Onko kellään kokemusta sukunimen vaihtamisesta tilanteessa jossa nainen ottaa avopuolison ja poikansa sukunimen? Onko maistraatti hyväksynyt tällaisia tapauksia? Naimisiin ei ole siis aikomusta mutta yhteinen sukunimi koko perheelle olisi toiveena. Kyseessä oleva sukunimi on Kosonen, eli ihan tavallinen nimi kyseessä.
Hyväksyykö maistraatti avopuolison ja pojan sukunimen??
26
599
Vastaukset
- gggggggggggååååååååå
Miksi et mene naimisiin ?
- elisa77
Emme koe että avioliitto toisi mitään (muuta kuin yhteisen nimen) uutta tai hyvää, eikä hääjuhla kiinnosta. Molemmilla on avioliitosta negatiivinen ajatus, se on usein eron ensiaskel. Kumpikaan ei ole ollut eikä halua naimisiin. Ei viitsisi nimen takia mennä jos se on muuten mahdollista. Jokainen tyylillään.
- Entäs..
elisa77 kirjoitti:
Emme koe että avioliitto toisi mitään (muuta kuin yhteisen nimen) uutta tai hyvää, eikä hääjuhla kiinnosta. Molemmilla on avioliitosta negatiivinen ajatus, se on usein eron ensiaskel. Kumpikaan ei ole ollut eikä halua naimisiin. Ei viitsisi nimen takia mennä jos se on muuten mahdollista. Jokainen tyylillään.
Reksteröity parisuhde, sehän on eri asia kun naimisiinmeno, mutta jos toinen teistä esim. sattuisi kuolemaan, niin ei tule kiistaa perijästä ja verotus on paljon kevyempi.
- älyhoi...
Mitä väliä sillä on onko kyseessä tavallinen vai ei-tavallinen sukunimi??!
- elisa77
Erikoiset tai tiettyyn sukuun liittyvät nimet ovat suojattuja eikä sellaista ole mahdollista saada ellei kuulu siihen tiettyyn sukuun.
- Ei taida onnistua
elisa77 kirjoitti:
Erikoiset tai tiettyyn sukuun liittyvät nimet ovat suojattuja eikä sellaista ole mahdollista saada ellei kuulu siihen tiettyyn sukuun.
Laissa ei ole enää nykyisin säädöstä suklunimen suojauksesta. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki sukunimet ovat automaattisesti suojattuja. Henkilö voi vaihtaa sukunimeään, jos pystyy osoittamaan, että kuuluu viidenteen sukupolveen mennessä siihen sukuun, jonka nimen haluaa itselleen. Muuten sukunimen vaihdos ei onnistu. Niinpä arvelisin, että ilman naimisiin menoa sukunimen vaihto puolison ja lapsen kanssa yhtenäiseksi ei onnistu kysyjän kohdalla.
- ..............
Ei taida onnistua kirjoitti:
Laissa ei ole enää nykyisin säädöstä suklunimen suojauksesta. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki sukunimet ovat automaattisesti suojattuja. Henkilö voi vaihtaa sukunimeään, jos pystyy osoittamaan, että kuuluu viidenteen sukupolveen mennessä siihen sukuun, jonka nimen haluaa itselleen. Muuten sukunimen vaihdos ei onnistu. Niinpä arvelisin, että ilman naimisiin menoa sukunimen vaihto puolison ja lapsen kanssa yhtenäiseksi ei onnistu kysyjän kohdalla.
Kyllä sukunimen voi muutenkin vaihtaa.
-Sukunimen saa vaihtaa, jos nimestä on ilmeistä haittaa, se on esimerkiksi hankala kirjoittaa (ulkomaalainen), liian yleinen, merkitykseltään nolo
-uusi nimi on kuulunut aiemmin itselle tai suoraan edeltäville esivanhemmille -muu hyvä syy.
- M Raatti
Nimihakemusta kehiin maistraattiin vaan niin mahdollisuus päästä avomiehen sukuun selviää. Hakemuslomakkeita saa maistraatista, mutta hakemus voi olla myös vapaamuotoinen.
- elisa77
Niin, maksu pitää kuitenkin suorittaa hakemuksen yhteydessä ja ajattelin säästää sen rahan jos joku osaa kertoa ettei onnistu. Jos olisi taasen tapaus jossa vastaava tilanne mennyt läpi niin laitan heti paperit vetämään.
- 10+18
"Kaikki sukunimet ovat nimilailla suojattuja. Uudeksi sukunimeksi ei nimittäin ilman erityistä syytä voida hyväksyä sukunimeä, joka on merkitty väestötietojärjestelmään. Samaa pätee nimeen, jonka yleisesti tiedetään vakiintuneen tietyn kotimaisen tai vierasmaalaisen suvun nimeksi.
Kaikkien käytössä olevien sukunimien suojan johdosta sukunimensä muuttamista haluava henkilö joutuu keksimään itselleen kokonaan uuden sukunimen. Sukunimeksi ei pääsääntöisesti hyväksytä nimeä, jota yleisesti käytetään etunimenä. Erityisistä syistä säännöstä voidaan kuitenkin poiketa. Suomessa onkin paljon sukunimiä, joita käytetään yleensä etuniminä (esim. Lauri). "
En usko että se ettei halua avioon on riittävä syy saada jo olemassa oleva sukunimi. Pätevän syyn lisäksi tarvitaan selvitys ettei kukaan saman sukunimen omaava vastusta nimen antamista sinulle. Ja se taas selvitetään lehti-ilmoituksella.
Menkää maistraatissa naimisiin ja toimittakaa ero paperit heti perään. Se taitaa teillä olla helpoin keino sukunimen vaihtoon. Tai lisätkää lapsellenne sinun sukunimi lisäksi.- Epäluuloinen
Tämä onkin mielenkiintoinen toimintamalli mitä sanoit eli eroaminen heti paikalla naimisiin menon jälkeen. Tuohan on kyllä aivan totta, että jos muuttaa sukunimensä ilman naimisiinmenoa, se ei saa olle kenenkään muun nimi, jos nimeä ei ole ollut käytössä vanhemmilla (jommalla kummalla) tai esivanhemmilla.
Mahtaako tuo byrokratia toimia niin vinhaa vauhtia, että jos samalla reissulla tai seuraavana päivänäkin ero on mahdollinen? Ja miten se vaikuttaa näihin virallisiin elatus- ja muihin järjestelyihin joita aina on tehtävä näissä tilanteissa.
Minä kyllä itse menisin naimisiin vaan, niin pääsisi helpomalla kun kerran yhdessä asutaan. Eikä se ero sen todennäköisempi, vaikeampi tai helpompi ole oli avoliitossa tai naimisissa, kun kerran on yhteinen lapsi ja yhteinen elatusvelvollisuus. Nykyään avioerokin on vain pelkkä ilmoitusasia, eikä toisen osapuolen mielipidettä kysytä.
Haistelen vähän tässä monen parin käyttämää etuuskikkailua, jossa lapsen vanhemmat asuu virallisesti eri osoitteissa, vaikka oikeasti asuvatkin yhdessä. Näin "yh" saa kaikki tuet ja yksinhuoltajan etuudet. Onko etuuskikkailu este naimisiinmenolle tässäkin tapauksessa? Kuulostaa nimittäin aika keinotekoiselle ja väkinäiselle tuo järjestely, että nimi pitäisi olla sama, mutta mitään muuta yhteistä ei saisi olla. - elisa77
Eli lehti-ilmoituksella tiedusteltaisiin kaikilta Kososilta onko kenelläkään mitään sitä vastaan että otan heidän sukunimen..... huh.....
- elisa77
Epäluuloinen kirjoitti:
Tämä onkin mielenkiintoinen toimintamalli mitä sanoit eli eroaminen heti paikalla naimisiin menon jälkeen. Tuohan on kyllä aivan totta, että jos muuttaa sukunimensä ilman naimisiinmenoa, se ei saa olle kenenkään muun nimi, jos nimeä ei ole ollut käytössä vanhemmilla (jommalla kummalla) tai esivanhemmilla.
