Muistakaa käyttäytyä

hajaaivo blogi

Siltä varalta että näilläkin palstoilla liikkuisi niitä "tavallisia" sikailevia viron kävijoita, haluan vain muistuttaa, että on todella hyviä syitä sille, miksi virossa pitäisi aina käyttäytyä kunnioittaen virolaisia ja olla todella siivosti ja kohteliaasti. Sanon tämän siksi, että tulin vasta hiljattain tietoiseksi siitä, että virosta on tullut suomeen vapaaehtoisesti toisen maailmansodan aikana urheita taistelijoita, jotka ovat liittyneet vaariemme sankkaan joukkoon tavoitteenaan puolustaa suomea, koska virossa on tunnettu sympatiaa suomalaisia veljiä kohtaan. Suurin osa näistä eestin miehistä antoi henkensä suomea puolustaessaan ja ne jotka eivät olleet näin onnekkaita, suomi lähetti neuvostoliiton rangaistavaksi viroon sen sijaan että olisivat antaneet heidän paeta ruotsiin. Kuten arvata saattaa, neuvosto ei suuressa viisaudessaan lempeästi rankaissut. No ne lähetettiin, koska meidän oli pakko neuvostopainostuksen alla. Mutta takaisin asiaan, tämän historian valossa pitäisi olla helppo ymmärtää, että virolaisia ei ehkä kauheasti miellytä suomalaisturistit jotka käyttäytyvät vähättelevästi viroa kohtaan.

Itse olen käynyt monta kertaa, eniten vaikutusta muhun ovat tehneet ystävälliset tallinnalaiset, jotka kaiken kukkuraksi puhuvat hitaasti mutta virheetöntä suomea mun kanssani, jos ovat neuvostovallan aikana katsoneet ainoata vapaan maailman tv-kanavaa, eli pikkukakkosta tekstityksellä. Sitten on tietysti monia pikkuasioita, henk. koht. tykkään virolaisten supermarkettien valikoimista, esim. maasika kohupiimapasta -mansikkarahkasäkistä ja muista rahkavaihtoehdoista, ne on erilaisia kuin suomessa kaikki, sekä 2,50e hintaan myytävästä 100% granaattiomenamehusta (granaatounamahl). Myös kiva että ne myyvät kiinalaista luumuviiniä ja vieläpä vain 8e iso pullo, toisin kuin suomessa, mutta se on ehkä liian makeaa suomalaiseen makuun.

Niin ja muistakaa, että nokialaisiin joissa on gps saa ladattua ilmaisen viron kartan.

6

376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuvilla herkut
    • VABADUSE EEST

      MUUTAMIA VIRHEIDEN KORJAUKSIA:

      SUOMEEN TULIVAT NE JOTKA EIVÄT HALUNNEET LIITTYÄ SAKSAN ARMEIJAAN
      TOSIN TALVISODASSA OLI JO VIROLAISIA VAPAA-EHTOISIA- NS.SISUPRIKAATI

      VIROLAISIA KUOLI SAMASSA SUHTEESSA SODASSA KUIN SUOMALAISIA

      SUOMI EI PALAUTTANUT NEUVOSTOLIITTOON KUIN MUUTAMIA TÄNNE JÄÄNEITÄ SUURIN OSA PALASI SYYSKUUSSA 1944 VIROON JA OSA LÄHTI RUOTSIIN

      MUTTA PUNAINEN VALPO TOIMITTI TIEDOT SUOMESSA TAISTELLEISTA JA MONI PIDÄTETTIIN VIROSSA

      MUTTA TOSIAAN..MUISTAKAA ETTÄ OLETTE ULKOMAILLA JA ANNATTE KUVAN SUOMESTA JA SUOMALAISISTA

    • hero s

      Tottakai aina kunniotetaan muita matkoillamme. Ja maassa maan tavalla sehän on selvä. Erittäin harvoin olen törmännyt ns. sikaileviin turisteihin, taitaa olla matkalla käymättömien taivastelua. Sotajuttuista ei moni tiedä kun historioitsijatkin niistä kinastelee. Sen puolestahan sitä taistellaan mitä johtajat käskee, eipä soturilta kysytä lähdetkö vai et.
      Voittajilla on aina oma näkemys, häviäjilla oma.
      Turha niistä on kinata. Kaikki ovat oman asiansa sankareita.

      • opserveri

        NIIN MEILLÄHÄN SUOMESSA TÄTÄ VÄRITETTYÄ HISTORIAA RIITTI VUODESTA 1945 AINA NEUVOSTOLIITON ROMAHDUKSEEN SAAKKA


    • sankarit+luumuviini?
    • varteenotettavia jut

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      195
      2043
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1138
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      805
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      721
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe