viitsikään laskea ja suunnitella menoja menkkojen mukaan, koska ei yhtään tiedä koska ne tulee ja yleensä jos odottaa ja stressaa niiden tulemista, niin sit ainakaan ei ala. Ja ikää on jo 25v, menkat alkanu 13 vuotiaana, koko ajan olleet samalla tavalla epässäännölliset.- 00
Et ole sitten kuitenkaan ajatellut esimerkiksi e-pillereiden hankkimista vuotojen säännöllistämiseen? Vai onko tuo sinulle edes mikään ongelma, että epäsäännöllisyys on pysyvä olotila?
- Onetwothreefour...
ok.... tarkoitin siis, että voiko ne (toiset )alkaa uudestaan silloin 31. päivä kun mulla ei yleensä kestäisi ne yhdet kuukautiset sinne asti..... ja lisäks mun täytyy myöntää,etten tiedä miten toi kierto lasketaan, vaik oon jo 20-v.... mut en oo koskaan oikein tarvinnu sitä tietoo mihinkään... ja alempaan vastaukseen: en ole harkinnut mitään pillereitä, sillä en halua koko ajan käyttää lääkkeitä, sillä minulla on migreeni, minkä takia joudun syömään melkein päivittäin särkylääkkeitä...
- mr
Onetwothreefour... kirjoitti:
ok.... tarkoitin siis, että voiko ne (toiset )alkaa uudestaan silloin 31. päivä kun mulla ei yleensä kestäisi ne yhdet kuukautiset sinne asti..... ja lisäks mun täytyy myöntää,etten tiedä miten toi kierto lasketaan, vaik oon jo 20-v.... mut en oo koskaan oikein tarvinnu sitä tietoo mihinkään... ja alempaan vastaukseen: en ole harkinnut mitään pillereitä, sillä en halua koko ajan käyttää lääkkeitä, sillä minulla on migreeni, minkä takia joudun syömään melkein päivittäin särkylääkkeitä...
Tässä ohje kierron laskemiseen: http://www.felicitas.fi/sites/database/suomi/Kysymyksiä lapsettomuudesta/0912_Mistkuukautiskiertolasketaanalkavaksi.aspx
Tosin minä lasken oman kiertoni niin, että ensimmäinen päivä on kuukautisten alkamista seuraava päivä. Eli jos kuukautiset alkaisivat tänään 12.1. olisi 13.1. se päivä nro 1 ja siitä sitten lasken eteenpäin. Toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitan =) Eli tuolla mun laskukaavalla 31.1. olisi sun kiertosi 20. päivä (niin kuin joku toinenkin jo tuolla kommentoi). Nyt vaan kukaan ei tiedä kiertosi pituutta ellet sitten itse muista onko kuukautisesti joskus alkaneet n. 3 viikon välein? Kannattaa alkaa pitää kirjaa kierrosta, siten saat kuvan miten paljon kiertosi heittelee ja jos se heittelee epänormaalisti kannattaa käydä lääkärissä. - 00
Onetwothreefour... kirjoitti:
En kylläkään kysynyt sinulta. Viestini on jatkona kirjoittajalle nimimerkillä "epäsäännölliset".
- epäsäännölliset
00 kirjoitti:
En kylläkään kysynyt sinulta. Viestini on jatkona kirjoittajalle nimimerkillä "epäsäännölliset".
En ole edes harkinnut e-pillereitä tms. Pelkkä epäsäännöllisyys ei ole haitannut, ja olisko 1-2 kertaa vuodessa joku sellainen meno jolloin ei haluais menkkoja yhtäaikaa ja saa jännittää miten käy (ja asiaa stressaamalla menkat on usein alkanu vasta reissusta kotiuduttua). En ole antanut menkkojen vaikuttaa elämääni, teen kaiken kuten muutenkin, särkylääkkeet poistaa mahdolliset kivut jne, ainoa ero on että vessaan pitää päästä hieman useammin runsaan vuodon takia, eli ei esim ekoina päivinä 4 tunnin automatkaa ilman yhtään taukoa.
En tykkää ajatuksena jatkuvasta lääkkeiden/hormonien tms syömisestä ja en ole tarvinnut niitä myöskään ehkäisyn takia. Itseasiassa en ole aivan varma että voisinko edes terveyssyistä niitä syödä, suvussa/perheessä useammalla migreeniä ja/tai sydänvaivoja ja/tai verenkiertohäiriöitä ja itselläni taipumusta lievään masennuksen tapaiseen ajoittain (ei ole lääkitty/hoidettu mitenkään, mutta olen itse tiedostanut asian ja seuraan olotilaa tarpeen mukaan). Itsekseni olen ajatellut, että mikäli ehkäisyn puolesta tulisi tarpeelliseksi niin rengasta voisin kenties kokeilla mikäli lääkäri sitä voi suositella, mutta muut hormonivalmisteet taitaa olla kokonaan poissa laskuista mikä mistäkin syystä, tai laastari vois tietysti olla toinen. - 00
epäsäännölliset kirjoitti:
En ole edes harkinnut e-pillereitä tms. Pelkkä epäsäännöllisyys ei ole haitannut, ja olisko 1-2 kertaa vuodessa joku sellainen meno jolloin ei haluais menkkoja yhtäaikaa ja saa jännittää miten käy (ja asiaa stressaamalla menkat on usein alkanu vasta reissusta kotiuduttua). En ole antanut menkkojen vaikuttaa elämääni, teen kaiken kuten muutenkin, särkylääkkeet poistaa mahdolliset kivut jne, ainoa ero on että vessaan pitää päästä hieman useammin runsaan vuodon takia, eli ei esim ekoina päivinä 4 tunnin automatkaa ilman yhtään taukoa.
En tykkää ajatuksena jatkuvasta lääkkeiden/hormonien tms syömisestä ja en ole tarvinnut niitä myöskään ehkäisyn takia. Itseasiassa en ole aivan varma että voisinko edes terveyssyistä niitä syödä, suvussa/perheessä useammalla migreeniä ja/tai sydänvaivoja ja/tai verenkiertohäiriöitä ja itselläni taipumusta lievään masennuksen tapaiseen ajoittain (ei ole lääkitty/hoidettu mitenkään, mutta olen itse tiedostanut asian ja seuraan olotilaa tarpeen mukaan). Itsekseni olen ajatellut, että mikäli ehkäisyn puolesta tulisi tarpeelliseksi niin rengasta voisin kenties kokeilla mikäli lääkäri sitä voi suositella, mutta muut hormonivalmisteet taitaa olla kokonaan poissa laskuista mikä mistäkin syystä, tai laastari vois tietysti olla toinen.Jos noilla tiedoilla lähdetään, voivat kaikki yhdistelmävalmisteet olla poissuljettuja, siis myös rengas ja laastarikin. Minipillerit taas sitten vois olla kokeilemisen arvoinen, jos joskus tällaista tarvetta on. Tosin minähän en ole lääkäri, mutta kuitenkin :)
Eihän nuo hormonit ole kaikkien juttu vaikkei olis mitään erityistä ongelmaakaan (siis ehkäisytarkoitus vain). - epäsäännölliset
00 kirjoitti:
Jos noilla tiedoilla lähdetään, voivat kaikki yhdistelmävalmisteet olla poissuljettuja, siis myös rengas ja laastarikin. Minipillerit taas sitten vois olla kokeilemisen arvoinen, jos joskus tällaista tarvetta on. Tosin minähän en ole lääkäri, mutta kuitenkin :)
Eihän nuo hormonit ole kaikkien juttu vaikkei olis mitään erityistä ongelmaakaan (siis ehkäisytarkoitus vain).Sitä vähän epäilinkin, ettei hormonivalmisteet taida sopia, vaikka en olekaan asiaan perehtynyt kunnolla. Täytyy selvitellä lisää viimeistään sitten jos/kun tulisi ehkäisyn puolesta ajankohtaiseksi. :)
Pillerit ei oikein houkuttele, koska epäilen sitä muistaisinko aina syödä ajallaan. Ensin stressaisin niiden muistamista ja sit kun kuitenkin tulis syötyä usein muutaman tunnin heitolla ja välillä joku unohtuis kokonaan niin saiskin stressata lisäksi niiden ehkäisytehoa. :( Tämän takia ajattelin rengasta tai laastaria.
Vai pitäiskö vaan tulevaisuudessa antaa mahdollisessa vakavammassakin suhteessa miehelle ehto, että kumia käytettävä, muu ei käy. ;) Tai sitten pelattava varmoilla päivillä, mikä tuleekin onnistumaan hyvin mun kuukautiskierron epäsäännöllisyydellä. Eli menkkojen aikana pari päivää niiden jälkeen...
- Onetwothreefour...
joo, mun varmaan kannattais alkaa pitää jotain kirjaa... kiitos sinulle mr tuosta linkistä! :) Mulla on yhdessä kalenterissa jotain alkamis- ja loppumispäiviä merkattuna ja laitan niitä nyt tähän: joulukuu: 11.-15. päivä, marraskuu: 23. -26. päivä, lokakuu: 8.-13. päivä, syyskuu: 15.-21. päivä. Auttaisko noi jotain siihen tietoon, että voiko 31. päivä olla? Nythän mulla siis alkoi 11. päivä ja nyt vaikuttais siltä, että kohta ois taas loppumas, et periaattees ei pitäis ainakaan tän saman vuodon jatkuu sinne asti... Mut yritän jatkos merkata enemmän ylös ja laskea ton linkin avulla sen kierron. :)
- t55
Aika heittelevä kierto näyttää olevan. Lyhyimmillään alle 20 päivää ja pisimmillään lähemmäs 50 päivää. Jos tähän kohtaan sattuu taas lyhyt kierto, niin ihan hyvin voi 31.1. olla taas kuukautiset.
Laskeminenhan on helppoa. Ei tarvitse kuin laittaa kalenteriin aina kuukautisten alkamispäivät ja laskea montako päivää on aina alkamispäivästä seuraavaan alkamispäivään. Se on kuukautiskierto. - mr
Aivan kuten t55 tuossa kommentoi, sulla voi olla kuukautiset tuolloin, sen verran tuo kiertosi heittelee. Kannattaa kyllä tosiaanki käydä lääkärissä mikäli tuo kierron heittely jatkuu, olishan se hyvä saada tasaantumaan =)
- Onetwothreefour...
okei, kiitoksia tiedoista! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1971173Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 53851
- 90850
- 46839
- 55789