Molemmilla kissoilla ripuli

kissoistahuolestunut

Eli meillä on 3vuotias kissa, ja sitten ihan pentukissa, joka tuli meille marras-joulukuun vaihteessa.
Aluksi isompi kissa ei voinut sietää pentua, joten oletimme että hänen ripulinsa olisi johtunut tästä.
Mutta nykyään isompi kissa hoivaa pikkukissaa kuin omaa pentuaan, ja nukkuvat vierekkäin ja leikkivät yhdessä, ja tulevat siis loistavasti toimeen keskenään.
Ja silti ripulointi jatkuu. Eikä sitä ole pelkästään isommalla kissalla, vaan nykyään myös pentukissa ripuloi.
Olemme miettineet johtuisiko se ruuasta (pentu syö kyllä eri ruokaa kuin isompi).
Mutta olemme vaihtaneet ruokaakin, eikä se auttanut.

Pentukissa on saanut jo rokotuksia, ja molemmilla on annettu matokuuritkin aina ajallaan.
Olisiko mitään tietoa mistä tämmöinen ripulointi johtuu? Heillä on siis ihan kokoajan vatsa sekaisin, molemmat kissat syövät hyvin, eikä nirsoile.
Ripuli on siis ihan todella löysää ja haisee todella todella pahalta.

Molemmat kissat ovat kyllä menossa lähiviikkoina eläinlääkärille, mutta jos täältä sais jo jotai alustavaa tietoa tai neuvoja tähän ongelmaan.

1

306

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitoa ripuliin

Syitä voi olla useita ja ne kannattaa tutkia tarkkaan, sekä hoitaa kuntoon. Ripuli on vaarallista varsinkin pienelle pennulle, kuivuminen uhkaa hyvin nopeasti.

Ruokavalio on yksi ripulin syy (allergia, liika hiilihydraatti, maitotuotteet jne), madot ja muut sisäloiset toinen, giardia ja kokkidioosi myös.

Tekisin nyt niin, että ottaisin ulostenäytteet (3 päivänä) ja veisin ne tutkittavaksi klinikalle. Näytteistä edellä mainitut giardia sekä kokkidioosi sekä mahdolliset madot.

Muuttaisin ruokavalion mahdollisimman miedoksi vähäksi aikaa. Eli vaikka keitettyä kanaa muussattuna keitinlientä. Lisänä antaisin maitohappobakteeria tai prebioottia (Inupekt Forte on hyvä) hoitamaan suoliston ja vatsan bakteerikannan kuntoon. Älä anna mitään ruokaa jossa on hiilihydraattia (viljaa, sokeria, kasviksia), vaan mahdollisimman laadukasta ja lihapitoista ruokaa. Kalakin kannattaa jättää antamatta, moni kissa on kalalle allerginen.

Jos sitten ulostenäytteestä löytyy jotakin, niin hoito sen mukaisesti. Normaali madotus kun ei riitä giardiaan eikä kokkidioosiin.

Epäilen kyllä, että pentu on tuonut tullessaan jotakin, jonka sitten aikuinen kissakin on saanut. Useinhan pennut ei edes oireile vaan ovat oireettomia kantajia ja ongelma paljastuu vasta kun toinen kissa tai muu eläin alkaa oireilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8617
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4768
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4238
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3807
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3216
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2990
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2686
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2491
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      44
      2304
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2213
    Aihe