Tarvitsen neuvoja ja ohjeita kulkupelin valintaan päivittäiselle työmatkoille Pääkaupunkiseudulla.
Taloudellisista ja ekologisista syistä olen alkanut harkitsemaan moposkootterin hankkimista. Minua miellyttää Aasiassa yleinen tapa käyttää keveitä kaksipyöräisiä jokapäiväisissä askareissa ja matkoissa. Työmatkojen lisäksi skootteri toisi vaputta liikkua helposti mielensä mukaan, tosin Suomen talviset olosuhteet saattavat rajoittaa tuota vapauden tunnetta. Haussa on n. 100kg painavalle vanhemmalle miehelle sopiva kahden istuttava moposkootteri. Skootterin ulkonäkö on tärkeä valintakriteeri, mutta myös hinta ja tekniset seikat painavat vaakakupissa.
Kulkupelin ulkoiseksi esikuvaksi valitsin klassikon Honda Super Cub:in. Lyhyen selailun jälkeen löysin silmääni miellyttävän mallin: Benelli Pepe 50. Myös Kymco People s 50 (2006) on mielestäni tyylikäs. Vespat ja sitä muistuttavat kopiot ovat kyllä kauniita, mutta pidän hillitymmästä ulkonäöstä. Teknisissä seikoissa arvostan enemmän kestävyyttä, luotettavuutta ja laatua, kuin kiihtyvyyttä tai tehoja.
Ajoa tulisi arviolta 500km/viikko eli 2500 - 3500km/vuodessa ja luonteeltaan se olisi enemmänkin kaupunki- kuin maantieajoa, ja rauhallista sellaista. Työmatkat taittaisin yksin, mutta vapaa-ajan reissuille täytyy vaimo saada mukaan. Huoltojen ja ylläpidon suhteen aion olla tunnollinen. Talvisäilytys tapahtuisi luultavasti kylmässä puutarhavajassa.
Olen moottorilla varustettujen kaksipyöräisten kanssa täysi noviisi, joten voisitteko auttaa minua seuraavien kysymysten kanssa:
- Onko mielestänne moposkootterin hankkiminen tähän tarkoitukseen järkevää? Perheessä on ennestään yksi auto ja tiedostan pyöräilijänä sääolosuhteet.
- Onko muita saman tyyppisiä malleja olemassa?
- Saako kalliimpien merkkien (esim. Vespa) kovilla hinnoilla myös kestävämpiä skoottereita, vai koostuuko ylimääräinen osa imagosta tai brändistä?
- Kuinka usein tai millä taajuudella skootterin huollot täytyy tehdä ja minkä hintaisia huollot ovat?
- Kuinka paljon vastaavissa skoottereissa tulee yllättäviä vikoja ja sitä kautta huoltokustannuksia?
- Missä mittariluvussa hyvin pidetyn skootterin korvaaminen uudella alkaa yleensä olla viisasta?
- Minkä hintaisia vakuutukset ovat?
- Katsastetaanko skootteri vain maahantuotaessa?
- Vaihdetaanko skootteriin tarvittaessa talvirenkaat vai onko valittavana renkaita, joita voi käyttää sekä kesällä että alkutalven sohjoissa?
Onko teillä kokemuksia tai tietoa Benellin Pepe 50:stä? Erityisesti minua kiinnostaa seuraavat seikat:
- Kestävyys ja laatu
- Onko Skootteri kahden istuttava? Ja jos on, niin vaikuttaako suurempi kuorma kuinka paljon negatiivisesti ajoon?
- Kulutus x l/100km, kun kuorma on n. 100 kg ja kun kuorma on n. 150 kg
- Huollot (hinnat, taajuus ja saatavuus)
- Varaosien saatavuus ja hinnat (ovat ilmeisesti Benellillä kilpailukykyiset?)
Jos suosittelette jotakin toista mallia, niin toivoisin perusteluita mukaan, jotta en joutuisi esittämään lisää kysymyksiä.
Toivottavasti saan paljon asiantuntevia ja objektiivisia vastauksia.
Kiitos paljon.
Moposkootteri työmatkoille - Harkinnassa Benelli Pepe 50
7
753
Vastaukset
- Pepe 50
Korjaus kilometreihin: Ajoa tulisi siis 500km/kk, ei viikko.
- 45 vuotias..
Kysymyksiä sen verran paljón mutta muutamaan asian voin vastata.
Painat 100 kg. Ok. kyllä mopo sinut viee mutta vaimo kyydissä niin... Itselläni ensimmäinen skootteri oli mopo ja kulki hyvin kun ajoin yksin (68 kg). Kun saman verran painava vaimoni tuli kyytiin niin...
Jos meinaat aasialaisen kuten´minäkin ensimmäiseksi ostin niin katso että on euro kokoa. eli pituus 1920-1980 mm pitkä. Osa 2o cm lyhyempiä jolloin et saa polvia mahtumaan jalkatilaan. Ja vähintään 12" renkailla.
Jos meinaat tosiaan korvata autoa skootterilla kuten minäkin melko paljon kesäkautena ja lisäksi ottaa vaimo kyytiin kannattaisi ehkä harkita 125-250 kuutioinen. Löytyy paremmin voimaa kuljettaa sinua ja silloin tällöin vaimoasi.
Itsellä italialainen 250 kuutioinen joskin rinnalle olen harkinnut uudestaan moposkootteria kaupunkiajossa (oikaisumahdollisuudet pienväylillä). - scootaman
Mulla on ollut sekä moposkodeja että hiukan isompia. Nyt käytössä on Kymcon 200 People. Aloittelin skootterinkäyttöä Yamahan moposkootterilla, mutta melko pian tuli tarvetta suuremmalle teholle/väännölle, lähinnä siksi, että pääsee tarvittaessa äkkiä alta pois. Honda 125 oli seuraava, ja se riittikin pariksi vuodeksi. Moottoripyöriäkin on ollut, mutta aina on vaan palattu skootterin sarviin.
Talviajosta sanoisin, että unohda suosiolla. Skode kaatuu jotakuinkin tosi nopeasti, eli jos et koe olevasi ajotaituri niin en suosittelisi. Kaksitahtisten kanssa täytyy muistaa öljyn kanssa plärääminen, ja se, että erillisvoitelu pettää joka tapauksessa joskus. Huoltokulut eivät kuitenkaan ole mikään suuri menoerä, ja pienen perehtymisen jälkeen skootterin voi vaikka itse huoltaa. Vakuutukset on mopomallissa reilun satasen vuodessa, isommissa enemmän (200 cc Kymco noin 200 euroa /v keskellä Suomea). Toivottavasti tästä oli jotain apua. - 12124545
Jos haluat oikeasti moposkootterin, hankki Piaggion Purejet -moottorilla varustettu peli. Näitä ovat Aprilia SR50 R Factory, Piaggio NRG Power Purejet sekä Gilera Runner 50 Purejet. Mikään muu 50cc, joka kestää yhtä kauan, ei yllä tämän tasolle.
- jk
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=3517.0
aloittaja on kysellyt joka paikasta, tuolla aika hyvät vastaukset. - Minä poika pyöräilen
Ota akalle myös oma mopo. Niin tein minäkin ja on paljon hauskempaa mennä!
- Minä poika pyöräilen
Unohtui :) :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645602Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204217Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172906- 1532181
- 171916
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1261749- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77978