Mitä kaikkea seuraa uhrin omista piirteistä ja persoonasta? Jos uhri tunnistaisi itsessään tällaisia piirteitä ja pystyisi prosessoimaan ne, hän ei joutuisi narsistinkaan uhriksi. Tässä ainakin uhriutumiseen johtavia syitä (erityisesti parisuhteen alussa):
- alistuminen > narsistin vallankäyttö uhria kohtaan
- huono itsetunto > ei tiedä paikkaansa tai tunne itseään ja löytää itsensä vääränlaisen ihmisen kanssa parisuhteesta, mahdollistaa myös narsistin manipuloinnin, koska uhri ei tunnista omia vihantunteitaan eikä voi käyttää niitä itsensä puolustamiseen
- epävarmuus ja huono omien tunteiden ilmaisu > etsii "vahvan" ihmisen joka kertoo miten pitää olla eikä ilmaise tunteitaan joten ottaa vastaan hiljaa narsistinkin kohtelun
- huono itseluottamus > takertuminen kumppaniin ja läheisriippuvuus (ovat narsistin hyväksikäytön peruskauraa)
- "tyhjä" olo > kun vastaan tulee ihminen, joka täyttää jotain oman itsen sisällä, jää koukkuun, koska jos lähtee pois parisuhteesta, menettää osan "omasta itsestään" jota ei tietenkään koskaan ollutkaan (tätä ilmaistaan yleensä narsistin "koukuttamisella")
- ottaa vastaan mitätöinnin ja arvostelun mukisematta > on jäänyt näitä vaille jo lapsuudenkodissaan eikä osaa pitää niitä itselle kuuluvina asioina, joten narsistin kohtelu tuntuu luonnolliselta
- surkea olo ja huonommuudentunne > imartelu ja uhrin jalustalle nostaminen tuntuvat maagisen hyvältä, tämä tietysti johtaa ihastumiseen
Lisää?
Uhrin sokeus
72
762
Vastaukset
- .
Uhri jää parisuhteeseen, vaikka voi huonosti. Näin uhri pakenee omaa vastuutaan omasta elämästä ja vastuuta itsensä pelastamisesta.
Niin ja mielestäni hyvä juttu myös muistaa, että samoin kuin narsisti, myös uhri toteuttaa noita kyseisiä vahingollisia mallejaan jokaisessa ihmissuhteessaan, ei pelkästään sen narsistin kanssa.
Esimerkiksi "koukuttaa" ihmisiä "uhraamalla" itsensä muiden puolesta, tekemällä palveluksia yms...Joten mielestäni se, että sulkee silmänsä heti kun pääsee siitä vahingollisimmasta suhteesta eroon ei poista sitä uhrin perusongelmaa...
Aivan kuten ei narsistinkaan ongelmia poista se, että hän pysyttelee erossa muista ihmisistä. ( jotkut narsistit tekevät tätä juuri siksi, etteivät kärsisi läheisyyden aiheuttamista sietämättömistä tunteista. )
Uhri toistaa samaa vahingollista ( lähinnä itselleen, mutta läheisriippuvuuden aiheuttama kontrollointi voi aiheuttaa toisinaan ahdistavan olon myös muille ) kaavaa tasan niin kauan, kuin opettelee siitä pois...Mutta se lopullinen "parantuminen" sitten onkin yhtä todennäköistä, kuin narsistinkin parantuminen omista itselleen haitallisista piirteistään.- Hyvä Dizel :)
"Niin ja mielestäni hyvä juttu myös muistaa, että samoin kuin narsisti, myös uhri toteuttaa noita kyseisiä vahingollisia mallejaan jokaisessa ihmissuhteessaan, ei pelkästään sen narsistin kanssa."
Juurikin näin! - xcch
"Uhri toistaa samaa vahingollista ( lähinnä itselleen, mutta läheisriippuvuuden aiheuttama kontrollointi voi aiheuttaa toisinaan ahdistavan olon myös muille ) kaavaa tasan niin kauan, kuin opettelee siitä pois.."
Itse pidän tuota teoriaa humpuukina, tiedän että sellaisia ihmisiä on, mutta he eivät ole olleet välttämättä kenekään uhreja aikuisena. Lapsuus on voinut mennä pieleen ja jotkut ovat voineen joutua myös narsistin uhreiksi, mutta todenäköisesti tosi harva.
Enemmän heitä on alkoholisti puolella hoivavietin takia, ei heitä yleensä tavallinen narsisti kiinnosta. Joillakin ääritapauksilla on taipumusta kiinnostua pahoista psykopaateista, joille kirjoittavat vankilaan rakkauskirjeitä.
Heidän käytös kyllä tosin muistuttaa narsistin hovin käytöstä, siis lähinnä tunteettomuus uhreja ja heidän omaisiaan kohtaan. Voi olla että he kuuluvat jo hoviin entuudestaan, tämä on kyllä enemmän kuin mahdollista. xcch kirjoitti:
"Uhri toistaa samaa vahingollista ( lähinnä itselleen, mutta läheisriippuvuuden aiheuttama kontrollointi voi aiheuttaa toisinaan ahdistavan olon myös muille ) kaavaa tasan niin kauan, kuin opettelee siitä pois.."
Itse pidän tuota teoriaa humpuukina, tiedän että sellaisia ihmisiä on, mutta he eivät ole olleet välttämättä kenekään uhreja aikuisena. Lapsuus on voinut mennä pieleen ja jotkut ovat voineen joutua myös narsistin uhreiksi, mutta todenäköisesti tosi harva.
Enemmän heitä on alkoholisti puolella hoivavietin takia, ei heitä yleensä tavallinen narsisti kiinnosta. Joillakin ääritapauksilla on taipumusta kiinnostua pahoista psykopaateista, joille kirjoittavat vankilaan rakkauskirjeitä.
Heidän käytös kyllä tosin muistuttaa narsistin hovin käytöstä, siis lähinnä tunteettomuus uhreja ja heidän omaisiaan kohtaan. Voi olla että he kuuluvat jo hoviin entuudestaan, tämä on kyllä enemmän kuin mahdollista.Mikä sinä olet omasta mielestäsi?
Läheisriippuva, ohutnahkainen, vai mikä?
Millainen mies seurustelee narsistin kanssa ja jää tähän roikkumaan?
Onko taustalla jonkunlainen tarve päästä takaisin äidin kainaloon, vai mikä?
Teorioita?- xcch
dizel kirjoitti:
Mikä sinä olet omasta mielestäsi?
Läheisriippuva, ohutnahkainen, vai mikä?
Millainen mies seurustelee narsistin kanssa ja jää tähän roikkumaan?
Onko taustalla jonkunlainen tarve päästä takaisin äidin kainaloon, vai mikä?
Teorioita?"Mikä sinä olet omasta mielestäsi?
Läheisriippuva, ohutnahkainen, vai mikä?"
Ei mikään näistä, ihan normaali hyvällä itsetunnolla varustettu mies.
Olin vain liian hyväuskoinen kun en tiennyt narsismista mitään, ei siinä heikkouksia tarvitse jos toinen miellyttää, hyväuskoisuudesta voi kyllä syyttää.
"Millainen mies seurustelee narsistin kanssa ja jää tähän roikkumaan?"
Narsimi selvisi minulle vasta yli kymmenen vuoden suhteen jälkeen, kun alkoi epäilyttämään että kaikki ei ole kunnossa. Tosin eräs hänen sukulainen kertoi jo aiemmin, mutta en silloin kaikkea ymmärtänyt.
"Onko taustalla jonkunlainen tarve päästä takaisin äidin kainaloon, vai mikä?
Teorioita?"
Ei ollut, tunnustan suoraan että se oli vain sitä miehistä heikoutta naiseen.
Narsu on varsin hyvän näköinen hänen isänsä mukaan hänen työistä kaunein.
En ollut silti mikään helppo nakki, vaan varma nakki :) - . .. . .. ..
xcch kirjoitti:
"Mikä sinä olet omasta mielestäsi?
Läheisriippuva, ohutnahkainen, vai mikä?"
Ei mikään näistä, ihan normaali hyvällä itsetunnolla varustettu mies.
Olin vain liian hyväuskoinen kun en tiennyt narsismista mitään, ei siinä heikkouksia tarvitse jos toinen miellyttää, hyväuskoisuudesta voi kyllä syyttää.
"Millainen mies seurustelee narsistin kanssa ja jää tähän roikkumaan?"
Narsimi selvisi minulle vasta yli kymmenen vuoden suhteen jälkeen, kun alkoi epäilyttämään että kaikki ei ole kunnossa. Tosin eräs hänen sukulainen kertoi jo aiemmin, mutta en silloin kaikkea ymmärtänyt.
"Onko taustalla jonkunlainen tarve päästä takaisin äidin kainaloon, vai mikä?
Teorioita?"
Ei ollut, tunnustan suoraan että se oli vain sitä miehistä heikoutta naiseen.
Narsu on varsin hyvän näköinen hänen isänsä mukaan hänen työistä kaunein.
En ollut silti mikään helppo nakki, vaan varma nakki :)Xcch, eivät sinun vastauksesi vakuuta ketään, olemme nähneet tarpeeksi outoja kirjoituksiasi, mahtavatko vakuuttaa itseäsikään. Jokin syy siinä on, että pystyt olemaan "narsistin" kanssa parisuhteessa.
Itse arvelen, että vaimosi ei ole narsisti. - xcch
. .. . .. .. kirjoitti:
Xcch, eivät sinun vastauksesi vakuuta ketään, olemme nähneet tarpeeksi outoja kirjoituksiasi, mahtavatko vakuuttaa itseäsikään. Jokin syy siinä on, että pystyt olemaan "narsistin" kanssa parisuhteessa.
Itse arvelen, että vaimosi ei ole narsisti."Itse arvelen, että vaimosi ei ole narsisti."
Koska et tunne häntä, mutta kuten olen jo kertonut narsimi diagnoosin teki hänen sukulainen en minä ja lähnnä lapsuuden perusteella. En voi täällä kirjoittaa kaikkea, vain pienen murto-osan asioista ja tapahtumista. - i i i
xcch kirjoitti:
"Itse arvelen, että vaimosi ei ole narsisti."
Koska et tunne häntä, mutta kuten olen jo kertonut narsimi diagnoosin teki hänen sukulainen en minä ja lähnnä lapsuuden perusteella. En voi täällä kirjoittaa kaikkea, vain pienen murto-osan asioista ja tapahtumista.Ei meidän tarvitsekaan tuntea häntä, olemme lukeneet sinun juttujasi, joista käy kyllä ilmi monta asiaa sinun luonteestasi.
- hyvä iii!
i i i kirjoitti:
Ei meidän tarvitsekaan tuntea häntä, olemme lukeneet sinun juttujasi, joista käy kyllä ilmi monta asiaa sinun luonteestasi.
Todellakin!
- narsistit hittoon
UHREILLE:
Miettikää olitteko aloituksessa lueteltujen ominaisuuksien mukainen ihminen ENNEN narsistia vai onnistuiko narsisti MUUTTAMAAN teidät tuollaisiksi??????- . .. .. .
"Miettikää olitteko aloituksessa lueteltujen ominaisuuksien mukainen ihminen ENNEN narsistia vai onnistuiko narsisti MUUTTAMAAN teidät tuollaisiksi?????? "
Noin ei juuri kannata tehdä, silloin tekee itselleen karhunpalveluksen.
Narsistihan ei pysty parisuhteeseen hyvällä itsetunnolla vasutetun ihmisen kanssa eikä päinvastoin. . .. .. . kirjoitti:
"Miettikää olitteko aloituksessa lueteltujen ominaisuuksien mukainen ihminen ENNEN narsistia vai onnistuiko narsisti MUUTTAMAAN teidät tuollaisiksi?????? "
Noin ei juuri kannata tehdä, silloin tekee itselleen karhunpalveluksen.
Narsistihan ei pysty parisuhteeseen hyvällä itsetunnolla vasutetun ihmisen kanssa eikä päinvastoin.Hyvällä itsetunnolla varusteltu ihminen on narsistiselle punainen vaate jos ei saa "otteeseensa". Heistä tulee vihamiehiä (jos ei tod onnaa), ei rakastajia.
- . .. . ..
lynett kirjoitti:
Hyvällä itsetunnolla varusteltu ihminen on narsistiselle punainen vaate jos ei saa "otteeseensa". Heistä tulee vihamiehiä (jos ei tod onnaa), ei rakastajia.
Juuri näin. Narsisti vihaa hyväitsetuntoisia ihmisiä, koska on kateellinen. Ei voi parisuhde onnistua tällaisen ihmisen kanssa, kun ihan se pinnallinenkin vuorovaikutus menee helposti riitaan: ainakin hyväitsetuntoinen ihminen raivostuu helposti narsistin käytöksestä.
. .. . .. kirjoitti:
Juuri näin. Narsisti vihaa hyväitsetuntoisia ihmisiä, koska on kateellinen. Ei voi parisuhde onnistua tällaisen ihmisen kanssa, kun ihan se pinnallinenkin vuorovaikutus menee helposti riitaan: ainakin hyväitsetuntoinen ihminen raivostuu helposti narsistin käytöksestä.
Ja myös siksi viha helposti leimahtaa, koska heistä "ei saa otetta".
Narsistinen ihminen on useimmiten oppinut vahvasti käyttäytymismalleja jotka ovat hänen coping-keinojaan ja jos se ei toimi - jotain on tehtävä ja se on monesti silkkaa pilkkaa sitten =)
Hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen suuttuu "normaalisti" väärinkohtelusta mutta monilla uhreilla tämä vihantunne ja terve itsekkyys on hukassa. Viha on positiivisena voimavarana se joka ajaa sitten lopulta mm eroon tai olemaan kestämättä kaltoinkohtelua.- . .. . . .
lynett kirjoitti:
Ja myös siksi viha helposti leimahtaa, koska heistä "ei saa otetta".
Narsistinen ihminen on useimmiten oppinut vahvasti käyttäytymismalleja jotka ovat hänen coping-keinojaan ja jos se ei toimi - jotain on tehtävä ja se on monesti silkkaa pilkkaa sitten =)
Hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen suuttuu "normaalisti" väärinkohtelusta mutta monilla uhreilla tämä vihantunne ja terve itsekkyys on hukassa. Viha on positiivisena voimavarana se joka ajaa sitten lopulta mm eroon tai olemaan kestämättä kaltoinkohtelua.NIin ja narsisti siirtää oman häpeänsä muille, joka kyllä helposti vihastuttaa kaikkia ihmisiä.
- 1+2
. .. . . . kirjoitti:
NIin ja narsisti siirtää oman häpeänsä muille, joka kyllä helposti vihastuttaa kaikkia ihmisiä.
Myös manipulointi ja valehteleminen ärsyttävät luonnollisesti ihmisiä, joilla on terve itsetunto.
- xcch
lynett kirjoitti:
Hyvällä itsetunnolla varusteltu ihminen on narsistiselle punainen vaate jos ei saa "otteeseensa". Heistä tulee vihamiehiä (jos ei tod onnaa), ei rakastajia.
"Hyvällä itsetunnolla varusteltu ihminen on narsistiselle punainen vaate jos ei saa "otteeseensa". Heistä tulee vihamiehiä (jos ei tod onnaa), ei rakastajia."
Niihän tuossa kävi työpaikalla kolme narsistia ja niiden jokaisen kanssa sukset pahasti ristissä. Muiden kanssa menee hyvin, ei ongelmia.
Kotona narsiti on kaikkien vihollinen jo muutenkin, mutta hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen pystyy paremmin pitämään puoliaan. Minä esim. määrään täysin omista asioista ja osittain myös narsistin, jos tarve vaatii. - . ... . . .
xcch kirjoitti:
"Hyvällä itsetunnolla varusteltu ihminen on narsistiselle punainen vaate jos ei saa "otteeseensa". Heistä tulee vihamiehiä (jos ei tod onnaa), ei rakastajia."
Niihän tuossa kävi työpaikalla kolme narsistia ja niiden jokaisen kanssa sukset pahasti ristissä. Muiden kanssa menee hyvin, ei ongelmia.
Kotona narsiti on kaikkien vihollinen jo muutenkin, mutta hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen pystyy paremmin pitämään puoliaan. Minä esim. määrään täysin omista asioista ja osittain myös narsistin, jos tarve vaatii.Xcch, sanon nyt ihan suoraan, että ei sinun lähelläsi ole narsisteja noin paljon: koska näet narsisteja noin paljon ympärilläsi, se on todellisuudessa omaa projektiotasi eli heijastelet omia ongelmiasi muihin ihmisiin.
- xcch
. ... . . . kirjoitti:
Xcch, sanon nyt ihan suoraan, että ei sinun lähelläsi ole narsisteja noin paljon: koska näet narsisteja noin paljon ympärilläsi, se on todellisuudessa omaa projektiotasi eli heijastelet omia ongelmiasi muihin ihmisiin.
Narsujen lähimmät työkaverit on tehneet diagnoosit, narsut eivät ole minun lähellä töissä.
- jfhggf
xcch kirjoitti:
Kotona narsiti on kaikkien vihollinen jo muutenkin, mutta hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen pystyy paremmin pitämään puoliaan. Minä esim. määrään täysin omista asioista ja osittain myös narsistin, jos tarve vaatii."Minä esim. määrään täysin omista asioista ja osittain myös narsistin, jos tarve vaatii. "
hAAHAHAHAHAAA! jfhggf kirjoitti:
"Minä esim. määrään täysin omista asioista ja osittain myös narsistin, jos tarve vaatii. "
hAAHAHAHAHAAA!:D :D
- . .. . . .
1+2 kirjoitti:
Myös manipulointi ja valehteleminen ärsyttävät luonnollisesti ihmisiä, joilla on terve itsetunto.
Juuri noista syistä hyväitsetuntoinen ihminen ei tule toimeen narsistin kanssa.
. .. . . . kirjoitti:
Juuri noista syistä hyväitsetuntoinen ihminen ei tule toimeen narsistin kanssa.
Vai onko ennemminkin niin, että narsistin on vaikea tulla sellaisen ihmisen kanssa toimeen koska tällaisesta "ei saa otetta" ?
Eli vaikka mairittelee, uhkaa tai lahjoo, mitä ikinä - tämä ihminen kykeneekin pitämään rajansa ja mm ymmärtää, että toisen ihmisen raivokohtaus on Hänen raivokohtauksensa.
Tällaisen ihmisen läpinäkevät taas saattavat jopa käyttää hyväkseen narsistin "heikkoja kohtia" kun koettaa mielistellä tai toisaalta taas sitten raivostuu.- .. .. . . .
lynett kirjoitti:
Vai onko ennemminkin niin, että narsistin on vaikea tulla sellaisen ihmisen kanssa toimeen koska tällaisesta "ei saa otetta" ?
Eli vaikka mairittelee, uhkaa tai lahjoo, mitä ikinä - tämä ihminen kykeneekin pitämään rajansa ja mm ymmärtää, että toisen ihmisen raivokohtaus on Hänen raivokohtauksensa.
