Tämä sama kirjoitukseni löytyy tuolta Yleistä mielenterveydestä-puolelta, kopsasin sen myös tänne, josko samankaltaisessa tilanteessa olevia ihmisiä löytyisi.
Olen 32-vuotias nainen ja sairastan vaikea-asteista psykoottista masennusta, psykoottiseksi masennukseni muuttui viime vuoden alussa. Psykoottiset oireet ilmenevät esimerkiksi vahvoina mielikuvina itsetuhoisuudesta (esim. autoa ajaessa irrotaisin turvavyön ja kiihdytän päin vastaantulevaa liikennettä tai ottaisin veitsen ja viiltäisin ranteet tai kaulan auki), outouden tunteina (olen ulkopuolinen muista ihmisistä, katselen tätä maailmanmenoa jostain avaruudesta), vaikeutena käsittää ajan kulumista, tuntemuksina siitä, ettei kukaan pysty auttamaan minua jne.. Eli todellisuudentaju häviää ja uppoan siihen omaan sairauden tuottamaan todellisuuteen.
Lisäksi minulla on vahvat somaattiset oireet, jotka aiheutuvat masennuksesta. Haittaavin niistä on rintakipu, joka on tutkittu moneen kertaan, mutta mitään sydänperäistä ei ole löytynyt.
Vaikeimmista kausista on selvitty osastohoidolla ja lääkityksellä, tällä hetkellä minulla menee Aurorix 600mg, Ketipinor 100mg ja Opamox 15mg tarvittaessa.
Masennuksen taustasyitä ovat mm. vakava koulukiusaaminen läpi ala- ja yläasteen sekä muut elämänkokemukset, jotka ovat aiheuttaneet tunne-elämän trauman. Lisäksi minulla on piirteitä epävakaasta persoonallisuushäiriöstä.
Olen tällä hetkellä kuntoutustuella, jo viidettä vuotta. Kuntoutuminen on sahannut edestakaisin, tällä hetkellä olen jälleen kerran aallonpohjassa. Kuntoutustuki on suuri stressaava asia, toivoisin pääseväni pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle. Tällä hetkellä tuntuu kuin olisin elämässäni jossain välitilassa, limbossa, kun toimeentulo on katkolla joka vuosi.
Haluaisin kuulla/lukea samankaltaisessa tilanteessa olevien kokemuksia? Millaisia psyykkisiä/fyysisiä oireita teillä on ja miten tulette niiden kanssa toimeen?
Psykoottinen masennus
7
796
Vastaukset
- nyt voin paremmin...
Mulla diagnosoitiin psykoottinen masennus 10 v sitten, olin silloin 25-vuotias ja vielä työelämässä. En muista paljon tuosta ajasta, elämä oli kaoottista. Olin osastohoidossa. kirjoituksessasi oli paljon tuttua. Itselläni psykoottisuus ilmeni myös paranoidistyylisinä pelkoina. Enkä tietenkään pitänyt sitä sairauden oireena. En tunnistanut itseni ja ympäristön rajaa (osin rajatilaista, vaikken mulla oireet riitä epävakaa persoonallisuus-diagnoosiin), ja sitä "helpotti" itseni vahingoittaminen. Psykoottisimmali en myöskään kyennyt huolehtimaan normaaleista fyysisista tarpeista, en tuntenut nälkää, janoa tms.
Sain sähköhoitoa, joka vain pahensi tilannetta. Söin Efexoria, eri neuroleptejä, rauhottavia ja unilääkkeitä. Nyt mulla vain sertraliini pienellä annoksella ja olo ihan "perushyvä" kiitos pitkän terapian, joka kuitenkin loppui, kun mulla ei siihen varaa. Kela pitää mua liian sairaana psykoterapiaan, kuitenkin sain siitä parhaan avun. Loppui vain omasta mielestäni liian aikaisin.
Taustalla mullakin koulukiusaaminen, väkivaltainen lapsuudenkoti ja väkivaltainen avoliitto, joka sitten syöksi mut sinne psykoottiseen masennukseen..- korj*
psykoottisimmillani*
- mielenkiintoista tos
Tuokin kuulostaa tutulta..Sääli etten pääse psykoterapiaan tai psykologille =/
Täytyy lukea lisää tosta.
- poppyshakespeare
Kiitos vastauksestasi :) Tutun kuuluista tekstiä. Minulla ei ole tosin ilmennyt paranoidisia harhaluuloja, vaan asetan itseni muiden, esim. osastolla hoitohenkilökunnan ja lääkärin yläpuolelle ja luulen olevani kaikkitietävä eli jonkinlainen lievä suuruusharha.
Tuttua on myös kykenemättömyys huolehtia omasta itsestä, syöminen ja juominen unohtuu. Minulla menee henkilökohtaisen hygienian hoito liiallisuuksiin ja käyn suihkussa ja pesen hampaat monta kertaa päivässä. Toisaalta taas pakkoajatukset valtaavat mielen ja voivat lamaannuttaa johonkin asentoon pitkäksikin aikaa.
Minulla on myös takana Kelan korvaama psykoterapia, se kolme vuotta mitä on mahdollista saada. Se tosin loppui keväällä 2010 ja se viisi vuotta pitäisi odotella ennen kuin sitä voisi hakea uudestaan, silloinkin sitä myönnettäisin vain todella painavin syin. Onneksi minulla on tällä hetkellä todella toimiva hoitosuhde oman paikkakuntani psykiatriselle poliklinikalle, jossa käyn kerran viikossa.
Sähköhoito kiinnostaa ja toisaalta pelottaa. Olen nähnyt kuinka se vaikuttaa esim. lyhytaikaiseen muistiin. Toisaalta tuntuu, ettei mikään tähänastinen hoito ole auttanut, koska koen, että sairauteni on näiden vuosien aikana vain pahentunut. Olemassaoloni on päivittäistä taistelua, yritän pysyä pinnalla, etten uppoisi syvemmälle. - Smanlaista
Jos tuo on psykoottista masennusta niin olen sitten sairastanut sitä koko aikuis ikäni, mutta ei kait siinä. Itse en käytä masennuslääkkeitä,
mutta muuten kyllä menee samaa rataa ja mitä itsetutkiskeluun
tulee niin koen, että ennusteeni on huono. - poppyshakespeare
Täällä ollaan taas, kolmen kuukauden osastohoidon jälkeen :) Lääkitysasiat saatiin paremmalle tolalle ja todellisuuden- ja suhteellisuudentaju ovat palanneet ennalleen. Läheisten mukaan en ole ollut näin paljon "oma" itseni vuosiin. Sähkökin oli yksi hoitovaihtoehto, mutta onneksi lääkityksen vaihto auttoi. Sähkö vaan edelleen pelottaa, vaikka siitä on kai ollut paljon positiivisia kokemuksia. Mun tapaus osoittaa jälleen kerran sen, että omin päin lääkityksiin ei saa mennä tekemään muutoksia.
- wd
Minulla on vakava masennus ja psykoottinen persoonallisuudenhäirö, mitenhän se eroaa psykoottisesta masennuksesta?
Aika vilistää nopeasti ohi eli olen hidastunut. Kommunikoin lintujen kanssa viheltelemällä. Ahdistukset iskevät aina silloin tällöin. Lääkityksenä on SNRI ja Opamox sekä metoprolol.
Itsetuhoinen en vielä ole ollut. Sairaslomaa, kuntoutustukea tai eläkettä ei myönnetä, olen työkyvytön työnhakija työkkärissä ja saan työmarkkinatukea.
Olen mennyt vähän kerrallaan huonompaan kuntoon eli masennukseni on syventynyt keskivaikeasta vakavaksi. Tosin vasta kolmas vuosi diagnoosin jälkeen menossa.
Olen 47 - vuotias mies .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221691
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161372- 61980
Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329972- 65826
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen78816- 1770
- 46741
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62658