Saisinko tietoon SELKEÄSTI mitä eroa on näillä kahdella?
Eli jos ajattelee että talon haluaa täysin valmiiksi, eli sisustukset saa itse päättää mutta talofirma sen laittaa ja kumpaan kuuluu takka, keittiökalusteet, saunankalusteet, lattiat, yms..
En nyt yhtään kässää...
Miten eroaa talovalmis ja muuttovalmis talo?
2
2150
Vastaukset
- OK-porho...
Joo, elikkäs se riippuu ollaanko taajamassa, vaiko ei.
Sitten tärkein pointti on se jotta talovalmis on valmistalo jossa on kaikki valmiina sohvia, verhoja ja jopa pikkupöksyjä myöten. Eikun astut sissään.
No sitten taas muuttovalmis on taas selkeästi, ei kun muutoauto pihaan ja tavarat sissään....
Kummatkin on niinkun valmiita, käsnäätkös...
haittaaks se? Talovalmis-määritelmän historia, lyhyt oppimäärä
Joitakin vuosia sitten kuluttajavirasto yritti saada valmistalomarkkinoista otetta ja ahdisteli pientalotollisuuspiirit toimitussisältöyhteistyöhön. No tuo tarjoussisältöjen vertailtavuus kun ei ole talotoimittajien etu, he lähtivät yhteistyöhön hieman "ketunhäntä kainalossaan". Yhteisyön tuloksena määriteltiin muutamia "yhteisesti hyväksyttyjä" toimituskokonaisuuksia joukossaan "talovalmis". Kuluttajavirasto tietenkin toivoi, että talovalmis muodostuisi yleiseksi ja yhtäläiseksi sisällöksi ja sivuuttaisi likimain vastaavat aiemmin käytössä olleet valmistalot, avaimet käteen yms. joissa oli toimittajakohtaisia eroja. Nyttemmin on käynyt ilmi, etteivät suomalaiset talotoimittajat olleet tosissaan yhteistyössä, sillä valmistalot, avaimet käteen ja muut toimittajakohtaiset syteemit hallitsevat edelleen markkinoita ja hyvin harva toimittaja tarjoaa talovalmista ensinkään.
Yleisin valmistalo/muuttovalmis sisältö jättää talosta puuttumaan:
* maatyöt (mahdollisesti jopa perustksen sisäpuoliset täytöt puuttuu)
* liittymät
* vesi- ja viemärityöt perustuksen ulkopuolisilta alueilta
* salaojat ja mahdollisesti perustuksen ulkopuoliset pinnat
* sadevesikaivot ja -putket
* pihatyöt
* rakennuttamiskustannuksista vastaavan työnjohtajan ja pääsuunnittelijan osuudet
* ulkopintojen viimeistelymaalauksen
* joskus jopa takka/hormi optioidaan
* työmaan siivous rakennusaikana ja loppusiivous
Noista talovalmiin kuuluu sisältää:
* salaojat ja perustuksen ulkopuoliset pinnat
* sadevesikaivot ja -putket
* ulkopintojen viimeistelymaalaus
* tulisijat/hormit
* työmaan siivous rakennusaikana ja loppusiivous
Eli jonkin verran laajempi kokonaisuus - tarkempi erittely löytyy http://www.pientaloteollisuus.fi/fin/tietoa_pientaloista/toimitussisalto/
Oikealla virheä banneri "Yläkäsitteet taulukkona"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857505- 965424
- 2614669
- 444555
- 643302
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512362
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214