Mahtaako tuo byrokratia toimia niin vinhaa vauhtia, että jos samalla reissulla tai seuraavana päivänäkin ero on mahdollinen? Ja miten se vaikuttaa näihin virallisiin elatus- ja muihin järjestelyihin joita aina on tehtävä näissä tilanteissa.
Minä kyllä itse menisin naimisiin vaan, niin pääsisi helpomalla kun kerran yhdessä asutaan. Eikä se ero sen todennäköisempi, vaikeampi tai helpompi ole oli avoliitossa tai naimisissa, kun kerran on yhteinen lapsi ja yhteinen elatusvelvollisuus. Nykyään avioerokin on vain pelkkä ilmoitusasia, eikä toisen osapuolen mielipidettä kysytä.
Haistelen vähän tässä monen parin käyttämää etuuskikkailua, jossa lapsen vanhemmat asuu virallisesti eri osoitteissa, vaikka oikeasti asuvatkin yhdessä. Näin "yh" saa kaikki tuet ja yksinhuoltajan etuudet. Onko etuuskikkailu este naimisiinmenolle tässäkin tapauksessa? Kuulostaa nimittäin aika keinotekoiselle ja väkinäiselle tuo järjestely, että nimi pitäisi olla sama, mutta mitään muuta yhteistä ei saisi olla.Eipä mulla ole nyt kikkailut ollut mielessä. Hyvä kuitenkin että mainitsit, pitää nämäkin asiat ottaa huomioon, tosin kun yhdessä asutaan niin ei ole avopuolisoinakaan mahdollisuuksia mihinkään ylimääräisiin "etuuksiin" tulojen takia. Kaikkihan sitten tietysti olettaa että ollaan naimisissa jos on yhteinen nimi, tämä varmasti tuottaisi epäselvyyttä joissakin asioissa.
Todellinen syy on siis toive että koko perheellä olisi sama nimi, ja henkiläkohtaisesti haluaisin nyt saman nimen kuin pojallani, muttei haluta sitä muuttaa kun poika kuitenkin perii isänsä tilat sun muut ja jatkaa siten sukupaikkaa.
Avioliittoa kohtaan on epäilevä fiilis. Ehkä se on vaan harhaa, mutta tuntuu että naimisiinmentyä ihmiset sitten eroavat. Mutta kun omaa tällaisen ajatustyylin niin katsoisin ettei naimisiinmenolla ole positiivista vaikutusta. Tosin suhde voi hyvin ja aiotaan olla yhdessä loppuun saakka joten luulisi ettei se paperi suhdetta muuta. Vai mitä olette mieltä? Ja sitten takaisin ajatukseen että kun kakki on hyvin, miksi "pilata" se avioliitolla. Nimen takia? - 10+18
elisa77 kirjoitti:
Eipä mulla ole nyt kikkailut ollut mielessä. Hyvä kuitenkin että mainitsit, pitää nämäkin asiat ottaa huomioon, tosin kun yhdessä asutaan niin ei ole avopuolisoinakaan mahdollisuuksia mihinkään ylimääräisiin "etuuksiin" tulojen takia. Kaikkihan sitten tietysti olettaa että ollaan naimisissa jos on yhteinen nimi, tämä varmasti tuottaisi epäselvyyttä joissakin asioissa.
Todellinen syy on siis toive että koko perheellä olisi sama nimi, ja henkiläkohtaisesti haluaisin nyt saman nimen kuin pojallani, muttei haluta sitä muuttaa kun poika kuitenkin perii isänsä tilat sun muut ja jatkaa siten sukupaikkaa.
Avioliittoa kohtaan on epäilevä fiilis. Ehkä se on vaan harhaa, mutta tuntuu että naimisiinmentyä ihmiset sitten eroavat. Mutta kun omaa tällaisen ajatustyylin niin katsoisin ettei naimisiinmenolla ole positiivista vaikutusta. Tosin suhde voi hyvin ja aiotaan olla yhdessä loppuun saakka joten luulisi ettei se paperi suhdetta muuta. Vai mitä olette mieltä? Ja sitten takaisin ajatukseen että kun kakki on hyvin, miksi "pilata" se avioliitolla. Nimen takia?Jos avioliitto on teille pelkkä paperi niin sillä paperilla ei voi olla voimia tuhota teidän liittoanne. Eikä naimisiin menostakaan tarvitse kertoa kenellekään jos ei huvita. Ei tarvita sormuksia ja juhlia ja muita.
Voithan soittaa maistraattiin ja kysyä josko avioliittokammo laskettaisiin syyksi siihen että saisit saman sukunimen. En tiedä yhtään mikä olisi se tärkeä syy, joten miksikä tuo ei olisi. Soita ja kysy. - ymmyrkäinen
elisa77 kirjoitti:
Eli lehti-ilmoituksella tiedusteltaisiin kaikilta Kososilta onko kenelläkään mitään sitä vastaan että otan heidän sukunimen..... huh.....
Ei sitä keneltäkään mitenkään tiedustella, mutta ei voittaa sukunimuä, jota ei ole ollut omassa suvussa tai sitten pitää keksiä ihan uusi nimi. Eli sinun perusteillasi on turha hakea nimenmuutosta.
- Epäluuloinen
elisa77 kirjoitti:
Eipä mulla ole nyt kikkailut ollut mielessä. Hyvä kuitenkin että mainitsit, pitää nämäkin asiat ottaa huomioon, tosin kun yhdessä asutaan niin ei ole avopuolisoinakaan mahdollisuuksia mihinkään ylimääräisiin "etuuksiin" tulojen takia. Kaikkihan sitten tietysti olettaa että ollaan naimisissa jos on yhteinen nimi, tämä varmasti tuottaisi epäselvyyttä joissakin asioissa.
Avioliittoa kohtaan on epäilevä fiilis. Ehkä se on vaan harhaa, mutta tuntuu että naimisiinmentyä ihmiset sitten eroavat. Mutta kun omaa tällaisen ajatustyylin niin katsoisin ettei naimisiinmenolla ole positiivista vaikutusta. Tosin suhde voi hyvin ja aiotaan olla yhdessä loppuun saakka joten luulisi ettei se paperi suhdetta muuta. Vai mitä olette mieltä? Ja sitten takaisin ajatukseen että kun kakki on hyvin, miksi "pilata" se avioliitolla. Nimen takia?Olen samaa mieltä kuin 10 18 eli jos avioliitto on pelkkä papru niin ei sillä kaadeta eikä myöskään pidetä suhdetta pystyssä. Minä olen elänyt sitäkin aikaa, jolloin avioero oli monimutkainen prosessi: piti syyllistää toinen osapuoli avioliiton rikkoutumisesta eikä ilman syytä saanut eroa. Eli oikeudessa tapeltiin. Tuolloin sitoutumiskammo oli ymmärrettävää, kun ero on tehty niin vaikeaksi. Mutta nyt se on tosiaan pelkkä paperinpala.
Sukunimilaki:
http://www.genealogia.fi/nimet/nimi0694s.htm
Muuten nimenmuutos maksaa noin 200e per nuppi.
Minua kiinnostaa nyt että onko tässä nyt miehesi suvulla jotain tekoa, eli he ja miehesi varmistavat että mahdollisessa avioliitossa ja erossa sinä et saa mitään? Eli voisiko tämä syy olla siellä takana? Minua tosiaan kiinnostaa ratkoa tällaista asiaa, kun koko juttu kuulostaa jotenkin niin oudolle. Tsori vaan.. =) - 8+10
ymmyrkäinen kirjoitti:
Ei sitä keneltäkään mitenkään tiedustella, mutta ei voittaa sukunimuä, jota ei ole ollut omassa suvussa tai sitten pitää keksiä ihan uusi nimi. Eli sinun perusteillasi on turha hakea nimenmuutosta.
"Hakemusmaksu on 91 euroa tai 166 euroa mikäli sukunimenmuutoksesta on tiedotettava virallisessa lehdessä."
Siitä ilmoitetaan lehdessä jotta muilla Kososilla on mahdollisuus vastustaa sukunimen vaihtoa. Tuskin kukaan vastustaa mutta kuitenkin. - elisa77
Epäluuloinen kirjoitti:
Olen samaa mieltä kuin 10 18 eli jos avioliitto on pelkkä papru niin ei sillä kaadeta eikä myöskään pidetä suhdetta pystyssä. Minä olen elänyt sitäkin aikaa, jolloin avioero oli monimutkainen prosessi: piti syyllistää toinen osapuoli avioliiton rikkoutumisesta eikä ilman syytä saanut eroa. Eli oikeudessa tapeltiin. Tuolloin sitoutumiskammo oli ymmärrettävää, kun ero on tehty niin vaikeaksi. Mutta nyt se on tosiaan pelkkä paperinpala.
Sukunimilaki:
http://www.genealogia.fi/nimet/nimi0694s.htm
Muuten nimenmuutos maksaa noin 200e per nuppi.
Minua kiinnostaa nyt että onko tässä nyt miehesi suvulla jotain tekoa, eli he ja miehesi varmistavat että mahdollisessa avioliitossa ja erossa sinä et saa mitään? Eli voisiko tämä syy olla siellä takana? Minua tosiaan kiinnostaa ratkoa tällaista asiaa, kun koko juttu kuulostaa jotenkin niin oudolle. Tsori vaan.. =)Niinpä, ei ole tällaista tullut minullekaan vastaan siksi ajattelin vähän selvitellä mahdollisuuksia. Avopuoliso olisi minua myöntyväisempi avioliittoon vaikkei sitä erityisesti halua, samoista syistä kuin minä. Miehen isä on kuollut ja äiti on varannut jo albumiinsa paikan meidän hääkuvalle ja ehdotellut vuosia että voitais mennä naimisiin.
Jos mentäisi naimisiin tehtäisi avioehto, että mahdollisen eron tullen en saa tilaa, joka kuuluu sitten aikanaan kuitenkin lapsillemme. Kuolemantapauksessa ilmeisesti avioliitto antaisi minulle aviovaimona paremman perinnön mutten ole tilan/rahan perään.
Nyt kun mietin niin minkähänlaista hämmennystä se saisi aikaan kun "huomataan" että minunkin nimi olisi Kosonen. Siinä varmaan saisi selitellä, tosin ei mua muiden ajatukset kiinnosta, saisivat kai ihmetellä jos viitsivät. Läheisille olisi asia kuitenkin selvitettävä, eikä kukaan varmaan ymmärtäisi.... - elisa77
elisa77 kirjoitti:
Niinpä, ei ole tällaista tullut minullekaan vastaan siksi ajattelin vähän selvitellä mahdollisuuksia. Avopuoliso olisi minua myöntyväisempi avioliittoon vaikkei sitä erityisesti halua, samoista syistä kuin minä. Miehen isä on kuollut ja äiti on varannut jo albumiinsa paikan meidän hääkuvalle ja ehdotellut vuosia että voitais mennä naimisiin.
Jos mentäisi naimisiin tehtäisi avioehto, että mahdollisen eron tullen en saa tilaa, joka kuuluu sitten aikanaan kuitenkin lapsillemme. Kuolemantapauksessa ilmeisesti avioliitto antaisi minulle aviovaimona paremman perinnön mutten ole tilan/rahan perään.
Nyt kun mietin niin minkähänlaista hämmennystä se saisi aikaan kun "huomataan" että minunkin nimi olisi Kosonen. Siinä varmaan saisi selitellä, tosin ei mua muiden ajatukset kiinnosta, saisivat kai ihmetellä jos viitsivät. Läheisille olisi asia kuitenkin selvitettävä, eikä kukaan varmaan ymmärtäisi....Pitää myös tässä kiittää kaikkia vastanneita. Nyt jos harkitsisimme kuitenkin sitä avioliittoa, niin onko se siis helpoimmillaan sitä että käydään maistraatissa, täytetään jotain papereita, ja sitten tietysti nimenvaihdosta koskien muutetaan passit, ajokortit sun muut. Muille ilmoitetaan tyyliin osoitteenvaihdos (töihin, yhdistyksiin). Onko tuo ajallisesti pitkä prosessi vai selviää koko homma ihan kertakäynnillä?
- 10+18
elisa77 kirjoitti:
Pitää myös tässä kiittää kaikkia vastanneita. Nyt jos harkitsisimme kuitenkin sitä avioliittoa, niin onko se siis helpoimmillaan sitä että käydään maistraatissa, täytetään jotain papereita, ja sitten tietysti nimenvaihdosta koskien muutetaan passit, ajokortit sun muut. Muille ilmoitetaan tyyliin osoitteenvaihdos (töihin, yhdistyksiin). Onko tuo ajallisesti pitkä prosessi vai selviää koko homma ihan kertakäynnillä?
Toimitatte kuulutukset (eli siis maistraatti selvittää ettette ole tahoillanne jo naimisissa), se hoituu ihan lomakkeella. Sitten varaatte vihkiajan maistraattiin tai halutessanne (ja kuuluessanne kirkkoon) kirkkoherranvirastoon. Siellä 10 min ja asia hoidettu.
Maistraatista menee tieto kaikkiin tärkeisiin paikkoihin. Itse muutin passin vasta kun vanheni. Yksi kortti jopa edelleen vanhalla nimellä.
Aviopuolison kuollessa ei ole oikeus toisen omaisuuteen ilman testamenttia, vaan perintö menee rintaperillisille (lapset, lapsenlapset). Testamentilla voi kuitenkin määrätä puolen omaisuudesta käytöstä ja näin ollen puolisolleen jotain tahtoessaan jättää. - --------
elisa77 kirjoitti:
Pitää myös tässä kiittää kaikkia vastanneita. Nyt jos harkitsisimme kuitenkin sitä avioliittoa, niin onko se siis helpoimmillaan sitä että käydään maistraatissa, täytetään jotain papereita, ja sitten tietysti nimenvaihdosta koskien muutetaan passit, ajokortit sun muut. Muille ilmoitetaan tyyliin osoitteenvaihdos (töihin, yhdistyksiin). Onko tuo ajallisesti pitkä prosessi vai selviää koko homma ihan kertakäynnillä?
Me käväistiin maistraatissa täyttämässä esteettömyystodistushakulomake ja jätettiin sinne. Viikkoa myöhemmin esteettömyystodistus oli tullut (eli juuri ettemme ole jo naimisissa tai sisaruksia tms.) ja sitten varasimme ajan maitraattiin. Toimitus kesti puheineen noin kaksi minuuttia, mutta toinen mokoma kannattaa varata siihen, että tuomari utelee juuri noita sukunimiasioita. Sitten allekirjoitus paperiin ja neidistä tuli rouva. Ei nyt mikään ihan mahdoton operaatio ja huomattavasti helpompi ja järkevämpi kuin mikään muu.
Avioliittojen eroluvut ovat korkeat, mutta eivät läheskään niin korkeat kuin avoliittojen, joten avioliitto ei todellakaan pahenna mitään. Useimmat sanovat, että se parantaa suhdetta. - ...
ymmyrkäinen kirjoitti:
Mites siten nämä rikolliset ottavat ihan ihme nimiä, jotkut jotain musliminimiäkn.
- kososka
... kirjoitti:
Mites siten nämä rikolliset ottavat ihan ihme nimiä, jotkut jotain musliminimiäkn.
Tee uusi aloitus musliminimistä.
Kosonen on tavallinen nimi, miekin olen kososia ja sukuun naitu. Ei ole ollut haittaa eikä hyötyä miehen nimestä. :D - Neuvo tämäkin
elisa77 kirjoitti:
Ottakaa uusi nimi, kaikille kolmelle sama. Kosokallio, Kosoniemekäs, Kossunen, Uuskosonen tms.
Sillähän asia kuittaantuu.
- ktplrs
Menkää naimisiin, mäntit! Kyselet ihan kummia. Et noin vain voi ottaa jonkun suvun nimeä itsellesi. Mitä sinulla on avioliittoa vastaan?
- tietoa...
Vanha viestiketju, mutta pakko kommentoida..
Se seikka, että teillä on yhteinen lapsi, riittää nykyisen lain mukaan oikeutukseksi saada hakemuksesta yhteinen sukunimi. Ei siis tarvitse mennä naimisiin pelkän nimen vuoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka241013- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38761Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713