Mitä on ujous?

Ujo=?

Olen lähes koko ikäni kärsinyt ujoudesta, mutta vasta lähiaikoina olen alkanut pohtia mitä se oikeastaan on tai mistä ujouteni johtuu. Pohdittuani aikani tulin siihen johtotulokseen, että ujous on vain huonoa itsetuntoa, pelkuruutta.

Jos haluan lähestyä vastakkaista sukupuolta, pelkään torjutuksi tulemista. Kun haluan tutustua uusiin ihmisiin, pelkään mitä ne ajattelevat minusta. Ihmisten kohtaaminen, kammo uusia ihmisiä kohtaan. Jolllain tavalla tämä pelko on niin syvällä sisälläni, että en osaa lähestyä vastakkaista sukupuolta kasvoikkain.

Mitään suuria lapsuuden traumoja minulla ei ole, mutta nyt ainakin tiedän että isäni omaa myös huonon itsetunnon.

Onko keillä muilla vastaavia havaintoja ja miten olette mahdollisesti päässeet asian yli?

Todettakoon vielä, että olen 36v mies.

6

287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaakoppi991

      Olen 23v -mies ja olen kanssa ollut koko ikäni ujo..

      Minun lapsuus oli sellaista, että vanhemmat opettivat kaikki asiat minulle piiskalla ja minusta se juuri liittyy tuohon samaan asiaan, ja olet aivan oikeassa tosta huonosta itsetunnosta.

      Kyllä minuakin ahdistaa tollaset sosiaali tilanteet, olen aina kulkenut sieltä mistä aita on matala, se on ollut kyllä todella iso virhe.

      Ja olen ajatellut tätä minun elämääni ihan suureksi vitsiksi, olen joskus ajatellut vain juosta auton alle, ja sillä siisti.
      (olen jo päässyt itsetuhoisuudesta pois, en ajattele enää niin)

      Mutta, virheistähän oppii ? ja koitan vain olla mahdollisemman paljon ihmisten kanssa kuin mahdollista, ja minulla ei ole kuin pari hyvää kaveria.

      Joskus tuntuu, että ei tästä elämästä tule mitään..

    • dhxgchxcghgxh

      Tiedoksi ujolle: "Lähiaikoina" viittaa tulevaisuuteen. "Viime aikoina" viittaa menneisyyteen.

      • Viimeajoista lähiaik

        Kiitos dhxgchxcghgxh, tuo hullu tapa ilmaista aikaa on ilmeisesti lähtöisin karjalan murteesta ja nykyisin sitä kuulee jo TV-toimittajiltakin. Käsittämätöntä, ettei ihmisten kielikorva kerro noiden sanojen eroa.


    • ujoutta kokenut

      Ujo=?

      Sanot pelkääväsi mitä muut sinusta ajattelevat

      Sinulla on korkeat ennakko-odotukset, siitä millainen sinun
      pitäisi olla. Kun näet, ettet vastaa vaatimuksiasi, alat torjua
      itseäsi ja näet asian niin, että muut torjuvat sinua. Alat pelätä
      ihmisiä.
      Kannattaisi ottaa riski ja ehdottaa tapaamista vastakkaisen
      sukupuolen kanssa ja katsoa mitä tapahtuu. Sittenhän näet
      käytännössä mahdollisuuksiasi. Kehitys kulkee todellisten
      tapahtumien kautta.

    • jk

      ei ole havaintoja

    • .......

      Olen ajatellut näin, että elämä on lyhyt. Tosi lyhyt. Voit kuolla huomenna. Mitä on pahinta, mitä voi sattua? Menetät kasvosi jonkun sellaisen edessä, jota arvostat? Siitäkin selviät hengissä. Laita asiat oikeaan mittakaavaan ja tärkeysjärjestykseen niin lopulta ylität itsesi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1898
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1485
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe