Henkeä ahdistaa! Mikä voi olla syy?

Pelkäävä mies

Olen 31v perus terve suomalainen mies. En tupakoi jos toisaalta satunnaista baari sauhuttelua ei lasketa. Homman nimi on se että mulla ahdistaa henkeä ja on ahdistanut jo varmaan pari kk. Tuntuu että saan vetää kuin särki kuivalla maalla happea ja haukotella tiheään tahtiin välillä ja olo on kiusallinen. Pelkään koko ajan vakavaa sairautta ja tyhmä kun olen en uskalla edes lääkäriin. Totta puhuen pelkään kaikkia tutkimuksia kuin ruttoa.

Puhalsin tässä joku aika sitten ex tyttöystäväni johonkin astma mittariin ja laite meni tappiin eli henki pitäisi kulkea kuulemma hyvin. Astmaa ei kai näin olisi eikä sitä ole edes suvussa yhtään. Teen ja jaksan tehdä ruumiillista työtä, liikkua luonnossa kummempia hengästymättä eikä rintaan pistä yms. Nyt niinkuin olis lievää köhää mutta ei edes kuumetta eikä tosin edes nuhaa juurikaan. Yskää ei ole enkä herää yskimään edes öisin vaikka heräänkin välillä vetämään happea.

Olen lukenut pelon sekaisesti kaikki keuhko kuumeet ja syövät vikipediasta mutta mitään muuta oiretta ei ole kuin hengenahdistus.
Joskus autoillessa tuntuu että kädet puutuu ja naama ja olo helpottaa kun nousee autosta ulos kävelemään.
Voiko stressi aiheuttaa esim jonkinlaista paniikkihäiriötä joka kestää pitkään sillä elämääni on haitannut tyttöystävän jättäminen, työhuolet ja nyt lomautus ja muutenkin yksinäisyyden ja pelon tunne mitä kehossa tapahtuu?
Jos joku osaa vähänkin auttaa olen kiitollinen!
Hyvää talvea kaikille!!!

5

377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuiskishuiskis

      Kyllä tuo stressi voi aiheuttaa ko tuntemuksia.Kun tulee paniikkihäiriö-tuntuu että voisi kuolla ja henki loppuu.Mene kuitenkin lääkärille koska on hyvä poissulkea elimelliset viat..ne kokeet on pikkujuttu.(rönthenkuva keuhkoista ei satu.eikä sydänfilmi ja verikokeet).Jos kärsit paniikkihäiriöistä-saat siihen apua mahd.lääkityksestä ja psykologilta tarv keskusteluapua,Joskus selin helpottaa paniikissa kun teitää että tämä ei ole keuhko-sydänsairautta...Toivottavasti saat apua..

      • tuiskishuiskis

        No kirjoitusvirheet anteeksi annettakoon..toinen silmä leikattu aamulla..:)


      • Pelkäävä mies

        Keuhkoihin ja sydämeen liittyvät sairaudet taitaakin sitten olla jo lopun alkua mutta positiivista on se että ei yskitä tai pistä rintaa. Siksi toivon ja oletan että vika ei ole siellä. Varmahan en voi olla. Eräällä tutulla on paniikkihäiriötä joten siksi kysyin myös siitä.
        Nyt taas ongelmana on harrastus ja uusi lainsäädäntö. Minulla on erittäin aktiivisena harrastuksena metsästys ja se täyttää suurimman osan vapaa aikaa. Tänä vuonna tuli uusi laki joka poistaa lääkäreiltä vaitiolovelvollisuuden potilailta jotka ovat ase harrastajia. Näinollen masennuslääkitys/psykologit yms ovat sairauksia ja henkilöitä joiden kanssa en saa olla tekemisissä jos haluan säilyttää rakkaan harrastukseni.
        Edellä mainittu sairaus on peruste että en saa hallussapitää asetta vaikka tiedän että mieleltäni en ole sairas. Työ ja ero on voinut hetkeksi mieleni pahoittaa mutta tiedän siitä stressistä toipuvani kuin aina ennenkin. Silti metsästyksen jos menettäisin putoaisi elämältäni pohja pois ja tietäisin masentuvani lopullisesti. Siksi mielummin kysyn esim paniikkihäiriön oireista täältä kun lääkäriltä. Ehkä jopa toivoisin pienemmän pahan astman itselleni kun paniikkihäiriön.


    • hmmm.

      Hengenahdistus voi liittyä myös keuhkoveritulppaan. Käy ihmeessä lääkärillä ja pyydä keuhkokuva. Aspiriini toisaalta ohentaa verta, joten siitä voi olla apua myös, jos veritulppaa tekee.

    • Astmaatikko 55

      Mene ihmeessä astmatutkimuksiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 143
      4048
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      111
      3662
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2565
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe