Jänis jäi henkiin...

15-kloppi

Okei, oltiin tänään jänismetsällä - tuloksetta. Itselläni olisi ollut hollilla, mutta kun en ole vielä yhtään jänistä ampunut, oli täpinät kovat (olen 15-vuotias). En saanut edes rukkasta oikeasta kädestä. Jänis jatkoi siis matkaa ja minulle jäi vitutus. Valitan jos keskustelu-kategoria on väärä, mutta asiaan: MISTÄ KÄSINEET JOILLA VOI OPEROIDA HAULIKKOA JA PITÄVÄT EDES VÄHÄN LÄMPÖÄ?!?! Toki jos on jotain vanhoja ja TOIMIVIA tapoja saada laukaiseva käsi edes kohtuullisen lämpimänä ja nopeasti toimivana, kuuntelen mielelläni.

9

279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Einari7

      Metsästyksessä tulee oppia nauttimaan muustakin kuin saaliin saamisesta. Muuten jää harrastus lyhyeksi. Suurin osa reissuista kun on sellaisia, että saalista ei tule. Monesti jo se on paljon, että ylipäätään näkee tavoittelemansa riistaeläimen.

      Mutta asiaan. Itselleni on ainakin riittänyt ihan tavalliset Haltin kalvolliset talviulkoiluhansikkaat. Eipä se aseenkäsittely niillä nyt erityisen näppärää ole, mutta onnistuu kyllä. Lisälämpöä tuo kummasti kun laittaa vielä alle ohuet ihonmyötäiset puuvillahanskat.

    • 35 vuotta metsällä

      Itse olen tykännyt että rukkanen jossa on villakinnas sisällä on lämmin, ja tarpeeksi nopeasti lähtee kädestä kun on riittävän väljä. Yleensähän minulla on haulikko olalla myös passitus-tilanteessa, ja se mahdollistaa sen hanskan pois heilauttamisen. (kannattaa harjoitella) ;)
      Jos käyttää kivääriä tai jotain sellaista haulikkoa jossa varmistin on "väärässä kohdassa" (eli liipasimen lähellä etusormella käytettävissä) voi käyttää sellaisia kynsikkäitä joissa on noiden neljän "kämmensormen"(etu-, keski-, nimetön ja pikkusormi)päälle käännettävissä yhtenäinen tumppu-osa (monissa urheiluliikkeissä noita myydään).

      • Einari7

        "...haulikkoa jossa varmistin on "väärässä kohdassa" (eli liipasimen lähellä etusormella käytettävissä)"

        Millä perusteella tällainen liipaisinkaaren takaosassa sijaitseva varmistin on "väärässä" paikassa? Itse olen kokenut sen todella näppäräksi. Samalla kun nostaa haulikkoa olalle ja vie liipaisinkaaren ulkopuolella pidettyä etusormea (sormivarmistus, paras varmistus) sinne liipaisimelle, niin matkalla näppärästi kytkee varmistimen pois.


      • 35 vuotta metsällä
        Einari7 kirjoitti:

        "...haulikkoa jossa varmistin on "väärässä kohdassa" (eli liipasimen lähellä etusormella käytettävissä)"

        Millä perusteella tällainen liipaisinkaaren takaosassa sijaitseva varmistin on "väärässä" paikassa? Itse olen kokenut sen todella näppäräksi. Samalla kun nostaa haulikkoa olalle ja vie liipaisinkaaren ulkopuolella pidettyä etusormea (sormivarmistus, paras varmistus) sinne liipaisimelle, niin matkalla näppärästi kytkee varmistimen pois.

        No älä ota tota "väärää kohtaa" niin vakavasti. Toi vaan on monien meidän vanhempien ja pääosin kaksipiippuisiin tottuneiden usein käyttämä ilmaisu. Meistähän "oikea paikka" on siinä tukin kaulalla josta se peukalolla työnnetään pois päältä.
        Oikeastihan se on ihan siinä hyvä mihin tottuu :)

        Ja samahan pätee myös tuohon että jos on tottunut sormikkaat kädessä ampumaan, niin silloin ei ole sillekkään estettä.
        Eihän sillä ole ratkaisevaa vaikutusta miten tai millä tekee, kunhan vain lopputulos on toivotunlainen :)


    • Rampe17

      Mä otan metsästyksen niin kun seikkailuna tai taisteluna. Kuvittelen niin että olen viholisen selustassa ja siksi mun pitää mennä hiljaa ja olla näkymättömissä. Yleensä teen metsästyksen yksinään jotta voi antaa mielikuvituksen lentää. Aika hyvin oon saalista saanut niin kiväärillä kuin haulikollakin.

      • .....

        "teen metsästyksen"


      • Stallone

        Rambo mies tai female


    • Kuusamon Uistin

      Passimiehelle ehkä paras tuo nahkarukkanen missä sisällä esim.metsurin lapanen.Vinkkinä vielä nopeisiin passitilanteisiin.Kuusamon uistin valmisti aikoinaan (90-luku) aseen kantohihnaan "pika vapautinta".Asetta pidetään mallissa rinnalla mistä ampumatilanteessa työntämällä vapautetaan hihna ja ase nousee todella nopeasti poskelle ja kädet on muuna aikana vapaana.2kpl itselläni näitä pikavapauttimia.

    • x

      Käden kun pitää taskussa niin pysyy lämpimänä ja on nopea ampua...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sähköpotkulautaonnettomuus

      Nyt sitten sattui ja pahasti! Uutisen mukaan 3 alle 15-vuotiasta olisi ollut samalla sähköpotkulaudalla liikkeellä. T
      Vantaa
      282
      3766
    2. Nainen, viime yönä ajattelin sinua ja itkin

      On vain niin ikävä, enkä tunteilleni mitään voi. Olisit minun iloni, olisit minun päiväni ja aurinkoni, mutta nyt olet p
      Ikävä
      74
      2479
    3. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      88
      1730
    4. No nainen...

      Mitkä on fiilikset nykyään?
      Ikävä
      114
      1650
    5. Skuuttikakarat itse syypäitä onnettomuuteen - Yle syytti autolijaa

      Tulokulma uutisissa oli se että – vaikkakin peitellysti – autoilija olisi ollut jotenkin yksin syypää tapahtuneeseen onn
      Maailman menoa
      332
      1585
    6. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      408
      1426
    7. Mitä asiaa tai ominaisuutta kaipaat eniten

      Ikäväsi kohteessa?
      Ikävä
      67
      1383
    8. Mitä et sietäisi kumppaniltasi

      Onko jokin asia tai asioita joista et haluaisi joustaa tai riita tulee eli haluat tehdä sen itse tai omia
      Sinkut
      78
      1320
    9. ABC Kuinka monta samaa kirjainta yhteensä

      ..yhteensä teillä on etu ja sukunimissänne? Uskallatko laittaa ne kirjaimet? Hyvä aika tunnistaa ja tavata se oma kaiva
      Ikävä
      99
      1289
    10. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      89
      1228
    Aihe