S40 Euro-NCAP kusetus

940 turbo

Tästä oli pitkä ketju alempana mutta jostain syystä siitä puuttuivat kokonaan faktat kuten S40 tulos:

http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=3&id2=195

Koska itse olen käyttänyt aina turvavöitä en anna turvavyömuistuttimille mitään arvoa vaan luen testejä näin:

1) ainoastaan kolaritestissä saaduilla pisteillä on merkitystä

2) katso kohta 1)

Historiallinen syy näitten ksylofonien palkitsemiseen on sellainen että Mersun uusi E-sarja jäi aikoinaan pisteen päähän viidestä tähdestä eli sai vain samat neljä tähteä kuin silloinen tojota Avensiskin.

Tämähän ei tietenkään käynyt laatuun, joten keksittiin tällaiset huuhaapisteet joita saa siitä piipittääkö turvavyömuistutin vai soittaako se säkkijärven polkkaa tai jotain. Näin saatiin myönnettyä tarvittava lisäpiste ja E-sarjalle viisi tähteä...

Mutta nyt rutto on levinnyt jo niin että ensin VW Touran sai surkeista kolaritesteistä huolimatta (vain neljän tähden arvoinen tulos) täydet viisi tähteä kun turvavyövaroittimesta keksittiin antaa kaksi lisäpistettä. Samat kaksi pistettä sai muuten Toyota Corolla Versokin jolle tosin kolaritestistäkin tuli hyvät pisteet mistä kaikki kunnia jaappanin insinööreille.

Mutta V40 varmaan pimputtaa jo maammelaulua koska tästä hyvästä annettiin kolme (3!!) pistettä jotka ovat siis samanarvoisia kuin varsinaisen kolaritestin pisteet !!!. Vihjeenä siihen miksi tämä oli pakko tehdä voisin mainita että 33 pistettä on viiden tähden raja....

Kehottaisin käymään vaikka tältä sivulta läpi todelliset kolaritestissä saadut pisteet koska autojen kolariturvallisuudessa on huomattavia eroja jotka eivät tämän pimputtimien palkitsemisen seurauksena näy enää tähdissä....

http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/ratings.php?id1=2

12

2353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Buster

      Mitä suurempi %-osuus, sitä paremmin suojaa:

      Uusi Volvo S40, 81 %
      Uusi Golf, 81 %
      Uusi Astra, 88 %
      Megane, 88 %
      Avensis, 88 %
      Corolla Verso, 94 %

      Tähdet ovat vain tähtiä. Asiallinen huomautus sulla noista pisteytyksistä. Megane sai muuten ainoastaan yhden pisteen turvavyömusiikista.

      • Eino

        Sai hulppeat 63 %! Mutta sehän on Volvo?


      • 940 turbo

        No voi helv sentäs. Tätä en huomannutkaan mutta Megane II:n avoversio (!!) sai ainoana luokassaan täydet 16 pistettä (eli 100%) keulakolarista mutta toisaalta kylkikolarissa jäätiin maksimista vaikka kaikki muut saavat siitä täydet.

        http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=6&id2=190

        Korimalleilla näyttää olevan muutenkin eroa koska Scenic sai keulakolarista samat pisteet kuin uusi Versokin eli pisteen 3/5-ovista Megane II:sta (joka oli listassasi) enemmän.

        Onkohan muillakin merkeillä niin että saman mallin eri korivaihtoehdot menestyvät eri tavalla?

        Olisiko sedan/farkkukorillakin jotain eroa? Volvollakana ei ole testattu kuin toinen.


      • Buster
        940 turbo kirjoitti:

        No voi helv sentäs. Tätä en huomannutkaan mutta Megane II:n avoversio (!!) sai ainoana luokassaan täydet 16 pistettä (eli 100%) keulakolarista mutta toisaalta kylkikolarissa jäätiin maksimista vaikka kaikki muut saavat siitä täydet.

        http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=6&id2=190

        Korimalleilla näyttää olevan muutenkin eroa koska Scenic sai keulakolarista samat pisteet kuin uusi Versokin eli pisteen 3/5-ovista Megane II:sta (joka oli listassasi) enemmän.

        Onkohan muillakin merkeillä niin että saman mallin eri korivaihtoehdot menestyvät eri tavalla?

        Olisiko sedan/farkkukorillakin jotain eroa? Volvollakana ei ole testattu kuin toinen.

        ...myös Avensiksen ja Pösö 406/407 kehitys edellisestä korimallista! Sen sijaan Accord, Mondeo, S60 ja Audi A4 eivät vakuuta vieläkään.


      • 940 turbo
        Buster kirjoitti:

        ...myös Avensiksen ja Pösö 406/407 kehitys edellisestä korimallista! Sen sijaan Accord, Mondeo, S60 ja Audi A4 eivät vakuuta vieläkään.

        Ainakin aikanaan niin 200- kuin 700-sarjankin Volvot olivat silloisten Ruåttin todellisiin kolareihin perustuvien kolaritutkimusten perusteella selvästi luokkansa turvallisimpia autoja.

        Jo 850- ja 900-sarjojen aikoina alettiin ratsastaa vanhalla maineella koska kilpailijat alkoivat myös panostaa vahvasti turvallisuuteen.

        Todellinen floppihan oli Saabin 9-5 joka alkuaikoinaan sai aivan järkyttäviä tuloksia kolaritesteissä ja koko rakenne jouduttiin suunnittelemaan uudestaan.

        Silti hämmästyttää miten sitkeässä turvallisen auton maine istuu uusissa hollannikkaissa vaikkeivat tulokset ole enää aikoihin sitä tukeneet.

        Etenkin tuoreimmat 70-, 60 ja 80-sarjalaisten NCAP tulokset ovat suorastaan järkyttäviä kun ajattelee millainen maine autolla kuitenkin on ja miten se todella on aikoinaan ollut turvallisin merkki.

        V40 sarjasta en nyt edes sano mitään. Ennen se oli törkeän ylihintainen DAF ja nyt Ford Focus....


      • volvokuski
        940 turbo kirjoitti:

        Ainakin aikanaan niin 200- kuin 700-sarjankin Volvot olivat silloisten Ruåttin todellisiin kolareihin perustuvien kolaritutkimusten perusteella selvästi luokkansa turvallisimpia autoja.

        Jo 850- ja 900-sarjojen aikoina alettiin ratsastaa vanhalla maineella koska kilpailijat alkoivat myös panostaa vahvasti turvallisuuteen.

        Todellinen floppihan oli Saabin 9-5 joka alkuaikoinaan sai aivan järkyttäviä tuloksia kolaritesteissä ja koko rakenne jouduttiin suunnittelemaan uudestaan.

        Silti hämmästyttää miten sitkeässä turvallisen auton maine istuu uusissa hollannikkaissa vaikkeivat tulokset ole enää aikoihin sitä tukeneet.

        Etenkin tuoreimmat 70-, 60 ja 80-sarjalaisten NCAP tulokset ovat suorastaan järkyttäviä kun ajattelee millainen maine autolla kuitenkin on ja miten se todella on aikoinaan ollut turvallisin merkki.

        V40 sarjasta en nyt edes sano mitään. Ennen se oli törkeän ylihintainen DAF ja nyt Ford Focus....

        Belkiassa ne nykyiset s/v 40:set tehdään,törppö
        ps.volvo s40 on asiallinen auto,kateeliset...


      • siis
        volvokuski kirjoitti:

        Belkiassa ne nykyiset s/v 40:set tehdään,törppö
        ps.volvo s40 on asiallinen auto,kateeliset...

        VolvoV/S40 on pirkka volvoja,halvin ja vika herkin malli,T:Mekaanikko.


      • GT04
        940 turbo kirjoitti:

        Ainakin aikanaan niin 200- kuin 700-sarjankin Volvot olivat silloisten Ruåttin todellisiin kolareihin perustuvien kolaritutkimusten perusteella selvästi luokkansa turvallisimpia autoja.

        Jo 850- ja 900-sarjojen aikoina alettiin ratsastaa vanhalla maineella koska kilpailijat alkoivat myös panostaa vahvasti turvallisuuteen.

        Todellinen floppihan oli Saabin 9-5 joka alkuaikoinaan sai aivan järkyttäviä tuloksia kolaritesteissä ja koko rakenne jouduttiin suunnittelemaan uudestaan.

        Silti hämmästyttää miten sitkeässä turvallisen auton maine istuu uusissa hollannikkaissa vaikkeivat tulokset ole enää aikoihin sitä tukeneet.

        Etenkin tuoreimmat 70-, 60 ja 80-sarjalaisten NCAP tulokset ovat suorastaan järkyttäviä kun ajattelee millainen maine autolla kuitenkin on ja miten se todella on aikoinaan ollut turvallisin merkki.

        V40 sarjasta en nyt edes sano mitään. Ennen se oli törkeän ylihintainen DAF ja nyt Ford Focus....

        Se saba, johon muutoksia tehtiin oli ysisatanen eikä 9-5. Sinänsä ihan hyvin nuo muutokset purivat kun 9-3 sai neljä tähteä (kuten kaikki parhaat vuonna 1998).


      • kiisseli

        Ja se myös pisti silmiini, että kun S40 2004 sai etutörmäyksessä:

        Front 13 (81%)

        niin vuonna 1997 S40 sai jo:

        Front 12

        Pistää ihmettelemään, että miksi 7 vuoden aikana etutörmäyskestävyys on parantunut vain yhden (1) pisteeen verran ?


      • Toinen mekaanikko
        siis kirjoitti:

        VolvoV/S40 on pirkka volvoja,halvin ja vika herkin malli,T:Mekaanikko.

        Taitaa olla kyllä vähiten vikoja S/V40


      • Teuvo
        kiisseli kirjoitti:

        Ja se myös pisti silmiini, että kun S40 2004 sai etutörmäyksessä:

        Front 13 (81%)

        niin vuonna 1997 S40 sai jo:

        Front 12

        Pistää ihmettelemään, että miksi 7 vuoden aikana etutörmäyskestävyys on parantunut vain yhden (1) pisteeen verran ?

        Vertaa autojen keulaa, uudessa keula on lyhempi ja siellä on isompi moottori. Alue/tila missä voimat sidotaan on pienempi. Ja minusta tuntuu kun lisätään vähän vauhtia, vanha 40 jää lisää uudelle. Se kannattaa ottaa huomioon kun noita testejä kattelee miten paketissa itse matkustamo on testin jälkeen, jos se on käyttänyt jo kaiken muodonmuutos varansa testinopeudessa niin mikä antaa sitten periksi kun nopeutta vähän kasvatetaan.


    • Toivo

      No ei vanha V40 varmaan pimputtele kolmen pisteen arvoisesti. Uudessa S40/V50 kun on turvavyön kiinniolo ilmaisin myös takapenkille. Kyllä ne Tojotalla ne päivittää jo ensi testiin Avensikseenkin niin ei jää harmittamaan kahvipöytä jutuissa kun ei ole oma auto viiden tähden peli

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1080
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1044
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      845
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe