Homma menee muuten eteenpäin vauhdilla!

Guttenberg

Nyt on sitten potkuri ja sen akseli laakeroitu kiinni veneessä. Tarkoittaa, että lattian alle ei tarvitse enää mennä. Alavutelainen kaappi-hytti-sänky-komeromies saa tulla asentamaan kamansa paikalleen.
Potkuri "hehkutettiin" (Välittäjä_LKVlle ja seuraajapojilleen tiedoksi, että se tarkoittaa 850-900 C asteiseksi kuumentamista)
Siinä tehtiin potkurille tarkka muotoilu ja saattaminen Bedfordin ihannekierroksien, 1800 /min parhaaseen muotoiluun.
Tämä antoi pronssiteräspotkurille taas 20 vuotta lisäaikaa ja olisi paljastanut hiushalkeamat yms. Lisäksi potkuri on nyt niin energisen hohtava!
Varsinaisesti ei lapojen kulmaa kiristetty, mutta keskikohdaltaan ne muotoiltiin samankaltaiseksi. Tuli jyrkkyyttä -eli nousua, mutta kärjistään loiveni ja saatiin nykylaskennan mukaisesti siihen 1800 kierroksen maksimityöntöön. Seuraavat 400 kierrosta (maks. 2200 kierrosta min.) ovat siis turhaa polttoaineen haaskaamista ja äänisaasteen levitystä.

Akseli on kiinni ja sen laakeroitiin uudella tavalla kartiorullien kanssa. Se voidellaan tarvittaessa paineputkia myöten pilssistä, sekä takapäästään, että vaihdelaatikon päästä. Laakerointia siis tuli kahteen pisteeseen vannaputkessa.
Ennen oli kuulalaakerointi vain takaa. Tiivistys on nyt kaksinkertainen stefoineen ja manegrafteieen. Vannaputkeen ei pääse vesi pilssin kauttakaan, kun sielläkin on stefa.
Vaihdelaatikon päähän piti sorvata uusi kiinnitys, kun akseliin tuli booritus. Samoin potkurista tehtiin booristus akseliinsa, aikaisemman kiilakiinnityksen sijaan. Potkuri siis keveni boorituksen verran ja sen reunat laserilla leikattiin 0,03 mm tarkkuudella samaan muotoon soran hakkaamien jäljiltä.

Helmikuun lopulla sahaamme lahteen veneelle jäähän tilan, jos saamme asiat siihen kuntoon, että loppuvarustelu voidaan tehdä siinä laiturissa. Silloin säästämme broidin entisen firman tilan käytön pari kuukautta ja se tarkoittaa rahassa 5000-6000 euroa säästöä meille.
Se kaikki on sitten veneeseen. Siihen saadaan 16 A sulakkeilla kolme vientiä, joten tehoa lämmitykseen ja työkoneille on yli 10 000 wattia. Sillä kyllä lämmittää ja pyörittää tahkoa ja asuukin. Siihen vielä pari tynnyriä dieseliä webastoa ja liesiä varten, niin kevät on jo osaksi pelastettu.

Taas saa kaivaa pilkkajuttujaan ja "löytää" sontaanne oikein kunnolla! Se ei meikää kosketa sentin vertaa. Ajaessani betoniveneelläni ja perheeni kanssa voi naurahtaa teille toukokuussa Suomenlahdella.

28

389

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • muuan mies

Ka taas tämä!
        Et sitten ole koskaan nähnyt Manecraft- tiivistettä? Ei siinä kumit ota vastakkain missään. Lisäksi ympärillä on aina 0 - 20 C vettä jäähdyttämässä. Etkö tiennyt, että veden alla ei ole happea. Palaminen on hapen yhtymistä palavaan aineeseen.
        Pysyisit siellä asuntohuijarien joukossa mölyämässä omiasi!

• Huh huh.
        muuan mies kirjoitti:

Ka taas tämä!
        Et sitten ole koskaan nähnyt Manecraft- tiivistettä? Ei siinä kumit ota vastakkain missään. Lisäksi ympärillä on aina 0 - 20 C vettä jäähdyttämässä. Etkö tiennyt, että veden alla ei ole happea. Palaminen on hapen yhtymistä palavaan aineeseen.
        Pysyisit siellä asuntohuijarien joukossa mölyämässä omiasi!

Keneen luulet uppoavan noin paksun satuilun ?
        Sitten vielä joku yrittää lyödä löylyä -20 asteisella hapettomalla vedellä.

Menkää lapsukaiset vertaistenne sekaan satuilemaan.

• Välittäjä_LKV is bes
        Huh huh. kirjoitti:

Keneen luulet uppoavan noin paksun satuilun ?
        Sitten vielä joku yrittää lyödä löylyä -20 asteisella hapettomalla vedellä.

Menkää lapsukaiset vertaistenne sekaan satuilemaan.

Totta kai sinä Välittäjä olet ihan oikeassa! Vedessähän kumi palaa oikein hyvin ja vaikka ei ole sanottu, että kesällä koskaan avomerellä potkurin ympärillä olisi 20 C lämmintä vettä, niin kyllä se kumi syttyy siellä ihan itsestään. Venäläis-saksalaisesta kaasuputkestakin liukenee propaania sen verran, että kipinästä vaan. Välittäjä_LKV is the best!

• Ei Kirjailija

On sulla satuja.......

• superturbiibisyinter

Noh nythän tämä on kuin ennenkin! Puuttuu vain E.d.K:n selitys lentämisestä veden alla selällään ilman maanvetovoimaa Välittäjä hartijoillaan.

• Heiluri-Jaska

Hyvin kerrottu! Pystyin lukiessani "näkemään" mitä olitte tehneet. Jatka kertomustasi betoniveneestäsi!

• Guttenberg

Tunnustan valehdelleeni! Tänään oli aamupäivästä takaosan lattia vielä auki. Sinne alle kiinnitettiin lopullisesti kuusi akkua. Saatiin akut sopivasti kölilinjalle ja mahtumaan 30 sm korkeustilaansa.
      Toinen vale on, kun väitin betoniveneeni olevan lasikuituvapaa. Niissä akuissa on mönjät imeytetty lasikuituun. Siksi ne voi olla missä asennossa tahansa, kestää pitkääkin säilyttämistä varattuna ja sietää syvään purkaamista.
      Kaksi niistä on vain käynnistykseen ja neljä hyötykäyttöön. Välissä on toki manuaalinen kytkinkin. Alun pitäen piti tulla vain neljä isoa akkua, mutta niille ei sitten jäänyt tilaa. Nyt on 2x 80 Ah plus 4x80 Ah, joten kyllä siinä jääkaappi ja vesipumppu toimii viikkoja. Olivat edulliset, kun tulivat saman firman kautta, josta olen ostanut melkein kaiken, ankkurikoneistoa lukuun ottamatta. Säästin noin 850 euroa ja asennus tuli mukaan!

Välittäjälle tiedoksi, että Manecraftia on ollut käytössä jo 1970-luvulta saakka. Kestävät ja kestävät oikein pidettynä vuosikymmeniä. Mikä parasta, se pitää paikat kuivana. Tulipaloja niistä en tiedä. Pidän mahdottomana sellaista roihua veden alla. Lienee taas vain sinun googelstasi?

• "Tiivistys on nyt kaksinkertainen stefoineen ja manegrafteieen. Vannaputkeen ei pääse vesi pilssin kauttakaan, kun sielläkin on stefa. "

Miten Manecraftiin tulee vettä jos vannasputkessa on stefa ennen sitä? Etkö enää itsekään muista mitä satuilet?

• seuraan tylsyyttäsi

Tiedätkö sinä mikä vannasputki on?
        Etkö tosiaan? Siinä on kaksi päätä, jonka läpi potkuriakseli tulee. Onhan se selvästi kerrottu. Moottorin päässä on stefa estämässä mahdollisen pilssissä olevan veden pääsyn putkeen ja yläpään laakeriin. Eikö aukee vieläkään?

Samaa putkea mennään taaksepäin niin ovat laakerit, stefa, manne ja potkuri.
        Miten jokin asia on AINA vain SInulle tylsimys niin vaikeaa?

Pysy vain siellä asuntohuijarien kanssa soittamassa suutasi.

• muijan mies

Kuules nyt

Olen ollut vuodesta -74 asti telakalla siivoojana ja nähnyt pyöreäperäisiä jäänsärkijöitä omin silmin.
        Olen myös ollut kilpavenetiimissä (kansainvälinen yli 200 solmua aallolta aallolle -30% vastus) avustajien kaverina, joten tietoni veneilystä ovat keskimääräistä huomattavasti paremmat (top3).

Kaikenlaisten välittäjien on siis turha tulla soitteleen kaltaiselleni ammattilaiselle .

• Reikä päässä
        seuraan tylsyyttäsi kirjoitti:

Etkö tosiaan? Siinä on kaksi päätä, jonka läpi potkuriakseli tulee. Onhan se selvästi kerrottu. Moottorin päässä on stefa estämässä mahdollisen pilssissä olevan veden pääsyn putkeen ja yläpään laakeriin. Eikö aukee vieläkään?

Ai sulla (teillä?) on potkuriakselin tiiviste potkurin päässä? En ole kyllä moisesta vannasputkesta kuullutkaan. Normaalit ihmiset pitävät sitä koneen päässä putki vedellä täytettynä.

• Näin se vaan on
        Reikä päässä kirjoitti:

Ai sulla (teillä?) on potkuriakselin tiiviste potkurin päässä? En ole kyllä moisesta vannasputkesta kuullutkaan. Normaalit ihmiset pitävät sitä koneen päässä putki vedellä täytettynä.

Vilkas mielikuvitus tuottaa vaikka mitä laakereita jamuuta, jopa kuparoituja veneitä.

• mu6t5y4th5

Välittäjähän kirjoitti aikaisemmin, että hänen veneissään vannasputki on aina auki molemmista päistään. Siksi sillä onkin se sukellusvene.

• öopluyjrt
        Näin se vaan on kirjoitti:

Vilkas mielikuvitus tuottaa vaikka mitä laakereita jamuuta, jopa kuparoituja veneitä.

pullistuuko äitisi suonikohjut insestin aikana?

• seuraan tylsyyttäsi kirjoitti:

Nyt heitit kyllä parhaan viestin pitkään aikaan!! :))))))

Minäkö tylsimys? Hmm, ehkä itse asiassa olen, ainakin minulla on tapana asentaa erilaiset osat niin kuin valmistaja sanoo :D

• myyyääääääh
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Nyt heitit kyllä parhaan viestin pitkään aikaan!! :))))))

Minäkö tylsimys? Hmm, ehkä itse asiassa olen, ainakin minulla on tapana asentaa erilaiset osat niin kuin valmistaja sanoo :D

Suorat Putket? Kääntyykö sukellusveneessäsi mutkalle vannasputkiksi, joissa ei ole tulppia, stefoja?

• A.K. Seli

Onko laakereille tehty omat pesät erikseen vai onko vannasputki niin iso että laakerit sopii sisään, miten koneistettu, miten järjestetty olakkeet akselille ja miten kartiolaakereiden välys säädetään sisäänajon jälkeen, onko vannasputki samaa ainetta kuin akseli ettei laakerivälys muutu ja millaiset murrokset on potkuriakselin ja moottorin välillä ?

Ps
      Jos potkurin valmistaja ilmoittaa potkurin materiaalin -> pronssi, teräs -

• Hyvä kysymys

Siinäpä onkin sadunkertojalle pulmaa, kuinka nyt pelastaisi kasvonsa.
        Taisi juttu karata kuin kuparivene ja puuveneen takapään vierintälaakerointi ja pörr pörr konsaan.

• Vaälittäjä LKV
        Hyvä kysymys kirjoitti:

Siinäpä onkin sadunkertojalle pulmaa, kuinka nyt pelastaisi kasvonsa.
        Taisi juttu karata kuin kuparivene ja puuveneen takapään vierintälaakerointi ja pörr pörr konsaan.

Sää oot ihan oikeassa taas! Pronssiteräshän on muovia, hehkutuksessahan ei mikään vika näy, eikä halkeama aukea, kukaan ei osaa laskea potkurin nopeutta ja sen työntövoimaa ja sukellusveneessä E.d.K:in kanssa minä Välittäjä_LKV olen aina takimmaisena......

• Heh hehhee
        Vaälittäjä LKV kirjoitti:

Sää oot ihan oikeassa taas! Pronssiteräshän on muovia, hehkutuksessahan ei mikään vika näy, eikä halkeama aukea, kukaan ei osaa laskea potkurin nopeutta ja sen työntövoimaa ja sukellusveneessä E.d.K:in kanssa minä Välittäjä_LKV olen aina takimmaisena......

Päätit sitten palata aiheeseen jota joka väliin olet aina suoltamassa.
        Niin sitä pitää, tosimiehethän turvautuu luotettavaan solvauslinjaan, kun tietotaso osoittautuu suorastaan hilpeäksi naurunaiheeksi.

• LKV_Välittäjä
        Heh hehhee kirjoitti:

Päätit sitten palata aiheeseen jota joka väliin olet aina suoltamassa.
        Niin sitä pitää, tosimiehethän turvautuu luotettavaan solvauslinjaan, kun tietotaso osoittautuu suorastaan hilpeäksi naurunaiheeksi.

niin onko se pronssiteräs pronssiterästä Välittäjä? Miksi ihmiskunta on hehkutuksella tutkinut metalliesineitään? Muoviko on pronssiterästä Välittäjä_LKV?

• Älä hätäile
        LKV_Välittäjä kirjoitti:

niin onko se pronssiteräs pronssiterästä Välittäjä? Miksi ihmiskunta on hehkutuksella tutkinut metalliesineitään? Muoviko on pronssiterästä Välittäjä_LKV?

Kirjailija miettii kuumeisesti kuinka selviää tuosta akselihorinastaan.
        Nauretaan sitä hehkutusta, muotoilua ja pronssiterästä sitten myöhemmin.

• niin pitääkin

Välittäjä_LK sai taas trauma-skitso-narsis- kohtauksensa?

• Kuka kusi muroihin

Olkaa ylpeitä kirjoituksistanne intersnetissä. Kun lueskelen näitä nuo ääliömäiset vastaukset on sellaisten kavereitten suusta jotka piilottelivat lapsena äitinsä helmoissa

• Wannabe Guttabergga

Mitä mitä, eikä projekti enää etene?

Olisin mielelläni kuullut tuosta potkurin nousun opimoinnista hehkuttamalla, mihin nousuuun laitoit, ja ihanko käsipelillä heitit nousun kohdilleen ottaen huomioon säteen vaikutuksen sun muut.

Mikä muuten on tuo optiminousu veneessäsi, ottaen huomioon kierrosluvut, luistot, tehot kierrosluvut sun muut, voitko kertoa kaikki parametrit?

Lisäksi kiinnostaa erityisesti tuo laserilla 0.03 mm tarkkuuteen leikatut potkurin reunat, teitkö itse kotona, vai teetitkö jossain ihan firmassa? Mulla olisi samanlainen homma tuloillaan, voitko laittaa vinkkiä, missä teetit? Tai jos teit ite, laitatko yhteystiedot?

• Wannabe Guttabergga

Anteeksi, mutta en tiedä mitä tarkoitat tuolla välittäjä-höpinälläsi?

Yritän etsiä tietoa potkurini optimointiin ja sen nousun muuttamiseen koneelleni sopivaksi. Lisäksi potkuri putosi kerran kiven päälle, joten epäilen, että yksi lapa on ainakin 0.1 mm vääntynyt kärjestään, jotan haluaisin sen laserleikkauksen siihen myös. Laittaisiko Mr. Guttenberg ystävällisesti kyseisen virman nimen tänne, josta palvelun tilasi, niin voisin hoitaa ropelini kuntoon.

Ja tämä valittäjä-huutelija voisi lopettaa hyvän keskustelun häirinnän.

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      89
      3298
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3057
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2550
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2333
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2313
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2066
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      37
      1945
    8. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1656
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1653
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      31
      1509
    Aihe