Tällaisen ihmisen läpinäkevät taas saattavat jopa käyttää hyväkseen narsistin "heikkoja kohtia" kun koettaa mielistellä tai toisaalta taas sitten raivostuu."ymmärtää, että toisen ihmisen raivokohtaus on Hänen raivokohtauksensa."
Juuri näin.
Tässä narsismijutussa kokonaisuudessaan (se mihin on paisunut, mitä kaikkea kattamaan jne) on yksi huono puoli moneen muuhun suhtautumistapaan verraten :
Kun liikaa keskittyy johonkin ominaisuuteen toisessa ihmisessä ja pitää sitä epäinhimillisenä elukan merkkinä ; sen hyvin helposti ulkoistaa itsestään kokonaan ja näin oma kehitys sen saralla pysähtyy.
Sitten kun on saanu tarpeeksi lyödä päätä seinään ja "kyllästyy", on valmis lähtemään ja olemaan miettimättä mitä se toinen tekee vaan keskittyy omiinsa.
Mutta, se ei ole mikään taikatemppu ja monista asiaa jälkikäteen käsitelleistäkin paistaa läpi ettei käsitys oman elämän vastuusta ole sisäistynyt ja jopa keskustelupalstalla olevia ihmisiä (täysin tuntemattomia) aletaan pitämään oman pahoinvoinnin lähteenä (koukku?), negatiivisten tunteiden kantajina(ei ole pakko suostua) tai heitä syytetään siitä että heidän kirjoitukset tai tapa käsitellä asiaa pahentaa jonkun tilannetta... eli taas vastuuta vieritetään muille ja kun se ei onnistukaan - vastapuolesta tulee narsisti ?
Hih hii =)- Sukupolveltatoiselle
Aloittaja on sillä tavalla oikeassa, että uhri tarvitsee ihan yhtälailla psykoterapiaa oman persoonansa kanssa kuin narsistikin. Muuten ongelmat vain sen kuin jatkuvat.
- . .. . . .
Bingo! Tuon sukupolvelta toiselle -tilanne on se syvin syy siihen, että narsistin uhri ei tajua omia ongelmiaan. Koska mallioppimisen kautta on oppinut lapsuudesta sekä vanhempien että isovanhempien mallit ja ongelmat, se tuntuvat ihmisestä sitten ainoalta oikealta ja "normaalilta" toimintatavalta.
Normaali ei ole siis aina normaalia, mutta jos tätä ei tajua, niin ongelmiahan siinä sitten tulee. - xcch
"Aloittaja on sillä tavalla oikeassa, että uhri tarvitsee ihan yhtälailla psykoterapiaa oman persoonansa kanssa kuin narsistikin. Muuten ongelmat vain sen kuin jatkuvat."
Narsistin kanssa terapia menee hukkaan, läheisistä jotkut tarvitsevat ja jotkut ei.
Riippuu ihmisestä ja narsistin vaikutuksesta läheiseen. - i i i
xcch kirjoitti:
"Aloittaja on sillä tavalla oikeassa, että uhri tarvitsee ihan yhtälailla psykoterapiaa oman persoonansa kanssa kuin narsistikin. Muuten ongelmat vain sen kuin jatkuvat."
Narsistin kanssa terapia menee hukkaan, läheisistä jotkut tarvitsevat ja jotkut ei.
Riippuu ihmisestä ja narsistin vaikutuksesta läheiseen.Höpönhöpön. Luulet tietäväsi paljon, mutta hukassa sinä olet: uskot vain kaiken, minkä defenssinen mielesi sinulle kertoo.
- 11+7=18
Ratkaisu on hyvin yksinkertainen (muttei silti helppo). Katkaistaan tämä kierre, samalla viedään narsistilta mahdollisuudet vaikuttaa. Onko täällä muita innokkaita katkaisijoita lähdössä mukaan? :)
- A
Kyse on turhautumisen asteesta ja reagointitavoista kaikkien osallisten vuorovaikutustaitojen ja rakastamiskyvyn kohtuuttomaan epäsuhtaan.
- 11+7=18
A kirjoitti:
Kyse on turhautumisen asteesta ja reagointitavoista kaikkien osallisten vuorovaikutustaitojen ja rakastamiskyvyn kohtuuttomaan epäsuhtaan.
Mitähän tällä yritit sanoa? Eikö joskus olisi helpointa sanoa asiat suoraan ja yksinkertaisesti vääntelemättä. Asioista voidaan myös tehdä vaikeita ja epäselviä, jää ainakin tunne että on toista viisaampi ja hänen yläpuolellaan vaikka todellisuus olisikin aivan muuta. Vastaukseksi tulee, arvaankin jo, olenko itse tyhmä kun en tajua. ;)
- A
11+7=18 kirjoitti:
Mitähän tällä yritit sanoa? Eikö joskus olisi helpointa sanoa asiat suoraan ja yksinkertaisesti vääntelemättä. Asioista voidaan myös tehdä vaikeita ja epäselviä, jää ainakin tunne että on toista viisaampi ja hänen yläpuolellaan vaikka todellisuus olisikin aivan muuta. Vastaukseksi tulee, arvaankin jo, olenko itse tyhmä kun en tajua. ;)
Kiitos palautteesta. Koetin olla täsmällinen ja ilmaista yhdellä virkkeellä. Kykyni eivät riittäneet selvittämään havainnollisemmin, sillä oivallus on minulle uusi ja vielä osaksi sisäistämättä.
> Kyse on turhautumisen asteesta ... - Kokeilu .
"Katkaistaan tämä kierre, samalla viedään narsistilta mahdollisuudet vaikuttaa"
Eikö narsistilla ole siis mitään oikeuksia? En puolustele narsistin käyttäytymistä, mutta joku raja tässäkin.
Kokeillaanpa näin päin. Kun luet tämän lauseen, niin tunnustelepa, miltä tuntuu.
"Katkaistaan tämä kierre, samalla viedään uhrilta mahdollisuudet vaikuttaa."
- V. vetäjä
Tämä palsta on niin syvältä, kuin olla voi, joku aloittaja plussaa itseään moneen kertaan ja jälleen kerran uhria syyllistetään jo hänen olemassaolostaan tällä pallolla!
Vaikka itse olen taas aika helvetinmoisessa tilanteessa, narsistista eronnut vuosia sitten, niin ei voi käsittää, miten täällä yhä uudestaan ja uudestaan joka toisessa (ei vaan useammassa aloituksessa) uhria syyllistetään? Onneksi on tuki.net vielä olemassa, kun narsistien uhrien keskustelupalsta omistajan vaihdoksen yhteydessä torpattiin. Marketta Joutsiniemi oli itse uhri aikoinaan ja perusti palstan, sitten meitä "jälkeläisiä" perusti tukiryhmiä muihin kaupunkeihin, onneksi niissä tukiryhmissä uskaltaa olla avoimempi, siellä on vaitiolovelvollisuus.
Uhrit, etsikää oikeasi apua ihan jostain muualta, täältä ei saa todellista vertaistukea. - xcch
"niin ei voi käsittää, miten täällä yhä uudestaan ja uudestaan joka toisessa (ei vaan useammassa aloituksessa) uhria syyllistetään?"
Kyse voi olla energia varkaista, kun moittivat toisia ja loukkaavat niin saavat siitä itse voimaa, jota uhri puolestaan menettää. Luen juuri energia varas kirjaa :)- 6+9=15
Hyvä huomio! Narsistien hommaa juuri tuo salakavala energian syöminen. Eivät reppanat osaa sitä muuten hankkia kuin, mistäs muusta, ihmislähteistä. Toivottavasti xcch pysyt täällä, vähän raikkautta tähänkin palstaan. Sen verran tutuksi tullut tuo asioiden vääristely että ei kannata täälläkään liikaa uskoa niitä jotka veivaavat asioita edestakaisin. Normaaleilla ihmisillä ei ole tähän tarvetta eikä aikaa jatkuvasti.
6+9=15 kirjoitti:
Hyvä huomio! Narsistien hommaa juuri tuo salakavala energian syöminen. Eivät reppanat osaa sitä muuten hankkia kuin, mistäs muusta, ihmislähteistä. Toivottavasti xcch pysyt täällä, vähän raikkautta tähänkin palstaan. Sen verran tutuksi tullut tuo asioiden vääristely että ei kannata täälläkään liikaa uskoa niitä jotka veivaavat asioita edestakaisin. Normaaleilla ihmisillä ei ole tähän tarvetta eikä aikaa jatkuvasti.
- 8+12
6+9=15 kirjoitti:
Melkeinpä ainoastaan xcch:n kirjoituksissa löytää täältä totuutta muuten tämä on sairas huuhailupalsta.
- 1350
8+12 kirjoitti:
Melkeinpä ainoastaan xcch:n kirjoituksissa löytää täältä totuutta muuten tämä on sairas huuhailupalsta.
:DDDDD
Narsistista totuutta kyllä löytää hänen jutuistaan, joten jos se tuntuu tutulta ja oikealta, niin siinähän se sitten on...
- HANNU...
MISSÄ ON TODISTEET SIITÄ, ETTÄ UHRIKIN VOI PARANTUA?
LAITTAKAA ASIANTUNTIJALINKKI.- Hannunkerttu
Tuskin ihan linkkejä löytyy noin henk. koht. asiasta. Kullakin uhrilla oma tarinansa ja omat selviytymiskeinonsa. Kukin ihminen itse on myös oman elämänsä paras asiantuntija. Tuskin kukaan sivullinen voi edes sanoa, että sinä olet parantunut.
Uskoisin kuitenkin etteivät parantuneet uhrit enää edes lue tämänkaltaista palstaa, ei ole tarpeen todistella kenellekkään mitään, vaan nauttivat elämästä sellaisenaan. - Kysyn vaan
Hannunkerttu kirjoitti:
Tuskin ihan linkkejä löytyy noin henk. koht. asiasta. Kullakin uhrilla oma tarinansa ja omat selviytymiskeinonsa. Kukin ihminen itse on myös oman elämänsä paras asiantuntija. Tuskin kukaan sivullinen voi edes sanoa, että sinä olet parantunut.
Uskoisin kuitenkin etteivät parantuneet uhrit enää edes lue tämänkaltaista palstaa, ei ole tarpeen todistella kenellekkään mitään, vaan nauttivat elämästä sellaisenaan."Tuskin ihan linkkejä löytyy noin henk. koht. asiasta. "
Onko uhrius henkilökohtaista?
Mutta narsisteista voidaan revitellä ihan mitä vaan missä vaan? - Hannunkerttu
Kysyn vaan kirjoitti:
"Tuskin ihan linkkejä löytyy noin henk. koht. asiasta. "
Onko uhrius henkilökohtaista?
Mutta narsisteista voidaan revitellä ihan mitä vaan missä vaan?No narsismi ny kuitenkin diagnosoitu sairaus, jossa tietyt kriteeritkin.
Sen vuoksi ihan virallistakin tietoa siitä on saatavissa...
Kun taas uhrit ovat koko joukko erilaisia ihmisiä, jotka uhriutuneet kukin omalla tavallaan riippuen millaisia kokemuksia heillä on suhteessa narsistiin.
Että on se enemmän henkilökohtaista, kun taas narsisteilla koko joukko yhteisiä piirteitä, joiden vuoksi he ovat diagnooninsa saaneetkin. - Ite oot!
Hannunkerttu kirjoitti:
No narsismi ny kuitenkin diagnosoitu sairaus, jossa tietyt kriteeritkin.
Sen vuoksi ihan virallistakin tietoa siitä on saatavissa...
Kun taas uhrit ovat koko joukko erilaisia ihmisiä, jotka uhriutuneet kukin omalla tavallaan riippuen millaisia kokemuksia heillä on suhteessa narsistiin.
Että on se enemmän henkilökohtaista, kun taas narsisteilla koko joukko yhteisiä piirteitä, joiden vuoksi he ovat diagnooninsa saaneetkin.Mielenterveyteen ja psykiatriaan liittyvät tiedot ovat aina salassapidettäviä ja mitä suuremmassa määrin henkilökohtaisia!
Siksipä onkin törkeää, täysin kylmää ja sikamaista revitellä toisten sairaudella.
Se, joka näin tekee, ei ole yhtään narsistia parempi, vaan aivan yhtä kylmä.
- Hannunkerttu
No revittely sinällään on pahasta, mutta on sairauksista, niiden oireista ja vaikutuksesta kunkin elämään voidaan kyllä keskustella. Toki kannattaa aina aloittaa ihan oikean tiedon etsimisestä, että tietää mistä puhuu.
Narsismikin monelle suhteellisen tuntematon sairaus ennenkuin itse joutuu asian kanssa tekemisisiin tavalla tai toisella. Sitä ensin ihmettelee "mitä se kaikki on" ja alkaa etsimään tietoa, lukemaan toisten kokemuksia ja tuo kaikki lähtee omasta pahasta olosta , tunteesta että jokin on vialla.
Ennen mielenterveys ongelmista kärsivät toki piilotettiin laitoksiin, eikä asioista saanu puhua. Nykyään kaikenlaista tietoa on tarjolla, mutta ei näillä keskustelupalstoilla sentäs puhuta kenenkään yksittäisen ihmisen diagnooseista tai sairaudesta, vaan ihan yleisellä tasolla.On sitten kunkin oma asia miten paljon itsestään kertoo, mutta kyllä ne omat varsinaiset lääkärin kirjoittamat asiat salassa pysyy edelleen. Mutta pitää sekin paikkansa, että monesti tieto lisää tuskaa niin narsistille kuin hänes tekemisistään kärsineellenne. Aika ja ymmärrys vasta auttaa näihin asioihin. - tieto on valttia
Uhrin sokeus on väärä ilmaisu. Pitäisi puhua uhrin uskomisesta hyvään ja normaaliin ihmiseen. Narsisti peittää sen minkälainen todella on aina suhteen alussa, valehtelee itselleen valepersoonan uskottavasti. Suurin osa ihmisistä ei voi käsittää että narsistinlaisia valehtelijoita on olemassa, ennen kuin karvaasti saa sen käytännössä todeta narsistin kanssa.
- Hannunkerttu
Niin tästä kai lienee kysymys. Ei sitä voi käsittää, ymmärtää ennenkuin itsellä on omakohtaista kokemusta asiaan, sitä vain ihmettelee ja alkaa etsimään sitä tietoa. Jonain päivänä sitä sitten eksyy tälläisillekkin keskustelupalstoille, joihin kyllä kannattaa suhtautua suht viileästi kuitenkin, kun ei täällä voi koskaan tietää kuka ja millainen ihminen mistäkin syystä asiaa kommentoi.
Eikä liene tarpeen todistella sen kummemmin kuka on uhri, kuka on narsisti sinällään, kun meillä kaikilla nyt kuitenkin on joku syy tännekkin tuloon. Tuskin kukaan narsisteista ja heidän uhreistaan kiinnostuu millaisia he ovat, jos ei koskaan ole saanut minkäänlaista kosketuspintaa asioihin.
- mikä ihmeen tieto?
Rakkaus on sokea, ja eikö jokainen rakastunut sulje silmänsä sen normaalinkin ihmisen vioilta. Ei narsisti mitään näyttele, hän on sellainen kuin on, yhtä paljon uhri näyttelee osansa uskoakseen toisesta vain pelkkää ihanaa ja hyvää.
Mitä tietoa tarvitset? Kun rakastut ja sinut puhutaan pyörryksiin, ei siinä tiedolla silloin tehdä yhtään mitään. Ihminen elää tunteidensa kautta ja jokaisen kohdalla on oltava silmät ja korvat auki ja itse ne vahingot on kärsittävä, eihän sitä muuten tässä elämässä mitään opi. Vain kokemuksen kautta viisastutaan, ei näiden höpötysten kautta mitä täällä jaellaan.- toipumassa
Rakkaus on mielenterveyden häiriö ja kaikki rakastuneet pitää laittaa pakkohoitoon suljetulle ja puhua siellä järkeä päähän ettei rakkautta ole olemassakaan, se on vain skitsofreenikon harhamaailmaa. Mielellään vielä sellaiset antipsykootit päälle ettei varmasti tunne enää koskaan mitään sellaista kamalaa.
- 14+13=27
No jostain syystä sinäkin käyt näitä höpötyksiä täältä lukemassa, olettaisin että sitä "tietoa" sinäkin kuitenkin hakemassa. ilmeisesti sinullakin jokin omakohtainen kokemus aiheesta on, kun olet siitä mielipiteen muodostanut ja haluat sen täällä jakaa.
Että voi sitä "tiedon" etsimistä kyllä nimittää kokemusten jakamiseksikin. Kun lukee toisten mielipiteitä, tarinoita asiat ikäänkuin loksahtavat kohdalleen, joku muukin on kokenut saman ilmiön, kertomalla sitten levittää sitä "tietoa", joka lisää ihmisten ymmärrystä, ihmiset "viisastuvat", huomaavat että muillakin ollut samankaltaisia kokemuksia joissa on jokin yhdistävä piirre.
Eikä aina ole kyse rakastumisesta suhteessa narsistiin vaan kaikenlaisista ihmissuhteista, ilmiötä esiintyy niin perhepiirissä kuin työyhteisössäkin.
Asiaan osaa kyllä paremmin suhtautua, kun on sitä tietoa, joka lisää ymmärrystä, kun kaikki vaikuttaa kaikkeen. harvemmin ihminen elää ilman kontakteja toisiin ihmisiin.
Että on totta, että kokemuksen kautta viisastutaan, kun se kokemus saa hakemaan tietoa, vertailemaan kokemuksia, puntaroimaan mielipiteitä. kun elää niin kokemuksia syntyy ja sitten opitaan niistä vähemmän mukavistakin kokemuksista.
- 5+16=21
Tiedon hankkimisesta ja käsittelemisestä vielä. Täällä keskustelupalstoilla vaihdetaan enimmäkseen pelkkiä mielipiteitä, jotka ovat vaan ihmisten kokemuksia aiheeseen liittyen, ei mitään faktaa.
http://www.enorssi.fi/opetus/verkko-opetus-1/keittokirja-aloittelevalle-verkko-opettajalle/tiedon-hankkiminen-ja-sen-luotettavuuden-arviointi
Että kannattaa myös hankkia sitä oikeaa tietoa jostain luotettavammasta lähteestä, kun nyt kuitenkin narsistisesta personaallisuushäiriöstä on runsaasti ihan fakta tietoakin saatavilla. Hyvä alku on tämäkin, joka todistaa, että SITÄ on oikeasti olemassa. http://fi.wikipedia.org/wiki/Narsistinen_persoonallisuushäiriö- Opiskelisit edes
Joo anteeksi nyt vaan, mutta se että puhut samassa viestissä oikean tiedon hankkimisesta ja Wikipediasta "oikeana" lähteenä osoittaa sen, ettei sinulla ole minkäänlaista käsitystä asiatiedon hankkimisesta tai lähdekritiikistä.
Teit itsesi lähinnä naurunalaiseksi. Ja ihan itse siis.
- 12+12=24
Muistaakseni ketjun aloitus oli jotain sen suuntaista, että uhrikin voi parantua. Wikisanakirjan mukaan uhri on ihminen jolle on tapahtunut jotain pahaa. Täällä puhutaan narsistin uhreista.
Monesti se ensimmäinen askel toipumiseen on sen tiedon etsiminen, ymmärryksen lisääminen, että käsittää mitä on tapahtunut, vaikka alkuun se tieto lisääkin tuskaa, mutta se myös helpottaa.Kun uhri alkaa toipumisensa, käy hän lävitse mitä erilaisimpia vaiheita. "Siinä vaiheessa kun Reino oli alkanut tajuta mitä hänelle menneiden vuosien aikana oli tapahtunut, olivat hänen tunteensa hyvin sekavat. Päällimmäisenä oli kuitenkin suuri helpotus sen johdosta, että hän oli saanut nimen kaikelle sille, mitä oli joutunut kokemaan. " - ed
Kaikille tapahtuu jotain pahaa koko ajan elämässä, emme me sentään silti uhreina täällä itseämme tituleeraa.
Ajattelisin, että uhri on sellainen, joka VASTOIN OMAA TAHTOAAN joutuu väkivallan ja väärinkäytön uhriksi. Nyt täytyy muistaa, että narsistin kelkkaan lähdetään aina omasta tahdosta ja siitä myöskin voi vapaasti lähteä lätkimään.
Monessa normaalissakin parisuhteessa, avio,-ja avoliitossa tapahtuu kaikenlaista väärää ja sellaista mikä aiheuttaa stressiä, pahaa oloa, avuttomuutta jne. Jos niitä kaikkea alkaa muistelemaan ja kelaamaan, niin emme me mitään muuta kerkeäisi tehdäkään. Lapsuus oli sitä ja nuoruus tätä ja nyt parisuhteessakin mättää. Olemme ja elämme menneisyytemme ja toistemme armottomossa otteessa, jos emme halua päästää irti ja antaa anteeksi sekä itsellemme että kaltoinkohtelijoillemme.- Harvinaista on
"Monessa normaalissakin parisuhteessa, avio,-ja avoliitossa tapahtuu kaikenlaista väärää ja sellaista mikä aiheuttaa stressiä, pahaa oloa, avuttomuutta jne."
Aamen.
Kaikki, jotka luulevat tulleensa narsistin uhriksi, eivät sitä todellisuudessa ole.
- 16+4=20
Totta tuokin, mutta silti jäin miettimään miksi sinä otat kantaa narsisti aiheeseen. Ilmeisesti sinullakin joku kokemus on, kun tällä palstalla olet. Todistaaksesi jotain, kenelle, itsellesikö, kanssaihmisille.
- Kaikkeasitätaas
Mitäs sinä yrität todistaa olemalla täällä? Ja kenelle? Itsellesikö?
- YAK-42
Paras apu niin narsisteille kuin heidän uhreilleenkin löytyy Jumalasta. Narsistin voi parantaa vain synnintunnon aiheuttama täydellinen romahdus ja uhrin pelastaa se, että hän elää tiukasti Jumalan yhteydessä ja kavahtaa syntiä. Sitä paitsi narsistit kammoavat uskovia, joten risti kaulassa pitää useimmat narsistit loitolla. Toisaalta on myös niitä, jotka pakenemisen sijaan alkavat taistella, mutta Jumalan vallassa oleva ihminen on aina vahvempi kuin sielunvihollisen miehittämä narsisti.
- YAK-42
Mitä tulee nimenomaan tuohon uhrin sokeuteen, niin se on sokeutta oikealle ja väärälle. Niin narsistilla kuin narsismin uhrillakin ovat yleensä puurot ja vellit ihan sekaisiin. Jumalan sana pitää ihmisen oikeamielisenä.
- rukous auttaa
YAK-42 kirjoitti:
Mitä tulee nimenomaan tuohon uhrin sokeuteen, niin se on sokeutta oikealle ja väärälle. Niin narsistilla kuin narsismin uhrillakin ovat yleensä puurot ja vellit ihan sekaisiin. Jumalan sana pitää ihmisen oikeamielisenä.
Joo mutta kyllä meidän vanhurskaiden tulee myös rukoilla narsistien puolesta.
- 8+15=23
rukous auttaa kirjoitti:
Niin toki raamattukin "tuntee" narsismin. Ilmiö on tuttu raamatun kertomuksissakin ja myös uskovien parissa on paljon narsisteja. Ettei se Jumalan sanakaan suojaa välttämättä pidä oikeamielisenä tai suojaa luonnehäiriöltä. Vaikka uskon taakse yriteään piilotuakkin.
Saulin syndrooma ja sokea sydän: narsismi narsisti
http://koti.phnet.fi/petripaavola/saulinsyndrooma.html - YAK-42
rukous auttaa kirjoitti:
Esirukoukset ovat ehdottomasti paikallaan.
- YAK-42
8+15=23 kirjoitti:
Niin toki raamattukin "tuntee" narsismin. Ilmiö on tuttu raamatun kertomuksissakin ja myös uskovien parissa on paljon narsisteja. Ettei se Jumalan sanakaan suojaa välttämättä pidä oikeamielisenä tai suojaa luonnehäiriöltä. Vaikka uskon taakse yriteään piilotuakkin.
Saulin syndrooma ja sokea sydän: narsismi narsisti
http://koti.phnet.fi/petripaavola/saulinsyndrooma.htmlOn uskovaisija ja uskovaisia. Etenkin herätysliikeissä ja lahkoissa on paljon narsistisia tyyppejä, joita kiehtoo esim. se valta, joka maallikkosaarnaajilla tai lahkon vanhemmilla on muihin ryhmän jäseniin nähden. Ja monissa amerikkalaislahkoissahan harjoitetaan myös ns. menestysteologiaa, joka lupaa, että uskon avulla voi saavuttaa rakkautta, rahaa, valtaa ja menestystä myös tässä ajallisessa elämässä.
Aito uskova on sellainen, jolla on kollektiivisen uskon lisäksi henkilökohtainen jumalasuhde. Parhaiten sellaisen tyypin tynnistaa epäitsekkäästä käytöksestä. Lisäksi aidot uskovat uskovat pikemminkin henkeen kuin sanaan, eivätkä he ole fundamentalistisia kiihkoilijoita tai tehokäännyttäjiä. - . .. . . .
YAK-42 kirjoitti:
On uskovaisija ja uskovaisia. Etenkin herätysliikeissä ja lahkoissa on paljon narsistisia tyyppejä, joita kiehtoo esim. se valta, joka maallikkosaarnaajilla tai lahkon vanhemmilla on muihin ryhmän jäseniin nähden. Ja monissa amerikkalaislahkoissahan harjoitetaan myös ns. menestysteologiaa, joka lupaa, että uskon avulla voi saavuttaa rakkautta, rahaa, valtaa ja menestystä myös tässä ajallisessa elämässä.
Aito uskova on sellainen, jolla on kollektiivisen uskon lisäksi henkilökohtainen jumalasuhde. Parhaiten sellaisen tyypin tynnistaa epäitsekkäästä käytöksestä. Lisäksi aidot uskovat uskovat pikemminkin henkeen kuin sanaan, eivätkä he ole fundamentalistisia kiihkoilijoita tai tehokäännyttäjiä."Etenkin herätysliikeissä ja lahkoissa on paljon narsistisia tyyppejä, joita kiehtoo esim. se valta, joka maallikkosaarnaajilla tai lahkon vanhemmilla on muihin ryhmän jäseniin nähden."
Oi niin on! TÄllaiset yhteisöthän houkuttelevat uhreja omalle "alttarilleen": kaikki herätysliikkeet kerta kaikkiaan etsivät ihmisiä, jotka ovat rikki ja houkuttelevat heidät omaan seurakuntaansa. Rikkimenneiden ihmisten hyväksikäyttö on sitten helppoa eikä heidän ole helppo irtaantua yhteisöistä (joita johtavat narsistit), koska päätyvät riippuvaisiksi yhteisöstä, jossa on (valheellinen) "hyväksyntä" ja "huolehtiminen".
Lisää tietoa tästä voi hakea esim. Uskontojen Uhrit ry:stä. - rukous auttaa
YAK-42 kirjoitti:
Esirukoukset ovat ehdottomasti paikallaan.
Noniin, tässä olenkin nyt sitten jatkuvassa rukouksessa kunnes hyökkäykset loppuvat, eiköhän siitä tokene narsisti kuin narsisti.
- 16+12=28
rukous auttaa kirjoitti:
Noniin, tässä olenkin nyt sitten jatkuvassa rukouksessa kunnes hyökkäykset loppuvat, eiköhän siitä tokene narsisti kuin narsisti.
niinpä...rukoilla voi niin monella tapaa ja monesta syystä...
Tämänkertaisen vertauksen Jeesus puhui
"muutamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita". Vertaus löytyy Lk.18:9-14
- Varmoja pelastuksestaan.
- Niin kuin lukuisat ihmiset meidänkin aikanamme.
- Pitävät itseään riittävän hyvinä ihmisinä.
- Eivät ole tehneet mitään rikoksia.
- Tavallisia kirkkouskovaisia.
- Aktiiveja jossakin herätysliikkeessä tai järjestössä.
Jeesus kertoo:
10. "Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani.
11. Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani.
12. Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.'
13. Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!'
14. "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei.* Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan.http://www.liisijokiranta.fi/avaimiaosio/luentoavaimia_11.htm - M.B.
16+12=28 kirjoitti:
"muutamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita". Vertaus löytyy Lk.18:9-14
Jeesus kertoo:
10. "Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani.
11. Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani.
12. Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.'
13. Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!'
14. "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei.* Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan.http://www.liisijokiranta.fi/avaimiaosio/luentoavaimia_11.htmJa tuo on johtanut siihen joidenkin ihmisten vieläkin syvempään tekopyhyyteen, joka kuitenkin on niin läpinäkyvää, että ei voi olla huomaamatta.. Alentavat itseään oikean reippaasti ja tekevät kaikessa selväksi, että eivät itseään ylennä mitenkään päin, toisin kuin muut.. Eivätkä ymmärrä oman käytöksensä huvittavuuttaa, vaan ovat sitä mieltä, että ovat niitä, jotka taivaaseen ensimmäisenä astelevat.
- Hyvä M.B !
M.B. kirjoitti:
Ja tuo on johtanut siihen joidenkin ihmisten vieläkin syvempään tekopyhyyteen, joka kuitenkin on niin läpinäkyvää, että ei voi olla huomaamatta.. Alentavat itseään oikean reippaasti ja tekevät kaikessa selväksi, että eivät itseään ylennä mitenkään päin, toisin kuin muut.. Eivätkä ymmärrä oman käytöksensä huvittavuuttaa, vaan ovat sitä mieltä, että ovat niitä, jotka taivaaseen ensimmäisenä astelevat.
MINÄ olen OIKEASSA, sanoi narsisti jopa itsensä alentaessaan. :D
- YAK-42
16+12=28 kirjoitti:
Jeesus kertoo:
14. "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei.* Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan.http://www.liisijokiranta.fi/avaimiaosio/luentoavaimia_11.htmMonet narsistit ovat nimenomaan aikamme fariseuksia. Ja mitä tulee tuohon itsensä alentamiseen tai ylentämiseen, niin narsistihan ylentää itsensä pelkästään MAALLISEN HYVÄN toivossa. Kun ikää tulee lisää, kuolemanpelko lisääntyy samassa suhteessa. Narsistille alkaa siis valjeta, ettei kaikki olekaan pelkkää maallista. Kukaan ei ole toivottomampi tapaus kuin ikääntynyt narsisti, joka joutuu vastakkain elämänsä rajallisuuden kanssa, muttta ei kykene pääsemään ulos kadotuksesta edes elämänsä viime metreillä.
- pelottaa
YAK-42 kirjoitti:
Monet narsistit ovat nimenomaan aikamme fariseuksia. Ja mitä tulee tuohon itsensä alentamiseen tai ylentämiseen, niin narsistihan ylentää itsensä pelkästään MAALLISEN HYVÄN toivossa. Kun ikää tulee lisää, kuolemanpelko lisääntyy samassa suhteessa. Narsistille alkaa siis valjeta, ettei kaikki olekaan pelkkää maallista. Kukaan ei ole toivottomampi tapaus kuin ikääntynyt narsisti, joka joutuu vastakkain elämänsä rajallisuuden kanssa, muttta ei kykene pääsemään ulos kadotuksesta edes elämänsä viime metreillä.
Voi apua armahtakaa meitä narsistiuskovaisilta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793