masennusta?

rikki.nainen

olen 16 vuotias tyttö. pitkän aikaa pidin itseäni hyvänä ja kauniina, juuri sopivan mallisena ja kokoisena. edes murrosikä ja vartoloni uudet muodot eivät häirinneet minua. tottakai ajattelin hiukan, että pitikö tämäkin sattua, mutta en hävennyt koskaan itseäni.

isäni ei ole koskaan ymmärtänyt minua. kun aloin kehittyä murrosiän tullessa, isä haukkui minua melkeinpä suoraan läskiksi ja pyrki muuttamaan minua eri ruokavalioilla ja pakottamalla urheilemaan. äiti ei koskaan sanonut isälle mitään, vaikka joskus saatoin huutaa isälle kuinka törkeä hän oli minua kohtaan.

isä on kova juomaan. ja kun hän juo, hänestä tulee entistä enemmän idiootti. isä haukkuu, vittuilee, nälvii ja puhuu paskaa. alkoholi ja diapetes ovat sekoittaneet hänen päänsä joskus niin pahasti, että hän on käynyt käsiksi äitiini. vanhempani ovat uhanneet erota vaikka kuinka monesti, mutta silti ovat edelleen yhdessä.

raha ongelmia perheellämme on paljon. velat ovat suuret ja vanhempani jäivät muutamaksi kuukaudeksi työttömiksi jonkin aikaa sitten. isä puhui minulle koko ajan että meillä ei ole rahaa ruokaan eikä mihinkään mutta silti hänellä oli varaa käydä joka viikonloppu alkossa.

minulla on todella huonot välit isääni. tappelemme ja huudamme usein toisillemme. isä ei vain ymmärrä minua. olen sadat kerrat kuullut kuinka paha ja kusipää olen. asuin jopa pari viikkoa tätini luona, jotta saisin lomaa isästäni. isä ei ole koskaan lyönyt minua, eikä omien sanojensa mukaan aiokkaan. isäni on suurin syy pahaan olooni. lukio ei tunnu hyvältä paikalta, enkä jaksa muutenkaan panostaa opiskeluun. samalla pelkään että en valmistu lukiosta tai saa valkolakkia, vaikka samalla sitä todella haluan.

äidistä ei juuri ole ollut apua minun ja isän välien korjaamiseen. kävin syksyllä koulun kuraattorilla juttelemassa, mutta siitäkään ei ollut apua. kuraattori käsitti minut täysin väärin ja ajatteli "kiukutteluni" johtuvan vain siitä että en saa tarpeeksi rakkautta kotona. tunsin itseni todella turhautuneeksi ja epätoivoiseksi, sillä menin kuraattorille sillä asenteella ja kertoakseni että haluan pois kotoa.

parhaille ystävilleni olen purkanut sydäntäni ja itkenyt monet itkut. mutta nyt minusta alkaa tuntua, että huoleni eivät paina heitäkään enää. tunnen olevani yksin pääni kanssa. enkä jaksa tätä enää kauaa.tunnen itseni todella väsyneeksi tähän elämään. en todellakaan ole onnellinen. mietin usein mikä minussa on vikana.. miksi kaikilla ystävilläni on kumppanit mutta minä olen aina yksin.

joskus olen ajatellut, että kaikilla läheisilläni ja tutuillani elämä olisi paljon parempaa, jos minua ei olisi. en kuitenkaan halua satuttaa itseäni.

olen myös alkanut nähdä painajaisia ja nukun levottomasti. heräilen vähä väliä ja aamuisin olen kuoleman väsynyt. en muistakaan milloin olisin saanut nukuttua kunnon yöunet.

onko minulla masennus? netissä tein useita masennustestejä, jotka kehoittivat menemään lääkärin puheille. miten uskaltaisin? mutta onko testeihin uskominen?

välillä kuitenkin tunnen oloni täysin normaaliksi iloiseksi nuoreksi naiseksi ja elämä näyttää hymyilevän. nauran ja vitsailen ystävieni kanssa ja olen päältäpäin ihan ehjä ja iloinen. sisältä tunnen kuitenkin olevani ihan hajalla. en ole hakenut apua juuri ulkoisen minäni takia. tiedän että muilla asiat saattavat ja ovatkin paljon pahemmin kuin minulla, niinpä ajattelen että olisi väärin jos tekisin pikkuongelmistani suurta numeroa. minusta tuntuu,. että jotkut ajattelevat että etsin vain huomiota ja sääliä.

4

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KdfDkd

Ikävä kuulla mutta vielä ikävämpää on lukea että alkoholi ja DIABETES ovat sekoittaneet faijasi pään. Ihan kuin diabeetikoissa olisi jotain henkisesti vialla.

T: eräs diabeetikko

• Suhmuran Santra

Mielestäni tämä nuori OLETTAA diabeteksen ja alkoholin yhteisvaikutuksen vaikuttavan isänsä käyttäytymiseen, mutta näin ei käsitykseni mukaan ole ainakaan niiden diabetikkojen kohdalla, jotka itse tunnen. Eihän sitä tiedä, mitä lääkkeitä tämä isä ottaa alkoholia nautittuaankin, eikä muun lääkityksen tarvitse liittyä mitenkään diabetekseen. En siis ole terveydenhoidon asiantuntija.

• Suhmuran Santra

Minulla on sanat lähes kateissa, niin pahalta tuntuu isäsi kohtelu sinua kohtaan, kuin myös kotisi ilmapiiri. Kirjoituksesi mukaan sinä saatat olla ainoa tasapainoinen ihminen perheessäsi.

Äidin ja isän työttömyys voi koetella tosi raskaalla kädellä heidän mielenterveyttä, jossa unohdetaan se, että lapsi tai lapset eivät ole syyllisiä siihen. Jos isä on agressiivinen, äiti alistuu siihen, ja teitä uhreja on siten useampikin. Tosi vaikea ja ikävä ilmapiiri. On täysin harkitsematonta puhua lapselle, että ei ole rahaa ruokaan, mutta Alkon tuotteisiin käytännössä on. Ei ole lapsen asia huolehtia ruokarahaa, se on vanhempien tehtävä. Käy kuitenkin niin, että vanhemmat eivät muista vanhemmuuden vastuuta, ja siten tavallaan siirretään huolia kohtuuttomasti lasten kannettavaksi, vaikka niin ei todellisuudessa tarkoiteta.

En jaksa ymmärtää isän asennetta sinun aikuistumistasi kohtaan. Minusta se on sairasta, hän ei tahtoisi tavallaan luovuttaa sinun lapsuuttasi. Miksi isä on niin ajattelematon, että hän arvostelee lapsensa vartaloa, kehitystä, se ei ole tervettä. Oma tyttäreni on sairastunut anoreksiaan yli 10 vuotta sitten, silti hänelle ei missään vaiheessa sanottu hänen lievästä pyöreydestään sanaakaan. Ehkä sanottiin koulussa, en tiedä, mutta nuorelle pitäisi olla erittäin harkitseva sanoissaan. Nuoret on herkkiä ja haavoittuvia, ja paineita tulee kodin ulkopuoleltakin helpolla, joten ei sitä taakkaa tarvitse kotona enää lisätä.

Onko sinulla isovanhempia, voisitko puhua heille, tai vallan muuttaa sinne, jos se koulunkäyntiä ajatellen olisi mahdollista? Entä tätisi, jos keskustelisit hänen kanssa ja voisit muuttaa hänen luokseen. Koulun kuraattorin tehtävä on myös kuunnella sinua ja neuvoa, miten pääsisit vaikeasta tilasta tasapainoisempaan elämään.

Jos et saa nukuttua, on hyvin luonnollista, että ongelma paisuu ja tilanne tulee kestämättömäksi, näet painajaisia. Luonnollinen uni on ehdoton asia, mitä jokainen tarvitsee. Tämän tiedän vaikeaa uniongelmaa kärsineenä, huonosti nukkuneena asiat suoranaisesti vyöryvät päälle, eikä niissä näe juuri mitään hyvää. En tiedä, miten helpolla nukahtamislääkkeitä annetaan nuorille, mutta se olisi yksi apu univaikeuksiisi.

Empatian taito tai ominaisuus puuttuu hyvin monelta, mutta jokaisella pitää olla oikeus purkautua ja tulla kuulluksi, niin myös sinulla. Älä välitä, jos joku ajattelee, että etsit vain huomiota tai sääliä, he eivät tiedosta, mikä on sinun sisin tuskasi.

No, suosittelen ottamaan sukulaisiisi yhteyttä ensin, tunnustelemaan ja keskustelemaan heidän kanssa, miten saisit rauhallisen olotilan ja elämästäsi sivuraiteelle ikävät asiat kotona. Äiti voisi olla siinä mukana, jos itse koet sen hyväksi.

Niin ja tuo, diabetes ja alkoholi ei tiettävästi ole pelkästään yhdessä mikään luonnetta muuttava ongelma, siihen riittää pelkästään alkoholi. Monen käytös muuttuu täysin juovuksissa, ja siksi mm lapset välttelevät esim. vanhempiaan, koska juopunut ihminen ei ole luotettava ja uskottava, ei myöskään turvallinen, koska hän ei ole omaitsensä.

Kirjoita tänne, miltä tuntuu. Itse käyn harvemmin näitä lukemassa, mutta yritän terästäytyä tässäkin.

Kaikkea hyvää, valoisampaa, turvallisempaa ja huolista vapauttavaa kevään odotusta sinulle nuori! Rakkaudella "Santra"

• bettinasa

Olen itse parikymppinen tyttö. Olen kokenut aivan saman mitä sinä. Molemmat vanhempani ovat juoneet. Minua on haukuttu niin monet kerrat aivan muksusta asti että jossain vaiheessa minulle vain riitti. Olin silloin noin sinun ikäisesi tai vähän nuorempi. Ajan myötä minulle kasvoi tietynlainen kuori, mikä on ollut suojaksi. Ketään ulkopuolinen ei vieläkään tiedä eikä tiennyt silloinkaan että meijän perheellä olisi muka ongelmia. Joskus ystäväni tuli meille juuri silloin kun veljelläni ja isälläni oli järjetön riita menossa, ja ohessa isä haukkui minua. Minä olin niin tottunut siihen, koska kuulen sitä joka ikinen päivä joten hoputin vaan kaveriani että noniin lähdetään jo. kaverini vuorostaan oli aivan shokissa ja sanoi minulle että jos hän asuisi meillä niin hän olisi karannut jo aikoja sitten. Silloin huomasin sen että kaikkeen turtuu. Niin monet yöt kun olenkin itkenyt ja koittanut estää vanhempieni riitoja ja kaatanut viinat lavuaarista alas. Valvonut niin kauan kunnes äiti pääsee ehjänä petille. Jäänyt viereiseen huoneeseen odottamaan että hän myös jää nukkumaan. Muuten hän saattaa nousta ylös, kaatua ja mitä vaan voi sattua. Tämänlaiset asiat ovat mielettömän raskaita nuorilla lapsilla. Toisalta olen pettynyt että en ole saanut sellaista lapsuutta mitä haluaisin. Mutta myös ajattelin, ajattelen ehkä vieläkin samanlain mitä sinäkin että, monella muulla on pahemmin asiat. Johtuen siitä mitä vanhempani minulle aina sanoivat. Mutta muista käydä koulut loppuun! Itse keskeytin kaksi ammattitutkintoa. Vanhempani sanoivat että se on minun asiani mitä teen. Loppupeleissä niinhän se onkin. Mutta sinun ikäisenä, vielä niin kokemattomana elämästä, olisin todella kaivannut vanhempaa joka olisi pakotanut minut kouluun ja sanonut että sinä jatkat opiskeluita. Menet sinne lukioon. Mutta ei. Nyt olen onneksi jo toista vuotta kolmannessa ammattikoulussa. Uskon siihen että kyllä asiat pikkuhiljaa hyväksi muuttuvat. Olen vasta parin viimisen vuoden aikana oppinut avautumaan ihmisille. Muutos ei tapahdu hetkessä. Ehjyys tulee vuosien varrella. Toivon sinulle tosiaankin jaksamista, koska tiedän kuinka rankkaa lapsella on kotona. Jos elää samanlaisessa ympäristössä missä me olemme eläneet.

Jaksamisia sinne!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      56
      2950
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2711
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      38
      2431
    4. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      33
      2269
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1928
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1549
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      105
      1235
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1203
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1060
    Aihe