??? kameraongelmia, osaatteko auttaa

Eli sain joululahjaksi Nikon D3100 ja tänään kun avasin kameran ja yritin ottaa kuvaa niin se objektiivi jotenkin jumittui eikä tahtonut tarkentaa, sitten koitin laittaa objektiivin manuaalille ja liikuttaa sitä päätä josta tarkennetaan (en tiedä näitä nimiä) ja vaihtaa uudestaan automaatille mutta sama vaan jatkui.. Laitoin kameran kiinnikkin mutta ei auttanut, jonka jälkeen irrotin objektiivin ja puhaltelin kamerasta pölyjä varmuudeksi ja laitoin paikalleen niin siinä se alakoi sitten toimia taas. Eikö toi kestä pakkasta vai onkohan siinä joku kosteusvaurio vai koska oon kyllä käyttänyt tota koulussa ja se on ollut kassissa monta tuntia esim ulkona? osaisiko joku auttaa ja kiitos jo etukäteen!

7

187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En tiedä D3100 pakkaskestävyydestä mutta D200 rungon kanssa olen työskennellyt noin -30C lämpötilassa ilman vaikeuksia. D300s on toiminut alle -20C lämpötilassa moitteetta. Noissa lämpötiloissa nuo ulkona olot ovat olleet korkeintaan parin tunnin luokkaa ennen kuin on tultu sormia ja varpaita lämmittämään.

      Et kerro millainen objektiivi sinulla on mutta minulla ainakin on optiikoita joissa on lukitus lyhimpään asentoon ja jos sitä ei aukaise niin tarkennus ei toimi. Tarkasta nyt edes tuo!

    • ollut kassissa

      Ne on nuo ”sähkökamerat” sellaisia, että ne hyytyy pakkasessa kun akun jännite laskee kylmässä ja sen antama teho ei riitä tarkennusmoottorin tarpeisiin.Valmistaja lupaa muistaakseni –10 asteen pakkasenkeston.

      Hanki toinen akku ja pidä sitä lämpimässä taskussa, vaihda akkuja aina kun toinen ”alijäähtyy”. Muista ladata akut ihan täyteen kylmään lähtiessä ja pidä akut lämpimässä taskussa aina kun et kuvaa.

      Ne on nuo uusavuttomien AF-tarkennusmoottorit ja muut surruttimet vähän huonoja Suomen talvessa.

      • Nikon D90

        Kuten aiemmin tuossa ylempänä sanoin niin ainakin Nikon valmisteet ovat toimineet varsin hyytävässäkin säässä. Tosin akkumittari saattaa pykälän pari pudota ja nousta lämpimässä takaisin mutta täydellä akulla -20C ampuu varmasti useamman sata laakia. Itse olen laukonut sata kunta yhden tolpan menetyksellä noissa olosuhteissa.

        Pienet taskuun menevät muovirimpulat ovat toinen juttu, olen aikoinaan yrittänyt kovassa pakkasessa jollain Canonin PowerShot mallilla eikä sen zoomi toiminut kuin vikisten joten totaalinen toimimattomuus oli lähellä. Sen sijaan Panan FZ50 ei ole osoittanut hyytymisen merkkejä pakkasellakaan joskin sen ostaminen taitaa olla tänään mahdotonta.

        Yleensähän kameroille luvataan 0C - 40C ja sään kestäville tuo -10C.

        Laskuvarjojääkärikillan porukka käytti matkallaan Grönlannista pohjoisnavalle kahta Nikonin D200 runkoa ja Nikon optiikoita saaden runsaasti kuvia ja pakkasta lienee ollut matkalla enemmän kuin helteitä, jotkut vaan ovat parempia kuin muut! Kuvat ja tarina ovat vieläkin netissä. http://www.pohjoisnapa.fi/

        AF on todella hyvä ominaisuus, käsin tarkennuksella ei juuri liikkuvasta kohteesta sarjaa oteta mutta AF:n avulla kyllä vaikka joku sarjasta ei aina niin terävä olekaan. Sen käyttö ei ole uusavuttomuutta vaan uuden tekniikan hyväksi käyttöä ja voidaan verrata vaikka kehitykseen yleensä. Tuskin sinäkään matkustat enää ainakaan pitkiä matkoja 1800 luvun vehkeillä vaan juna, lentsikka ja auto tai ehkä kitkavimpain on korvannut kävellen tai hevosella tehdyt ulkomaanmatkat.


      • löklidojfj
        Nikon D90 kirjoitti:

        Kuten aiemmin tuossa ylempänä sanoin niin ainakin Nikon valmisteet ovat toimineet varsin hyytävässäkin säässä. Tosin akkumittari saattaa pykälän pari pudota ja nousta lämpimässä takaisin mutta täydellä akulla -20C ampuu varmasti useamman sata laakia. Itse olen laukonut sata kunta yhden tolpan menetyksellä noissa olosuhteissa.

        Pienet taskuun menevät muovirimpulat ovat toinen juttu, olen aikoinaan yrittänyt kovassa pakkasessa jollain Canonin PowerShot mallilla eikä sen zoomi toiminut kuin vikisten joten totaalinen toimimattomuus oli lähellä. Sen sijaan Panan FZ50 ei ole osoittanut hyytymisen merkkejä pakkasellakaan joskin sen ostaminen taitaa olla tänään mahdotonta.

        Yleensähän kameroille luvataan 0C - 40C ja sään kestäville tuo -10C.

        Laskuvarjojääkärikillan porukka käytti matkallaan Grönlannista pohjoisnavalle kahta Nikonin D200 runkoa ja Nikon optiikoita saaden runsaasti kuvia ja pakkasta lienee ollut matkalla enemmän kuin helteitä, jotkut vaan ovat parempia kuin muut! Kuvat ja tarina ovat vieläkin netissä. http://www.pohjoisnapa.fi/

        AF on todella hyvä ominaisuus, käsin tarkennuksella ei juuri liikkuvasta kohteesta sarjaa oteta mutta AF:n avulla kyllä vaikka joku sarjasta ei aina niin terävä olekaan. Sen käyttö ei ole uusavuttomuutta vaan uuden tekniikan hyväksi käyttöä ja voidaan verrata vaikka kehitykseen yleensä. Tuskin sinäkään matkustat enää ainakaan pitkiä matkoja 1800 luvun vehkeillä vaan juna, lentsikka ja auto tai ehkä kitkavimpain on korvannut kävellen tai hevosella tehdyt ulkomaanmatkat.

        "Yleensähän kameroille luvataan 0C - 40C ja sään kestäville tuo -10C."

        Et ole kertonut Kameroillesi totuutta. Siksi ne toimii pakkasessa, kuten kimalainen lentää, vaikka se on matemaattisesti mahdotonta.

        Sääsuojauksella ei ole mitään merkitystä pakkasenkestoon, vaan se on elektroniikan laadusta kiinni. Kamerat on kuluttaja elektroniikkaa, jota ei pakkasella saa viedä ulos ollenkaan. Käyttölämpötila 0- 40 °C Sotilas standardi sietäisi jopa -55 - 125°C ja teollisuustandardi on jossakin -25 - 85 °C.
        Mutta kumma kyllä "ammattilaisrunkojakaan" ei ole tehty kestämään pakkasta, eikä kosteutta.


      • Kamerankuluttaja
        löklidojfj kirjoitti:

        "Yleensähän kameroille luvataan 0C - 40C ja sään kestäville tuo -10C."

        Et ole kertonut Kameroillesi totuutta. Siksi ne toimii pakkasessa, kuten kimalainen lentää, vaikka se on matemaattisesti mahdotonta.

        Sääsuojauksella ei ole mitään merkitystä pakkasenkestoon, vaan se on elektroniikan laadusta kiinni. Kamerat on kuluttaja elektroniikkaa, jota ei pakkasella saa viedä ulos ollenkaan. Käyttölämpötila 0- 40 °C Sotilas standardi sietäisi jopa -55 - 125°C ja teollisuustandardi on jossakin -25 - 85 °C.
        Mutta kumma kyllä "ammattilaisrunkojakaan" ei ole tehty kestämään pakkasta, eikä kosteutta.

        >Kamerat on kuluttaja elektroniikkaa, jota ei pakkasella saa viedä ulos ollenkaan.

        Turhan vahvasti sanottu. Ei elektroniikka niin vain palellu (vaurioidu pakkasen johdosta). Jos valmistaja ilmoittaa käyttölämpötilaksi 0 ... 40 °C, tarkoittaa tämä lähinnä sitä, ettei valmistaja voi taata laitteen toimivan asianmukaisesti tätä aluetta kylmemmässä tai kuumemmassa. Käytännössä pelivaraa on, varsinkin kylmässä päässä (kovin korkeissa ympäristölämpötiloissa on olemassa joidenkin lämpöä kehittävien komponenttien ylikuumenemisriski).


    • Harrastaja.

      Jos kamera on ulkona monta tuntia pakkasessa, sitten tuot sen sisälle lämpimään ilman tiivistä suojapussia, käy niin, että kameraan tiivistyy kosteutta ilmasta ja jos jossain koulussa kamera kulkee koko ajan lämpimän ja pakkasen välillä, niin että kosteus ei ehdi kuivua, niin ei hyvä. Kamera kyllä kestää pakkasta, mutta ne suuret ja nopeat lämpötilavaihtelut.

    • qwerf

      mulla on toi ihan perus 18-55mm objektiivi ja toi suojapussi siis kannattaa ostaa? pitääki katella niitä ja kiitos kaikille!:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1719
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe