vaaditaan liikaa

todella väsynyt

Olen 5 kymppinen nainen, lopen uupunut työhöni. Toimin it-alalla puolta nuorempien kanssa enkä enää tunne pysyväni vauhdissa ja jatkuvasti uusiutuvassa tekniikassa ja järjestelmissä mukana. Myös työnantaja painostaa parempaan tulokseen mutta EN KYKENE!

Jos irtisanoudun itse - yrityksellä ei ole tarjota muuta työtä - joudunko karenssiin ja kuinka pitkäksi aikaa? Entä jos pyydän työnantajaa irtisanomaan itseni, onko karenssi kuitenkin?

Jossain pykälässä sanottiin että karenssi tulee jos ei ole painavia syitä irtisanoutumiseen. Onko tarpeeksi painava syy että ei kykene enää pysymään kovassa tahdissa mukana? Eikä työnantaja ole tyytyväinen tulokseen.
Jatkuva stressi ahdistaa niin että en enää kohta jaksa.

Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa tai muuten osaisi neuvoa.
Olisin kiitollinen.

5

119

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eväitä jatkoon

Muita vaihtoehtoja on tarjolla: lähde opiskelemaan. Tai ota vuorotteluvapaata jos se enää on mahdollista. Toivottavasti on, valtio kun oli ottamassa sitä pois. Ota selvää, onko mahdollista solmia työnantajan ja sinun välinen sopimus jolla sovitaan kirjallisesti työsi päättyneeksi yhteisestä sopimuksesta. Kassalta /liitolta selville onko heidän puolestaan ok jos sopimus on edellä mainittu ja ylipäätään uumoilemasi karenssiasia. Karenssiahan pukkaa mikäli itse irtisanoo itsensä, noin 4 kk maksimissaan. Toisin päin ei onnistu koska työnantaja voi joutua mielestään itse vaikeuksiin irtisanoessaan.

Keinoja kannattaa tosiaan harkita tarkkaan sekä ottaa selvää. Yksi vielä, ota jokin toinen työ, osa-aikaisesti, joka ei vie kaikkia voimiasi kuten nykyinen. Kolmas: hanki osa-aikaeläkeläisen paperit. Silloin ei tarvitse olla koko ajan töissä, mutta talous säilyy turvattuna. Tähän tosin tarvitaan diagnoosiksi jotakin vähän konkreettisempaa kuin uupumus ja väsyminen ja voi muodostua hankalaksi saada.

• VäsynytAikoinaan

En kehoita eroamaan mutta karenssia saa ainoastaan 3 kk jos ottaa itse lopputilin. 3 kk päästä alkaakin ansiosidonnainen juoksemaan jos vaan olet maksanut liittosi jäsenmaksut. Monesti ei vaan ole muuta mahdollisuutta.

• näin kävi minulle

Nyt tarkkana mitä teet, minullekin sanottiin että karenssia tulee tuo 3 kk. Vaan miten kävi, otettiin koko tuki pois ja 10 kk:den työvelvoita jotta sen voi takaisin saada. Ja tämän neuvon sain vielä työkkäristä. Nyt sitten eletään toimeentulotuella. Samapa se mulle mistä rahat tulee elämiseen, kunhan tulee. Uutta työpaikkaa en ole vielä löytänyt vaikka hakenut olen yli vuoden, yhteenkään haastatteluun en ole edes päässyt. Kyllä ne muutkin ymmärtävät ettei vanha pysy nuorten tahdissa ja tiedot ovat vanhentuneet. Opiskelemaan lähtisin vaan milläs lähdet kun ei ole varaa. Lainaa on tässä iässä turha hakea kun sitä ei edes kerkiäisi maksaa pois jos jostain työpaikan saisikin opiskelun jälkeen.

• ITTTTTTTTTT

Olen myös 50-kymppinen ja IT-alalla työurani tehnyt. Jäin uupumuksen takia 3 vuotta sitten sairaslomalle (keskivaikea masennus). Ennen sitä olin tosin vuosien varrella ollut useilla sairaslomilla parista viikosta 3 kuukauteen. Eli mun kohdalla meni 3 vuotta sitten niin, että ensin vuosi sairaslomaa ja sitten koska työsuhde oli vielä olemassa hain sen perään opintovapaata 2 vuotta (työnantajan pakko myöntää). Se oli mun keino saada pääni kuntoon.

Aloitin opinnot yliopistossa ja pikkuhiljaa palauduin uupumuksesta (aikaa kyllä vei) Vein elämääni järkevällä tavalla eteenpäin. Ehkä olisin saanut sen vuoden sairasloman perään vielä kuntoutustukea - en tosiaan ollut työkykyinen, mutta itsellä oli sellainen sisäinen tunne, että parempi nyt yrittää opiskella jotakin uutta ja koittaa sitä kautta elämänsä uusille urille.

Tiedä sitten miten tässä käy. Onhan tässä jo ikää...Nyt minut on jo irtisanottu palattuani opintovapaalta ja hiukan on vielä opinnot kesken. Toivon tosin, että saisin tätä uutta koulutusta vastaavaa työtä. Mutta tärkeintä kuitenkin on ottaa happea ja saada itsensä tasapainoon. Jos sulla on tuollaisia fiiliksiä, kannattaa ajoissa tehdä jotakin.

Eli neuvoisin kyllä ensin lääkäriin, jos taustalla on vaikkapa masennusta, että se tulee hoidetuksi ja sitten katselemaan uutta alaa. Kyllä IT-ala ja huono johtaminen veivät ainakin minusta mehut.

• gytte

Ei mitään keskinäisiä irtisanomis sopimuksia koska siitä seuraa armotta karenssi. Eikä myöskään stressiä koska siitä ei saa palkallista sairaslomaa. Mutta haet sairaslomaa toistuvista päänsäryistä. Aikaa myöden hoksaavat että se johtuu työoloista ja senmyötä työnantajasi irtisanoo sut työn vähäisyyden vuoksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      149
      5808
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      34
      4166
    3. Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä

"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan
      Maailman menoa
      0
      3520
    4. Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan

Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv
      Maailman menoa
      49
      2731
    5. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2520
    6. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      31
      2494
    7. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      32
      2468
    8. 4,5 promillee

Aika rajut lukemat joku eilen puhaltanut.
      Suomussalmi
      16
      2338
    9. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      43
      2055
    10. Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"

"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h
      Maailman menoa
      26
      2015
    Aihe