Akun väärin kytkeminen

sähkötumpelo

...veneen talvikatoksen myrskyvaurioita korjatessa piti tietysti mennä kytkemään akku kiinni, mutta vaihteeksi vääriin napoihin. Sähköt päälle ja seurauksena pikku kipunointia. Kytkin sähköt pois ja vaihdoin kaapelit oikein päin, seurauksena lisää kipinöintiä. En ehtinyt sen enempi perehtyä mahdollisiin vaurioihin, mutta osaisiko joku veikata, että mitä tuollaisen hölmöilyn aiheuttamat vauriot voisivat olla? Sulake kärähtää? Laturissa menee jotain rikki? Jotain muuta menee rikki? Jos on antaa jotain vinkkejä, mitä kannattaisi tarkistella, niin olisin kovin kiitollinen.

Vene on 20 vuotta vanha prutku kahdella akulla ja erittäin sekaisella kaapelointi/sulakehärdellijärjestelmällä. Elektroniikkavimpaimia ei radion lisäksi löydy.

21

8028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VRO40

      Moottorista hajoaa laturin diodisilta ja/tai lataussäädin herkästi jos akun navat kytketään väärinpäin. Uudemmissa moottoreissa voi moottorinohjausboksi myös hajota. Lamput ja kytkimet ei pitäisi hajota jos väärinpäin navat. Sulakkeet kannattaa tarkistaa.

      • VRO40 on oikeassa, niinpä siinä saattaa käydä. Veneen iästä päätellen kone ei edusta aivan viime päivien keksintöjä joten asian tarkistuskin on helppoa. Koneessa on ilmeisesti vaihtovirtalaturi. Irroita laturista (ja säätimestä jos se on ulkoinen) kaikki piuhat ja katso vieläkö kipinöi. Jos ei niin laturihan se silloin...


    • sähkötumpelo

      Kiitokset hyvistä vinkeistä!

      Tiedän, että tämä nyt on täysin epämääräistä ja mahdoton sanoa tuntematta veneen virityksiä, mutta jos tosiaan irroittelen laturin piuhat ja vilkuilen sulakkeet läpi, onko (olettaen että sulakkeet ok) se kuinka todennäköistä että teen vaan lisää vaurioita kytkemällä akun kiinni, vai onko se suht vaaraton tsekkaus siinä kohtaa? Ja vielä toinen tyhmä kysymys: veneessä on tosiaan kahden akun järjestelmä, joten onko mitään mahkua että se akkujen vaihtamiseen tarkoitettu kytkin olisi jotenkin kosahtanut?

    • rgqwaq

      jo on taas Välittäjätietoa!
      Sulakkeet kestää virtaa molempiin suuntiin. Mitään ei tapahdu laturin diodeille, kun jännite ei pääse sinne asti. "Moottoriohjausboxi" mikä se on 1980 moottorissa, jossa luultavasti jakopumppu ja mekaaninen säädin?

      Parasta kun et noilla tiedoillasi stekkaa mitään, vaan olet vai rauhallinen.

    • sepe.teus

      Kyllä diodit voivat mennä, tietysti riippuen jakokytkimen kytkentätavasta ja missä asennossa se on ollut oletetulla vauriohetkellä. Jos on kytketty niin että voidaan startata kummalla akulla tahansa tai molemmilla on laturi kytkennässä mukana. Toinen jakokytkimen kytkentätapahan on laittaa se vain latausta jakamaan. Mitä taas tulee kysyttyihin lisävaurioihin niin on tietysti huolehdittava etteivät laturista irroitetut piuhat pääse kosketuksiin mihinkään. Mikäli sitä kipinöintiä vielä sittenkin esiintyy on vika etsittävä ennenkuin akun navat kytketään lopullisesti. Hyvä tapa talvisäilytyksessä on muutenkin pitää napoja avoimina.

    • Mulla aina

      Onko ihan varma että sieltä edes rikkoutui mitään? Nimittäin kyllähän sieltä herkästi kipuna pari lentää aina kun kytkee akkukengät.

    • ykä2

      Riippuu..
      Jos kysessä perämoottori, veikkaisin kokemuksesta tasasuuntaajan kärähtäneen, hyvällä tuurilla vain sulake.

    • sähkötumpelo

      Joo ei välttämättä mennyt mitään rikki, jätin suosiolla asian tarkemmat tutkimukset myöhemmälle, kun oli tarpeeksi hommaa sen päin p:tä tehdyn talvikatoksen kanssa. Yleensä joku sisävalo tai radio on jäänyt päälle, ja ainakaan mikään tällainen ei nyt herännyt henkiin kun testasin virtoja päälle napojen oikein kytkemisen jälkeen. Mutta esim. savua tai muita epäilyttäviä elementtejä ei näkynyt, eli 100% varmuudella en voi sanoa minkään olevan rikki.

      Kyseessä on yanmarin diesel sisämoottori ja jakokytkin on kytketty niin, että kummallakin akulla voidaan startata. Vauriohetkellä vain 2-akun johdot olivat kiinni, ja väänsin kytkimestä 1:n ja both:n kautta 2:lle, jolloin kipinöinti alkoi ja tajusin kyllä heti, että tuli mokattua. Mutta eipä se kai näissä hommissa ole siitä ajasta kiinni, vaan vauriot tapahtuu millisekunneissa...? Sen verran ajattelin itse tehdä, että nappaan laturin irti ja kokeilen onko kaikki muu ok ja vien sitten sen laturin jonnekin tarkistettavaksi. Jos ei näillä selvitä, niin sitten pitänee hommata sähkäri paikalle. Kiitokset vielä asiallisista vastauksista!

      • niukkaymmärrys

        Eikös akuissa navat ole erikokoiset läpimitaltaan. Väärinkytkentä ei taida olla edes mahdollista.


      • wedfghnjm,
        niukkaymmärrys kirjoitti:

        Eikös akuissa navat ole erikokoiset läpimitaltaan. Väärinkytkentä ei taida olla edes mahdollista.

        Aina se senverran on mahdollista että kontakti syntyy.


      • Itsellä, ja vielä ammattiasentajan kytkemänä, meni akku "poikki". Hemmo vähän ihmetteli ensin missä vika kun ei kone edes yritä pyörähtää.
        Huomasi sitten kaapelien olevan väärin päin. Koneesta, laturista, veneestä ei hajonnut mitään.
        Kyseessä V8 mutta samat laitteethan ne löytyy kaikista bensakoneista kuten veneestäkin oli kone mikä tahansa

        Joten hyvällä zägällä ei kallista.


      • jrsj kirjoitti:

        Itsellä, ja vielä ammattiasentajan kytkemänä, meni akku "poikki". Hemmo vähän ihmetteli ensin missä vika kun ei kone edes yritä pyörähtää.
        Huomasi sitten kaapelien olevan väärin päin. Koneesta, laturista, veneestä ei hajonnut mitään.
        Kyseessä V8 mutta samat laitteethan ne löytyy kaikista bensakoneista kuten veneestäkin oli kone mikä tahansa

        Joten hyvällä zägällä ei kallista.

        Niin , todennäköisesti radion transistorit on ensin menossa, tuskin muuta.

        Moottori kyllä käynnistyy, vaikka akku olisi väärinpäinkin ellei ole sähköistä pa-venttiiliä, startti pyörittää joka tapauksessa normaalisti.


      • VP
        e.d.k kirjoitti:

        Niin , todennäköisesti radion transistorit on ensin menossa, tuskin muuta.

        Moottori kyllä käynnistyy, vaikka akku olisi väärinpäinkin ellei ole sähköistä pa-venttiiliä, startti pyörittää joka tapauksessa normaalisti.

        Tätä viestiä en nyt ollenkaan ymmärrä. Kaikki näkemäni starttimoottorit pyörivät eri suuntiin eri polariteeteilla, eli jos jännite on väärin päin niin bendix ei vedä vauhtipyörää mihinkään suuntaan, kun kierreurat on väärään suuntaan.


      • VP kirjoitti:

        Tätä viestiä en nyt ollenkaan ymmärrä. Kaikki näkemäni starttimoottorit pyörivät eri suuntiin eri polariteeteilla, eli jos jännite on väärin päin niin bendix ei vedä vauhtipyörää mihinkään suuntaan, kun kierreurat on väärään suuntaan.

        Kyllä se vetää, akselin kierre lyö rattaan ulos, vaikka solenoidi yrittää vastustaa.

        Kaikki starttimoottorit ovat sarjakytkennällä ja napaisuuden vaihto kääntää sekä ankkurin että kentän virransuunnan ja pyörintäsuunta ei muutu.
        Kokeile joskus.


      • VP
        e.d.k kirjoitti:

        Kyllä se vetää, akselin kierre lyö rattaan ulos, vaikka solenoidi yrittää vastustaa.

        Kaikki starttimoottorit ovat sarjakytkennällä ja napaisuuden vaihto kääntää sekä ankkurin että kentän virransuunnan ja pyörintäsuunta ei muutu.
        Kokeile joskus.

        Niin joo puuhailen nykyään eniten semmoisten starttejen kanssa joilla on kestomagneetit, ne pyörivät eri suuntiin eri virransuunnilla. Tässähän taisi olla kyseessä sisämoottori, joten silloinhan siinä on luultavasti kelalla tehty kenttä, aivan niin.


    • O ohmia

      Taisi käydä nyt niin, että akut kytkeyty sarjaan ja sulla oli pääkytkimellä 24 V oikosulku sillä hetkellä, kun käänsit Both- asentoon. Päävirtakytkin saattoi olla melko lujilla siinä kohtaa, virtaa kulki melkoisesti läpi.

      Tuskin menee muuta kuin kytkin uusiksi.

      • VP

        Hänellä oli vain 2.akun johdot kiinni, joten 24V on vaikea saavuttaa sillä....

        Oliko akkukengät kunnolla kiinni kun se rupesi kipinöimään kun käänsit sähköt päälle pääkytkimestä? Sehän saattaa olla vaan löysä akkukenkä joka kipinöi kun joku laite otti virtaa siinä vaiheessa. Eli mikään ei välttämättä ole rikki tämän takia.

        toinen vaihtoehto on että sulla on oikosulku jossain, esim 1-akun kaapelit ristissä.

        Katso ettei kaapelipäät pääse oikosukuun jos irroitat johdon laurista, ettei tule lisää vahinkoja.


      • 0 ohmia
        VP kirjoitti:

        Hänellä oli vain 2.akun johdot kiinni, joten 24V on vaikea saavuttaa sillä....

        Oliko akkukengät kunnolla kiinni kun se rupesi kipinöimään kun käänsit sähköt päälle pääkytkimestä? Sehän saattaa olla vaan löysä akkukenkä joka kipinöi kun joku laite otti virtaa siinä vaiheessa. Eli mikään ei välttämättä ole rikki tämän takia.

        toinen vaihtoehto on että sulla on oikosulku jossain, esim 1-akun kaapelit ristissä.

        Katso ettei kaapelipäät pääse oikosukuun jos irroitat johdon laurista, ettei tule lisää vahinkoja.

        No perskele, niin olikin vain toinen akku kiinni piuhoissa, lukihäiriö. Kattelin vain paperille piirrellen, että jos toinen akku olisi oikein päin piuhoissa ja toinen väärinpäin, niin tulis aikas jytky.


    • sähkötumpelo

      Tälle tarinalle tuli tylsä, mutta ihan onnellinen loppu. Kävin tänään kokeilemassa venesähköjä: irroitin ensin laturin johdot ja totesin, että kaikki näyttäisi olevan kunnossa, kun kytkee virrat päälle. Sen jälkeen kokeilin vielä liittää laturin takaisin, ja kaikki vaikutti olevan edelleen kunnossa. Eli nopeasti katsottuna ym. arvaus että mikään ei mennyt rikki vaikuttaisi pitävän kutinsa. Liekö kipinöinti sitten johtunut vaan huonosta kaapelin kiinnityksestä, enpä tiedä, ajattelin heti että tokihan jotain oli rikkoutunut.

      Voi tietysti olla, että konetta käynnistellessä tulee jotain ilmi, toivottavasti ei. Eikös laturin toiminnan voi testata suunnilleen niin, että mittaa jännitettä jostain (tupakansytytin esim) kun kone ei käy ja sitten uudestaan koneen käydessä, jolloin pitäisi olla hieman korkeampi jännite, kun akut latautuvat?

      • veneillyt

        Muistappa vastedes kytkeä akku oikein päin, korkit ylöspäin !!!!!!!


    • yanmar 4JH2-DTE : 2. akku kytketty väärinpäin.Korjattuu, mutta kun laitan 1. ta 2. akun päällä, tulee hälitys (ilman starttiavain).
      Missä pitäisin etsi vika ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En tullut, koska käytit päätäsi.

      Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      37
      2746
    2. Miten kaivattusi teki sinuun lähtemättömän vaikutuksen?

      Minulla kävi niin, että hän laittoi ruokaa, kun olin nälkäinen. Tie miehen sydämeen käy vatsan kautta.
      Ikävä
      89
      1184
    3. Alkon myynti putosi kesäkuussa 10 prosenttia

      Niin se hallitus tuhoaa valtion verokertymää ylisuurella alkoholiverolla, kun kansalaiset hankkivat juomansa ulkomailta.
      Maailman menoa
      127
      989
    4. Oliko mies vetäytyminen

      Toimiva veto? Miten meille kävi. Ei hyvin ja mahdottomalta tuntuu tilanne nyt.
      Ikävä
      61
      967
    5. Mitä söitte Hänen kanssaan yhdessä viimeksi?

      Tällainen vihjeketju:)
      Ikävä
      66
      907
    6. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

      Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      78
      888
    7. EU:lta tyly ratkaisu Temulle

      On se hyvä, että EU on vihdoin ja viimein puuttunut noiden Kiinan krääsän kauppiaiden toimintaan. https://www.is.fi/ta
      Maailman menoa
      102
      832
    8. Oon tässä pohtinut että se nainen

      Ei sovi sulle. Ihmetyttää mitä näet hänessä. Mieheltä miehelle
      Ikävä
      70
      815
    9. Nainen on ihana

      ilta-päivää tosi söpölle naiselle 🤗😘☺ Jos saisin sinut nainen oisin onnellisin mies Etpäs tiedäkään keneltä tämä on?
      Ikävä
      25
      718
    10. Hallinto-oikeus kumosi valtuuston päätöksiä

      Teksti-tv kertoo, että valtuuston päätöksentekoon on osallistunut varavaltuutettu jolla ei ollut oikeutta osallistua. Mi
      Ähtäri
      30
      684
    Aihe