Hartiadystokia ja seuraava raskaus

Poika-2010

Haluaisin kuulla kokemuksia teiltä, joilla synnytyksessä on ollut hartiadystokia (eli lapsi on jäänyt hartioista kiinni).

Miten seuraavan raskauden kohdalla on toimittu? Onko tehty sektio? Vai kenties käynnistetty ennen LA?

Mulla tapahtui näin ensimmäisen lapsen kohdalla. Lapsella epäiltiin myös erbin pareesia, mutta fysioterapialla käsi saatiin hyvään kuntoon. Mitään "vikaa" ei kädessä enää havaittu, kun lapsi oli 5kk ikäinen.

Silloin synnytyksen jälkeen kätilöt sanoivat, että seuraavan lapsen kohdalla sitten kokoa on hyvä seurata vähän tarkemmin. Onko teillä seurattu?

Nyt olen raskaana. Luin jostain, että riski hartiadystokiaan on suurempi, jos sellainen on ollut jo aiemmin.. Ehdottomasti haluan synnyttää alakautta, mutta asia lunnollisesti pelottaa hieman, kuinka tulee käymään..

Joten, olisin hyvin kiitollinen teidän muiden kokemuksista =)

6

4403

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äitix3kpl

Siskollani ensimmäinen lapsi jäi jumiin ja tuli hätäsektio. Toinen kuulemma tulisi ongelmitta. Ei saanut pyynnöstä huolimatta sektiota. Toinen lapsi jäi sitten jumiin kunnolla ja kätilö veti väkisin imukupilla ja tuloksena erbin pareesi. Ei pahimmasta päästä mutta käsi ei toimi normaalisti ikinä.

Minulla kolmas poika jäi hartiasta pikkuisen jumiin, mutta pysyvää ei jäänyt onneksi, vaikka jotain häikkää oli 4-kuiseksi asti. Jos vielä neljättä tekisin niin vaatisin tiukempaa seurantaa ja mahdollista käynnistystä tarvittaessa.

• Poika-2010

Kiitos vastauksesta.

Olen ajatellut, että sikiön painoa täytyy seurata loppuraskaudesta. Mutta se vaan mietityttää, kun ne painoarviot tuntuvat heittävän joskus jopa kilon.. Ja meidän poika syntyi rv 38 0 ja oli jo noin iso.. Luojan kiitos syntyi etuajassa.. Olis ollut varmaan ainakin 5 kiloa muuten!

Missään nimessä en sektiota haluaisi, mutta välillä tuntuu, että olisko se silti nyt turvallisinta..

Ihmettelen myös sitä, että äitiyskortissani ei ole mitään mainintaa tästä asiasta.. Mielestäni aika oleellinen asia seuraavia raskauksia ajatellen..

Mielelläni kuulen vielä lisää kokemuksia aiheesta =) Melko harvinaista tämä kuitenkin tuntuu olevan.. En itsekkään ollut kuullutkaan moisesta ennen kuin sattui omalle kohdalle..

• Vauva 4,6 kg

Itse aion vaatia (yrittää vaatia) käynnistystä lasketun ajan tietämissä jos painoarvio on kovin suuri. Aion myöskin kysyä suoraan mikä on toimintasuunnitelma,jos painoarvio heittääkin ja vauva jää jumiin. Koska tiedän ettei käynnistystä kovin helpolla saa pelkän koon vuoksi,varsinkin jos painoarvio näyttää hyvältä.

• Poika-2010
        Vauva 4,6 kg kirjoitti:

Itse aion vaatia (yrittää vaatia) käynnistystä lasketun ajan tietämissä jos painoarvio on kovin suuri. Aion myöskin kysyä suoraan mikä on toimintasuunnitelma,jos painoarvio heittääkin ja vauva jää jumiin. Koska tiedän ettei käynnistystä kovin helpolla saa pelkän koon vuoksi,varsinkin jos painoarvio näyttää hyvältä.

Hei.

Mulle sanottiin esikoisen syntymän jälkeen, että seuraavan kohdalla kokoa seurataan tarkemmin ja mahdollisesti sitten käynnistetään jo ennen laskettua aikaa..

Harmittaa vaan, kun ennen synnytystä mitään painoarviota ei sanottu.. Normaalikokoinen.. Tällä kertaa käsken kyllä mittailla vauvan vielä ennen synnytystä..

Ja toi olikin hyvä pointti, että kannattaa selvittää toimintasuunnitelma, mitä tehdään jos vauvaa jää kiinni tms.

Netistä katsoin videon, kuinka kuuluu toimia näissä tapauksissa.. Siitä jäi mieleen, että päästä ei saa vetää.. Ja mun kohdalla kätilö ei tietääkseni muuta tehnytkään.. =( Sanoi vielä, että joutui oikeasti käyttämään voimaa todella paljon!!!

Hieman epäilyttää heidän ammattitaitonsa myös.. Kaikella kunnioituksella kuitenkin! Ehkä se on ymmärrettävää, että toimintatavat on hakusessa, kun kuitenkin harvoin varmaan näitä sattuu..

• Poika-2010
        Poika-2010 kirjoitti:

Hei.

Mulle sanottiin esikoisen syntymän jälkeen, että seuraavan kohdalla kokoa seurataan tarkemmin ja mahdollisesti sitten käynnistetään jo ennen laskettua aikaa..

Harmittaa vaan, kun ennen synnytystä mitään painoarviota ei sanottu.. Normaalikokoinen.. Tällä kertaa käsken kyllä mittailla vauvan vielä ennen synnytystä..

Ja toi olikin hyvä pointti, että kannattaa selvittää toimintasuunnitelma, mitä tehdään jos vauvaa jää kiinni tms.

Netistä katsoin videon, kuinka kuuluu toimia näissä tapauksissa.. Siitä jäi mieleen, että päästä ei saa vetää.. Ja mun kohdalla kätilö ei tietääkseni muuta tehnytkään.. =( Sanoi vielä, että joutui oikeasti käyttämään voimaa todella paljon!!!

Hieman epäilyttää heidän ammattitaitonsa myös.. Kaikella kunnioituksella kuitenkin! Ehkä se on ymmärrettävää, että toimintatavat on hakusessa, kun kuitenkin harvoin varmaan näitä sattuu..

Yksi seikka tuli vielä mieleen, vähän asian vierestä kuiten.. :)

Hitusen meinaan harmittaa, kun en tehnyt kätilöstä valitusta.. Jälkitarkastuksessa (eri kaupunki kuin synnytyspaikka) ollut lääkäri kysyi minulta kätilön nimeä .. En muistanut kuin etunimen, niin kätilö itse sanoi ko. henkilön sukunimen!!!!

Valitus olisi ollut sen vuoksi hyödyllinen tehdä, että jos useampi ihminen antaa huonoa palautetta, niin ko. kätilön toimintatapoihin ym pitää kiinnittää sitten erityistä huomiota!

• Poika-2010

Nostanpa tämän ketjun.. Synnytys senkun lähenee, kokemuksia kaipaan vieläkin..

Tällä hetkellä vauva kasvaa yläkäyrällä.. Rv 29 painoarvio oli 1600g.. Ja samaa rataa jos kasvaa, nii painoarvio rv 36 on jo 3500g...

Tänään tuli aika kontrollikäynnille rv 33.. Hyvä, että tämä asia on otettu tosissaan nyt!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6464
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3873
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3250
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      376
      1764
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1013
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      900
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe