Porakaivon vedessä harmaata sakkaa

tuutis

Porakaivo 150m syvyydessä, painehalkaisulla saatiin lopulta vettä. Pumpun syvyyttä en nyt muista.
Nyt ollaan kuukausi tässä asuttu. Pari viikkoa sitten ilmestyi ongelma:
suihkun sekoittajan, se sellainen pieni suodatin, meni tukkoon jonkinlaisesta harmaasta sakasta. Ainoastaan kylmältä puolelta. Otettiin auki, putsattiin, mutta se menee koko ajan tukkoon.
Nyt ollaan wc:n hanaa valutettu kylmällä vedellä liki kolme päivää. Wc:n altaan pohjalle ilmestyy harmaata pölynnäköistä sakkaa, joka liukenee veteen ja sormille, jos sitä yrittää ottaa tarkasteltavaksi.
Ensimmäisenä valutuspäivänä sakkaa oli hyvin vähän, toisena päivänä vähän enemmän ja nyt kolmantena sitä on taas enemmän kuin toisena.

Mikähän olisi ongelmana?
Myös hanat näyttävät likaisilta, jos niihin jää vesipisaroita. Ei ole kalkkia, koska ne saa suht. helposti pois rätillä pyyhkimällä.
Vesi on tutkittu juomakelpoiseksi. Radonia löytyi 1600 yksikön verran (raja 1000 yksikköä), nyt odotellaan uraanin tuloksia.

Myös rikkikaasua on, koska vesi haisee. Porakaivo porattiin tuossa keväällä ja vettä juoksutettiin noin parin viikon verran joka päivä, väh. puolipäivää. Vesi ei haissut. Sitten se vedenjuoksutus jäi ja vesi jäi seisomaan melkein koko kesän ajaksi. Vesi alkoi haisemaan. Saako tätä rikkikaasun hajua millään pois? Lähteekö ajan kanssa?

5

5571

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta on

Tarkista pääseekö pintavettä kaivoon. Jos ei niin kyllä harmauden pitäisi poistua juoksutuksella. Tee putkeen pieni reikä kaivon sisään noin 2m. syvyyteen. Vesi sekoittuu ja poistaa rikin. Reikä on oltava tosi pieni ettei pumppu käy jatkuvasti. Vaihtoehtona on laittaa ilmausputki vedenalle.

• tuutis

Miten voi tarkistaa, pääseekö pintavettä kaivoon?

• oma arvaus

Harmaa väri ja sakka voi olla porakaivon porauksen pölyä.

Kaivon pohjalla pitää olla sakka tila 5 tai 10 metriä johon pölyn pitäisi laskeutua. Joko pumppu on liian lähellä pohjaa tai tuo sakkatila on täynnä.

Nosta pumppua tai tyhjennä sakkatila. Tai odota josko kävisi tuuri.

Sakan saa pois myös suodattamalla. Rikkivedyn saa pois ilmastamalla tai muilla suodattimilla ja pumpuilla.

Ellet itse pärjää niin kaivoja puhdistaa ja pumppuja nostaa vesihuolto eerola, suodattimia ja ilmastimia toimittaa kaiko, noramaa ja lohjanpumppu.

• tuutis

Mietin tässä, että jos tuo harmaa sakka on porauspölyä, miksi se tuli vasta melkein kuukauden jälkeen eikä heti?

• kokemusta on

Paineavaus kuljetti porauspolyä suoniin. Pintaveden suojaus, asennettiinko muovinen suojaputki teräsputken sisään ja vähintään 3m kallioon?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      179
      3470
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      374
      2186
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      55
      2157
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      42
      2028
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1481
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1251
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1203
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      416
      1142
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      117
      1039
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      57
      958
    Aihe