Joitain yleisluontoisia kysymyksiä ja periaatteita kysyn teräsvenemiehiltä/tietäjiltä....
Teräsveneestä tulee painava.
Miten lyhyt moottorivene kannattaisi vielä tehdä teräksestä?
Kokemuksia??
Omassa mielessä uppoumavenettä ei kannata teräksestä tehdä alle 6m.... (paino/nopeus...)
Miten paksua peltiä on käytettävä, jotta ei tarvitse paljoa tukikaaria. (6-9m)
teräsvene
13
3787
Vastaukset
- jari
Minun mielestäni alin pituus olisi 10m.
Minulla on kuvat 13x4,2m teräsveneeseen tukikaaria siihen kuvan mukaan tulee 11 eli reilu metrin välein, pitkittäis tukia muistaakseni 5 molemmin puolin pohjalevyn ollessa 5mm paksu
Painoa teräsosille tulee 7400kg.
Veneen kokohan riippuu käyttö tarkoituksesta ja käyttäjä määrästä, joten se on hyvin pitkälti makuasia se koko meinaan, mutta ei taida löytyä kuvia juurikaan alle 10m. ja ilman kuvia veneen samoin kuin minkään muunkaan tekeminen on erittäin vaativa homma, pitäisi osata mielessään kuvitella miltä mikin kohta näyttäisi valmiina.
Puhumattamaankaan rakenteelisista lujuusarvoista,
siinä ei pelkkä hitsaustaito riitä, olisi erittäin noloa jos pieni kivillä käynti johtaisi reikään pohjassa puhumattakaan mitä siitä voisi seurata...- toivo
minun veneeni on 8,5 metriä pitkä ja painaa noin 4 tonnia siinä on kaksi pitkittäis-, ja kaksi poikittaisjäykkääjää kaaria ei ole ollenkaan. aine vahvuus 4mm pohja ja kyljet kansi ja kajuutta 3mm. Kun vain saumat hitsaat kunnolla lommoja voi tulla karille ajossa, mutta reikää ei tule.Kun annat lekaa lasikuitu-,puu-, tai teräsveneen kylkeen niin arvaa mikä kestää.
Suoria pintoja pitää välttää ,levy ei saa päästä "lommahtelemaan"koska silloin se aikaa myöten väsyy ja saattaa murtua. Muuten lujuus ei ole ongelma teräsveneessä eikä paino.Teräksen etu on siinä että se kestää erittäin suuria pistekuormia mitä taas lasikuitu ei salli.Esimerkiksi minulla ei ole traileria ollenkaan vaan kiinnitän pyörät kylkiin ja koukun nokkaan kun vedän veneen talviteloille. - miten pitkä
toivo kirjoitti:
minun veneeni on 8,5 metriä pitkä ja painaa noin 4 tonnia siinä on kaksi pitkittäis-, ja kaksi poikittaisjäykkääjää kaaria ei ole ollenkaan. aine vahvuus 4mm pohja ja kyljet kansi ja kajuutta 3mm. Kun vain saumat hitsaat kunnolla lommoja voi tulla karille ajossa, mutta reikää ei tule.Kun annat lekaa lasikuitu-,puu-, tai teräsveneen kylkeen niin arvaa mikä kestää.
Suoria pintoja pitää välttää ,levy ei saa päästä "lommahtelemaan"koska silloin se aikaa myöten väsyy ja saattaa murtua. Muuten lujuus ei ole ongelma teräsveneessä eikä paino.Teräksen etu on siinä että se kestää erittäin suuria pistekuormia mitä taas lasikuitu ei salli.Esimerkiksi minulla ei ole traileria ollenkaan vaan kiinnitän pyörät kylkiin ja koukun nokkaan kun vedän veneen talviteloille.Kiitos kuulumisista ja kokemuksista.
Onko 4mm ollut riittävä pohjan paksuus??(ruostumisvara?)
Olen nähnyt 5 ja 6mm pohjia useita.
--- mihin ne renkaat kiinnität? Akselit kyljissä, missä kohdin?
2 vai 4 pyörää??
Monet veneet on niin varjeltavia ja rikki meneviä.
Siksi olen itsekin juuri tuon hyvän ja huolettoman käytettävyyden takia ajatellut teräsveneen rakentaa.
Omassa mielessä on sellainen mahdollisimman pieni max 9m vene. Jos hyvät piirustukset löydän 8m veneelle, voin ajatella sitäkin. (pituus/runkonopeus - kuitenkin vaatii metrejä)
Onko vihjeitä hyvistä kuvista?? Omasta päästä ei tartteis sitten kaikkia virheitä keksiä...
Rannat on jo ennestään täynnä noita "luomuksia" - jari
miten pitkä kirjoitti:
Kiitos kuulumisista ja kokemuksista.
2 vai 4 pyörää??
Siksi olen itsekin juuri tuon hyvän ja huolettoman käytettävyyden takia ajatellut teräsveneen rakentaa.
Omassa mielessä on sellainen mahdollisimman pieni max 9m vene. Jos hyvät piirustukset löydän 8m veneelle, voin ajatella sitäkin. (pituus/runkonopeus - kuitenkin vaatii metrejä)
Onko vihjeitä hyvistä kuvista?? Omasta päästä ei tartteis sitten kaikkia virheitä keksiä...
Rannat on jo ennestään täynnä noita "luomuksia"Katsoppa ja kysy onko pienempiä kuvia valmiina, sieltä ostin oman piirrustus pakettini. sieltä saapi myös levyt valmiiksi polttoleikattuna, ei tarvi muuta kuin ruveta heppailemaan kasaan. www.oanaval.com
- toivo
miten pitkä kirjoitti:
Kiitos kuulumisista ja kokemuksista.
2 vai 4 pyörää??
Rannat on jo ennestään täynnä noita "luomuksia"sähköpostiosoitteen niin lähetän kuvia.
Kaaripiirrokset ja jigi saattaisi vielä löytyä - kuinka pitkä?
toivo kirjoitti:
sähköpostiosoitteen niin lähetän kuvia.
Kaaripiirrokset ja jigi saattaisi vielä löytyäterve!
Kuvat olisivat tervetulleita.
Keskustellaan.
e-maili: [email protected] - Anonyymi
Totta. Kivillä käynti on noloa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta. Kivillä käynti on noloa.
Enpä tiedä, ennemmin tai myöhemmin pohjakosketus tulee ajankohtaiseksi veneilijälle.
"Karavaanari" veneilijä välttyy tältä, kun väylää pitkin vierassataman "karsinasta karsinaan" liikkuu, mielestäni se on "noloa" veneilyä.
- Anonyymi
Kun tämäkin on täytynyt nostaa......
Eipä taitanut aloittajan veneprojekti edistyä?- Anonyymi
Jos sinulla on noin negatiivinen näkemys tähän, niin miksi vaivauduit edes kommentoimaan täällä.
” Eipä taitanut aloittajan veneprojekti edistyä?”
Tuo lainaus sai minut vastaamaan sinulle, koska tuollaisia postauksia on vastenmielistä lukea.
Tyypillinen suomalainen kannanotto, jossa painetaan toinen ihminen maanrakoon.
Meistä länteen asuvat ihmiset yrittävät kannustaa toisiaan kaikin tavoin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jos sinulla on noin negatiivinen näkemys tähän, niin miksi vaivauduit edes kommentoimaan täällä.
Tuo lainaus sai minut vastaamaan sinulle, koska tuollaisia postauksia on vastenmielistä lukea.
Tyypillinen suomalainen kannanotto, jossa painetaan toinen ihminen maanrakoon.
Meistä länteen asuvat ihmiset yrittävät kannustaa toisiaan kaikin tavoin.Hyvä postaus, kannustavasti nostatit kaveria, joka kirjoitti
- AnonyymiUUSI
No, kannustavatko 2025 tehdyt vastaukset 2004 aloituksen tehnyttä miten paljon?
- AnonyymiUUSI
Outo kysymys sulla?
Tseppiä kaikille veneen rakentajille kaikille
-kunnostajille.
Teräs veneessä pohja kannattaa tehdä kyllä paksummasta levystä ja yläkertaa miettiä jotain kevyempää, kuin teräs.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400003264771- 162256
- 1942099
- 1071486
- 811407
- 741002
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu57987IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka2929Martina miehensä kanssa Malediiveilla.
Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.119844Ei lumous lopu koskaan
Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu59776