Estradioliarvo 0.2 - onko se nyt sitten paljon vai vähän?

Sanna(69)

Kävin labrakokeissa lääkärin määräyksestä ja sain seuraavat tulokset:

Estradioli 0.203
FSH 5.3
TSH 2.2
fP-Gluk 5.2

Näistä nyt itte päättelein että FSHn mukaan en ole vielä vaihdevuosissa

Mutta miten ihmeessä tuota estradioliarvoa pitäisi tulkita ?
Minulta on kohtu poistettu joten en pysty sanomaan vuodoista mitään, oletukseni on että kierron vaihe oli kp 1-4, joka tapauksessa alkukierrosta.

Ihan hanurista on joka tapauksessa nämä oireet (mielialan heittelehtiminen, päänsäryt, yöhikoilyt, niska-hartiavaivat, iho-ongelmat, väsymys), onko kukaan saanut mitään vaihdevuosilääkitystä vielä noilla arvoilla ja onko auttanut ?

10

6247

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hieman kokemusta

Estradiolitasosi on siinä rajalla jota pidetään mm. raja-arvona johon pyritään vähintään vaihdevuosioireiden hoidossa. Eli lukema on pudonnut jo normaalista mutta on vielä alarajoilla. Yleensä näitä arvoja ei mitata vaan ratkaisevaa on oireet. Estradioli on fertiili-ikäisen naisen tärkein estrogeeni. Fertiili-ikäisillä naisilla estradiolipitoisuus vaihtelee kuukautiskierron mukaan. Kierron alussa pitoisuus on matala, huippupitoisuus on follikulaarivaiheen lopussa ja pitoisuus laskee ovulaation jälkeen.
      Arvoista päätellen sinulta on mitattu S -Estdio ja ohjearvot sille on seuraavat:
      -Follikulaarivaihe 0.11 - 0.44 nmol/l
      -Ennen ovulaatiota 0.55 - 1.29 nmol/l
      -Luteaalivaihe 0.37 - 0.77 nmol/l
      -Postmenopaussi 0 - 0.13 nmol/l

Vaihdevuosien jälkeen estradiolin pitoisuus on pieni ja silloin tärkein estrogeeni on estroni. S -Estroni raja-arvot ovat:
      - follikkelivaihe: 60 - 300 pmol/l
      - ovulaatio- ja luteaalivaihe: 80 - 900 pmol/l
      - postmenopaussi: alle 260 pmol/l

• Sanna(69)

Joo tarkennusta, se mitattu arvo oli S-E2 eli justiinsa se estradioli

Mielialavaihtelut on kaikkein ärsyttävimpiä - PMS aikoihin se on tietty pääosin kauheaa aikaa mutta nyt alkaa olla jo semi-vaikeaa muinakin aikoina. Ja tyyyliin että katsotaanpas aamulla herätessä missä mennään tänään... sekään ei todista yhtään mitään siitä mikä on mieliala 2 tunnin kuluttua siitä, on tietty tosi epämotivoivaa ja lannistavaa sitten itsessään.

Huoh, ihan mitä tahansa kokeilisin kyllä tähän

Elämäntavat on jo kunnossa - liikun, syön säännöllisesti ja suhteellisen terveellisesti, en juo alkoholia kuin ehkä 2 lasia viiniä viikossa, kahvia olen vähentänyt 2-3 kuppiin päivässä, syön D-vitamiinia, Omega 3sia, vahvaa B-vitamiinilisää, Calsipos-Dtä....

• Hieman kokemusta
        Sanna(69) kirjoitti:

Joo tarkennusta, se mitattu arvo oli S-E2 eli justiinsa se estradioli

Mielialavaihtelut on kaikkein ärsyttävimpiä - PMS aikoihin se on tietty pääosin kauheaa aikaa mutta nyt alkaa olla jo semi-vaikeaa muinakin aikoina. Ja tyyyliin että katsotaanpas aamulla herätessä missä mennään tänään... sekään ei todista yhtään mitään siitä mikä on mieliala 2 tunnin kuluttua siitä, on tietty tosi epämotivoivaa ja lannistavaa sitten itsessään.

Huoh, ihan mitä tahansa kokeilisin kyllä tähän

Elämäntavat on jo kunnossa - liikun, syön säännöllisesti ja suhteellisen terveellisesti, en juo alkoholia kuin ehkä 2 lasia viiniä viikossa, kahvia olen vähentänyt 2-3 kuppiin päivässä, syön D-vitamiinia, Omega 3sia, vahvaa B-vitamiinilisää, Calsipos-Dtä....

Minulla oli S-E2 arvo aika tarkkaan sama kuin sinulla vaikka olikin Estrogel käytössä. Menopaussioireet oli edelleen voimakkaat ja loppuivat vasta kun siirryttiin pillerilääkitykselle ja saatiin estrogeeniarvo nostettua reilusti suuremmaksi. Siksi oireet ovat määräävämmät kuin estrogeenitasot.

• NinnaNonnaNunna

Hei Sanna!!

Minultakin on kohtu poistettu ja vuosi ennen kohdunpoistoa on tehty steriliaatio. Sterilisaatio jo itsessään kuulemma laiskistuttaa 50% munasarjojen toimintaa ja kohdun poisto siihen perään... Niin ei taida tämäkään keho toimia ihan normaalisti. Oireita tuntuis olevan roppakaupalla: Mielialan vaihtelut, väsymys, päänsärky, yöheräily/unettomuus, toistuvat hiivatulehdukset, "yleinen ärtyisyys", haluttomuus.....
      FSH mitattiin viikko sitten, vielä ei ole vastaus tullut. Ensiviikolla soittelen taas tuloksista....saas nähdä millaisia arvoja on luvassa...

• Sanna(69)

No nyt on sit lääkäri kattonu arvoja ja määräsi mulle
        Terolutin kun on sitä mieltä että kyse on vain PMSstä. On totta et mun mielialavaihtelut on vähän kuukausittain vaihtelevia - kaks viikkoa kuusta olo on tosi syvältä ja toiset kaks yleensä vain semi-syvältä. Nyt tosin kyllä menossa kausi jossa eroa tuskin huomaa...

Sulta 'hieman kokemusta' kysyisin et mitkä sun pahimmat oireet oli? Tämä mun gyne (uusi mulle) tuntuu olevan tosi kovin vastaan estrogeenihoitoja, puhui veritulppariskeistä yms. Voi olla et pitää vaihtaa gyneä ellei nää Terot auta.
        Tää on jotenkin älytöntä kun kyllähän ny aina hoitoihin ja lääkkeisiin riskejä liittyy - mut harva niitä käy ees pyytämäs ellei oikeasti oireet ole sellaisia et haittaa elämää...

• Hieman kokemusta
        Sanna(69) kirjoitti:

No nyt on sit lääkäri kattonu arvoja ja määräsi mulle
        Terolutin kun on sitä mieltä että kyse on vain PMSstä. On totta et mun mielialavaihtelut on vähän kuukausittain vaihtelevia - kaks viikkoa kuusta olo on tosi syvältä ja toiset kaks yleensä vain semi-syvältä. Nyt tosin kyllä menossa kausi jossa eroa tuskin huomaa...

Sulta 'hieman kokemusta' kysyisin et mitkä sun pahimmat oireet oli? Tämä mun gyne (uusi mulle) tuntuu olevan tosi kovin vastaan estrogeenihoitoja, puhui veritulppariskeistä yms. Voi olla et pitää vaihtaa gyneä ellei nää Terot auta.
        Tää on jotenkin älytöntä kun kyllähän ny aina hoitoihin ja lääkkeisiin riskejä liittyy - mut harva niitä käy ees pyytämäs ellei oikeasti oireet ole sellaisia et haittaa elämää...

Pahimmillaan oireet olivat todella huono unen laatu ja pahat painajaiset, ehkä osittain pahojen kuumien alltojen takia. Kuumien aaltojen vastineeksi yöllä tuli usein rajuja palelemiskohtauksia ja tärisin niin että luulin putoavani sängystä. Sitten kun työssäni keskittymiskyky alkoi heikentyä niin paljon että tein vakavia virheitä, lähdin hakemaan kunnollista lääkitystä.

Kyllähän näillä hormonihoidoilla on omat riskinsä mutta koska hoitoaika on kuitenkin rajoitettu, riski ei ole ainakaan muutaman vuoden hoidon vuoksi kovin suuri. Pelkkä estrogeenihoito on mm. rintäsyövän osalta melko pieni mutta jos kohtu on tallella, tarvitaan keltarauhashormoni lisäksi joka on suurempi rintasyöpäriskin osalta. Veritulppariski on todellinen ja se pitää huomioida jos tulppariski on suurempi muustakin syystä (esimerkiksi pitkä lentomatka, pitkäaikainen makaaminen sängyssä sairaalassa tai riskiä nostava leikkaus).

• eka vuosi
        Hieman kokemusta kirjoitti:

Pahimmillaan oireet olivat todella huono unen laatu ja pahat painajaiset, ehkä osittain pahojen kuumien alltojen takia. Kuumien aaltojen vastineeksi yöllä tuli usein rajuja palelemiskohtauksia ja tärisin niin että luulin putoavani sängystä. Sitten kun työssäni keskittymiskyky alkoi heikentyä niin paljon että tein vakavia virheitä, lähdin hakemaan kunnollista lääkitystä.

Kyllähän näillä hormonihoidoilla on omat riskinsä mutta koska hoitoaika on kuitenkin rajoitettu, riski ei ole ainakaan muutaman vuoden hoidon vuoksi kovin suuri. Pelkkä estrogeenihoito on mm. rintäsyövän osalta melko pieni mutta jos kohtu on tallella, tarvitaan keltarauhashormoni lisäksi joka on suurempi rintasyöpäriskin osalta. Veritulppariski on todellinen ja se pitää huomioida jos tulppariski on suurempi muustakin syystä (esimerkiksi pitkä lentomatka, pitkäaikainen makaaminen sängyssä sairaalassa tai riskiä nostava leikkaus).

Tulppariski alkoi huolestuttamaan niin paljon, että piti käydä hakemassa apteekista asperiinia.

• 60v. Nainen

TSH:n mukaan saattaisi olla lievää kilpparin vajaatoimintaa, joista oireet. Tosin suositusraja on tosi suuri. Miulla tuo 2,2 aiheuttaisi kyseisiä oireita, sekä tyttärellänikin. Hänellä pyöri TSH 1.80-2.5 välillä ja oireili kovasti kuin vaihdevuosioirein. Kävi lääkärissä,,,, masennusta... meni yksityiselle lääkärille, lääkäri katsoi kasvoja, ei masennusta, kilpparin vajaatoimintaa. Sai koelääkityksen, jos oireet häviävät, kilpparista johtuvia oireita. Hävisivät ja nyt käyttänyt jatkuvasti Thyroxin lääkitystä n. viitisen vuotta ja oireet poissa. Nyt jos oireita, säätelee lääkkeillä.
      Itselläni pitää TSH olla tuossa ykkösen paikkeilla, niin hyvä olla.
      FSH 170 viimeksi mitattuna... kuutisen vuotta sitten, jolloin vikat menkatkin olivat. Ei sanottavia oireita... ihan helokkiöljyllä ja vitamiineilla pärjännyt. Helokin ja kalaöljyjen ja vitamiinien käytön tosin olen aloittanut jo nuorena,, kuivan ihon takia.

• Mammamummoko

Nostetaampa tätä keskustelua. Itse kävin verikokeissa josta sain tulokset TSH 1,05 ja S-E2 0,26 (kp3). Oirelista on aikamoinen ja lisäksi jatkuvat PMS oireet. Onko tässä oikeasti tulossa hulluksi ja masennuslääkkeiden tarve vai mikä?!?!?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4681
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2638
    3. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      64
      2493
    4. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2445
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1827
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1641
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1335
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1304
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82