Lazybag tvs.

siiiosooo

Ajattelin hankkia ensi kesäksi otsikon kaltaisen purjesuojan ja laiskajaakon yhdistelmän.
Kaipaisin hyviä ja huonoja puolia eri mallien toimivuudesta. esim yksi vai kaksiosainen.
Hyviä tai huonoja kokemuksia valmistajista jne jne.

36

3067

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laiskis

      Mulla on Doylen yhdistelmä, muita en ole kokeillut. Todella hyvin on toiminut ja on kätevä. Purjeet alas todella helposti ja vetoketju kiinni ja kaikki on valmista.

    • Lazari

      Sail and Go myy Narwalin Lazy-bagit. Ostin viime vuonna. Pelaa tosi hienosti ja oli edullinen ja hyvin tehty. www.sailandgo.fi

      • Kysyn vaan

        Latsypäk on varmaan kätevä purjeen säilytysjärjestelmänä mutta paljonko se verottaa isopurjeen suorituskyvystä purjehdittaessa. Järjestelyssähän huomattava osa purjeen pinta-alasta on latsypäkin vaikutuksen alaisena ja se ei voine olla vaikuttamatta negatiivisesti purjeen tehokkuuteen verrattuna vastaavaan latsypäkittömään purjeeseen. Kun solmun kymmenesosat tuntuvat olevan kiihkeän trimmausvirittelyn perusteena toisaalla niin miten latsypäk sopii tähän kuvaan.


      • 18+9

        Onko muillakin yhtä hyvät kokemukset sailandgon lazybageistä? Sain sieltä tarjouksen ja se oli 30% edullisempi kuin parista kotimaisesta neulomosta, tai toisinsanoen, kotimaiset olivat 50% kalliimpia kuin puolalainen?

        Onhan tuo erotus, reilu parisataa euroa, ihan rahaa. Onko kellään perustetta siihen että pitäisi valita mieluummin kotimaassa (ehkä) tehty, kansainvälisen purjefirman bäggi?


      • tumpelotumppi
        18+9 kirjoitti:

        Onko muillakin yhtä hyvät kokemukset sailandgon lazybageistä? Sain sieltä tarjouksen ja se oli 30% edullisempi kuin parista kotimaisesta neulomosta, tai toisinsanoen, kotimaiset olivat 50% kalliimpia kuin puolalainen?

        Onhan tuo erotus, reilu parisataa euroa, ihan rahaa. Onko kellään perustetta siihen että pitäisi valita mieluummin kotimaassa (ehkä) tehty, kansainvälisen purjefirman bäggi?

        Minulla on Narwalin Lazy pack ja iso purje.. Lazy pack on ihan kätevä, tosin ei ihan niin kätevä kuin aluksi oletin, sillä entinen lazy jack puomi peite toimi yllättävän hyvin.

        Narwalin Lp on ihan laadukkaasti tehty, laadukkaammin kuin heidän isopurjeensa, jossa mm reivireijät messinkiä, kun taas entisessä haponkestävää terästä. Samoin latat ohuempia ilman lattasukkaa tarrakiinnityksellä ym,ym...


    • wash and go

      Vähän samaa mieltä, lisäksi purjehtiminen pussi paikoillaan näyttää siltä kuin olisi tullut hätäinen lähtö satamasta.

      Jotkut Lazy Jackit asennetaan puomin alle siten, että voi käyttää normaalia purjesuojaa, joka ei ole paikoillaan purjehdittaessa.

    • 9231

      Onhan se kätevä varsinkin kun yksinpurjehtija tulee purjeilla laituriin, mutta mulle riitti yhden kesän kokeilu. Sinä on kuitenkin mielestäni paljon huonoja puoliakin, kuten purjeita nostaessa purje sotkeutuu niinhin lankohin, sadevesi menee vetskarisysteemissä puomipeitteen alla esim. En tykännyt, ja niimpä palasin perinteiseen systeemiin. Purjehduksen pitäisi olla kiireetöntä puuhaa (paitsi kisat)
      miksei sitten purjeiden pakkausenkin voi tehdä samalla asenteella, siitäkin voi nauttia.

      • tarpeeton investoint

        En näe mitään eroa siinä onko kyseessä yksinpurjehtija vai perhepurjehtija (vastaus nimimerkille 9231). Yksinhän se puomipeite yleensä laitetaan paikalleen. Lazybagia en hanki, koska se ei minulle tarjoaisi minulle mitään etua. Perustelen miksei:
        - minulla ei ole minuuttiaikataulua, ehdin kyllä laittaa perinteisen puomipeitteen
        - jos pysähdyn satamaan vain hetkeksi, esim. yön yli, miksi laittaisin puomipeitteen? Eihän purje illan ja aamun välillä tarvitse uv-suojaa.
        - lazyjackit eli "laiskajaakot" riittävät ja ne on halvat asentaa. Varsinkaan pikkuveneissä (30ft kokoluokasta alaspäin) ei tarvita edes "laiskajaakkoja".


      • Überlaiska
        tarpeeton investoint kirjoitti:

        En näe mitään eroa siinä onko kyseessä yksinpurjehtija vai perhepurjehtija (vastaus nimimerkille 9231). Yksinhän se puomipeite yleensä laitetaan paikalleen. Lazybagia en hanki, koska se ei minulle tarjoaisi minulle mitään etua. Perustelen miksei:
        - minulla ei ole minuuttiaikataulua, ehdin kyllä laittaa perinteisen puomipeitteen
        - jos pysähdyn satamaan vain hetkeksi, esim. yön yli, miksi laittaisin puomipeitteen? Eihän purje illan ja aamun välillä tarvitse uv-suojaa.
        - lazyjackit eli "laiskajaakot" riittävät ja ne on halvat asentaa. Varsinkaan pikkuveneissä (30ft kokoluokasta alaspäin) ei tarvita edes "laiskajaakkoja".

        Taas nää "racing" purjehtijat lyttäävät kaiken purjehdusta helpottavat innovaatiot, vedoten solmun kymmenysosan menetyksiin... Hei ihan oikeesti :-) Mä olen patalaiska purjehdusnautiskelija ja veneessä on rullapurjeet, laiskajaakot, autopilotit yms. ja pirun mukavaa on nautiskella merellä olosta.

        Siiosoo: osta ihmeessä lazybag, se helpottaa elämää. Ainoa haitta voi olla siinä kun nostaa purjeita, niin lattojen kanssa pitää olla tarkkana, etteivät ne mene laiskajaakon naruihin.


      • kiva myös ilman
        Überlaiska kirjoitti:

        Taas nää "racing" purjehtijat lyttäävät kaiken purjehdusta helpottavat innovaatiot, vedoten solmun kymmenysosan menetyksiin... Hei ihan oikeesti :-) Mä olen patalaiska purjehdusnautiskelija ja veneessä on rullapurjeet, laiskajaakot, autopilotit yms. ja pirun mukavaa on nautiskella merellä olosta.

        Siiosoo: osta ihmeessä lazybag, se helpottaa elämää. Ainoa haitta voi olla siinä kun nostaa purjeita, niin lattojen kanssa pitää olla tarkkana, etteivät ne mene laiskajaakon naruihin.

        Oletkohan sinä yberlaiska hoksannut mitä turhuuksia olet veneeseesi laittanut? Jos sinulla todellakin on rullapurjeet (siis rullagenua rullaiso), miksi ihmeessä temppuilet lazybagiesi ja lazyjackiesi kanssa?? Ei niitä tarvita, jos on rullaiso!

        Useimmissa matkaveneissä on nykyisin rullagenua. Mukavuudenhaluisilla laiskoilla on kai sen lisäksi rullaiso, isommissa paateissa sähkövinssit mukavuuden lisäämiseksi. Autopilotti taas on matkaveneen normaali varuste.

        Lazyjackit eivät juurikaan haittaa purjeen nostoa, jos ne asentaa vähän etäämmälle mastosta: yläkiinnityksen saalinkien keskelle. Omassa veneessäni on myös helppo tarvittaessa siirtää lazyjackit kokonaan mastolle, pois purjeen tieltä. Näin teen silloin, kun nostan isopurjeen kääntämättä venettä vastatuuleen. Tämäkin taitaa olla vähän hankalampaa, jos lazyjackit ovat kiinni kankaisessa lazybagissä - eli "keep it simple", laiskan bagi ei ole kovin tarpeellinen mukavuusvaruste. Minäkään en tarvitse laiskan pussia, vaikka olen mukavuuden haluinen. Merellä olon nautinto ei varmaankaan lisäänny sillä, että puomiin on kiinnitetty purjetta haittaava lazy bag! Laiskan bagia tarvitaan vain satamassa, jos silloinkaan.


      • siiiosooo
        Überlaiska kirjoitti:

        Taas nää "racing" purjehtijat lyttäävät kaiken purjehdusta helpottavat innovaatiot, vedoten solmun kymmenysosan menetyksiin... Hei ihan oikeesti :-) Mä olen patalaiska purjehdusnautiskelija ja veneessä on rullapurjeet, laiskajaakot, autopilotit yms. ja pirun mukavaa on nautiskella merellä olosta.

        Siiosoo: osta ihmeessä lazybag, se helpottaa elämää. Ainoa haitta voi olla siinä kun nostaa purjeita, niin lattojen kanssa pitää olla tarkkana, etteivät ne mene laiskajaakon naruihin.

        Laiskajaakot mulla on ollutkin. Ensi kaudeksi joutuu kuitenkin purjesuojan ja jaakot uusimaan, niin ajattelin lyödä tässä noin 120 kärpästä samaan iskuun.


      • ja mitä maksaa?
        siiiosooo kirjoitti:

        Laiskajaakot mulla on ollutkin. Ensi kaudeksi joutuu kuitenkin purjesuojan ja jaakot uusimaan, niin ajattelin lyödä tässä noin 120 kärpästä samaan iskuun.

        Puomipeitteen voi muuten ommella itsekin, jos haluaa säästää. Vanhasta sai mallin ja oli yhden illan kotityö. Myös laiskajaakkojen narukustannus on aika pieni, muita kuluvia osiahan niissä ei olekaan.

        Paljonko sinä "siiiosoo" joudut maksamaan "120 kärpäsestäsi", kun tilaat lazybagin?


      • siiiosooo
        ja mitä maksaa? kirjoitti:

        Puomipeitteen voi muuten ommella itsekin, jos haluaa säästää. Vanhasta sai mallin ja oli yhden illan kotityö. Myös laiskajaakkojen narukustannus on aika pieni, muita kuluvia osiahan niissä ei olekaan.

        Paljonko sinä "siiiosoo" joudut maksamaan "120 kärpäsestäsi", kun tilaat lazybagin?

        Onnistuiko ihan tavallisella ompelukoneella? Mistä hankit kankaat ja langat ja muut materiaalit ja mitä tuli maksamaan?
        En ole vielä kysellyt tarjouksia mutta lienee laiskapakit jotakin 600 euroa maksavan. Varmaankin pelkkä purjesuoja jäisi alle 400 euron mene ja tiedä. Mutta onhan noin 120 kärpästäkin aikas paljon...;)


      • 7+11
        ja mitä maksaa? kirjoitti:

        Puomipeitteen voi muuten ommella itsekin, jos haluaa säästää. Vanhasta sai mallin ja oli yhden illan kotityö. Myös laiskajaakkojen narukustannus on aika pieni, muita kuluvia osiahan niissä ei olekaan.

        Paljonko sinä "siiiosoo" joudut maksamaan "120 kärpäsestäsi", kun tilaat lazybagin?

        3,3 m puomiliikki, 120 kärpästä maksaa 390 euroa (Narwal) tai 640 euroa (Rolly tasker) tai jotain siltä väliltä.

        Ei paljon yhtä kärpästä kohti laskettuna :)


    • qwerty

      Itse sekä puomipeitteen että lazybagin tehneenä neuvon kiinnittämään huomiota seuraaviin seikkoihin:
      1. Materiaalin tulee olla 100% akryyliä (sunbrella tms.), halvemmissa markiisikankaissa on mukana puuvillaa tai polyesteriä, jotka kärsivät pahasti UV-säteilystä, akryyli sietää UV-ta ylivoimaisesti parhaiten. Markiisin on hyvä olla paksua ja pinnoittamatonta, jotta peite hengittää. Maritimista hain kankaan, oli kyllä aika tyyristä vrt. eurokankaaseen, mutta niitten markiisista ei ollut materiaalitietoa saatavilla.
      2. Veden pääsyä peitteen sisään on vaikea estää, jotenka kannattaa huolehtia että vesi pääsee myös ulos; peitteen alaosassa joka on auringolta suojassa on hyvä olla verkkoa koko pituudelta josta vesi pääsee pois. Takapäässä pitää olla aukot joista reiviköydet saadaan ulos.
      3. vetoketjun on hyvä olla ns. kierre-vetoketjua, joka on paljon lujempaa kuin takeissa käytettävät hammas-vetoketjut. Peite pitää olla niin ommeltu, että vetoketju jää piiloon, sillä se on nylonia joka myös kärsii UV-säteilystä ja hapertuu ajan saatossa. Ompelu-langan hain purjeneulomosta, sen täytyy olla myös UV-suojattua sekä mahd. paksua.
      4. Peitteessä olevien lattojen kannattaa olla mahd. jäykkiä, muuten veneen kallistuessa suojan puolen peite lepattaa valtoimenaan. Peitteen etuosan on hyvä mennä umpinaisena maston ympäri, jotta etupää ei haukkaa ilmaa ja lisää lepatusta.
      - Otin alunperin mitat veneeltä kun isopurje oli paikallaan, valmiista peitteestä tuli kuitenkin vähän pinkeä, levensin sitä ompelemalla jälkikäteen leveämmän verkon alareunaan. Mitoitus on tärkeää, liian tiukka peite rasittaa vetoketjua kangasta tikkejä ja näin lyhentää elin-ikää, ja on kaiken lisäksi hankala saada kiinni.

    • Seppomartti

      Lisäyksenä edellisiin. Pussi pitää olla väljä, että voi purjeen helposti laskostaa. Laiskajaakot kiinni pussin reunoissa oleviin lattataskuihin, yläosan kiinnitys saalingin puoliväliin ja korkeussäätö maston alaosan knaapiin. Pussin alaosa kannattaa fiksoida naruliikillä puomin uraan jos ja kun isopurjeen alaliikki on lentävä. Pitempään seisomaan jätettäessä puomin takaosa lasketaan alaviistoon ettei sadevesi seiso. Maston edessä täytyy olla myös peite, muuten pöly ja ja sadevesi aiheuttavat likaraitoja sekä UV heikentää saumoja. Pitkään seisotettaessa esim ulkomailla 3-6kk tukitaan puomin takaosan (ja muut) aukot,ettei linnut pesi tai purje likaannu. Homehtuminen ei ole ongelma etelässä. Isoa nostettaessa/ laskettaessa autopilotti ajaa tuulensuuntaa niin toimii. Laiskajaakon hankaluus, jota ei ole mainittu on ison reivaaminen myötätuuleen- ei suju. Itsetehtynä tarvitaan UV-suojattu lanka, jota ei ompeluliikkeet myy. Lankarulla ompelukoneöljyyn ja hitaat kierrokset ettei pala neulan kitkasta.

      • Raver

        "Laiskajaakon hankaluus, jota ei ole mainittu on ison reivaaminen myötätuuleen- ei suju. "...

        Miksei? En ymmärrä, voitko selventää.


      • seppomartti
        Raver kirjoitti:

        "Laiskajaakon hankaluus, jota ei ole mainittu on ison reivaaminen myötätuuleen- ei suju. "...

        Miksei? En ymmärrä, voitko selventää.

        Ei onnistu. Kitka laiskajaakon naruihin on liian iso. Purjeen vekit ja lattataskut takertelevat. Ilman laikajaakkoa reivaus onnistuu myös veto päällä vasta ja myötätuuleen.


      • A_33

        Voitko taarkentaa tuota lankarullan öljyyn laittamista? Millaista ompelukonetta käytit? "Taiteen sääntöjen" mukaan joutuu ompelemaan 4 sumbrellakerroksen läpi ainakin kulmissa, mikä taitaa olla kova pala tavalliselle kotikoneelle..


      • 21
        seppomartti kirjoitti:

        Ei onnistu. Kitka laiskajaakon naruihin on liian iso. Purjeen vekit ja lattataskut takertelevat. Ilman laikajaakkoa reivaus onnistuu myös veto päällä vasta ja myötätuuleen.

        Onnistuu se myötäisessä reivauskin LazyJack'in kanssa, jos purjeessa on ns. yhden köyden reivisysteemi. Sellainen tosilaiskan juttu.


      • seppomartti
        21 kirjoitti:

        Onnistuu se myötäisessä reivauskin LazyJack'in kanssa, jos purjeessa on ns. yhden köyden reivisysteemi. Sellainen tosilaiskan juttu.

        Vielä vähemmän onnistuu yhdellä kuin kahdella reiviköydellä. Ellet puhu ihan pläkäkelistä, jolloin ei ole reiville tarvettakaan. Sattumalta omistan molemmat reivausmenetelmät ja pidä yhdenköyden menetelmää huonompana kaikilla tuulen suunnilla.


      • C/R
        seppomartti kirjoitti:

        Ei onnistu. Kitka laiskajaakon naruihin on liian iso. Purjeen vekit ja lattataskut takertelevat. Ilman laikajaakkoa reivaus onnistuu myös veto päällä vasta ja myötätuuleen.

        Minulla purje tulee kovassakin myötätuulessa helposti alas laiskajaakkoja vasten. Isopurjeessa on läpilatat, ei tule vekkejä eikä muutakaan ongelmaa. Suurimman osan reivauksista teen juuri myötäisessä ennen vastatuuliosuutta. En muista olenko edes vinssiä tarvinnut alasvetoon, muuten kuin alaliesman kiristykseen. Yhden köyden reivi toimii minulla erinomaisesti, ei tarvitse kannella juoksennella.


      • 21
        seppomartti kirjoitti:

        Vielä vähemmän onnistuu yhdellä kuin kahdella reiviköydellä. Ellet puhu ihan pläkäkelistä, jolloin ei ole reiville tarvettakaan. Sattumalta omistan molemmat reivausmenetelmät ja pidä yhdenköyden menetelmää huonompana kaikilla tuulen suunnilla.

        Huvittavaa kinaamista, mutta jatketaan. Veneessäni on LazyJack Bag ja Harkenin rullakiskolla varustettu läpilattaiso ja 'yhden köyden' reivijärjestelyt.

        Myötäisessä reivaamisessa ei ole ongelmia. Kevyellä tuulella purje putoaa alas, kun nostimen löysää. Reilummalla myötäisellä joutuu avittamaan reiviköydestä.

        Myötäisellä reivin purku on ongelma, silloin nuo purjeen vekit ja lattataskut (joista mainitsit) takertelevat LazyJack'in köysiin. Ehkä tarkoititkin tätä reivin purkua etkä tekoa.


      • 17+7
        C/R kirjoitti:

        Minulla purje tulee kovassakin myötätuulessa helposti alas laiskajaakkoja vasten. Isopurjeessa on läpilatat, ei tule vekkejä eikä muutakaan ongelmaa. Suurimman osan reivauksista teen juuri myötäisessä ennen vastatuuliosuutta. En muista olenko edes vinssiä tarvinnut alasvetoon, muuten kuin alaliesman kiristykseen. Yhden köyden reivi toimii minulla erinomaisesti, ei tarvitse kannella juoksennella.

        En osaa tai en ole uskaltanut ikinä reivata purjeen ollessa vedossa. Minullakin on läpilatat, mutta ehkä tuo vaatii lisäksi laakeroidut ratsastajat? Ilmeisesti lenssillä ensin skuuttaat sisään niin että purje on irti saalingeista ja vanteista, sitten vinssillä revit purjetta alas?


      • aidat vai seipäät?
        C/R kirjoitti:

        Minulla purje tulee kovassakin myötätuulessa helposti alas laiskajaakkoja vasten. Isopurjeessa on läpilatat, ei tule vekkejä eikä muutakaan ongelmaa. Suurimman osan reivauksista teen juuri myötäisessä ennen vastatuuliosuutta. En muista olenko edes vinssiä tarvinnut alasvetoon, muuten kuin alaliesman kiristykseen. Yhden köyden reivi toimii minulla erinomaisesti, ei tarvitse kannella juoksennella.

        Puhutaankohan nyt oikeasti relevantista asiasta ja onko se kannelle meno oikeasti sellainen mörkö? Tässä nimenomaisessa tapauksessa ei voitane koskaan olla avomerellä, eihän siellä käännytä myötäisiltä kryssille. Erittäin harvoin väylät menevät niin pahasti edestakaisin matkapurjehduksessa saaristossakaan ja saaristossa ei niin aallokko kiusaa. Kilpailuissa tietenkin kääntyminen lenssiltä kryssille on peruskauraa, mutta silloin minä ainakin vedän sen reivin sisään vasta käännöksen jälkeen. Ennen käännöstä on perin mahdollisesti vaihdettu keulapurjetta.

        Omiin proseduureihin taas ei kuulu matkateossa reivata isoa myötäisillä. Iso otetaan sitten kokonaan alas, jos tuuli nousee liikaa ja jatketaan pelkällä keulapurjeella. Se meno on todella mukavaa, eikä vauhtiakaan puutu.


      • C/R
        17+7 kirjoitti:

        En osaa tai en ole uskaltanut ikinä reivata purjeen ollessa vedossa. Minullakin on läpilatat, mutta ehkä tuo vaatii lisäksi laakeroidut ratsastajat? Ilmeisesti lenssillä ensin skuuttaat sisään niin että purje on irti saalingeista ja vanteista, sitten vinssillä revit purjetta alas?

        Juuri noin, purje pidetään irti vanteista. Lattojen liiallista taipumista lazyjackia vasten pitää myös välttää. Minulla on laakeroidut ratsastajat. Kovasti väkivaltaa ei kannata käyttää ja ison painetta vähennetään myös pitämällä purjeet virsarilla.


      • C/R
        aidat vai seipäät? kirjoitti:

        Puhutaankohan nyt oikeasti relevantista asiasta ja onko se kannelle meno oikeasti sellainen mörkö? Tässä nimenomaisessa tapauksessa ei voitane koskaan olla avomerellä, eihän siellä käännytä myötäisiltä kryssille. Erittäin harvoin väylät menevät niin pahasti edestakaisin matkapurjehduksessa saaristossakaan ja saaristossa ei niin aallokko kiusaa. Kilpailuissa tietenkin kääntyminen lenssiltä kryssille on peruskauraa, mutta silloin minä ainakin vedän sen reivin sisään vasta käännöksen jälkeen. Ennen käännöstä on perin mahdollisesti vaihdettu keulapurjetta.

        Omiin proseduureihin taas ei kuulu matkateossa reivata isoa myötäisillä. Iso otetaan sitten kokonaan alas, jos tuuli nousee liikaa ja jatketaan pelkällä keulapurjeella. Se meno on todella mukavaa, eikä vauhtiakaan puutu.

        Mitä vanhemmaksi tule, sitä mieluummin olen menemättä keulakannelle. Mitä enemmän asioita saa hoidettua sitloodasta, sitä turvallisempaa on.
        Monet menevät nykyään pelkällä keulapurjeella. Minä mieluummin vältän sellaista. Ison saa minusta vähemmän plätkyttäväksi kuin keulapurjeen, sillä puomin voi lukita täysin preventtereillä. Pidän keulapurjetta yksinään ainoastaan reilusti reivattuna, eli silloin kun pelkkä iso kakkosreivillä on liikaa ja jotain rättiä tarvitaan veneen ohjauskyvyn säilyttämiseen. Seldenin mukaan heidän etuvantin mastohela meni rikki Bavaria 46:ssa, koska rikiä oli kuormitettu pitkiä aikoja pelkällä genoalla: http://www.seldenmast.se/frameset.cfm?id=6826


      • 10+6
        C/R kirjoitti:

        Juuri noin, purje pidetään irti vanteista. Lattojen liiallista taipumista lazyjackia vasten pitää myös välttää. Minulla on laakeroidut ratsastajat. Kovasti väkivaltaa ei kannata käyttää ja ison painetta vähennetään myös pitämällä purjeet virsarilla.

        Taitolajeja, vastatuuleen kuseminen ja myötätuuleen reivaaminen, molempien onnistuminen riippuu tuulen voimakkuudesta, kokemuksen puutteesta ja vehkeiden laadusta.


      • kukin tavallaan
        C/R kirjoitti:

        Mitä vanhemmaksi tule, sitä mieluummin olen menemättä keulakannelle. Mitä enemmän asioita saa hoidettua sitloodasta, sitä turvallisempaa on.
        Monet menevät nykyään pelkällä keulapurjeella. Minä mieluummin vältän sellaista. Ison saa minusta vähemmän plätkyttäväksi kuin keulapurjeen, sillä puomin voi lukita täysin preventtereillä. Pidän keulapurjetta yksinään ainoastaan reilusti reivattuna, eli silloin kun pelkkä iso kakkosreivillä on liikaa ja jotain rättiä tarvitaan veneen ohjauskyvyn säilyttämiseen. Seldenin mukaan heidän etuvantin mastohela meni rikki Bavaria 46:ssa, koska rikiä oli kuormitettu pitkiä aikoja pelkällä genoalla: http://www.seldenmast.se/frameset.cfm?id=6826

        No joo, minä vasta kuusikymppinen, mutta se on toinen juttu.

        Sitä en kuitenkaan oivalla, miten pelkkä genoa voisi plätkyttää. Sehän on hyvin ärsyttävä niin kauan, kun iso on osittainkin ylhäällä, mutta yksinään vetää hievahtamatta. Ja ajaminen vedon ollessa keulasta on paljon kevyempää. Eikä tarvitse mennä edes sitä preventteriä virittämään kannelle, tosin genoaan laitan aina ulkopuolisen skuutin laitaan. Isolle merelle mennessä tullaan tietenkin jossain vaiheessa siihen tilanteeseen, että aallon pohjassa nopeutta on enemmän kuin tuulta, mutta ei se metri korkeuseroa keulapurjeen ja ison välillä taida sitäkään ratkaista. Keulapurjeella ajo voi olla etustaagin helan rikkoutumisen aiheuttanut juttu, mutta silloin vika on helassa, ei keulapurjeen käytössä.


    • Johannes

      Seppomartti on oikeassa, peitteen pitää olla sopivan väljä. Jeanneaun tehdastoimituksena tulleen peitteen vetoketju hajosi kolmena kesänä perättäin, päätin että ei kannata enää korjata. Lauttasaaresta WB:ltä hankin uuden peitteen joka on nyt toiminut kiitettävästi 5 kesää. Tilausta tehdessäni sain hypistellä kangasta ja vaikutuin heidän ammattitaidostaan, mukana tuli 3 vuoden kirjallinen takuu. Peite on 1-osainen eli menee yhtenäisenä maston ympäri, maston etupuolella on pystysuora vetoketju joka avataan kun peite asennetaan paikalleen, tämä on mielestäni kätevämpi kuin erillinen etupeite joka pitää viikata päälle ja pois. Suursaari-kisaa varten vanha peite piti aina ottaa pois (ilmanvastus :)), WB asensi uuteen peitteeseen ilmaiseksi kätevän systeemin jolla peite rullataan siististi puomin sivulle, suosittelen kyllä kaikille.

      • PetriA..............

        Kiinnisto tuo systeemi rullata peite puomin sivulle, voitko kuvailla tarkemmin?


    • Johannes

      Peitteen alareunassa juuri puomiurassa kulkevan köyden yläpuolella on tasavälein 3 paria purjerenkaita, n. 40 cm etäisyydellä toisistaan. Renkaista menee 6-8 mm kumiköysi läpi muodostaen suljetun lenkin. Peitteen sisäpuolella on renkaitten puolivälissä ommeltuna vastakkain 2 muovilenkkiä. Peitteen "katos" eli lattojen yläpuolella oleva osa pudotetaan peitteen sisään (se tekee sen automaattisesti), latan keskikohdasta rullataan peite tiiviiksi rullaksi ja vedetään kumiköyden lenkki ulkokautta rullan ympäri kiinni muovilenkkiin. tämä tehdään siis mol. puolille erikseen. Systeemi on simppeli ja toimiva. Ennen operaatiota on laiska-jaakon köydet irrotettu peitteestä ja sidottu mastolle. Mikäli laiska-jaakon köydet olisivat säädettävät, kuten Seppomartti ehdottaa, voisi köysiä vain löysätä niin paljon että ne saa vedettyä mastolle ennen rullausta, olen tätä harkinnut mutta kun tarvetta ei oikeastaan ole ollut kuin kerran kesässä köysiin koskea.

      • C/R

        Olenko ihan pihalla, sillä minusta lazybagilla on vain yksi hyvä puoli: sitä ei tarvitse varastoida purjehduksen ajaksi laatikkoon. Minulla on sitloodan laatikossa sopivasti tilaa puomipeitteelle, joten se ei ole ongelma. Lisäksi joko minä tai vaimo laittaa puomipeitteen paikalleen lähes viisimetriseen puomiin yleensä yksin. Paketti on löyhästi rullattu muutamassa sekunnissa pois otettaessa ja sen voi heittää lazyjackien välistä puomin päälle, jonka jälkeen vedetään maston etupuolen vetoketju kiinni. Sen jälkeen kiritetään peite puomin päästä ja lopuksi alahelma kiinnitetään kumilenkeillä. Koko operaartio vie korkeintaan neljä minuuttia. Paljonko nopeampi tuo lazybak on, veikkaan ettei yhtään? Paljonko helpompi se on, veikkaan ettei yhtään? Itse asiassa veikkaan, ettei lazybak helpota veneilyä mitenkään verrattuna tavalliseen puomipeitteeseen lazyjackit.


      • C/R kirjoitti:

        Olenko ihan pihalla, sillä minusta lazybagilla on vain yksi hyvä puoli: sitä ei tarvitse varastoida purjehduksen ajaksi laatikkoon. Minulla on sitloodan laatikossa sopivasti tilaa puomipeitteelle, joten se ei ole ongelma. Lisäksi joko minä tai vaimo laittaa puomipeitteen paikalleen lähes viisimetriseen puomiin yleensä yksin. Paketti on löyhästi rullattu muutamassa sekunnissa pois otettaessa ja sen voi heittää lazyjackien välistä puomin päälle, jonka jälkeen vedetään maston etupuolen vetoketju kiinni. Sen jälkeen kiritetään peite puomin päästä ja lopuksi alahelma kiinnitetään kumilenkeillä. Koko operaartio vie korkeintaan neljä minuuttia. Paljonko nopeampi tuo lazybak on, veikkaan ettei yhtään? Paljonko helpompi se on, veikkaan ettei yhtään? Itse asiassa veikkaan, ettei lazybak helpota veneilyä mitenkään verrattuna tavalliseen puomipeitteeseen lazyjackit.

        Samaan tapaan meilläkin. Aikaa voi kulua kyllä enemmänkin, koska ensimmäinen operaatio veneen kiinnittämisen jälkeen on hamnsupin tarjoitu sitloodaan. Ensimmäisen hörpyn jälkeen ryhdyn asettelemaan puomipeitettä laiskajaakkojen välissä olevan isonpurjeen päälle, mutta hetkittäin on käytävä maistamassa lisää hamnsupia. Puomipeiteoperaatiossa saattaa näin kulua hyvinkin varttitunti, mutta satamaan tultua on harvoin mihinkään kiire.

        Sitten on eri juttu jos sataa. Mutta sitä sattuu sen verran harvoin, etten ole katsonut lazybagia tarpeelliseksi.

        Turha kinata - jokainen tehköön niinkuin parhaaksi näkee. Veneitä, purjeita ja takiloita on niin erilaisia, purjehtijoista puhumattakaan.


    • Seppomartti

      Ero on juuri purjepeitteen levittelyn ja virittelyn suuruinen. Lazybag on jo valmiina paikallaan. Vedetään vain vetskari kiinni. Kuvaamasi aikataulu ja helppous pätee tyynessä. Tuulessa se ei onnistu laisinkaan ainakaan yksin. Ero ei tietenkään ole suuri muttei ole tullut mieleenkään vaihtaa takaisin puomipeitteeseen. Puomipeitteen eduksi lukisin vetoketjun puutteen. Ne ovat olleet aika lyhytikäisiä ja kestäneet max 5 v. Nykyinen vaihdettiin heinäkuussa ja meni vaihtoon joulukuussa eli kesti alle 6 kk. Oli ilmeisesti UV suojaamaton.

      • C/R

        Olen ollut kaverin veneessä, jossa on lazybak, muutamia kertoja ja todennut, että sen vetoketjun kiinniveto esivalmisteluineen on kestänyt vähintään saman ajan kuin oman puomipeitteen paikalleen laitto alusta lähtien. Myönnän, että kaverilla tuo lazybak on ilmeisesti turhan pieni, eli purjeiden laskostusta pitää korjata ennen vetoketjun sulkemista. Lazybakin roikkuminen puomissa purjehduksen aika on minusta iso miinus. Epäilen silti, että jos on hankkinut lazybakin, se on helppo perustella itselle hyvänä hankintana, mutta samoin on ihan tavallinen puomipeite.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2328
    2. Pysy kaukana musta

      Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2193
    3. Katu täyttyy askelista...

      Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    4. Näin susta unta

      Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1494
    5. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1427
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

      Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1083
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

      Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      974
    8. Mikset päästä irti ja hae apua

      Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    9. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

      Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

      Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe