erosimme exäni kanssa 2v sitten ja hänellä on viisi vuotias uros saksanpaimenkoira joka on tuntenut minut pennusta saakka.eromme jälkeen piipahdin moikkaamassa exää ja hänen ihanaa koiraansa joka tuli mullekin rakkaaksi rapsutuskoiraksi.mutta kysymys kuuluukin että kauanko koira voi muistaa henkilön jos ei ole nähnyt sitä useaan kuukauteen tai vuoteen ja mut on kutsuttu kylään .koira on vieraille arvaamaton eikä hyväksy ventovieraita.mutta muistaako koira mut jos kyläilystä on liki vuosi aikaa? olemme kavereita exäni kanssa ja hän pyytäää seuraksi joskus kun ehdin nyky tilanteessani piipahtaa.jännittää hieman että muistaakohan koiruus mua? voiko ne unohtaa yli puolessa vuodessa tutun mukavan henkilön?
kauanko koira muistaa tutun henkilön?
25
9428
Vastaukset
- Saku Sammakko
Ihan varmasti muistaa :) Voithan sä ottaa taskut täyteen lihapullia, mutta luulen että ne on tarpeettomia.
- Joobax
Pentuna koira leimaantuu vahvasti ja muistaa sut varmasti läpi elämänsä vaikka olisi vuosiakin väliä. Ulkonäkösi muuttuu, mutta hajusi, äänesi, eleesi pysyy samana, joista koira tunnistaa.
Mulla on yhteen koiraan erityinen suhde, kun olin sen kanssa yhden päivän yksikseen tuona vahvana leimaantumisen aikana, oli juuri muuttanut uuteen kotiin ja heti olin sitä hoitamassa, kun isäntäväen piti lähteä jonnekin. Olenhan senkin jälkeen lenkittänyt joitakin kertoja, mutta omistajasta tuntuu siltä, että se ottaa mut ihan eri tavalla kuin muut satunnaiset vieraat. Tunnistaa kaukaa ja innostuu, kun haistaa mun kulkeneen jostakin esim rappukäytävässä. Jännä juttu. - fargo
Mun vanha,lähes 14-vuotias koira muistaa yhä kasvattajansa. Kovin usien ei olla enää oltu yhteydessä,mutta muistaa kyllä hänet.
- syeud
olin siskon koiran seurassa aina välillä sen pentuaikana kun asuivat vielä samassa kaupungissa. Sitten muuttivat toiselle puolelle suomea ja meni reilu puoli vuotta kun näin koiraa seuraavan kerran. Tuolloin koiralla oli todettu jonkin lainen kaihi ja sen takia se ei nähnyt kunnolla.
Kaikkia muita vieraita kohtaan koira oli todella arka ja kesti pitkää että tuli heidän lähelle, mutta minun kanssani kesti ehkä 5min kun kaveri oli kiinni minussa.
ELi kyllä ne aika hyvin muistaa :) - kyläilijä
kiitän vastauksistanne.uskon kyllä että hajumuisti toimii ja tuttu olemus.pitää käydä moikkaamassakoiraa ja sen isäntää,koirat on uskollisia hyville.
- Koiran ystävä
En ole nähnyt kuuteen vuoteen kaverini koiraa. Kun menin ratikkaan Roni-koira tuli heti häntä heiluen moikkaamaan minua. Joten luulen näin että koira ei unohda koskaan tuttua.
- Koiralla.
on pitkä hajumuisti,jonka avulla tunnistaa mukavat ja ikävät ihmiset vuosien jälkeenkinja myös eri paikat.
- Yksi SAKU vaan
Omallakohdani tuon koiran hajumuistin koin, kun lähdimme kainuuseen lomareissulle.
Matka kesti noin 6 tuntia, dalmatiankoira nukahti takapenkille.
Kun ajoimme valaistujen keskusten lävitse, silloin ei ollut ohitusteitä, ensimmäinen Jyväskylä, kuopion ohitse pääsi ja sitten IIsalmi, kylän lävitse nelostietä,
koiran kuono olkapäällä ja kun mökkiranta alkoi lähestymään. noin 4 km ennen, oli syytä pitää ikkunat soukalla. Eli ei se muisti 10 vuoden aikana ainakaan poistunut.- BrutalRealism
Ei nelostie mene Kuopion ohitse eikä Iisalmeen. Vitostie menee.
- tarjaana
Moi!
Koiria aina omistaneena tiedän, ettei se koiruus sua koskaan unohda!Vähän hassu kysymys mun mielestä :) Ihan samalla tavalla se sut muistaa, kuin sinäkin sen.Että ihan turhaan jännität sitä koirua!
Varmaan se exäkin unohtaa mut koira ei.Ole huoleti ja kyllä sinä sen asian tulet huomaamaan!
Itsellä 2,5 vuotinen valkoinenpaimenkoira, joka kyllä muistaa silmin nähden jokaisen kivan ihmisen! - Yksi Saku vaan
Ne ryökäleet, muistavat jopa vuosikymmeniä sitten tapaamansa ystävälliset , tai epäilyttävät henkilöt, koirahan perusluonteeltaan laumaeläimenä seuraa johtajaa tinkimättä. Vaikka....
- hau
koira ei elä vuosikymmeniä.
- Ymärtääkseni´
hajusta muistaa
- älä lyö
kyllä koira muistaa... itse kun erosin ja otin koiran mukaani niin vielä vuosia jälkeen päin joskus kysyin koiraltani että missä repa niin sen häntä rupes heiluun ja juoksi ovelle odottaan.
- jussi31
Koira voi muistaa ystävän koko elinikänsä.
Itse olen ollut eräästä koirasta erossa 2vuotta.Koira oli"kimpussani"aina silloin 2v sitte ja oli edelleen kun nyt taannoin näin sen.Ei antanut hetken rauhaa vaan oli tunnin sylissä..:)
Kyllä koira muistaa.. - paras ystävä
Jos suhde koiraan on toiminut niin se toimii yhä. Koska epäilet asiaa ajatteluttaa onko se ollut?
Normielämässä koiran eleistä tietää jo kuka tulee taloon, omasta väestäkin.
Myöskin mieleiset vähemmän käyneet näkee merkkikielestä, ja naapurit myös.
Muutaman pentueen kasvattajana tiedän myös että koirat muistavat kasvattikotinsa vaikka lähtevät täältä 8 viikkoisina.
Koira muistaa, tuntee, tunnistaa paremmin kuin ihminen. - kahden omistaja
Kyllä muistaa varmasti! Oma iso uroskoirani on tullut todella epäluuloiseksi kaikkia vieraita kohtaan jotka haluaa käsitellä sitä, esim eläinlääkärit, koirahierojat ym. Kipeän avun tarpeessa kokeiltiin puolitutun kanssa joka aikoinaan koulutti koiraani pentuna/ vuoden ikään asti. Auta armias sitä riemua kun näki tämän naisen ja antoi tehdä mitä vaan itselleen, - eivätkä olleet nähneet melkein kolmeen vuoteen. :)
- 24
Oltiin yks päivä mummon luona rivitalossa käymäs. Käydään koiran kanssa siellä ehkä muutaman kerran vuodessa. Meidän koira osasi tarkalleen mennä oikealle ovelle, kun autosta säntäsi.
Kyllä ne koirat on niin fiksuja ja vielä fiksumpia kuin luulemmekaan.. - _FlamingHeart_
Kyllä muistaa.
Koirilla on hyvä muisti.
Meilt löytyy 2v7kk ikäinen saku narttu & sen kaverina löytyy 3v9kk ikäinen seropi narttu. - aloittanut
kiitos.suhteeni koirauuteen on ollut hyvä,ja hän pitää minusta ta ei huonoja kokemuksia.kysymys voi tuntua hassulta,mutta tämä uros koiruus ei hyväksy muita kuin isäntänsä,minut ja ei edes isännän sukulaisia oikein diggaa.menen tässä halailemaan iosa mustangia ja isäntänsä juttukaveriksi.kiitos ja menenkin hyvin mielin ilman lihapullakassia ujostelematta.syy miksi kysyn on se että koiruus ei hyväksy kuin isäntänsä ja mut silloin kun seukattiin .isännän äitiäkin se nappasi kesällä kädestä koska tuli liia lähelle ja kuten keroin koira ei ole sosiaalistettu koska isäntä on korven asukas ja vähjäsen tapimumusta erkkomaiseen käytökseen.
- sussari itselläkin
Mene ihmessä käymään, jos ajatus hyvältä tuntuu. Koirat on vilpittömiä ja ilahtuu varmasti, kun tuttu ja turvallinen menee katsomaan ja rapsuttamaan. Mukavaa kyläilyä sinulle. =)
- kertakin riittää
toistat itseäsi.....kyllä me kerrallakin uskotaan, ettei hyväksy muita kuin isäntäsi ja ehkä sinut....sen näkee sitten kun tapaatte....
- vahingon varalta
muista ottaa kondomit mukaan
- :)
muistaa ja oot vaan ihan normaalisti jos ootte ennenkin tullu toimeen :) älä kuitenkaan heti rupee halailee koiraa ja onko se kova puolustaa isäntää niin sitäkin ehkä vähän varovaisemmin aluks ;)
- aloittanut
noh eipäs nyt mennä pilkun tarkasti jos toistoja sattui vahingossa jonkun ärtyisän lukijan silmille tulemaan.kyse oli koirasta ja muistista.lapsellisuudetkin kuuluvat nettikeskuteluihin.muut kommentit sivuutan.kiitokset kommenteista ja hyvää talvea
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2024188
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah1453766Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen
No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat703087Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä
Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.431569Ikävä sinua mies
Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i191368Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk271331Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa
Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58321327Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi221314Kiinnostaa - ei kiinnosta - kiinnostaapas
Selittäkää hämmentyneelle miksi miehiä ei ikinä kiinnosta silloin, kun sitä olisi itsekin kiinnostunut? Sitten kun siirt1151108Martina haluaa Marbellaan
Martinan tekisi mieli ottaa lennot Marbellaan, jossa näkisisi kauniita ja hyväntuulisia ihmisiä. No sitten pitää matkust2151043