Akun väärin kytkeminen

sähkötumpelo

...veneen talvikatoksen myrskyvaurioita korjatessa piti tietysti mennä kytkemään akku kiinni, mutta vaihteeksi vääriin napoihin. Sähköt päälle ja seurauksena pikku kipunointia. Kytkin sähköt pois ja vaihdoin kaapelit oikein päin, seurauksena lisää kipinöintiä. En ehtinyt sen enempi perehtyä mahdollisiin vaurioihin, mutta osaisiko joku veikata, että mitä tuollaisen hölmöilyn aiheuttamat vauriot voisivat olla? Sulake kärähtää? Laturissa menee jotain rikki? Jotain muuta menee rikki? Jos on antaa jotain vinkkejä, mitä kannattaisi tarkistella, niin olisin kovin kiitollinen.

Vene on 20 vuotta vanha prutku kahdella akulla ja erittäin sekaisella kaapelointi/sulakehärdellijärjestelmällä. Elektroniikkavimpaimia ei radion lisäksi löydy.

21

6606

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VRO40

      Moottorista hajoaa laturin diodisilta ja/tai lataussäädin herkästi jos akun navat kytketään väärinpäin. Uudemmissa moottoreissa voi moottorinohjausboksi myös hajota. Lamput ja kytkimet ei pitäisi hajota jos väärinpäin navat. Sulakkeet kannattaa tarkistaa.

      • VRO40 on oikeassa, niinpä siinä saattaa käydä. Veneen iästä päätellen kone ei edusta aivan viime päivien keksintöjä joten asian tarkistuskin on helppoa. Koneessa on ilmeisesti vaihtovirtalaturi. Irroita laturista (ja säätimestä jos se on ulkoinen) kaikki piuhat ja katso vieläkö kipinöi. Jos ei niin laturihan se silloin...


    • sähkötumpelo

      Kiitokset hyvistä vinkeistä!

      Tiedän, että tämä nyt on täysin epämääräistä ja mahdoton sanoa tuntematta veneen virityksiä, mutta jos tosiaan irroittelen laturin piuhat ja vilkuilen sulakkeet läpi, onko (olettaen että sulakkeet ok) se kuinka todennäköistä että teen vaan lisää vaurioita kytkemällä akun kiinni, vai onko se suht vaaraton tsekkaus siinä kohtaa? Ja vielä toinen tyhmä kysymys: veneessä on tosiaan kahden akun järjestelmä, joten onko mitään mahkua että se akkujen vaihtamiseen tarkoitettu kytkin olisi jotenkin kosahtanut?

    • rgqwaq

      jo on taas Välittäjätietoa!
      Sulakkeet kestää virtaa molempiin suuntiin. Mitään ei tapahdu laturin diodeille, kun jännite ei pääse sinne asti. "Moottoriohjausboxi" mikä se on 1980 moottorissa, jossa luultavasti jakopumppu ja mekaaninen säädin?

      Parasta kun et noilla tiedoillasi stekkaa mitään, vaan olet vai rauhallinen.

    • Kyllä diodit voivat mennä, tietysti riippuen jakokytkimen kytkentätavasta ja missä asennossa se on ollut oletetulla vauriohetkellä. Jos on kytketty niin että voidaan startata kummalla akulla tahansa tai molemmilla on laturi kytkennässä mukana. Toinen jakokytkimen kytkentätapahan on laittaa se vain latausta jakamaan. Mitä taas tulee kysyttyihin lisävaurioihin niin on tietysti huolehdittava etteivät laturista irroitetut piuhat pääse kosketuksiin mihinkään. Mikäli sitä kipinöintiä vielä sittenkin esiintyy on vika etsittävä ennenkuin akun navat kytketään lopullisesti. Hyvä tapa talvisäilytyksessä on muutenkin pitää napoja avoimina.

    • Mulla aina

      Onko ihan varma että sieltä edes rikkoutui mitään? Nimittäin kyllähän sieltä herkästi kipuna pari lentää aina kun kytkee akkukengät.

    • ykä2

      Riippuu..
      Jos kysessä perämoottori, veikkaisin kokemuksesta tasasuuntaajan kärähtäneen, hyvällä tuurilla vain sulake.

    • sähkötumpelo

      Joo ei välttämättä mennyt mitään rikki, jätin suosiolla asian tarkemmat tutkimukset myöhemmälle, kun oli tarpeeksi hommaa sen päin p:tä tehdyn talvikatoksen kanssa. Yleensä joku sisävalo tai radio on jäänyt päälle, ja ainakaan mikään tällainen ei nyt herännyt henkiin kun testasin virtoja päälle napojen oikein kytkemisen jälkeen. Mutta esim. savua tai muita epäilyttäviä elementtejä ei näkynyt, eli 100% varmuudella en voi sanoa minkään olevan rikki.

      Kyseessä on yanmarin diesel sisämoottori ja jakokytkin on kytketty niin, että kummallakin akulla voidaan startata. Vauriohetkellä vain 2-akun johdot olivat kiinni, ja väänsin kytkimestä 1:n ja both:n kautta 2:lle, jolloin kipinöinti alkoi ja tajusin kyllä heti, että tuli mokattua. Mutta eipä se kai näissä hommissa ole siitä ajasta kiinni, vaan vauriot tapahtuu millisekunneissa...? Sen verran ajattelin itse tehdä, että nappaan laturin irti ja kokeilen onko kaikki muu ok ja vien sitten sen laturin jonnekin tarkistettavaksi. Jos ei näillä selvitä, niin sitten pitänee hommata sähkäri paikalle. Kiitokset vielä asiallisista vastauksista!

      • niukkaymmärrys

        Eikös akuissa navat ole erikokoiset läpimitaltaan. Väärinkytkentä ei taida olla edes mahdollista.


      • wedfghnjm,
        niukkaymmärrys kirjoitti:

        Eikös akuissa navat ole erikokoiset läpimitaltaan. Väärinkytkentä ei taida olla edes mahdollista.

        Aina se senverran on mahdollista että kontakti syntyy.


      • Itsellä, ja vielä ammattiasentajan kytkemänä, meni akku "poikki". Hemmo vähän ihmetteli ensin missä vika kun ei kone edes yritä pyörähtää.
        Huomasi sitten kaapelien olevan väärin päin. Koneesta, laturista, veneestä ei hajonnut mitään.
        Kyseessä V8 mutta samat laitteethan ne löytyy kaikista bensakoneista kuten veneestäkin oli kone mikä tahansa

        Joten hyvällä zägällä ei kallista.


      • jrsj kirjoitti:

        Itsellä, ja vielä ammattiasentajan kytkemänä, meni akku "poikki". Hemmo vähän ihmetteli ensin missä vika kun ei kone edes yritä pyörähtää.
        Huomasi sitten kaapelien olevan väärin päin. Koneesta, laturista, veneestä ei hajonnut mitään.
        Kyseessä V8 mutta samat laitteethan ne löytyy kaikista bensakoneista kuten veneestäkin oli kone mikä tahansa

        Joten hyvällä zägällä ei kallista.

        Niin , todennäköisesti radion transistorit on ensin menossa, tuskin muuta.

        Moottori kyllä käynnistyy, vaikka akku olisi väärinpäinkin ellei ole sähköistä pa-venttiiliä, startti pyörittää joka tapauksessa normaalisti.


      • VP
        e.d.k kirjoitti:

        Niin , todennäköisesti radion transistorit on ensin menossa, tuskin muuta.

        Moottori kyllä käynnistyy, vaikka akku olisi väärinpäinkin ellei ole sähköistä pa-venttiiliä, startti pyörittää joka tapauksessa normaalisti.

        Tätä viestiä en nyt ollenkaan ymmärrä. Kaikki näkemäni starttimoottorit pyörivät eri suuntiin eri polariteeteilla, eli jos jännite on väärin päin niin bendix ei vedä vauhtipyörää mihinkään suuntaan, kun kierreurat on väärään suuntaan.


      • VP kirjoitti:

        Tätä viestiä en nyt ollenkaan ymmärrä. Kaikki näkemäni starttimoottorit pyörivät eri suuntiin eri polariteeteilla, eli jos jännite on väärin päin niin bendix ei vedä vauhtipyörää mihinkään suuntaan, kun kierreurat on väärään suuntaan.

        Kyllä se vetää, akselin kierre lyö rattaan ulos, vaikka solenoidi yrittää vastustaa.

        Kaikki starttimoottorit ovat sarjakytkennällä ja napaisuuden vaihto kääntää sekä ankkurin että kentän virransuunnan ja pyörintäsuunta ei muutu.
        Kokeile joskus.


