Santiago de Compotela

Compostela

Onko kokemusta patikoinnista pyhiinvaellusreitilla Sarriasta Santiago de Compostelaan? On alkanut kiehtomaan ajatus parin viikon patikoinnista.

32

1860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Milloin olit ajatellut lähteä. Itse lähden elokuun lopulla suomesta ja aikaa on kuukausi. Voisimme kulkea ehkä osan matkaa yhdessä?

      • Compostela

        Ehkä ensi vuoden huhtikuussa, ajatus on vasta hautumassa mielessä. kuinka lämmintä siellä on elokuussa?


    • Siellä oli viime vuonna 20-30 välillä, ei koskaan tiedä millainen sää tulee elo-syyskuuksi mutta caliciassa sataa ilmeiseti aina melko paljon ja onhan osa vuoristoa joten siellä ainakin tuulee, on vilpoismpaa sen vuoksi. Minuakin hiukan pelottaa tuo kuumuus mutta ajattelin että maa ei ole kuitenkaan kylmä niin kuin keväällä kun niissa majataloissa ei välttämättä ole lämmitystä.
      En kuitenkaan aio kävellä kauhean pitkiä päivämatkoja joten voi lepäillä ja viettää siestaa jos tarve vaatii.

    • Compostela

      Kylläpä se 25 asteen yläpuolella rupeaa olemaan minulle kuuma. En minäkään pitkiä päivämatkoja aio kävellä, otan kuvia ja katselen maisemia!

    • vaelletaanko?

      Eikö olisi ketään lähdössä koko "hela hoitoon"? Oliko se 700 kilsaa vai mitä? Tai jonkin verran lyhyempi matka kuitenkin, ehkä ? :-/

      Siinä tuntisi oikeasti Perille Päässeensä jos koko matkan taittaa. Tai valtaosan.
      Ihan oikeasti olen kiinnostunut, vaikka puoliso valitteleekin polveaan...

      Siellä perillä olen käynyt, mutta en kävelymatkaa tehnyt. Kiinnostaa tosiaan, johonkin sopivaan vuodenaikaan ja ei-niin-kiireiseen rytmiin.

      • MInulla on kaikki jo lähes valmiina lähtöön elokuun 27. päivä koko hela hoitoon eli 750 km.


      • vaelletaanko?
        brightbrillant kirjoitti:

        MInulla on kaikki jo lähes valmiina lähtöön elokuun 27. päivä koko hela hoitoon eli 750 km.

        Voi itku, nyt en ehdi porukkaan mukaan enkä tietty tiedä pääsisinkö edes ...
        ;-D

        Meinaatko kulkea yksin? Luin täältä jonkun "tytön" blogia joka oli yksin matkassa, mutta ainahan siellä tutustuu jos ei ole ihan tuppisuu, ja voi pätkän kulkea kimpassa ja sitten taas ei, olosuhteiden mukaan. Minut voisi saada mukaan jos oikein puhuisi, puoliso nimittäin ei varmaan uskalla polvensa takia. Pitää tässä kuulostella. Oliko peräti niin että matkan voi tehdä pyörälläkin? Riippuu tietysti reitistäkin, taitaa osin olla melko vaikeakulkuista jolloin pyörä lie vain harmiksi.

        Kaikkea hyvää sinulle reissuun, kerrothan sitten joskus matkastasi, joohan!


      • vaelletaanko? kirjoitti:

        Voi itku, nyt en ehdi porukkaan mukaan enkä tietty tiedä pääsisinkö edes ...
        ;-D

        Meinaatko kulkea yksin? Luin täältä jonkun "tytön" blogia joka oli yksin matkassa, mutta ainahan siellä tutustuu jos ei ole ihan tuppisuu, ja voi pätkän kulkea kimpassa ja sitten taas ei, olosuhteiden mukaan. Minut voisi saada mukaan jos oikein puhuisi, puoliso nimittäin ei varmaan uskalla polvensa takia. Pitää tässä kuulostella. Oliko peräti niin että matkan voi tehdä pyörälläkin? Riippuu tietysti reitistäkin, taitaa osin olla melko vaikeakulkuista jolloin pyörä lie vain harmiksi.

        Kaikkea hyvää sinulle reissuun, kerrothan sitten joskus matkastasi, joohan!

        Hei "brightbrillant", lähden matkaan Madridiin 23.8. ja sieltä Junalla/bussilla Leoniaan, ollaan varmaan loppumatkasta samoilla maisemilla koska en aio kävellä kovin pitkiä päivämatkoja, olisi kiva varmaan jo neljännellä viikolla tavata suomalaisiakin, lennän Madridista kotiin Helsinkiin 23.9., miten sun aikataulu?

        Sinulle "vaelletaanko" matkaan mahtuu mielellään kun olen lähdössä yksin kun kaveri si töitä eikä voinut lähteä mukaan.


      • vaelletaanko?
        pyhiinvaellus kirjoitti:

        Hei "brightbrillant", lähden matkaan Madridiin 23.8. ja sieltä Junalla/bussilla Leoniaan, ollaan varmaan loppumatkasta samoilla maisemilla koska en aio kävellä kovin pitkiä päivämatkoja, olisi kiva varmaan jo neljännellä viikolla tavata suomalaisiakin, lennän Madridista kotiin Helsinkiin 23.9., miten sun aikataulu?

        Sinulle "vaelletaanko" matkaan mahtuu mielellään kun olen lähdössä yksin kun kaveri si töitä eikä voinut lähteä mukaan.

        Hei pyhiinvaellus,

        olen ihan oikeasti kiinnostunut. Vähän vain hirvittää kun en ole oikeastaan "vaeltanut" koskaan vaikka muuta liikuntaa harrastankin: jumppaa, hiihtoa, pyöräilyä, tanssia (nimenomaan liikuntaharrastuksena puolison kanssa). Ja olen sinua jonkin verran vanhempi mutta käsittääkseni ikäisekseni erittäin hyväkuntoinen.

        Jäin eläkkeelle pari vuotta sitten joten aikaa on. Olen aina matkustellut paljon, ja pidän uusien maisemien näkemisestä ja uusien ihmisten tapaamisesta. Mutta haasteitakin pitää olla, siksi olen hissuksiin miettinyt josko Santiago de Compostelaan joskus vaeltaisi...

        Jos kiinnostaa niin vinkkaa, laitan sinulle sitten yksityisviestin ja sitä kautta yhteystietojani. Suunnitellaan lisää :-)


      • vaelletaanko? kirjoitti:

        Hei pyhiinvaellus,

        olen ihan oikeasti kiinnostunut. Vähän vain hirvittää kun en ole oikeastaan "vaeltanut" koskaan vaikka muuta liikuntaa harrastankin: jumppaa, hiihtoa, pyöräilyä, tanssia (nimenomaan liikuntaharrastuksena puolison kanssa). Ja olen sinua jonkin verran vanhempi mutta käsittääkseni ikäisekseni erittäin hyväkuntoinen.

        Jäin eläkkeelle pari vuotta sitten joten aikaa on. Olen aina matkustellut paljon, ja pidän uusien maisemien näkemisestä ja uusien ihmisten tapaamisesta. Mutta haasteitakin pitää olla, siksi olen hissuksiin miettinyt josko Santiago de Compostelaan joskus vaeltaisi...

        Jos kiinnostaa niin vinkkaa, laitan sinulle sitten yksityisviestin ja sitä kautta yhteystietojani. Suunnitellaan lisää :-)

        Hei! kaikki kinnostaa, en minäkään ole aikaisemmin vaeltanut, matkustanut kylläkin asuntoautolla omatoimisesti. Fyysinen kunto on OK, ei mikään huippu-urheilija-tasoa, mutta järjään tällä kunnolla ja luulen että sinäkin.

        Olen niin uusi täällä Suomi24 että en oikein tiedä miten täällä toimitaan ja miten "vinkataan" ja miten laitetaan yhteystiedot ettei kakki näe.


      • vaelletaanko?
        pyhiinvaellus kirjoitti:

        Hei! kaikki kinnostaa, en minäkään ole aikaisemmin vaeltanut, matkustanut kylläkin asuntoautolla omatoimisesti. Fyysinen kunto on OK, ei mikään huippu-urheilija-tasoa, mutta järjään tällä kunnolla ja luulen että sinäkin.

        Olen niin uusi täällä Suomi24 että en oikein tiedä miten täällä toimitaan ja miten "vinkataan" ja miten laitetaan yhteystiedot ettei kakki näe.

        Hei Pyhiinvaellus,
        lähetin sinulle viestin S24 kautta, löydät sen profiilistasi, ks. vasemmalta kohta viestit. Palataan ;-D


    • brightbrillant/tuija

      Hei "pyhiinvaellus" Minun lento lähtee Madridiin 27.8. josta menen junalla Pamplonaan ja jatkan linja-autolla vaellukseni alkupisteeseen Roncesvalles´iin. Ehkä tapaamme de camino :D. Kotiin tulen ehkä samaan aikaan kuin sinäkin, en tiedä vielä, sillä minä en pidä mitään kiirettä. Minulla on vain menolentolippu.

      T: Tuija

    • Tämä on myöhäinen viesti, mutta en sattunut huomaamaan aikaisemmin. Olen vaeltanut reittiä runsaan parin viikon ajan aikaisin keväällä. Silloin ei ollut liian kuumaa. Lähdin Leonista, koska en voinut käyttää enempää aikaa. Kävelymatkat yleensä n. 30 km päivässä. Vuoristoa ylitettäessä ei vähemmällä pääse, vaikka muulloin jäisikin yöksi johonkin kylään. Lähtiessä saa lähtöpaikasta (jokin kirkollinen virasto) "passin" johon matkan varrella leimoja ja perille tultaessa saa latinankielisen todistuksen. Mukaan on otettava kunnon kartta, pelkällä matkaan ilmoittautuessa sadulla eksyy helposti. Jaloista ja etenkin varpaista on pidettävä
      huoli!

    • Compostela

      Kirjoitin tuon ensimäisen viestin tammikuussa (otsikosta näköjään uupuu ässä).
      Millaisia kokemuksia teillä, jotka silloin suunnittelitte kesäksi matkaa, nyt on? Minulla hautuu ensi kevääksi suunnitelma, toukokuussa lähtisin yhden ystävän kanssa. Onko kenelläkään kokemusta toukokuun säästä ja siitä kuinka paljon silloin on porukkaa liikkeellä? Haluaisin mieluummin vaeltaa rauhallisessa ja kauniissa maisemassa, olisiko silloin Ponferrada-Sarria seutu hyvä valinta? Kartalta katsottuna se ainakin näyttää vihreimmälle. Onko siellä mosquitos? Onko eroa Portugalin, Ranskan ja Espanjan reiteillä? Miten kielitaito, jos joku tietää esim. hyvän Espanajn kielen taskusanakirjan, olisin linkistä tai vinkistä kiitollinen. Meneekö pyhiinvaelluspassi vanhaksi jos sen tilaa jo nyt kevääksi?

      • talvicamino

        > Haluaisin mieluummin vaeltaa rauhallisessa ja kauniissa maisemassa,
        > olisiko silloin Ponferrada-Sarria seutu hyvä valinta?
        Aiotteko yhä olla matkalla pari viikkoa? Ponferradasta on 211 kilometria ja Sarriasta noin 115 kilometria Santiagoon. Tältä sivulta voit katsoa ystäväsi kanssa välimatkoja: http://www.godesalco.com/plan/frances .

        Teette varmaan jo etukäteen yhdessä pitkiä kävelylenkkejä, niissä selviää, millaiset päivämatkat sopivat teille. Jos kävelyrytmi on kovin erilainen, monet tekevät niin, että sopivat aamulla, missä tapaavat illalla. Päivän kukin kulkee (ja valokuvailee tai pitelee taukoja) omaan tahtiinsa.

        Kirjoitat, että etsitte rauhallisuutta, mutta tiedättehän, että caminon viimeiset sata km ovat kaikkein ruuhkaisimmat. Toisaalta Sarriassa ollaan jo Galiciassa, siellä seutu on vihreää maaseutua, pieniä maatiloja, paljon lehmiä, joitakin tammimetsiä. Eli siellä saattaa olla toukokuussakin paljon vaeltajia, mutta toisaalta maisema on vaihtelevaa ja vehreää.

        > Onko siellä mosquitos?
        En ole ollut caminolla toukokuussa, mutta aiemmin keväällä tai myöhemmin kesällä en ole nähnyt hyttysiä. Myöskään käärmeitä en ole nähnyt eikä muistakaan eläimistä ole ollut minulle haittaa.

        > Miten kielitaito, jos joku tietää esim. hyvän Espanjan
        > kielen taskusanakirjan, olisin linkistä tai vinkistä kiitollinen.
        Ehkä voit tehdä niin, että käyt kirjastossa vertailemassa taskusanakirjoja. Tarvitset kirjan, jossa on (galicialaisia) ruokia, sanoja majoituksesta, jonkin verran apteekkisanastoa. Valitse kevyt kirja, joka mahtuu taskuun. Monet asiat sujuvat viittomalla ja muutamalla perussanalla. Ja toukokuuhun mennessä ehditte käydä kielikurssillakin :)

        > Meneekö pyhiinvaelluspassi vanhaksi jos sen tilaa jo nyt kevääksi?
        Saatte passin (credencial) ensimmäisestä majapaikasta.
        Mutta mietit ehkä Kalle Elonheimon perustaman Jaakontien ystävien kautta tilattavaa passia? Jos tilaat passin sieltä etukäteen, kerrot etukäteen lähtöpäiväsi, joten passi ei vanhene. Ohjeet sivulla:
        http://www.kotikone.fi/~g609939/camino/

        Hienoa, että päätitte lähteä. Buen camino!


    • Compostella

      Kiitos, talvicamino. Huomasin että puhuin toukokuusta, siihen ajankohtaan aluksi suunnittelimme matkaa mutta nyt on kallistuttu huhtikuun kannalle, eli kolme viimeistä huhtikuun viikkoa. Voi olla että emme ulota reissua Santiagioon asti, en tiedä vielä. Oletko ollut huhtikuussa matkalla? Milloin olit ja millaista oli? Onko esperanto ymmärrettävää kieltä alueella? Osaan sitä hiukan ja sitä on helppo oppia lisää Lernusta.

      • talvicamino

        Hei Compostella, olemme olleet kolmen porukalla caminolla huhtikuun alussa vuonna 2007. Siitä reissusta on kuvia ja tekstiä sivulla:
        http://koti.mbnet.fi/edith/santi07_1.html
        (kuvat suurenevat klikkaamalla)

        Silloin huhtikuun alku oli kylmä (- 6 C), mutta sää lämpeni nopeasti ja huhtikuun puolivälin jälkeen oli jo shortsikelit. Vettä ei satanut kertaakaan. Mutta vuodet ovat erilaisia.

        Tilastonikkarit ovat koonneet säätietoja nettiin. Esimerkiksi Ponferradan säätiedot viime huhtikuulta löytyvät vaikka tältä sivulta
        http://www.tutiempo.net/clima/PONFERRADA/04-2012/80530.htm
        Kovasti on numeroita: ensin on päivä, sitten keskilämpötila (T), vuorokauden ylin lämpötila (TM) ja alin lämpötila (Tm). PP on sademäärä.
        Punaisesta vuosiluvusta ylhäältä voit katsella muita vuosia.

        Esperantosta en osaa sanoa. Tietääkö joku muu?


    • Compostela

      Kiitos, tykkäsin kovasti kuvistasi, ne täytyy katsoa vielä ajan kanssa. Pitää avata toiseen ikkunaan googlen kartta ja seurata missä menette milloinkin. Kerro lisää siitä mainitsemastasi hyvästä kevyestä makuupussista. Tämä on oikeastaa yksi parhaita puolia reissuun lähdössä kun saa katsella toisten matkakertomuksia. Oletko hirvinnyt laskea paljonko meni rahaa? Mitenhän osaisi etsiä halvimman lennon ja reitin...?

    • talvicamino
    • talvicamino

      Makuupusseista:

      Oletkohan käynyt esim. näillä sivulla, jossa yleisiä ohjeita makuupussin valintaan:
      http://www.halvat.org/valineet/makuupussi.html
      http://www.scandinavianoutdoorstore.com/ohjeet/makuupussin-valintaopas/

      Olet varmaan jo lukenut, että caminon majapaikkojen eli albergueiden taso vaihtelee. Joskus ei ole lämmitystä, vaan yöpyjille on tarjottu pino huopia. Joskus takkatulet loimuavat, joskus on hyvinkin lämmintä. Valitse siihen sitten makuupussia!

      Huhtikuun alun reissulla meillä on muistaakseni ohuet untuvamakuupussit ja niiden sisällä makuupussilakanat. Suosimme siis ”kerrospukeutumista” yölläkin. Makuupussilakanan voi tehdä itsekin, mutta valmiin kevyen, silkkisen voi ostaa esiim täältä:
      http://www.vietnamseura.org/fi/myyntitavarat/

      Lentojen hintoja kannattaa vertailla, mutta itse en ottaisi niistä liikaa stressiä. Halpalentoyhtiöistä Ryanair lentää Valladolidiin (Leonin lähellä) ja Santiagoon, mutta ensi huhtikuun lentoja ei ole välttämättä vielä avattu.

      Huomasitko, että Suomi24:ssa on kaksi pitkää keskustelua caminosta. Ehkä siellä joku osaa vastata kysymykseen rahanmenosta ja antaa lisää näkökulmia näihin muihinkin asioihin. Kuten kirjoitit, muiden kertomuksia on aina kiinnostava lueskella:

      Santiago de Compostelan vaellusreitti
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/4295768

      Pyhiinvaellus Santiago de compostela 5.6 matkaan
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/6868247

      Buen camino!

    • Compostela

      Kiitos vastauksesta, oli siinä minulle taas uutta asiaa! Pitänee lainata noita kirjoja ja ostaa jokin espanjan kielen kurssi. Silkkilakana makuupussiin tuntuu houkuttavan.

    • Compostela

      Kylläpä olette rautaisia naisia! Tuohon minä en ikinä pysty, mutta kukin tyylillään. Nyt on kipinä opiskella vähän espanjaa. Hain googlella kurssin "Talo Espanjassa" , siinä puhe on niin nopeaa että ei aloittelia pysy/pysty kuulemaan kuinka lausutaan. Samoin kirjastosta lainattu cd "espanjaa matkailijoille" on jotenkin sekava. Johtuneeko sitten siitä että on ihan uusi asia.

      Katselin hintavertailusta eri kursseja, onko kukaan perehtynyt kumpi olisi helppotajuisempi kirja: Avain Espanjaan vai Espanjan kielikurssi, peruskurssi. (Univerb)

    • Compostela

      Lainasin kirjastosta "Santiago de Compostela Matka apostoli Jaakobin haudalle" kirjan. Kirjan perusteella heräsi mielenkiinto lähteä Ranskan puolelta Le Puy:sta St-Jean-Pied-de-Portiin. Onko kokemuksia sieltä? Tai olisiko kellään tiedossa linkkiä mistä voisi saada lisätietoja?

      Ostin muuten sen Avain Espanjaan kirjan, pitää hieman perehtyä...

    • Compostela

      Nyt on kirja luettu ja toinenkin: 33 päivää Santiago de Compostelaan, Anne Myllärin kirjoittama. Kiehtova kertomus. Olen jo ajatellut että jos lähtisikin ensin Pariisiin, katselisi siellä muutaman päivän maailman menoa. Kunhan ensin selviää täältä periferiasta ja kotimaasta matkaan, seuraa kysymys onkin miten tuolla Pariisissa osaa liikkua? Olen ollut sellainen"perässä kulkija" .Miten löytyy edullinen yöpaikka ja selkein reitti esim. metrolla Louvreen, Eiffeltornille, Notredameen, mistä lähtee juna jolla pääsee Saint-Jean-Pied-de-Port ´iin? Kokemuksia ja kertomuksia olisi kiva kuulla. Eihän sitä tiedä vaikka sitten osaisikin perille... :)

      • hyvä neuvo;

        ota hotelli noiden keskeltä niin pääset kävelemällä kaikkiin :)

        "Louvreen, Eiffeltornille, Notredameen"


    • Compostela

      Kevät lähestyy ja Compostella reissu myös. Yksi suunnitelma olisi mennä junalla ranskan halki Pariisista vaikka Le Puy:n, siinä näkisi maisemia. Yritin etsiä junalipun hintoja, mutta en osannut. Mistä pitäisi etsiä esim. kahden aikuisen lippujen hinnat. Aikataulut löysin.

      Pariisin solmut olen jo selvittänyt.

      Nyt on kaikki varusteet valmiina, tein itse silkistä pussilakanan alle puoli kiloa painavaan makuupussiin ja yöpaidaksi on merinivillakerrasto :)

    • Compostela

      Hyvä neuvo kuinka löydän sellaisen tuolta alueelta, mielellään tietenkin edullisen.

    • simpukan tähden

      Heips,
      Olen lueskellut kokemuksia Compostelan matkoista, jotka on tehty vaeltaen.
      Nyt toivoisin matkakokemuksia niiltä, jotka ovat tehneet matkan joko kokonaan tai osittain pyöräillen.
      Olen suunnittelmassa vuoden 2014 toukokuulle matkaa Compostelaan pyörällä.

      Kysymyksiä:
      Oma pyörä Suomesta mukaan vaiko pyörän vuokraaminen Espanjasta/Ranskasta?
      Pyöräilykilometrit päivittäin?
      Selkään rinkka??? Vai täytyykö tavarat sulloa satulalaukkuihin ja pieneen selkäreppuun?

    • eipäs kompastella
    • Santiagoon

      Heipä hei.
      Kirjoitin tuolla aiemmin niminerkillä Compostela.
      Pistän muutaman rivin kuinka kävi.
      Lennettiin tosiaan Pariisiin, oltiin kaksi yötä siellä ja jatkettiin matkaa junalla halki ranskan Iruniin. Tykkäsin kovasti nähdä maisemia ja junakyyti oli mukavaa. Oltiin Irunissa yö ja aamulla lähdettiin kävelemään kohti San Sebastiania. Matka jatkui vähemmän kurinalaisesti, eli välillä ajoimme bussilla ja välillä käveltiin. Välillä yövyttiin hostelleissa ja välillä pyhiinvaeltajien majapaikoissa. Tulihan siinä nähtyä espanjaa, Pamplona, Jaca, Leida ... Viimelopussa lennettiin Barselonasta Helsinkiin. Kielitaitoa sen verran että saatiin ostettua juna- ja bussiliput ja toimitettua muutenkin tärkeät asiat.

      Nyt tekee mieli uudelleen reissuun, suunnitelmissa käydä mahdollisesti Compostelassa. Portugalin puolellakin olisi mukava kulkea. Aika näyttää, ikä karttuu.

    • Santiagoon

      Suunnitelmissa uusi reissu caminolle. Katselin google mapsista kartalta reittiä Lugosta Santiago de Compostelaan. Näyttäisi menevän tietä pitkin alle 100 km. Maantien laita ei houkuta, onkohan tuolla välillä rauhallisempi polkuja ja mistä saisi kartan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe