Elämää PICClinen kanssa

rs2012

Nyt olen saannut ensimäiset FEC kuurini.Jo 3 tunnin päästä oli kamala olo,oksetti ja voin todella huonosti.Sen jälkeen kävin läpi kaikki sivuvaikutukset mitä lukee oppikirjoissa ja muutamia mitä niissä ei edes mainita.Hiukseni ovat erittäin tiukasti päänahassa kiinni,ja mielestäni niitä irtoaa vähemän kun ennen hoitoja?Ihmisen kroppa on fantastinen:) Peruukkia en ole vielä kerinnyt hankkimaan,mutta ensi viikolla,sellaisseen minkälaisista hiuksista olen aina haaveillut.Ja ripsektin saa kaupan päälle,kaikkeen on maksusopimus,ja kun saa ripsiin,niin tietää mitä on tapahtumassa.

PICCiin tehdään kerran viikossa uusi suoja ja se huuhdellaan natriumkloridilla.Koko homma kestää tunnin.Ihoni ei sietänyt tätä ohutta Tegaderm kelmua mikä pitää laitteen paikoillaan ja siitä sain suuria vesirakkuloita iholleni käsivarteen ja kutinaa riitti.No,sain ihoystävällisen uuden kelmun,mutta kutina jatkuu samoin vesirakkuloita ilmestyy mennen tullen.En vielä haluaisi PICCI:stä luopua,koska se on niin käytännöllinen,eikä tunnu mitenkään muuten.Sehän on sisällä käsivarren isomassa suonessa ja toinen päää on rintaseudun vastaavanlaisessa suonessa,missä se liikkuu vapaana suonen sisällä.Tiettyjä asioitahan sen kanssa pitää vältellä,ja juuri tämä kun toinen rinta ja kainalo on leikattu,ja sitä puolta pitäisi jumpata,niin pitää todelllakin muistaa että molempia käsivarsia ei nyt vain voi heilutella eikä pyöritellä.

Nyt on meneillään tämä toinen hyvä viikko tai alkamassa,ja kun toipumiseen meni niinkin monta päivää,niin jäljelle ei jää montaakaaan hyvää päivää.Mutta onneksi yksi kuuri on takanapäin ja 5 edessä päin:)niin eiköhän se tästä.

Posittivisia asioita on ollut esim.en kykene syömään lempi suklaatani enään.Ja kun en sitä voi syödä,niin en muutakaan halua.Lakritsi menee alas jotenkuten,mutta melkein kaikki makean himo on tipotiessään,voipa olla edessäpäin muutaman kilon pudotus:)ja sellainenhan olisi mukavaa.

Negatiivistä on tämä että kumpikaan käsi ei oikein toimi tai eivät ole täydessä toiminta kunossa.Kauppareissut tehdään autolla,mitään ei pysty kantamaan.Ikkunan pesijä on hommatava kevään tullessa.

Hyvää alkanutta viikkoa palstan syöpäpotilaille vanhoille ja uusille.Elämä voittaa,aina!

4

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rs*2

      Hei! Minulle täysin uutta tuo PICCline. Minulla lähti hiukset noin kahden viikon kuluttua ensimmäisestä hoidosta. Päänahka oli tosi hellä, ajattelin sen olevan jotain vakavampaakin, mutta johtui hiusten lähdöstä. Huono olo tuli minullekin FEC-kuurista, en voinut juoda edes kahvia (yleensä juon tosi paljon sitä). Tuleeko sinulle kaikki kuusi kertaa samaa coktailia? Minulla oli muistaakseni taxolia 3 kertaa ja fec kolme kertaa. Voimia ja jaksamista toivon sinulle hoitoihin. Oletko rintasyöpäpalstalla mukana? http://forum.rintasyopayhdistys.sivuviidakko.fi/index.php?sid=4889acbf85b390d5cdba86eaffc98b72

      • rs2012

        Hei,juu tuollainenhan se on.42 cm pitkä ja vain syto hoidot sitä kautta.Se on niin hyvin paketoituna,että tavalliset verikokeet otetaan toisen käden suonista,sillä PICC:iin ei saa mennä bakteereja ja sitä eivät saa kuin sairaanhoitajat aukaista.Kerran viikossa paketti aukaistaan ja huuhdellan keittosuolalla.Suihkussa saa käydä ihan normaalisti,mutta ei uimaan,saunaan eikä kylpyammeeseen ole menoa.

        Ensi viikolla on seuraava FEC kuuri ja saan vain näitä 6 kertaa 5 jäljellä,Taxoja en saa ollenkaan.Jo kauhulla sitä ajattelen,ja sitä kamalaa oloa mikä on tiedossa.

        Itsekkin tykkään kovasti kahvista,ja kävi jopa niin että se maistui niin pahalta,että rupesin syyttämään asiasta keitintä ja ostin uuden,mutta ei se makua muuttanut:) kaikenlaista sitä keksii.

        Hiukseni ovat edelleen päänahassa tiukasti kiinni.Tuntuu kuin niitä irtoaa vähemän kuin koskaan aikaisemmin?!

        En ole ollut vielä tuolla toisella palstalla,joten siirryn sinne nyt.

        Voimia ja jaksamista myös sinulle,joka käyt läpisamoja hoitoja kuin minä ja muillekin palstan syöpäpotilaille.Pidetään myös peukkuja että Claudian uudet kauniit kynnet kestävät normaalin pikkulasten äidin elämän,mitä kaikkea siihen sisäältyykään.

        Haleja kaikille.


    • Google avuksi :)

      On toinen aloitus, joka myös sivuaa picc-linejuttua. Aloitus "PICC-line" 6.1-12.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      133
      1342
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1195
    3. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      846
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      156
      832
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      746
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      150
      733
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      728
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      27
      588
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      575
    Aihe