Pyhiinvaellus Santiago de compostela 5.6 matkaan

piikku1971

lähden viikoksi kävelemään pyhiinvaellus reittiä Santiago de Compostelaan. Lennän Madridiin ja sieltä jatkan junalla/bussilla lähtöpisteeseen mahd. Ponferrada tai Sarria (riippuu kunnosta kesällä) Oletko sinäkin lähdössä jos olet ota yhteyttä. Matkat olisi kiva tehdä yhdessä (lennot) kävellä voi tietty yksinkin.

38

9548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matkaan sinulle

      Se on haaveena minullakin. Mutta joskus myöhemmin. Nyt ei ole vielä aikaa siihen.
      Toivottavasti saat mukavaa matkaseuraa!

    • Charo

      Hola. Ihanaa että suunnittelet matkaa Santiagoon. Viikko tuntuu vaan kovin lyhyeltä ajalta. Kesällä heinä-, elokuussa voi olla tosi kuumaa. Olimme automatkalla tuolla kylissä syksyllä. Kaunista on ja asuntoja vaeltajille ( los peregrinos )on runsaasti tarjolla. Olisi mielenkiintoista kuulla miten toteutuu matkasi.Yle Teeman Löytöretki ohjelma tv:ssä ja netissä antaa varmasti paljon valaisua caminolle aikovalle.

      • piikku1971

        eli nyt näyttää siltä, että kävelen 8 päivää. Ja ehkä vain pienen pätkän Sarriasta Santiago de Compostelaan. Kivahan se olisi kävellä koko matka mutta kun aina ei pysty järjestämään niin pitkää lomaa. Tiedän erään joka on se kävellyt 3 vkossa mutta on sekin pitkä aika jos on työssäkäyvä perheellinen:D Ja itse toteutan tämän sellaisena nautiskelijana ja ihmettelen luontoa ja maisemia ja kyliä...


    • SCQ-HHN-TMP

      Samoin on matka ollut suunnitteilla, keväältä se meni myttyyn - ehkä joskus myöhemmin...

      Me suunnitelimme lentoja, meno Tampere-Lontoo- Valladolid, paluu Santiago-FrankfurtHahn-Tampere Ryanairilla.

      Menomatkalla pitää yöpyä Lontoo-Stanstedissä, mutta paluu tulee suoraan, maanantaisin on vaihtoaikaakin reilusti. Lennot saa jopa reilulla satasella.

    • Ulkosuomalainen nainen

      Ymmärrän tähän pitkään reittiin sisältyvän viehätyksen, mutta...
      Tutustuessani näihin Espanjan pohjoisosiin, olen törmännyt pyhiinvaellusreittiin siellä täällä. Osa reitistä on niin riivatun tylsää maisemaa! Siis verrattuna joihinkin muihin Espanjan upeisiin patikointikohteisiin.
      Minua ainakin Pyreneiden päiväreitit ja Picos de Europan reitit kiinnostavat aivan eri tavalla.
      Tiedän, että nämä ovat vähän eri juttuja, mutta itse en lähtisi viikoksi pyhiinvaellukselle vaan patikoisin mieluummin Aragoniassa, Asturiassa tai Kantabriassa huolellisesti valikoimiani reittejä.

      • tapas-papa

        Olen jyrkästi samaa mieltä "ulkosuomalaisen naisen" kanssa.
        Oletteko tutustuneet esimerkiksi näihin reitteihin?
        http://www.topwalks.net/fi/picos_de_europa.htm
        Upeita reittejä, joista voi valikoida itselleen parhaiten sopivan. Ja Kantabrian (Liebana) puolelta löytyy lisää. Näillä reiteillä näkee enemmän. Ja omassa rauhassa, eikä massojen mukana.
        Mutta jos pyhinvaellus on the thing. Go ahead. Vaellus on varmasti kokemus joka tapauksessa


      • piikku1971
        tapas-papa kirjoitti:

        Olen jyrkästi samaa mieltä "ulkosuomalaisen naisen" kanssa.
        Oletteko tutustuneet esimerkiksi näihin reitteihin?
        http://www.topwalks.net/fi/picos_de_europa.htm
        Upeita reittejä, joista voi valikoida itselleen parhaiten sopivan. Ja Kantabrian (Liebana) puolelta löytyy lisää. Näillä reiteillä näkee enemmän. Ja omassa rauhassa, eikä massojen mukana.
        Mutta jos pyhinvaellus on the thing. Go ahead. Vaellus on varmasti kokemus joka tapauksessa

        niin tosiaan jos ja kun lähden yksin niin mielelläni menen sitten tommoseen ns. massatapahtumaan. Kurjaa olisi yksin olla eksyneenä jossain vuorilla:D


      • seikku
        piikku1971 kirjoitti:

        niin tosiaan jos ja kun lähden yksin niin mielelläni menen sitten tommoseen ns. massatapahtumaan. Kurjaa olisi yksin olla eksyneenä jossain vuorilla:D

        olen lähdössä vaellukselle 2.5 yksin, kun ei kukaan kavereista halua tai pysty olemaan 4-5 vko:a poissa kotoa. Aikomus on kävellä 750km. Saas sitten nähä miten mimmin käy?


      • piikku1971
        seikku kirjoitti:

        olen lähdössä vaellukselle 2.5 yksin, kun ei kukaan kavereista halua tai pysty olemaan 4-5 vko:a poissa kotoa. Aikomus on kävellä 750km. Saas sitten nähä miten mimmin käy?

        hyvin sun käy. Siellä on varmasti ihmsiä jos haluaa jutella ja mielestäni yksi idea on tuossa koko matkan suorittamisessa juuri sekin, että pystyy ajattelemaan niitä omia juttujaan siellä matkan varrella... hieno päätös lähteä!!


      • sdc
        seikku kirjoitti:

        olen lähdössä vaellukselle 2.5 yksin, kun ei kukaan kavereista halua tai pysty olemaan 4-5 vko:a poissa kotoa. Aikomus on kävellä 750km. Saas sitten nähä miten mimmin käy?

        Hei Seikku!
        Mihin lennät ja oletko selvittänyt jatkoyhteydet aloituspaikkaan? Olisin myös kovin kiinnostunut lähtemään reissuun, mutta itse pääsisin vasta kesäkuussa (silloin kuitenkin varmaan kuumempaa ja ruuhkaisempaa). Toisaalta yksin lähteminen kiehtoo, mutta ehkä alkuun olisi mukava päästä jonkun maanmiehen/-naisen kanssa. Onko muita lähtijöitä kesäkuussa?


      • satunnainen matkailija
        sdc kirjoitti:

        Hei Seikku!
        Mihin lennät ja oletko selvittänyt jatkoyhteydet aloituspaikkaan? Olisin myös kovin kiinnostunut lähtemään reissuun, mutta itse pääsisin vasta kesäkuussa (silloin kuitenkin varmaan kuumempaa ja ruuhkaisempaa). Toisaalta yksin lähteminen kiehtoo, mutta ehkä alkuun olisi mukava päästä jonkun maanmiehen/-naisen kanssa. Onko muita lähtijöitä kesäkuussa?

        Meitä lähtee neljä naista lauantaina 30.5. kohti Espanjaa. Lennämme Madridiin ja sieltä junalla Leoniin, josta strattaamme 310 km, kaksi viikkoa kestävälle vaellukselle.


      • SdC
        satunnainen matkailija kirjoitti:

        Meitä lähtee neljä naista lauantaina 30.5. kohti Espanjaa. Lennämme Madridiin ja sieltä junalla Leoniin, josta strattaamme 310 km, kaksi viikkoa kestävälle vaellukselle.

        Hei! Teidän suunnitelmanne tuntuu realistiselta. Itse haikailen aloituspisteeksi Pamplonaa (tai sitten vielä kauempaa sieltä Ranskan puolelta). Ajattelin, että jatkaisin niin pitkään kuin pystyn, vaikka loppuun asti. Fyysisten vaivojen mahdollisuus on tietysti aika suuri, ja toiseksi näin perheellisenä en oikein tiedä, miltä erossaolo lapsukaisista käytännössä tuntuu, vaikka jo isompia ovatkin.
        Oletteko selvitelleet, onko yhteys Madridin lentokentältä rautatieasemalle helppo? Entä aiotteko varata paluulennon jo etukäteen? Entäa vaeltajapassit, tilaatteko ne etukäteen?


      • satunnainen matkailija
        SdC kirjoitti:

        Hei! Teidän suunnitelmanne tuntuu realistiselta. Itse haikailen aloituspisteeksi Pamplonaa (tai sitten vielä kauempaa sieltä Ranskan puolelta). Ajattelin, että jatkaisin niin pitkään kuin pystyn, vaikka loppuun asti. Fyysisten vaivojen mahdollisuus on tietysti aika suuri, ja toiseksi näin perheellisenä en oikein tiedä, miltä erossaolo lapsukaisista käytännössä tuntuu, vaikka jo isompia ovatkin.
        Oletteko selvitelleet, onko yhteys Madridin lentokentältä rautatieasemalle helppo? Entä aiotteko varata paluulennon jo etukäteen? Entäa vaeltajapassit, tilaatteko ne etukäteen?

        Madridista pääsee lentokentältä metrolla hyvin mm. yhdelle pohjoisista juna-asemista ja sieltä Leoniin on suorakin linja (ilman vaihtoa). Tilaamme pyhiinvaelluspassit etukäteen. Paluulento on myös tarkoitus varata SdC Madridiin jo täältä Suomesta.


      • albertina46
        sdc kirjoitti:

        Hei Seikku!
        Mihin lennät ja oletko selvittänyt jatkoyhteydet aloituspaikkaan? Olisin myös kovin kiinnostunut lähtemään reissuun, mutta itse pääsisin vasta kesäkuussa (silloin kuitenkin varmaan kuumempaa ja ruuhkaisempaa). Toisaalta yksin lähteminen kiehtoo, mutta ehkä alkuun olisi mukava päästä jonkun maanmiehen/-naisen kanssa. Onko muita lähtijöitä kesäkuussa?

        Hei, minä olen lähdössä 12.6. Lennän Tampereelta, olen lähdössä yksin. On kyllä tarkoitus kävellä yksin, mutta matkalla sinne olisi kivaa jos olisi seuraa.


      • SDC
        albertina46 kirjoitti:

        Hei, minä olen lähdössä 12.6. Lennän Tampereelta, olen lähdössä yksin. On kyllä tarkoitus kävellä yksin, mutta matkalla sinne olisi kivaa jos olisi seuraa.

        Millainen suunnitelma sinulla on; lentoreitti, aloituspaikka,kuinka pitkään olet ajatellut kävellä jne? Minulla on myös ajatus kävellä pääosin itsekseni, mutta olisi mukava, jos olisi jonkun suomalaisen kanssa löyhästi sama aikataulu. Ja olisi kiva matkata aloituspaikkaan yhdessä. Itse lähtisin mielelläni hieman aikaisemmin. Oletko jo ostanut lentoliput?


      • seikku
        sdc kirjoitti:

        Hei Seikku!
        Mihin lennät ja oletko selvittänyt jatkoyhteydet aloituspaikkaan? Olisin myös kovin kiinnostunut lähtemään reissuun, mutta itse pääsisin vasta kesäkuussa (silloin kuitenkin varmaan kuumempaa ja ruuhkaisempaa). Toisaalta yksin lähteminen kiehtoo, mutta ehkä alkuun olisi mukava päästä jonkun maanmiehen/-naisen kanssa. Onko muita lähtijöitä kesäkuussa?

        Hei. Lennän 2.5 Barcelonaan. Sieltä junalla Pamplonaan. Luultavasti yövyn siellä. Seuraavana päivänä taxilla Roncesvallesiin kun bussit ei pyhänä kulje. Vaellukseni alkaa 4.5. Toivottavasti sää suosii. Kaikki ovat kannustaneet minua toteuttamaan tämän pitkäaikaisen haaveeni. Siitä kiitos heille.


      • Nimetön
        SDC kirjoitti:

        Millainen suunnitelma sinulla on; lentoreitti, aloituspaikka,kuinka pitkään olet ajatellut kävellä jne? Minulla on myös ajatus kävellä pääosin itsekseni, mutta olisi mukava, jos olisi jonkun suomalaisen kanssa löyhästi sama aikataulu. Ja olisi kiva matkata aloituspaikkaan yhdessä. Itse lähtisin mielelläni hieman aikaisemmin. Oletko jo ostanut lentoliput?

        Olen varannut liput jo. Tampere-Lontoo-Santander. Sieltä pitäisi sitten päästä junalla Astorgaan tai Pomferradaan.En ole päättänyt vielä, Astorgasta määräpäähän 250 km, ja Pomferradasta 206 km. Minulla paluulento Santiago de Compostelasta 26.6 Lontooseen ja jatko Tampereelle samana päivänä. Ryan Airilla kaikki lennot 311 euroa yhteensä. Minulla tulee olemaan 11-12 päivää aikaa kävellä suunniteltu matka, kerkeisikö sen pitemmän? Mietin vielä, en halua stressi-lomaa :). Kivaa jos löytyisi seuraa matkoille sinne ja takaisin.


      • Nimetön
        SDC kirjoitti:

        Millainen suunnitelma sinulla on; lentoreitti, aloituspaikka,kuinka pitkään olet ajatellut kävellä jne? Minulla on myös ajatus kävellä pääosin itsekseni, mutta olisi mukava, jos olisi jonkun suomalaisen kanssa löyhästi sama aikataulu. Ja olisi kiva matkata aloituspaikkaan yhdessä. Itse lähtisin mielelläni hieman aikaisemmin. Oletko jo ostanut lentoliput?

        Siis Albertina46 lähetti edellisen viestin :).


      • Nimetön
        SDC kirjoitti:

        Millainen suunnitelma sinulla on; lentoreitti, aloituspaikka,kuinka pitkään olet ajatellut kävellä jne? Minulla on myös ajatus kävellä pääosin itsekseni, mutta olisi mukava, jos olisi jonkun suomalaisen kanssa löyhästi sama aikataulu. Ja olisi kiva matkata aloituspaikkaan yhdessä. Itse lähtisin mielelläni hieman aikaisemmin. Oletko jo ostanut lentoliput?

        Sähköposti osoitteeseen: [email protected] jos haluaa tietää lisää.


      • Siskokset
        satunnainen matkailija kirjoitti:

        Meitä lähtee neljä naista lauantaina 30.5. kohti Espanjaa. Lennämme Madridiin ja sieltä junalla Leoniin, josta strattaamme 310 km, kaksi viikkoa kestävälle vaellukselle.

        Vaellamme siskoni kanssa Leonista Santiagoon, lento on ma 1.6 ja pari viikkoa on tarkoitus matkaa tehdä. Päivämatkat tulevat olemaan 20-30 km, eli varmaan ihan sopivia. Kuntopohjaa on kyllä melkoisesti, mutta yritämme ottaa maltilla ja nauttia matkasta "sisäisesti ja ulkoisesti"! Ehkäpä matkalla tavataan!?


      • seikku kirjoitti:

        Hei. Lennän 2.5 Barcelonaan. Sieltä junalla Pamplonaan. Luultavasti yövyn siellä. Seuraavana päivänä taxilla Roncesvallesiin kun bussit ei pyhänä kulje. Vaellukseni alkaa 4.5. Toivottavasti sää suosii. Kaikki ovat kannustaneet minua toteuttamaan tämän pitkäaikaisen haaveeni. Siitä kiitos heille.

        Onko enää kukaan kuluneen vuoden vaeltajista lukemassa palstaa. Ensi kesän matkan suunnittelussa ovat kaikki apu ja kaikki kertomukset hyvää ja mukavaa tietoa.
        Laittaakaapa suihkusormet suihkimaan, please.


      • Atte P
        Sonny-Monnye kirjoitti:

        Onko enää kukaan kuluneen vuoden vaeltajista lukemassa palstaa. Ensi kesän matkan suunnittelussa ovat kaikki apu ja kaikki kertomukset hyvää ja mukavaa tietoa.
        Laittaakaapa suihkusormet suihkimaan, please.

        No, satuinpa lukemaan.
        Olen vaimoni kanssa tehnyt 3 vaellusta tähän mennessä, ensimmäinen oli Camino Primitivo, eli "aito ja alkuperäinen", toinen Camino del Norte (toiseksi vanhin reitti) ja viime syksynä Camino Portugues. Kaikki kolme reittiä ovat ns. hiljaisempia reittejä, eli varsinaista ruuhkaa ei ole. On selvää, että kesällä sitä kylläkin on jokaisella reitillä ja varsinkin Ranskalaisella tiellä. Itse en millään ymmärrä, että pitäisi lähteä kilometritolkulla vaeltamaan "ruuhkaiselle Stadin Aleksille", kun voi vaeltaa huomattavasti mukavampia ja rauhallisempia reittejä. Kai se on se, "että kun kaikki muutkin...". Jokaisella reitillä on oma historiansa ja Camino Francesin historia lähti oikeastaan siitä, että Asturiasin kuningashuone siirrettiin Oviedosta Leoniin, kun sieltä oli helpompi kävellä Santiagoon, kuin Oviedosta.
        Erinomainen asioiden selvittelyn aloittaminen on Mundicamino-sivusto. Sieltä löytyy myös erinomaiset linkit muihin sivustoihin. Meille suomalaisille luonnollisimmat lähtöpaikat ovat varmastikin Espanjan pohjoisrannikon kaupungit, jos halutaan seurata enemmänkin esi-isien jalanjälkiä. Kokonaisuudessaan meiltä on varmastikin tehty enemmän matkoja sitä kautta, kuin pitkin mannerta. Camino Portugues on sikäli mukava, että sen vaeltamiseen ei mene kuin 10 päivää Portosta Santiagoon ja takaisin voi palata bussilla. Bussimatkaan aikaa menee 3 tuntia 45 min. Näinollen voi, jos tekee parin viikon kokonaisaikataulun, tutustua vielä Porton kaupunkiinkin. Portoon löytyy erilaisia vaihtoehtoisia lentoja. Camino Primitivon vaellukseen menee 13 - 14 päivää, joista useimmat ovat melkoisen rankkoja, eli vaatii kylläkin kohtalaista fysiikkaa, mutta maisemat ovat mahtavat.Oviedoon pääsee mukavasti lentämällä Barcelonaan ja sieltä yöjunalla Oviedoon. Santiagosta pääsee mukavasti halpalentoyhtiö Vuelingillä takaisin Barcelonaan. Junalipun voi ostaa jo Suomessa VR:n kautta. Maksaa tosin pari euroa enemmän, kuin jos ostaa netistä Renfeltä. Pari vuotta sitten Renfen sivut kylläkin "herjasivat", että eivät voi taata, etteikö tiedot luottokortista päätyisi asiattomiin paikkoihin, eli tuo parin euron lisä ei oikeastaan ole kummoinenkaan "vakuutusmaksu".
        Ja eikun tietoja hakemaan!
        Meillä on seuraavan reitin suunnittelu, eli Camino Sanabres (tai sitten joku muu...) meneillään.
        Katsotaan, joko se saataisiin toteutettua ensi syksynä, tai seuraavana keväänä, kun meikäläiset, mummu ja vaari,joutuvat ottamaan huomioon lastenlasten mahdolliset kaitsentatarpeet.


      • Atte P kirjoitti:

        No, satuinpa lukemaan.
        Olen vaimoni kanssa tehnyt 3 vaellusta tähän mennessä, ensimmäinen oli Camino Primitivo, eli "aito ja alkuperäinen", toinen Camino del Norte (toiseksi vanhin reitti) ja viime syksynä Camino Portugues. Kaikki kolme reittiä ovat ns. hiljaisempia reittejä, eli varsinaista ruuhkaa ei ole. On selvää, että kesällä sitä kylläkin on jokaisella reitillä ja varsinkin Ranskalaisella tiellä. Itse en millään ymmärrä, että pitäisi lähteä kilometritolkulla vaeltamaan "ruuhkaiselle Stadin Aleksille", kun voi vaeltaa huomattavasti mukavampia ja rauhallisempia reittejä. Kai se on se, "että kun kaikki muutkin...". Jokaisella reitillä on oma historiansa ja Camino Francesin historia lähti oikeastaan siitä, että Asturiasin kuningashuone siirrettiin Oviedosta Leoniin, kun sieltä oli helpompi kävellä Santiagoon, kuin Oviedosta.
        Erinomainen asioiden selvittelyn aloittaminen on Mundicamino-sivusto. Sieltä löytyy myös erinomaiset linkit muihin sivustoihin. Meille suomalaisille luonnollisimmat lähtöpaikat ovat varmastikin Espanjan pohjoisrannikon kaupungit, jos halutaan seurata enemmänkin esi-isien jalanjälkiä. Kokonaisuudessaan meiltä on varmastikin tehty enemmän matkoja sitä kautta, kuin pitkin mannerta. Camino Portugues on sikäli mukava, että sen vaeltamiseen ei mene kuin 10 päivää Portosta Santiagoon ja takaisin voi palata bussilla. Bussimatkaan aikaa menee 3 tuntia 45 min. Näinollen voi, jos tekee parin viikon kokonaisaikataulun, tutustua vielä Porton kaupunkiinkin. Portoon löytyy erilaisia vaihtoehtoisia lentoja. Camino Primitivon vaellukseen menee 13 - 14 päivää, joista useimmat ovat melkoisen rankkoja, eli vaatii kylläkin kohtalaista fysiikkaa, mutta maisemat ovat mahtavat.Oviedoon pääsee mukavasti lentämällä Barcelonaan ja sieltä yöjunalla Oviedoon. Santiagosta pääsee mukavasti halpalentoyhtiö Vuelingillä takaisin Barcelonaan. Junalipun voi ostaa jo Suomessa VR:n kautta. Maksaa tosin pari euroa enemmän, kuin jos ostaa netistä Renfeltä. Pari vuotta sitten Renfen sivut kylläkin "herjasivat", että eivät voi taata, etteikö tiedot luottokortista päätyisi asiattomiin paikkoihin, eli tuo parin euron lisä ei oikeastaan ole kummoinenkaan "vakuutusmaksu".
        Ja eikun tietoja hakemaan!
        Meillä on seuraavan reitin suunnittelu, eli Camino Sanabres (tai sitten joku muu...) meneillään.
        Katsotaan, joko se saataisiin toteutettua ensi syksynä, tai seuraavana keväänä, kun meikäläiset, mummu ja vaari,joutuvat ottamaan huomioon lastenlasten mahdolliset kaitsentatarpeet.

        Kiitos tiedoistasi ja vinkeistäsi.

        Olemme vaimoni kanssa suunnitelleet caminoamme jo useamman vuoden ajan. Oikeastaan jo kolme vuotta sitten päätimme, että Ranskalainen tie on meidän juttumme. Se ei tainnut silloin ollut näin suosittu kuin nyt.

        Olemme tapamme mukaan hankkineet lentoliput jo nyt. Suomen ja Espanjan väliset matkat lennämme Turusta Barcelonaan. Meillä on vain alkupiste Barcelona, josta matkaamme jonnekin. Loppupisteenä on Santiago de Compostella. Matka-aikaa neljä viikkoa, josta noin 21 päivää kävelemme. Välillä lepäämme (?) ja Santiago de Compostellassa viivymme jokusen päivän.

        Mikä tässä halujen päälimmäisenä on, ovat mahdolliset neuvot mistä on hyvä lähteä kävelemään, onko joku paikka must, ylitse muiden? Emme ole mitään yliluonnollisia kävelijöitä; päivämatkamme saattavat olla suunnilleen 20-25 kilometriä. Onko matkalla mahdollisuus nostaa käteistä, maksaa kortilla tms. Suuri setelinippu ei oikein vakuuta.

        Ilta jos toinenkin on kulunut netissä monenlaisia kertomuksia ja juttuja lueskellen. Mundicamino on hyvä sivusto. Kuitenkaan sieltä ei löydy juttuja ihan suomalaisille. sellainenkin olo on tullut, että Espanjan sanoja on hyvä hallita. Pärjäisiköhän suomella ja elekielellä??


      • Vespa
        Sonny-Monnye kirjoitti:

        Kiitos tiedoistasi ja vinkeistäsi.

        Olemme vaimoni kanssa suunnitelleet caminoamme jo useamman vuoden ajan. Oikeastaan jo kolme vuotta sitten päätimme, että Ranskalainen tie on meidän juttumme. Se ei tainnut silloin ollut näin suosittu kuin nyt.

        Olemme tapamme mukaan hankkineet lentoliput jo nyt. Suomen ja Espanjan väliset matkat lennämme Turusta Barcelonaan. Meillä on vain alkupiste Barcelona, josta matkaamme jonnekin. Loppupisteenä on Santiago de Compostella. Matka-aikaa neljä viikkoa, josta noin 21 päivää kävelemme. Välillä lepäämme (?) ja Santiago de Compostellassa viivymme jokusen päivän.

        Mikä tässä halujen päälimmäisenä on, ovat mahdolliset neuvot mistä on hyvä lähteä kävelemään, onko joku paikka must, ylitse muiden? Emme ole mitään yliluonnollisia kävelijöitä; päivämatkamme saattavat olla suunnilleen 20-25 kilometriä. Onko matkalla mahdollisuus nostaa käteistä, maksaa kortilla tms. Suuri setelinippu ei oikein vakuuta.

        Ilta jos toinenkin on kulunut netissä monenlaisia kertomuksia ja juttuja lueskellen. Mundicamino on hyvä sivusto. Kuitenkaan sieltä ei löydy juttuja ihan suomalaisille. sellainenkin olo on tullut, että Espanjan sanoja on hyvä hallita. Pärjäisiköhän suomella ja elekielellä??

        Oletko suunnitellut kyseistä vaellusta, mutta toteutus on vielä kesken. Lähde mukaan toteuttamaan suunnitelmasi syyskuussa 2010.
        Kyseessä siis "puolimaraton" eli n. 320km Leon - Compostela. Aikaa on varattu vaellukseen 12 päivää ja koko reissuun 15 päivää. Tarkka ajankohta 9-24.9.10
        Iällä, sukupuolella ym. marginaaliseikoilla ei ole merkitystä. Pääasia on , että tulet toimeen erilaisten ihmisten kanssa, etkä takerru pikkuseikkoihin ............ Iähtijöitä on tällä hetkellä 4 henkeä ikävälillä 50-60v, mutta vielä muutama vaeltaja mukaan mahtuu. Sopiva ryhmä olisi 5-6 henkeä. Jokainen lähtee vaellukselle omista lähtökohdistaan ja etsii haluamiaan asioita.

        Jos olet asiasta innostunut, niin laita postia [email protected]


      • AnttiVaeltaa
        Vespa kirjoitti:

        Oletko suunnitellut kyseistä vaellusta, mutta toteutus on vielä kesken. Lähde mukaan toteuttamaan suunnitelmasi syyskuussa 2010.
        Kyseessä siis "puolimaraton" eli n. 320km Leon - Compostela. Aikaa on varattu vaellukseen 12 päivää ja koko reissuun 15 päivää. Tarkka ajankohta 9-24.9.10
        Iällä, sukupuolella ym. marginaaliseikoilla ei ole merkitystä. Pääasia on , että tulet toimeen erilaisten ihmisten kanssa, etkä takerru pikkuseikkoihin ............ Iähtijöitä on tällä hetkellä 4 henkeä ikävälillä 50-60v, mutta vielä muutama vaeltaja mukaan mahtuu. Sopiva ryhmä olisi 5-6 henkeä. Jokainen lähtee vaellukselle omista lähtökohdistaan ja etsii haluamiaan asioita.

        Jos olet asiasta innostunut, niin laita postia [email protected]

        Tervehdys,

        Olen ajattelut lähteväni vaeltamaan tulevana pääsiäisenä. Matka-aika viikko. Ensimmäisenä tuli mieleen se tunnetuin, Santiago, mutta viikko taitaa olla kovin lyhyt aika kyseiselle reitille.

        Löytyykö kokeneemmilta vinkkejä. Mitä vaihtoehtoja löytyy viikon mittaiselle pääsiäisvaellukselle?

        t:Antti
        [email protected]


      • KL
        AnttiVaeltaa kirjoitti:

        Tervehdys,

        Olen ajattelut lähteväni vaeltamaan tulevana pääsiäisenä. Matka-aika viikko. Ensimmäisenä tuli mieleen se tunnetuin, Santiago, mutta viikko taitaa olla kovin lyhyt aika kyseiselle reitille.

        Löytyykö kokeneemmilta vinkkejä. Mitä vaihtoehtoja löytyy viikon mittaiselle pääsiäisvaellukselle?

        t:Antti
        [email protected]

        Hei! Onko kellään suunnitteilla vaellusreissua Santiagoon touko-kesäkuun vaihteessa?


      • talvicamino
        AnttiVaeltaa kirjoitti:

        Tervehdys,

        Olen ajattelut lähteväni vaeltamaan tulevana pääsiäisenä. Matka-aika viikko. Ensimmäisenä tuli mieleen se tunnetuin, Santiago, mutta viikko taitaa olla kovin lyhyt aika kyseiselle reitille.

        Löytyykö kokeneemmilta vinkkejä. Mitä vaihtoehtoja löytyy viikon mittaiselle pääsiäisvaellukselle?

        t:Antti
        [email protected]

        Camino de Santiago -vaellusreittiä voi jokainen vaeltaa haluamansa pituisen matkan. Aloituskohdan ja etenemisvauhdin voi itse valita, joten hyvin voit lähteä viikoksi.
        Pääsiäisenä caminolla riittää väkeä ja pienimmät majapaikat täyttyvät nopeasti. Jos haluat lukea pääsiäiscaminostamme 2007, kuvia ja vähän juttua on sivulla:
        http://personal.inet.fi/cool/edith/santi07_1.html


      • Virago 535
        Vespa kirjoitti:

        Oletko suunnitellut kyseistä vaellusta, mutta toteutus on vielä kesken. Lähde mukaan toteuttamaan suunnitelmasi syyskuussa 2010.
        Kyseessä siis "puolimaraton" eli n. 320km Leon - Compostela. Aikaa on varattu vaellukseen 12 päivää ja koko reissuun 15 päivää. Tarkka ajankohta 9-24.9.10
        Iällä, sukupuolella ym. marginaaliseikoilla ei ole merkitystä. Pääasia on , että tulet toimeen erilaisten ihmisten kanssa, etkä takerru pikkuseikkoihin ............ Iähtijöitä on tällä hetkellä 4 henkeä ikävälillä 50-60v, mutta vielä muutama vaeltaja mukaan mahtuu. Sopiva ryhmä olisi 5-6 henkeä. Jokainen lähtee vaellukselle omista lähtökohdistaan ja etsii haluamiaan asioita.

        Jos olet asiasta innostunut, niin laita postia [email protected]

        Hei! Onkos teillä jo porukka koossa?
        Olen lähdössä caminolle 25.4 . Tarkoituksena kävellä Pamplona- Leon. Myöhemmin Leon-Compostela ja siksi olen kiinnostunut tuosta syksyn reissustanne.
        Kerro lisää: minne lennätte? Entäs jatko Leoniin, juna?


      • XXYYZZ
        Virago 535 kirjoitti:

        Hei! Onkos teillä jo porukka koossa?
        Olen lähdössä caminolle 25.4 . Tarkoituksena kävellä Pamplona- Leon. Myöhemmin Leon-Compostela ja siksi olen kiinnostunut tuosta syksyn reissustanne.
        Kerro lisää: minne lennätte? Entäs jatko Leoniin, juna?

        ryhmä koossa. Meitä on lähdössä 8 hengen porukka. Lento on Tampereelta Bergamon kautta Santanderiin, jossa yövymme. Siitä bussilla Leon:iin ja sitten 12pv patikointia Compostelaan. Paluulento Compostelasta 23.9 Frankfurtin kautta Suomeen. Porukkaan kyllä mahtuu, mutta lentopaikkoja ei enää noille 8.9 Ryanairin menolennoille ole.


      • Virago 525
        XXYYZZ kirjoitti:

        ryhmä koossa. Meitä on lähdössä 8 hengen porukka. Lento on Tampereelta Bergamon kautta Santanderiin, jossa yövymme. Siitä bussilla Leon:iin ja sitten 12pv patikointia Compostelaan. Paluulento Compostelasta 23.9 Frankfurtin kautta Suomeen. Porukkaan kyllä mahtuu, mutta lentopaikkoja ei enää noille 8.9 Ryanairin menolennoille ole.

        Okei . Kiitos vastauksestasi! Harkitsen asiaa.


      • pikkuliini
        Atte P kirjoitti:

        No, satuinpa lukemaan.
        Olen vaimoni kanssa tehnyt 3 vaellusta tähän mennessä, ensimmäinen oli Camino Primitivo, eli "aito ja alkuperäinen", toinen Camino del Norte (toiseksi vanhin reitti) ja viime syksynä Camino Portugues. Kaikki kolme reittiä ovat ns. hiljaisempia reittejä, eli varsinaista ruuhkaa ei ole. On selvää, että kesällä sitä kylläkin on jokaisella reitillä ja varsinkin Ranskalaisella tiellä. Itse en millään ymmärrä, että pitäisi lähteä kilometritolkulla vaeltamaan "ruuhkaiselle Stadin Aleksille", kun voi vaeltaa huomattavasti mukavampia ja rauhallisempia reittejä. Kai se on se, "että kun kaikki muutkin...". Jokaisella reitillä on oma historiansa ja Camino Francesin historia lähti oikeastaan siitä, että Asturiasin kuningashuone siirrettiin Oviedosta Leoniin, kun sieltä oli helpompi kävellä Santiagoon, kuin Oviedosta.
        Erinomainen asioiden selvittelyn aloittaminen on Mundicamino-sivusto. Sieltä löytyy myös erinomaiset linkit muihin sivustoihin. Meille suomalaisille luonnollisimmat lähtöpaikat ovat varmastikin Espanjan pohjoisrannikon kaupungit, jos halutaan seurata enemmänkin esi-isien jalanjälkiä. Kokonaisuudessaan meiltä on varmastikin tehty enemmän matkoja sitä kautta, kuin pitkin mannerta. Camino Portugues on sikäli mukava, että sen vaeltamiseen ei mene kuin 10 päivää Portosta Santiagoon ja takaisin voi palata bussilla. Bussimatkaan aikaa menee 3 tuntia 45 min. Näinollen voi, jos tekee parin viikon kokonaisaikataulun, tutustua vielä Porton kaupunkiinkin. Portoon löytyy erilaisia vaihtoehtoisia lentoja. Camino Primitivon vaellukseen menee 13 - 14 päivää, joista useimmat ovat melkoisen rankkoja, eli vaatii kylläkin kohtalaista fysiikkaa, mutta maisemat ovat mahtavat.Oviedoon pääsee mukavasti lentämällä Barcelonaan ja sieltä yöjunalla Oviedoon. Santiagosta pääsee mukavasti halpalentoyhtiö Vuelingillä takaisin Barcelonaan. Junalipun voi ostaa jo Suomessa VR:n kautta. Maksaa tosin pari euroa enemmän, kuin jos ostaa netistä Renfeltä. Pari vuotta sitten Renfen sivut kylläkin "herjasivat", että eivät voi taata, etteikö tiedot luottokortista päätyisi asiattomiin paikkoihin, eli tuo parin euron lisä ei oikeastaan ole kummoinenkaan "vakuutusmaksu".
        Ja eikun tietoja hakemaan!
        Meillä on seuraavan reitin suunnittelu, eli Camino Sanabres (tai sitten joku muu...) meneillään.
        Katsotaan, joko se saataisiin toteutettua ensi syksynä, tai seuraavana keväänä, kun meikäläiset, mummu ja vaari,joutuvat ottamaan huomioon lastenlasten mahdolliset kaitsentatarpeet.

        hei
        olen pohtinut lähtöä kävellen jonnekkin? yksin tuntuu ensi kerta aika kolkolta !
        matkat ja tilaukset ja kaikki! hirvittää
        lomaa en ole pitänyt jos olen täällä
        pakko poistua suomesta
        terveisin marjaana
        onko kukaan menossa 2 tai 3 viikoksi tuona ajankohtana?


      • talvicamino
        satunnainen matkailija kirjoitti:

        Madridista pääsee lentokentältä metrolla hyvin mm. yhdelle pohjoisista juna-asemista ja sieltä Leoniin on suorakin linja (ilman vaihtoa). Tilaamme pyhiinvaelluspassit etukäteen. Paluulento on myös tarkoitus varata SdC Madridiin jo täältä Suomesta.

        Alkuperäiset ovat reissunsa tehneet, mutta meille muille Leoniin suuntaaville tiedoksi:

        Jos linja-autokyyti sopii, niin suoraan Madridin lentokentältä pääsee bussilla Leoniin. Alsan bussit lähtevät nelosterminaalilta 13.45, 14.45, 15.45, 16.45, 20.45, 21.45 ja 23.59.
        Espanjan busseja voi etsiä esim sivulta:
        http://www.movelia.es/en


    • composella

      Olen ajatellut lähteä vaeltamaan tuonne, mutta tuo 5.6 :tta on pari päivää ehkä liian aikaisin?
      Onko lähtöpäivä ehdoton ja oletko vaeltanut aiemmin?

    • matkalla Santiagoon

      Olemme itse lähdössä samanlaiselle reissulle 12.6 Sarriasta. Lennämme ensin Madridiin ja sitten junalla eteenpäin. Miten onnistuit hankkimaan junaliput? Olemme netissä olleet Espanjan rautateiden sivuilla mutta kysymykset ovat niin vaikeaselkoisia (ID- tunnuksia etc, samoin sivuja on todella vaikea saada englanninkielisiksi), että emme ole vielä onnistuneet tilaamaan lippuja ? Onko vinkkejä miten edetään ?

      • matkaaja 223

        Tietääkö kukaan pääseekö Santiago de compostelasta bussilla Ponferradaan? Ryanairilla pääsee näppärästi Santiago de compostelaan.


      • bussikuski
        matkaaja 223 kirjoitti:

        Tietääkö kukaan pääseekö Santiago de compostelasta bussilla Ponferradaan? Ryanairilla pääsee näppärästi Santiago de compostelaan.

        Alsa kuljettaa (www.alsa.es):
        7:00, 8:00, 9:45, 13:45, 16:00, 21:30, 23:15
        Meno kestää kolmesta neljään tuntia
        ja maksaa alle parikymppiä.


    • villeville80

      onko kukaan kävellyt niitä ranskasta lähteviä reittejä..
      ne ilmoitetaan aina kartoissa mutta ei kuule että kukaan olisi niitä kävellyt..
      onko edes mahdollista vai meneekö tosi vaikeaksi kävellä sieltä..
      onko yöpymisiä ym..
      ja kuinka pitkä matka se on..

    • Haaveissa on

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9045
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      130
      2410
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe