Veren menetys synnytyksessä?

stressaava-82

Kuinka paljon verta synnytyksessä oikein menettää? Millaisia kokemuksia äideillä on tästä, kannattaako minun pelätä synnytystä mahdollisen verenmenetyksen takia? Itse olen kova pyörtyilemään verikokeissa. Hemoglobiinit ovat kohdillaan eli anemiaa se pyörtyminen ei ole.

Veren menetys inhottaa minua valtavasti :(. Minulle ja aviomiehelleni raskaus ei ole ihan vielä ajankohtaista mutta alkaa kyllä parin vuoden sisällä olla. Kipua minä en synnytyksessä pelkää, eniten juuri tuota pyörtymistä ja kontrollin menetystä. Kiitos neuvoistanne!

28

4414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikku neiti..

      moi..

      eihän sitä kukaan voi tietää paljon menettää verta, se on aika yksilöllistä mite menee synnytys ja sillee... ite menetin verta n.800ml.. oliha siin aika hutera olo heti synnytyksen jälkee, mut kaikki meni hyvin, aloitin sit kotiin päästyäni viikon rauta kuurin ku laski hemppa nii alas..

    • ........

      Itse en muista verta edes nähneeni synnytyksessä... jälkivuotoa toki sitten jälkeenpäin tuli.

    • 28596

      Oho, 800 ml on aika paljon... ihan mielenkiintoiset odotusajat sitten minulle on luvassa kun on verikammoa. Noh, kuulin ettei se ole mikään laki että verta menettää, joten pysyn toiveikkaana :).

    • kfgjlg5943797347

      Itse menetin verta ensimmäisessä synnytyksessä "puolet"? En tiedä tarkkaa määrää, mutta kätilö sanoi että nyt on mennyt verestä puolet, joten alkoivat antaa minulle verta. Toisessä synnytyksessä meni 1400ml, pyörryinkin ensimmäisellä vessareissulla. itse en verta juuri nähnyt, mies kyllä meinasi tuossa ensimmäisessä synnytyksessä pyörtyä. Kätilöt kyllä käärivät veriset liinat pois aika tasaiseen tahtiin ja lattiatkin pestiin kummassakin synnytyksessä ennen kuin ehdin niitäkään nähdä.

    • 3538bv

      Voi kamala, puolet verestä... sehän on litra! Ystäväni, joka on hoitoalalla, väittää ettei synnytyksessä menetä verta muuten kuin jos istukka repeää. Mutta en usko sitä ettei synnytyksessä ollenkaan verta menetä... ja nuo kommenttinne vahvistavat sen, että väistämättä sitä verta menettää. Kumarrukset teille, urheat naiset, olette selvinneet tuosta koettelemuksesta!

      • tukuk

        Niin, aattele sitä seuraavan kerran kun tapaat kadulla jonkun ihmisen. hänet on joku synnyttänyt. ja sen seuraavankin. sinutkin. Eli eiköhän se synnytys ole ihan normaalia elämää kuitenkin, vaikkakin extreme-osa sitä.


      • dfsdg

        Verta on enemmän kuin kaksi litraa.....


    • 12333333333333

      jostain luin että sitä menettää keskimäärin puoli litraa eli nämä edellä mainitut määrät ovat harvinaisia! itse menetin vähän eli vain 200ml ja olo oli muuten ihan hyvä tosiaan =)

      • Autsipoppaa

        Puolisen litraa on normaali. Itseltä meni 1,5litraa (mutta se johtuikin omasta poikkeavasta anatomiasta) ja kotiuduin parissa päivässä oikein hyvävointinsena, vaikka hemoglobiini toki olikin matala. Olo oli ehkä huteranko aluksi, mutta mikä sitten oli verenmenetystä, mikä puudutteita ja mikä hormonipöpperöä, ken tietää. Ei tarvinnut lisäveriä tiputella.

        Aiempiin kommentteihin viitaten "puolet verestä" on noin 2,5litraa, mikä on ihan hurja määrä menettää. Aikuisen verimäärä on karkeasti viitisen litraa, ja raskaana olevalla vielä vähän enemmän.

        Aloittajan verikammosta en tiedä, mutta oma puolisoni menee kalpeaksi ja huonovointiseksi verikokeissa, mutta "tosipaikan tullen" veri ei ole ollut hänelle mikään ongelma (esim. kun on tullut kunnon haava tai kun oli mukana synnytyksessä, ei edes ajatellut verta).


      • ...
        Autsipoppaa kirjoitti:

        Puolisen litraa on normaali. Itseltä meni 1,5litraa (mutta se johtuikin omasta poikkeavasta anatomiasta) ja kotiuduin parissa päivässä oikein hyvävointinsena, vaikka hemoglobiini toki olikin matala. Olo oli ehkä huteranko aluksi, mutta mikä sitten oli verenmenetystä, mikä puudutteita ja mikä hormonipöpperöä, ken tietää. Ei tarvinnut lisäveriä tiputella.

        Aiempiin kommentteihin viitaten "puolet verestä" on noin 2,5litraa, mikä on ihan hurja määrä menettää. Aikuisen verimäärä on karkeasti viitisen litraa, ja raskaana olevalla vielä vähän enemmän.

        Aloittajan verikammosta en tiedä, mutta oma puolisoni menee kalpeaksi ja huonovointiseksi verikokeissa, mutta "tosipaikan tullen" veri ei ole ollut hänelle mikään ongelma (esim. kun on tullut kunnon haava tai kun oli mukana synnytyksessä, ei edes ajatellut verta).

        Mulle lääkäri totes, että naisella verimäärä nousee raskauden alussa keskimäärin litralla, eli siihen 4-5 litraan.. Jolloin tuosta päätellen normaalisti keskiverto naisella on se 3-4 litraa verta.


    • kahden äiti

      Itse menetin ensimmäisessä synnytyksessä 600ml ja toisessa 300ml. Toisessa synnytyksessä jälkivuoto oli oli ensimmäisenä päivänä tosi runsasta eli luultavasti kokonaismenetys oli molemmissa samaa luokkaa.

    • .......

      Sektiossakaan ei mennyt kuin 50 ml verta, vaikka normisynnytyksessä menee puolisen litraa. Toisella kerralla alatiesynnytyksessä ei verta montaa pisaraa myöskään tullut, eikä sitä muutenkaan siinä näe, joten ei nyt kauheasti kannata sitä veren näkemistä pelätä.

    • 01230

      Aivan, tukuk! Äiti onkin jo sanonut että verijuttuihin on vaan paras tottua koska jo odotusaikana piikitellään säännöllisin väliajoin. Enköhän minäkin synnytyksestä selviä. Onneksi Suomessa synnytyskuolemat on tosi harvinaisia ja on hyvä terveydenhuolto :).

    • fisutt

      Kaksi alatiesynnytystä takana ja molemmissa veren menetys 100ml.

    • lissukka87643

      multa lähti 200 ml..aika vähän:)

    • kuutisensataa

      Muistaakseni joskus sanottiin että kaikki sinne 800ml on normaalia, itsellä meni 600ml enkä minä tai mies edes nähnyt verta synnytyksessä :D Heti synnytyksen jälkeen oli aika hutera olo, iltaa kohden olin jo oma itseni.

    • ______

      300ml meni papereiden mukaan, enkä nähnyt pisaraakaan ennenkun nousin sängyltä ja kävelin suihkuun. Verta oikein valahti reisiä pitkin ja olin ihan pulassa kun sotkin joka paikan=) Onneksi ihana kätilöharjottelija siivosi mun perässä.. Se oli lähinnä huvittavaa vain..

    • maltillisesti

      Se on tosiaan se puolisen litraa, tai vähän yli, mikä ns. normaalisti synnytyksessä menee. Eikä se mitenkään valtava määrä ole, kun ajatellaan, että verenluovutuksessakin otetaan 450 ml verta, eli melkein sama määrä. Lisäksi raskaana olevalla verimäärä on vielä noin puolitoista litraa suurempi kuin normaalisti ihmisellä. Eli mistään valtavista määristä ei ole kyse.

    • yil6y8or6

      Itse synnytyksessä en edes nähnyt verta, mutta syntymän jälkeen ongelmaksi muodostui istukka joka ei irronnut ollenkaan, aloin vain vuotaa verta (itse en nähnyt tätäkään vuotamista) leikkaussalissa tekivät istukan käsinirrotuksen minun ollessani nukutettuna. Verta menetin tämän takia yhteensä 2.4litraa jolloin hemoglobiini putosi kaheksaankymmeneen. Ekaan vuorokauteen en saanut nousta sängystä ollekaan, (laittoivat pissakatetrinkin) sain myös lisäverta useamman pussin.

    • normitapaus

      1000ml voi vuotaa aivan hyvin synnytyksessä ja se ei vaikuta paljoa mitään (elimistöön on kerääntynyt suunnilleen tuon verran "ylimääräistä" verta loppuraskaudessa). Isommistakin vuodoista selviää usein ilman kummempia, rautaa saa syödä useamman kuukauden ajan (rautavarastojen täyttö). Tarpeen vaatiessa annetaan suonensisäistä nesteytystä ja tarvittaessa verta. Verenvuotoa tulee yleensä synnytyksessä repeämistä, episiotomiasta, istukan irtoamisesta lapsen synnyttyä ja istukan kiinnittymiskohdasta ennen kohdun supistumista tarpeeksi.

      • kät

        Siis alkuraskaudessa verimäärä lisääntyy ja loppuvaiheessa sitten lisääntyy punasolujen määrä veressä!


    • Nöe

      700ml meni. Osa varmasti episiotomian takia. En nähnyt verta oikeastaan missään vaiheessa, eikä muuta kuin vähän heikotti pari päivää synnytyksestä. Rautatabletteja myös söin ja hyvin palauduin.

      Ei siinä synnyksessä ehdi / huomaa / välitä verestä (normisynnyksessä siis, kun ei mitään katastrofaalista tapahdu).

    • catelyns

      mä menetin 1500ml, alkoi synnytyksen jälkeen pakkautua verta kohtuun ja ulos tuli isoja hyytymiä. kaikki jälkeiset tuli ehjinä ulos enkä tänäkään päivänä tiedä, miksi verta pakkautui. huomasin itse, että vuotoa tulee hyytyminä ja mua myös huimasi eikä mennyt ohi osaston tarjoamalla aamupalalla, lisäksi palelin. lääkäri ultrasi kohdun ja sanoi, et jollei hyytymät tule itsestään ulos, joudutaan kaavintaan, mutta tulivat onneksi ja päästiin vauvan kanssa lapsivuodeosastolle, missä mulle tiputettiin kaksi pussia punasoluja. hemoglobiini tipahti 136 -> 78, ja saatiin nostettua punasoluilla 89. söin pari kuukautta synnytyksen jälkeen rautatabletteja ja olo koheni nopeasti.

    • menettänyt

      300, 200, 500 ja 600 ml. Pikkuisen tuntui huteralta tuon isoimman määrän jälkeen, muista en ole huomannut mitään. Verta vuotaa normaalisti vasta vauvan syntymän jälkeen ja sitä tulee aina istukan jättämästä haavasta, vaikka ei olisi tullut mitään repeämiä tms..

    • Et sillai

      Mun ystävällä meni 20 litraa. Tämä ei ole vitsi. Siis pumpattiin sisään tietysti samalla, eihän tuollainen määrä ole mahdollinen ellei koko ajan anneta uutta. Meinasi kuolla vielä pitkän aikaa synnytyksen jälkeen. Lääkärit vain oli myöhemmin vitsaillu, että olisi voinut teoriassa pari kertaa vaihtaa vaikka veriryhmää tuollaisella suonten huuhtelulla...

    • -------

      Menetin 150ml synnytyksessä, ja istukan synnytyksessä 200ml, eli 350ml yhteensä :)

    • Minä

      1200 ml yhteensä, eli 300 ml varsinaisesti synnytyksessä ja 900 ml sen jälkeen, kun istukka jäi kohtuun ja irrotettiin käsin leikkaussalissa. Ei annettu lisäverta eikä edes kehotettu syömään rautatabletteja. Olen niitä kyllä nyt oma-aloitteisesti syönyt, kun hemoglobiini kuitenkin tipahti tuossa noin yhdeksäänkymmeneen, eli käsittääkseni suht alas.

    • hoitaja22

      100ml eli aika vähän ja sen takia ei varmaan heikottannutkaan vaan lähdin suoraan suihkuun synnytettyäni.on kuulemma aika harvinaista että pystyy niin nopeasti nousemaan yms..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1615
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1290
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1090
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1057
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      936
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      871
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      868
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      820
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      748
    Aihe