      • VP
        e.d.k kirjoitti:

        Kyllä se vetää, akselin kierre lyö rattaan ulos, vaikka solenoidi yrittää vastustaa.

        Kaikki starttimoottorit ovat sarjakytkennällä ja napaisuuden vaihto kääntää sekä ankkurin että kentän virransuunnan ja pyörintäsuunta ei muutu.
        Kokeile joskus.

        Niin joo puuhailen nykyään eniten semmoisten starttejen kanssa joilla on kestomagneetit, ne pyörivät eri suuntiin eri virransuunnilla. Tässähän taisi olla kyseessä sisämoottori, joten silloinhan siinä on luultavasti kelalla tehty kenttä, aivan niin.


    • O ohmia

      Taisi käydä nyt niin, että akut kytkeyty sarjaan ja sulla oli pääkytkimellä 24 V oikosulku sillä hetkellä, kun käänsit Both- asentoon. Päävirtakytkin saattoi olla melko lujilla siinä kohtaa, virtaa kulki melkoisesti läpi.

      Tuskin menee muuta kuin kytkin uusiksi.

      • VP

        Hänellä oli vain 2.akun johdot kiinni, joten 24V on vaikea saavuttaa sillä....

        Oliko akkukengät kunnolla kiinni kun se rupesi kipinöimään kun käänsit sähköt päälle pääkytkimestä? Sehän saattaa olla vaan löysä akkukenkä joka kipinöi kun joku laite otti virtaa siinä vaiheessa. Eli mikään ei välttämättä ole rikki tämän takia.

        toinen vaihtoehto on että sulla on oikosulku jossain, esim 1-akun kaapelit ristissä.

        Katso ettei kaapelipäät pääse oikosukuun jos irroitat johdon laurista, ettei tule lisää vahinkoja.


      • 0 ohmia
        VP kirjoitti:

        Hänellä oli vain 2.akun johdot kiinni, joten 24V on vaikea saavuttaa sillä....

        Oliko akkukengät kunnolla kiinni kun se rupesi kipinöimään kun käänsit sähköt päälle pääkytkimestä? Sehän saattaa olla vaan löysä akkukenkä joka kipinöi kun joku laite otti virtaa siinä vaiheessa. Eli mikään ei välttämättä ole rikki tämän takia.

        toinen vaihtoehto on että sulla on oikosulku jossain, esim 1-akun kaapelit ristissä.

        Katso ettei kaapelipäät pääse oikosukuun jos irroitat johdon laurista, ettei tule lisää vahinkoja.

        No perskele, niin olikin vain toinen akku kiinni piuhoissa, lukihäiriö. Kattelin vain paperille piirrellen, että jos toinen akku olisi oikein päin piuhoissa ja toinen väärinpäin, niin tulis aikas jytky.


    • sähkötumpelo

      Tälle tarinalle tuli tylsä, mutta ihan onnellinen loppu. Kävin tänään kokeilemassa venesähköjä: irroitin ensin laturin johdot ja totesin, että kaikki näyttäisi olevan kunnossa, kun kytkee virrat päälle. Sen jälkeen kokeilin vielä liittää laturin takaisin, ja kaikki vaikutti olevan edelleen kunnossa. Eli nopeasti katsottuna ym. arvaus että mikään ei mennyt rikki vaikuttaisi pitävän kutinsa. Liekö kipinöinti sitten johtunut vaan huonosta kaapelin kiinnityksestä, enpä tiedä, ajattelin heti että tokihan jotain oli rikkoutunut.

      Voi tietysti olla, että konetta käynnistellessä tulee jotain ilmi, toivottavasti ei. Eikös laturin toiminnan voi testata suunnilleen niin, että mittaa jännitettä jostain (tupakansytytin esim) kun kone ei käy ja sitten uudestaan koneen käydessä, jolloin pitäisi olla hieman korkeampi jännite, kun akut latautuvat?

      • veneillyt

        Muistappa vastedes kytkeä akku oikein päin, korkit ylöspäin !!!!!!!


    • yanmar 4JH2-DTE : 2. akku kytketty väärinpäin.Korjattuu, mutta kun laitan 1. ta 2. akun päällä, tulee hälitys (ilman starttiavain).
      Missä pitäisin etsi vika ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      311
      3700
    2. 208
      3019
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2574
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2034
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1465
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      171
      1355
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1347
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1328
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe