itkuhälytin-vastuuton äiti?

tyhmä äiti

asun rivitalossa ja omat vanhempani ovat seinänaapureina. Uskaltaisitteko jättää vauvan itkuhälyttimen kanssa yksin kotiin jos olen seinän toisella puolella kokoajan kuitenkin kuulolla hälyttimen kanssa?

Toki välillä täytyy kuitenkin käydä varmistamassa että kaikki on kunnossa enkä tuntia pidempään voi vanhempieni luona vieraillakkaan..

Mutta siis, uskaltaisitteko te jättää lapsen yksin itkuhälyttimen varaan/ kuinka pitkäksi ajaksi?

Minkä merkkistä hälytintä käytätte, voiko itkuhälyttimen toimivuuteen luottaa?
Onko kantavuuksissa eroa, onko seinänaapuri liian kaukana jotta hälytin toimisi?

65

5713

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • daamn

Tarkoitat ilmeisesti että jättää lapsi nukkumaan yksin..? Vai ihan muuten vaan yksin? Itse nukutan lastani pihalle kun olen itse itkuhälyttimen kanssa sisällä. Toki käyn välillä katsomassa että kaikki on hyvin. Mutta itse en jättäisi ainakaan pitkäksi aikaa lasta yksin asuntoon. Voisin ehkä käväistä jossain nopeasti itkuhälyttimen kanssa. En tiedä mitä mieltä muut on, tietenkin jokainen tekee kuten itse haluaa!

• itsekästä

No ei sitä nyt ihan miten vaan voi tehdä kuten itse haluaa kun on pieni lapsi/vauva kysymyksessä!

• Ennenvanhaan jätettiin lankapuhelin auki vauvan viereen kun mun mutsi ja faija läks viereiseen taloon pelaa marjapussia... yli 40 vuotta sitten... ja hyvin meni silloinkin... eli ihan hyvin voit jättää.. oot kuitenkin seinän takana ja itku kuuluu ilman hälytintäkin jos on hätä eikä matka ole pitkä hädän sattuessa.. :)

• NO EI TOD!!
        itsekästä kirjoitti:

No ei sitä nyt ihan miten vaan voi tehdä kuten itse haluaa kun on pieni lapsi/vauva kysymyksessä!

Sinulle daamn!! Ei todellakaan ole jokaisen oma asia se,että jättää pienen lapsen tai vauvan yksin kotiin jne..Mikä ihme näitä itsekkäitä ihmisiä vaivaa!! prkl..jättää nyt yksin pieni lapsi nukkumaan tai muuten vaan kotiin.Sinulle aloittaja tosiaan et saisi jättää lasta yksin kotiin ja mennä itse esim kyläilemään jonnekkin.Nyt järki käteen äly hoi älä jätä.Vauva voi herätä jne.. eikä näe äitiä siinä tai aikuista ihmistä.Toivottavasti lastensuojelu viranomaiset ovat silmä tarkkana tälläisten ihmisten kohdalla kantakaa vastuu lapsista.Olette vanhempia ja he ovat teistä riippuvaisia ja on vanhemman vastuulla lapsen hyvinvointi huolehtia (ei jätä yksin lasta) miten voisi lapsen jättää yksin kotiin,kun edes kaikkiin aikuisiin ihmisiinkään ei ole sen vertaa luottamista tämän maailman menoa seuraten,että voisi jättää heidät lasta hoitamaan tai vahtimaan.Järki käteen hoi

• .............
        Mama68 kirjoitti:

Ennenvanhaan jätettiin lankapuhelin auki vauvan viereen kun mun mutsi ja faija läks viereiseen taloon pelaa marjapussia... yli 40 vuotta sitten... ja hyvin meni silloinkin... eli ihan hyvin voit jättää.. oot kuitenkin seinän takana ja itku kuuluu ilman hälytintäkin jos on hätä eikä matka ole pitkä hädän sattuessa.. :)

mites se lankapuhelimen auki jättäminen auttaa jos vauva yksin kotona??kuuleeko siitä jotenkin vauvan itkun?

• Ökyrikkaitako?
        Mama68 kirjoitti:

Ennenvanhaan jätettiin lankapuhelin auki vauvan viereen kun mun mutsi ja faija läks viereiseen taloon pelaa marjapussia... yli 40 vuotta sitten... ja hyvin meni silloinkin... eli ihan hyvin voit jättää.. oot kuitenkin seinän takana ja itku kuuluu ilman hälytintäkin jos on hätä eikä matka ole pitkä hädän sattuessa.. :)

Mama68, kuka sen puhelinlaskun maksoi?

• Olen käyttänyt
        NO EI TOD!! kirjoitti:

Sinulle daamn!! Ei todellakaan ole jokaisen oma asia se,että jättää pienen lapsen tai vauvan yksin kotiin jne..Mikä ihme näitä itsekkäitä ihmisiä vaivaa!! prkl..jättää nyt yksin pieni lapsi nukkumaan tai muuten vaan kotiin.Sinulle aloittaja tosiaan et saisi jättää lasta yksin kotiin ja mennä itse esim kyläilemään jonnekkin.Nyt järki käteen äly hoi älä jätä.Vauva voi herätä jne.. eikä näe äitiä siinä tai aikuista ihmistä.Toivottavasti lastensuojelu viranomaiset ovat silmä tarkkana tälläisten ihmisten kohdalla kantakaa vastuu lapsista.Olette vanhempia ja he ovat teistä riippuvaisia ja on vanhemman vastuulla lapsen hyvinvointi huolehtia (ei jätä yksin lasta) miten voisi lapsen jättää yksin kotiin,kun edes kaikkiin aikuisiin ihmisiinkään ei ole sen vertaa luottamista tämän maailman menoa seuraten,että voisi jättää heidät lasta hoitamaan tai vahtimaan.Järki käteen hoi

Pientä liioittelua, kuinka moni äiti/isä on kokoajan lapsen vieressä, kun lapsi nukkuu, että heti kun lapsi aukaisee silmänsä niin näkee tutut kasvot? Kyllä sitä saa mennä vessaan, viereiseen huoneeseen tms. mistä ei ole pitkä matka.Itse olen tehnyt pihalla pihatöitäkin. Itkuhälyyttimissä on tietty kantama, mutta sitä voi lyhentää/häiritä joku este yms. Itse käyn usein vilasemassa, että kaikki on ok, enkä luota vaan siihen, että jos ei mitään kuulu niin kaikki ok. Miksi itkuhälyyttimiä olisi, jos kaikki on koko ajan vauvan vieressä? Kannattaa ensiksi kuitenkin testata kuuluuko hälytin sinne naapuriin.

Monet jättää lapsen nukkumaan uloskin vaunuihin, jossa voi sattua jotain (jopa joku viedä lapsen, tuulen puuska kaataa vaunut. Mikä hyvin harvinaista, mutta mahdollista ja on sattunutkin sellaista)

• rehee

Eroaako se paljon siitä oletko seinän toisella puolella keittiössäsi vai vanhempien puolella? Minä kyllä vierailisin mieluummin lapsen kanssa isovanhemmilla, mutta jos haluat siellä yksin käydä ja on noin hyvä tilanne, että he asuvat ihan liki niin en näkisi siinä niin suurta draamanaihetta mikäli nopeasti ehdit vauvan luokse ja itkuhälytin toimii.

Meillä on philipsin normaali itkuhälytin, joka tuntuu olevan jokatoisella. Hyvä perushälytin. Tämä on isomman lapsen kanssa toiminut niinkin, että yöllä mökin yläkerrassa laitettu varalta päälle ja olen käynyt hetken rannassa istumassa muiden kanssa.

• ------

Kuten edellinen sanoi, niin jos se itkuhälytin kerran kuuluu sinne naapuriin, niin ihan hyvin sinne voi mennä, kun lapsi jää nukkumaan. Ja jos tunnin reissun teet, niin ei sitä lasta tarvitse välissä käydä edes katsomassa. Itse en käytä itkuhälyttimiä, koska lapsen itku kuuluu koko taloon jos hän nukkuu sisällä ja jos nukkuu ulkona rattaissa, niin sekin kuuluu alakertaan (enkä itse mene silloin yläkertaan). En myöskään ramppaa lasta katsastelemassa kesken unien, jos ei siihen mitään syytä ole. Pääasiahan on, että lapsi saa tarvitsemansa hoidon, ei se, missä äiti viettää aikaansa, jos on valmiina häntä hoitamaan heti kun tarve ilmenee.

• ertret

no jos itkuhälytin varmasti toimii ja itse tuntuu hyvältä jättää lapsi, niin mikäs siinä MUTTA itse en pystyisi tuohon mitenkään...itse asiassa en tarvinnut molempien lasteni kanssa itkuhälytintä lainkaan, koska jätin uloskin nukkumaan vain siten, että lapsi nukkui takapihalla terassilla ja meillä oli ikkuna auki ja minulla näköyhteys koko ajan vaunuihin. Joskus mökillä kokeiltiin itkuhälytintä ja jätettiin vauva nukkumaan aittaan yksin, mutta en pystynyt nauttimaan olosta toisessa mökissä (aitta siis oli mökin vieressä), koska tuntui niin pahalta jättää vauva yksin toiseen rakennukseen, joten menin aina melkein saman tien takaisin :-). Jos joskus jätin etupihalle (ikkuna auki), niin sitten ravasin siellä koko ajan. En vaan voi äidinvaistoille mitään ja en siis pystynyt jättämään lasta yksin jos ei ollut näköyhteyttä. Kuitenkin viime vuosina olen kuullut, että orava tms. eläin on raapinut lasta tai joku on jopa siepannut lapsen vaunuista. Kyllähän joissakin itkuhälyttimissä on jopa 800m taajuus, mutta itse en kyllä jättäisi yksin, johan siinä menee aikaakin jos kilsan verran juoksee ja lapsi ehtii huutaa itsensä hereillä jo.

• Eikös olisi

järkevämpää että vanhempasi tulisi teille kuin että sinä menet sinne ja pohdit voiko niin tehdä..

• ,.-,.-,.-,.-
        Eikös olisi kirjoitti:

järkevämpää että vanhempasi tulisi teille kuin että sinä menet sinne ja pohdit voiko niin tehdä..

Eiköhän siihen ole jokin hyvä syy, miksi se ei käy toisin päin. Eiköhän tyhmempikin tajua tuon, jos se on vaihtoehto. Jos vaikka ne vanhemmat ovat liikuntakyvyttömiä vanhuksia, joita on pakko käydä hoitamassa, eivätkä pääse tulemaan itse naapuriin? Silloin on kätevää, jos kahvinkeitot ja ruuat voisi käydä päiväuniaikaan hoitamassa, ettei lapsi häiritse vanhustenhoitoa. Näin esimerkkinä.

• .....
        Eikös olisi kirjoitti:

en nyt ole ap, mutta meillä kumpikaan lapsi ei ole pikkuvauvaiän jälkeen osannut nukkua, ellei kotonamme ole ollut hiirenhiljaista. Ei meille päikkäriaikaan koskaan ole voinut ketään pyytää, ja itse ei ole uskaltanut kunnolla yskäistä edes, jos halusi lasten vielä nukkuvan. Yöunilta eivät herää normaaliääniin, ellei nyt äkillisiä, kovia mekkaloita kuulu.

• ???????

Kyllä mä uskaltaisin jättää. Testaat nyt vaan sen itkuhälyttimen. Eli viet sen oman laitteesi vanhempiesi luo ja pyydät heitä kuuntelemaan kun itse omassa asunnossasi puhut tai rapistelet hälyttimeen. Jos toimii niin, niin toimii varmasti myös jos lapsesi huutaa. Ellei hälytin mene rikki yhtäkkiä. Musta se on ihan sama laitatko lapsen ulos nukkumaan ja olet itse sisällä, kuin jos menet seinänaapuriin ja lapsi nukkuu kotona.
      ertretille: Meillä on vaunuissa hälytin niin, että se hälyttää heti jos lapsi liikkuu. Eli ei pelkästään itkusta, vaan myös jos huitoo käsillään, tai joku muu menee vaunuihin rapistelemaan. En kyttää lasta koko ajan kun hän nukkuu ulkona, mutta välillä saatan vilkaista ikkunasta ulos. Kuulisin myös heti jos joku elukka tunkisi vaunuihin, mikä on kyllä aika epätodennäköistä, kun on hyttysverkkoa ja harsoa edessä. Me ollaan myös jätetty nukkuva vauva/lapsi mökillä nukkumaan kun itse ollaan oltu kuuloetäisyyden ulkopuolella rannassa. Hälytin on ollut mukana, ja aina on toiminut. Ei se nukkuva lapsi seuraa tarvitse...

• menot

Ei kai siinä periaatteessa estettä ole, minä en kyllä pystyisi... En voisi olla rauhassa kylässä, ehkä se on luonnekysymys.

• 2 lasta hoitanut mum

En kyllä jättäisi lasta yksin itkuhälyttimen varaan.Onko teistä kukaan ottanut huomioon sellaista asiaa jos huoneistossa tulee tulipalo tai sulake palaa siltä haaralta.Meille on käynnyt näin siis sulake palannut.Oltiin kotona ja ihmeteltiin että kylläpä nukkuu hyvin tai patterit loppuu .Pysy kotona ja lepää se aika kun lapsi nukkuu vietä lepo aika jaksat taas paremmin ei ne vanhemmat sieltä mihinkään häviä.Hyvää jatkoa sinulle ja kokoperheellesi.

• 11+14
        2 lasta hoitanut mum kirjoitti:

En kyllä jättäisi lasta yksin itkuhälyttimen varaan.Onko teistä kukaan ottanut huomioon sellaista asiaa jos huoneistossa tulee tulipalo tai sulake palaa siltä haaralta.Meille on käynnyt näin siis sulake palannut.Oltiin kotona ja ihmeteltiin että kylläpä nukkuu hyvin tai patterit loppuu .Pysy kotona ja lepää se aika kun lapsi nukkuu vietä lepo aika jaksat taas paremmin ei ne vanhemmat sieltä mihinkään häviä.Hyvää jatkoa sinulle ja kokoperheellesi.

Meillä itkuhälytin toimii pattereilla ja ne voi ladata ja se vanhemman "vastaanotin" kyllä hälyttää jos patterit on loppumassa. Ja jos palohälytin kuuluu naapuriin niin kyllä silloin voi jättää lapsen nukkumaan. Mielestäni nämä asiat ovat tapauskohtaisia ja siinä mielessä jokaisen omassa harkinnassa.

• !!!

Verrattavissa siihen, että vauva pihalla vaunuissa nukkumassa hälyn kanssa! Tai sitten vauva sisällä nukkumassa hälyn kanssa ja minä ulkona istumassa... Että mikä jottei voi jättää! Kunhan vaan hälyt toimii :)

• itkuinen ikävä

No en todellakaan jättäisi. T: Lapsen menettänyt isä.

• Kahden lapsen isä

Olen kyllä sitä mieltä ettei tarvita minkäänlaisia teknisiä itkuhälyttimiä,kyllä ihmisen omatunto kertoo myös tälläisessä elämän tilanteessa mitenkä täytyy tehdä kun on pieni lapsi hoidettavana .
        Kyllä silloin tarvitsee olla läsnä ja hoitaa pientä,en tällä tarkoita sitä ,,että jokaiseen ännnähdykseen ja itkuun täytyy reakoida, mutta kuitenkin hälytin ei ole laite joka kertoo milloin lapsi tarvitsee vanhempiaan.Kyllä se on jomman kumman vanhemman tehtävä huolehtia lapsen turvallisuudesta eikä jättää yksin.Lapset ovat kuitenkin meille isovanhemmillekin uuden elämän alku ja omasta kokemuksesta voin sanoa,olen todella ylpeä siitä että olen tuplavaari.Mikäpä olisi parempi uutinen.
        Ja voimpa sanoa ,että omien lapsieni aikaan oli paras hälytin se kun lapsi ilmoitti itse tarvitsevansa vanhenpiaan ja kun oli saanut tahtonsa läpi osoitti sen nätillä hymyllään ja tyytyvöisellä olollaan vaikkei vielä sanoja ollutkaan.

• kahdenmamavastas

Sinänsä voisi vähäksi aikaa jos hälytin toimii mutta siinä se juju juuri onkin.
      Itselläni on se philipsin aventin häly, joka melkein jokaisella. Sen kanssa sietää olla varovainen koska joskus käy niin että hälyasento yleensä A ja yhtäkkiä se onkin B ja sitten toisesta päästä ei kuulu mitään vaikka lapsi huutaa.

Itse olen aina käynyt välillä varmistamassa ikkunasta kun lapsi nukkunut ulkona, koska en ole täysin luottanut hälyttimeen. Eihän se ihmistä korvaa.
      Korkeintaan vartin kävisin, jos olisi pakko. Parempi ottaa lapsi mukaan tai pyytää isovanhemmat omaan kotiin.

• Mieti nyt vähän.

NO EN TODELLAKAAN JÄTTÄISI!

• ihan hyvä äiti

Kyllä kai pienen lapsen voisin jättääkin, kyllä mulla poika nukkui itkuhälyttimen kanssa ulkona. Sitten kun lapsi on isompi, niin vaunuissa nukkuvaa saa vahtia ihan tarpeeksi, kun osaa herätä ja kiivetä vaunuista ihan hipihiljaa. Ei ole hälyttimestä enää apua. Mulla ei lapsi suostunut nukkumaan sisällä lainkaan päikkäreitä ja välillä tukevasti itketyn yön ja rankan työpäivän jälkeen viikonloppuna menin kesällä itse ulos nukkumaan rattaiden viereen, niin uupunut olin. Niin että sanoisin että kaikki mahdolliset lepohetket kannattaa äidin hyödyntää, koskaan ei tiedä millainen yö tai korvatulehdus tms on tulossa...

• mikä pakko sinun on jättää vauvaa yksin. Miksi pidät unihälytintä. Miksi et vie sitä vanhempien luokse koska he ovat paikalla. Missään tapauksessa ei pidä jättää yksin jos sinulla hyvä suhde vauvaan. Ennen nukutettiin vauvoja ulkona niitä kyllä vahdittiin kokoajan ja käytiin katsomassa.

• itkuhälytin

Meillä ainakin itkuhälytin alkoi reistaillajossain vaiheessa, toimi kyllä erittäin hyvin kun testattiin mutta sitten kun oli esim pari tuntia ollut päällä niin ei välttämättä ilmoitellut ollenkaan vaikka vauva itki. Onneksi kyllä olen aina laittanut vauvan omalle pihalle vaunuihin nukkumaan siten että näen heti keittiön ikkunasta jos vaunut hytkyvät ja kävin tietty vähän väliä varmuuden vuoksi katsomassa ja kuuntelemassa vaunujen vieressä että kaikki hyvin, ihan ehkä 10 min välein ja sitten joskus paljon useamminkin kun aloin epäillä että itkuhälytin ei oikein toimi.

Meillä itkuhälyttimen toiminta ei edes tuntunut olevan pattereista kiinni, saattoi tehdä oharit vaikka oli just vaihdettu patterit, tai vaikka laitoin lähetyspään eli sen vauvan luona olevan pään ihan verkkovirtaan kiinni. Mutta mitä viileämpi ilma, sitä todennäköisemmin se saattoi temppuilla. Eli en kyllä kovinkaan luottais itkuhälyttimiin, hirveä ajatus että vauva itkee eikä kukaan tule. Tuo meidän itkuhälytin oli ihan ok merkkiä, ei mikään kallein vaihtoehto mutta ei ihan halvinkaan. Itsestäni tuli niin säikky sen itkuhälyttimen kanssa, että sitten melkein aina lähdin kävelylle kun oli päiväunet, ja jos vauva vielä nukkui kun tultiin kotiin niin raahasin vaunut viileälle kuistille, ettö varmasti kuulen kun siellä herätään. Tai sitten olin ulkona itsekin useimmiten.

• älä lyö

eikö ole parempi kyläillä yhdessä? itse en jättäisi. ajattele jos alkaisi palaan jossain ? ei ole todennäköistä mutta sattuu silloin tällöin.

• Yualle

Kyllä uskallat.

Itsekin tein ihan samoin. Vauva nukkui päiväunia ja itse lastasin pihassa polttopukuormaa peräkärryyn (tämä siis mummolassa, jossa ei sillä hetkellä ollut muita kuin mina ja vauva paikalla).

No probs siis.

• äiti vm.1963

Järkyttävää!!! IKINÄ en jättänyt omaa vauvaa valvomatta. Ei ollu edes mitään hälytintä, enkä ees aatellu sen hankkimista. Mitä jos sinulle sattusi jotain tai hältytin ei toimikkaan? Siellä pieni vauva itkee eikä kukaan kuule!! Tuo on minusta heitteillejättöä, häpeä!!

• ......

Parempihan se on, että se äiti on siellä naapurissa, missä on isovanhemmatkin, jos hänelle jotain sattuu. Silloin saadaan apuakin ja isovanhemmat tietävät, että naapurissa nukkuu vauva. Sehän vasta kauheaa olisi, jos olisi yksin vauvan kanssa kotona silloin kun sattuu jotain. Tuollainen on aivan älytöntä, ettei vauvan viereltä saisi mennä koskaan minnekään edes siten, että vauva on koko ajan valvonnassa itkuhälyttimen kautta. Ei ollut minullakaan koskaan sellaista, enkä ole ajatellutkaan hankkia. Silti minä uskallan poistua vauvani viereltä ja jättää hänet vaikka sänkyynsä nukkumaan ja mennä itse pihalle. Uskallan jopa nukkua vauvan kanssa yhtä aikaa, vaikka mikäänhän ei takaa, että herään, jos vauva herää. Eikä mikään takaa sitäkään, että herään yleensä koskaan.

• äiti vm. 1963

miksi vauva ei voi nukkua isovanhempien asunnon "pihalla" ??miksi se pitää jättää naapuriin, omalle pihalle??? en voi käsittää?? kyllä minäkin kyläilin ja liikuin vauvan kanssa, mutta koskaan en jättänyt häntä eri paikkaan missä itse olin!! minulla on toinenkin lapsi, joka oli aivan älyttömän rauhaton nukkuja, kampesi heti pois vaunuista kun siihen alkoi kyetä ( 6kk) häntä ei voinut enää vaunuissa pitääkkään päiväunilla sen jälkeen. ihan sama minulle, mutta en anna sympatiaa aloittajalle!!!

• äiti vm 1963

Ja pitääkö olla joku supersuorittajaäiti :kyllä minä hoidan samalla isovanhemmat ja vauvan,( jonka jätän nukkumaan eri paikkaan)pystyn kyllä ihan mihin vaan!! Voi LOL että minua ärsyttää!! Etköhän ala vielä opiskella ja tehdä jotain etätyötä, kaikki kyllä hoituu!!
        Minua niin suututtaa kun kerran näin äidin joka oli rullaluistimilla ja työnsi vauvaa vaunuissa. Ja melkein tuuppasi vaunut suojatien kohdalla auton alle. Ei ollu kypärää saati muita varusteita tietenkään, mitä siinä muka voi sattua?? Teki niin mieli mennä haukkumaan se äiti pystyyn!!! Olis ottanu vielä koirankin lenkille hihnaan siihen mukaan. Tehokas se olla pitää.
        Kerran yksi rouva hölkkäsi ja rumppasi vauvaa vaunuissa, koira juoksi hihnassa siinä sivussa. Sori vaan mutta en voi sietää tällaista toimintaa!! Vauva voi olla isän kanssa, kun kuntoillaan. Tai käyttäköön iskä sen koiran ulkona vuorostaan.

• Lastenhoitoharrastus

Kiva nähdä äitejä, jotka osaavat yhdistää harrastuksensa lasten hoitoon silloin kun se on vielä mahdollista! Miksi ei voi rullaluistella, hölkätä tai kuljettaa koiraa samalla kun vie lasta vaunuissa?

• .....
        Lastenhoitoharrastus kirjoitti:

Kiva nähdä äitejä, jotka osaavat yhdistää harrastuksensa lasten hoitoon silloin kun se on vielä mahdollista! Miksi ei voi rullaluistella, hölkätä tai kuljettaa koiraa samalla kun vie lasta vaunuissa?

koitapa hölkätä tai rullaluistella kahden lapsen kanssa, joista toinen menisi vielä vaunuihin, mutta toinen ei, eikä vielä osaa kunnolla juosta, tai edes jaksa... ei se aina niin helppoa ole. Sitäpaitsi vaunujen kanssa lenkkeily tai juoksu on selälle yhtä tuskaa ja todella huono juttu, mikäli ei ole varaa sijoittaa juoksuvaunuihin.

Miksi ihmeessä, lapset pitäisi ottaa joka ikiseen paikkaan aina mukaan, jos on mahdollista toimia toisin. Itse valitettavasti joudun lapsia mukanani pitämään 24/7 ja iankaikkisesti ja myönnän, että pää tässä pikkuhiljaa hajoaa, kun mitään ei saa tehdä koskaan rauhassa tai omien aikataulujen mukaan.

• ............

miksi lapsen pitäisi ulkona nukkua..? Mielestäni paljon turvattomampaa kuin kotona sisällä...

• kaikkea sitä
        äiti vm 1963 kirjoitti:

Ja pitääkö olla joku supersuorittajaäiti :kyllä minä hoidan samalla isovanhemmat ja vauvan,( jonka jätän nukkumaan eri paikkaan)pystyn kyllä ihan mihin vaan!! Voi LOL että minua ärsyttää!! Etköhän ala vielä opiskella ja tehdä jotain etätyötä, kaikki kyllä hoituu!!
        Minua niin suututtaa kun kerran näin äidin joka oli rullaluistimilla ja työnsi vauvaa vaunuissa. Ja melkein tuuppasi vaunut suojatien kohdalla auton alle. Ei ollu kypärää saati muita varusteita tietenkään, mitä siinä muka voi sattua?? Teki niin mieli mennä haukkumaan se äiti pystyyn!!! Olis ottanu vielä koirankin lenkille hihnaan siihen mukaan. Tehokas se olla pitää.
        Kerran yksi rouva hölkkäsi ja rumppasi vauvaa vaunuissa, koira juoksi hihnassa siinä sivussa. Sori vaan mutta en voi sietää tällaista toimintaa!! Vauva voi olla isän kanssa, kun kuntoillaan. Tai käyttäköön iskä sen koiran ulkona vuorostaan.

Hei haloo nyt!!! Vauvalle siitä mitään haittaa ole jos äiti/isä harrastaa ulkoilu xD vauvahan vain nauttii raittiista ilmasta ja mikäs siinä jos on hyvä tapainen koira jota voi kuljettaa vaunujen kanssa, itse ainakin kävin lapseni kanssa lenkillä uniaikana ja oli siinä kaksi koiraakin mukana eikä minkään laista ongelmaa koitunut vauvalle :)

• ????
        ..... kirjoitti:

koitapa hölkätä tai rullaluistella kahden lapsen kanssa, joista toinen menisi vielä vaunuihin, mutta toinen ei, eikä vielä osaa kunnolla juosta, tai edes jaksa... ei se aina niin helppoa ole. Sitäpaitsi vaunujen kanssa lenkkeily tai juoksu on selälle yhtä tuskaa ja todella huono juttu, mikäli ei ole varaa sijoittaa juoksuvaunuihin.

Miksi ihmeessä, lapset pitäisi ottaa joka ikiseen paikkaan aina mukaan, jos on mahdollista toimia toisin. Itse valitettavasti joudun lapsia mukanani pitämään 24/7 ja iankaikkisesti ja myönnän, että pää tässä pikkuhiljaa hajoaa, kun mitään ei saa tehdä koskaan rauhassa tai omien aikataulujen mukaan.

Miksi hanki9t lapsen jos se tuottaa sinulle noin paljon tuskaa???

• Lenkkeilevä äiti
        äiti vm 1963 kirjoitti:

Voi vide! Kyllä minäkin olen ajatellut hommata juoksurattaat. Eikö ole hyvä, että äiti huolehtii kunnostaan ja jaksaa paremmin hoitaa lastakin? Joillakin isillä on pitkät työpäivät ja ei jaksa aina lähteä myöhään illalla lenkille. Tai isä voi alkaa tekeen vielä jotain pihahommia, remppaa tms. töiden jälkeen. Voi olla, että sen koirankin joutuu viemään ulos ennen kuin mies tulee töistä vaikka miehellä olisi ihan normaalipituinen päivä...

Juoksu on sinänsä helppo harrastus, että ei vie aikaa niin paljon kuin esim. kuntosali (jos ei sali ole ihan naapurissa) ja voi ottaa jopa lapsen mukaan.

Tietenkin liikenteessä pitää olla varoivainen oli sitten rullaluistimilla, juosten tai kävellen eikä tuupata lasta eikä itseään auton alle!

• lastenvalvoja

oletko aivan terve päästäs pienen lapsen jätät itku hälyttimen varaan.pitäs lapsi ottaa pois tuommoiselta holtittomalta tytöltä ja et tarvitsis lasta ollenkaan ,häpeäisit että kehtaatkin tuommosia kysellä palstoilta siinä sen näkee että järjen käyttö ei ole kielettyä.

• M.Q.

Jos olet testannut itkuhälyttimen, että se varmasti toimii naapurihuoneistoon niin mikä ongelmana. Jos seinänaapureina asutte vanhempien kanssa vielä se on helppo testata.
      Sitä nuorena vanhempana stressaa liikaakin ja sitä kautta väsyy ja sitten jaksaa olla huonompi vanhempi.
      Jos hälytin naapuriin toimii ja sina ok kunnossa ei mitään hätää!
      Nauti sinäå pienistä hetkistä ilman vastuuta...

• Yksinkertaista

Nyt taitaa monelta unohtua itkuhälyttimen tehtävä. Se on nimenomaan apuväline, joka hälyttää,kun lapsi itkee tai muuten ääntelee. Sen tarkoitus ei ole, että lapsi jätetään sen varaan. Jos et voi mennä toiseen asuntoon ilman hälytintä, et voi mennä myöskään vaikka teillä oisi hälytin. Niin yksinkertaista se on. Kaikki mitä voisit tehdä ilman hälytintä, vaarantamatta lapsen turvallisuutta, kaiken sen voit tehdä myös, kun sinulla on itkuhälytin. Kun sinulla on hälytin, ei se tarkoita, ettei sinun tarvitse vahtia lasta. Se antaa sinulle mahdollisuuden havaita lapsen herääminen, tai muu ääntely aiemmin, esim. ennen kuin lapsi nousee vaunuissa, sängyssä tms. Se ei tarkoita, ettei sinun enää tarvitse vahtia lasta! Ei kai kukaan voi luottaa pelkästään hälyttimeen!?! Ainahan se voi mennä rikki, lapsi voi kierähtää sen päälle, patteri loppua ym... Muistakaa, että se on vain apuväline, sen ei ole tarkoitus korvata sinua. Jos se ei sovi sinulle, osta nukke, elä tee lasta. Jos sinulla on jo lapsi, anna se adoptoitavaksi. Maailmassa on paljon vanhempia, jotka jaksaisivat valvoa lapsiaan ilman laitteiden apua.

• Joopa joo.

Tähän kategoriaan voisi lisätä kysymyksen,käyttekö aina vauvan kanssa yhdessä veskissä tarpeilla,tai onko vauva mukana suihkussa,vai pyydättekö lastenhoitajan paikalle,jos teidän täytyy kyseiset toimenpiteet tehdä? Jos itkuhälytin toimii makkarista keittiöön,niin miksipä se ei toimisi myös samanlailla seinän taakse naapuriin?

• onhan se nyt

eri asia olla hetken kusella samassa asunnossa missä kuulet vauvan ilman hälytintä kuin mennä naapuriasuntoon.Suihkussa voi käydä kun mies tulee kotiin tai ottaa vauvan sitteriin mukaan.Kuten joku aikasemmin kirjoitti hälyttimen tarkoitus ei ole korvata äitiä.Ja kyllä ihmettelen isovanhempiakin jos hyväksyvät moisen touhun.

• iso perhe

Vauva mukaan kyläreissulle ja nukkumaan toiseen huoneeseen. Jos nukahtaa paremmin omaan sänkyynsä, laita makuupussi alle ja vie nukkuva vauva pussissa vanhemmille jatkamaan uniaan. Näin minä tekisin. En jättänyt neljää lastamme itkuhälyttimen varaan, itse asiassa en käyttänyt koko vekotinta, kun sen sukulaisilta saimme. Tervettä järkeä tähän. Sinulla on oikeus liikkua ja kyläillä, mutta tee se vauvan kanssa silloin, kun olette kahdestaan.

• Olet vastuussa

Onko sulla joku ongelma pyytää vanhemmat teille kotiin vai miksi ne ei voi tulla? kai ne nyt tajuu, että lapsi on pieni yksin jätettäväksi.Tajuatko sinä sen??? !!!
      vai onko lääkkeet jäänyt ottamatta..?

• mistänäitätulee

ET VOI JA PISTE! Mikä on vanhempien luona niin tärkeää, että pitää lapsi jättää
      yksin kotiin??

• Yksinkertaista

Eihän sitä itkuhälytintäkään kait voi suihkuun ottaa mukaan? Tarkoitin kommentillani, ettei lasta voi, eikä saa jättää itkuhälyttimen varaan, se on apuväline. Omilla lapsillani (4) ei ollut itkuhälytintä, perhepäivähoitajana toimiessani eräs äiti halusi sen tuoda, kun lapsi oli niin pieni vasta 8 kk ja nukkui vielä hoidossa kahdet päikkärit, eikä osannut nukkua alakerrassa toisten lasten mekastaessa. Vauva nukkui sitten yläkerrassa pinnasängyssä jonne laitoin ko. hälyttimen. Kävin kuitenkin usean kerran tunnissa katsomassa, että kaikki on hyvin, enkä pelkästään luottanut hälyttimeen. Hälytin toki auttoi, kun lapsi heräsi, niin kuulin tuhertelun heti ja lapsi ei ehtinyt itkemään, kun olin jo yläkerrassa, olisin toki hetken kuluttua käynyt häntä muutenkin katsomassa, eli se oli apuväline. Kyllä lapsi voi nukkua toisessa huoneessa, vaikka ei ole hälytintäkään, pitää vain käydä katsomassa lasta usein oli hälytin tai ei. Myös ulkona vaunuissa nukutin lapsiani, laitoin vaunut keittiön ikkunan taakse niin, että näin hyvin niihin ja kävin useasti katsomassa samalla, kun valmistin ruokaa, tai touhusin jotakin muuta. Eihän lasta voi tietenkään joka hetki pitää silmällä, nukumme, käymme vessassa, syömme ym. ja täytyyhän äitien ja hoitajien tehdä muutakin, kuin vain tuijottaa vauvaa. Luulin, että jokainen järkevä aikuinen sen ymmärtää. Kätkytkuolemaa ei juurikaan voi estää, eikä se useinkaan johdu valvonnan puutteesta, mutta tukehtumiset, putoamiset ym. vahingot tapahtuvat helpommin, jos lapsi on pidemmän aikaa valvomatta ja pelkän hälyttimen varassa ja luotetaan siihen. Olikohan tämä nyt tarpeeksi selvästi kerrottu, ettei tule taas väärin ymmärryksiä?

• .........

Meillä on firman tilat ja appivanhempien koti pihan toisella puolella, ja sinne iltaisin olen välillä joutunut menemään lasten mentyä nukkumaan. Hälytin toimii hyvin, ja toki kuuluvuus pitää testata etukäteen. Kauaa en koskaan ole poissa ollut. Kotona ovet lukossa, ja välillä olen käynyt kurkkimassa ja kuuntelemassa, että nukkuvathan lapset rauhassa.

Uutena vuotena olimme pihalla reilun tunnin, kun lapset nukkuivat sisällä. Ilman hälytintä olin, ja välillä kävin kuuntelemassa sisällä...

En nyt näe mitään ongelmaa siinä, että jos täytyy/haluaa välillä mennä seinänaapuriin, kunhan ei kauaa ole, ja varmistaa, ettei sillä välin vieraat pääse teidän kotiin. Ja lapset tietty nukkuvat sillä aikaa.

• ===================

Meillä on niin herkkäuninen vauva, että hän kyllä heräisi jos kävisin jatkuvasti häntä katsomassa kun hän nukkuu. Nytkin on nukkunut yläkerrassa pari tuntia, ja itkuhälytin on vieressä niin kuulen heti jos hän alkaa kääntyilemään, niin voin mennä taputtelemaan takaisin uneen ennen kuin hän herää kunnolla ja alkaa itkemään. Jos menisin kurkkimaan makkariin vähän väliä niin taatusti heräisi. Sama juttu kun hän nukkuu ulkona - en todellakaan mene kurkkimaan vaunuihin että onkohan se vielä hengissä, kun itkuhälytin on sielläkin ja joka ikinen kerta on toiminut. Samoin esikoisella. Joskus kurkkaan ikkunasta vaunuja, ja saatan käydä oven takana kuuntelemassa jos tulee semmoinen olo että onpas ollut kauan hiljaista, ja toimiikohan se hälytin nyt varmasti... Mutta meillä on aina vaunuissakin ollut hälytin sijoitettuna niin, että se heti alkaa hälyttämään jos lapsi alkaa liikkua. Ei siis ole mahdollista että hän pääsisi kiipeämään vaunuista, tai edes nousemaan istumaan, ilman että kuulisin sen. Ellei hälytin ihan yhtäkkiä hajoa. Meidän hälytin hälyttää myös jos patterit ovat loppumassa.
      Jotkut ilmeisesti vaan ovat 'hössömpiä', ja haluavat olla lastensa vieressä koko ajan. Toiset ovat kai sitten vastuuttomampia toisten mielestä... Mä pidän itseäni vaan melko rentona, mutta huolehdin todellakin lasteni turvallisuudesta silti.

• ei varmasti

herää jos hiljaa hipsisit katsomaan.Itse en pystyisi rentoutumaan jos kahteen tuntiin en kävisi katsomassa.Lapsiakin on jo kolme ja neljäs tulossa,pidän kyllä itseäni ihan rentona äitina vaikka käyn kurkkaamassa onko lapsella kaikki hyvin.

• ===================
        ei varmasti kirjoitti:

herää jos hiljaa hipsisit katsomaan.Itse en pystyisi rentoutumaan jos kahteen tuntiin en kävisi katsomassa.Lapsiakin on jo kolme ja neljäs tulossa,pidän kyllä itseäni ihan rentona äitina vaikka käyn kurkkaamassa onko lapsella kaikki hyvin.

No kyllä varmasti herää, kun meidän makkarin lattia narisee sen verran ettei sinne pysty ihan hiljaa hipsimään.

• läsnä

Ethän sinä voi lasta yksin jättää. Et vaikka lähtisit seinänaapuriin. Entä jos kodissasi alkaisi tulipalo? Pyuydä vanhempsi teille eikä toisinpäin. Tai ota se nukkuva vauva vunuun nukkumaan ja mukaan. Kaikea sitä täällä kyselläänkin. Olet kyllä holtiton äiti.

• herätkää...

Kun hankitaan lapsi se ei tarkoita sitä että sen vieressä täytyisi olla 24/7 herätkää nyt aikuiset ihmiset! jos äiti tai isä joutisi olemaan kyttäämässä lasta koko ajan niin kuka tekisi töitä ja kuka hoitaisi kotia??? kyllä se lapsi osaa nukkua ihan yksinkin ilman että tarvitsee koko ajan vahtia. olisiko kiva jos joku kyyläisi sinua kun nukut?? ja muistakaa että jokainen lapsi on erilainen yhtään samanlaista lasta tähän maahan ei ole syntynyt. toiset nukkuvat sikeästi kunnon rytmillä ja toiset taas nukkuvat huonommin ja erilaisilla rytmeillä.

• Ap

Huh, saipahan aloitukseni paljon viestejä... :D Kysymykseni tosiaankin painii sarjassa tyhmät kysymykset mutta kyseessä on esikoiseni ja myönnettäköön että kaikki vauvaan liittyvä on vielä aika vierasta minulle.

Omilla vanhemmillani on vielä pieniä jaloissa ja jotenkin on kaikenkaikkiaan luonnollisempaa piipahtaa välillä siellä kun näkee kaikkia samaan aikaan, naapurissa kun asutaan niin kaikki tietty kyläilevät ristiin milloin haluavat.

Tottakai otan vauvan mukaan jos vain on hereillä ja voi käydä vaikka sitten mummolassa nukkumaan, mutta lähinnä ajattelisin sellaisia tilanteita joissa itse kulutan kotona aikaani kun vauva jo nukkuu, onko sillon luvallistä jättää lapsi itkuhälyttimen varaan ja mennä naapuriin,, Ja minulla ei ole lemmikkejä tai muita joista olisi vaaraa yksin olevalle lapselle, tulipalon syttyminen on siis varmasti yhtä todennäköistä kuin se että vaunuissa nukkuvan vauvan kimppuun hyökkäisi orava.. Ehkä vähän kärvistetty esimerkki mutta kaikessa on riskinsä ja aina voi jotain tapahtua. Enhän sitten voi ottaa vauvaa autoonkaan jos vaikka ajetaan kolari? kolareihin kuitenkin kuolee enemmän ihmisiä?

Enkä koskaan olisi pitkiä aikoja, piipahtaisin vain moikkaamassa tms :)
      onhan ulkona nukkuva lapsi yhtälailla seinän toisella puolella? Vaikka nyt ksymys ehkä onkin että missä se raja sitten menee itkuhälyttimen kanssa.

Kysyin asiaa omilta vanhemmiltani ja totesivat että toki voin piipahtaa jos vain on testattu että hälytin toimii.

• tsiiiipppis

Kuulostat mielestäni vastuulliselta ja järkevältä ihmiseltä, ja tuo teidän systeemi on musta oikein hyvä. Olen samaa mieltä! :)
        Ja mietin tuota, että kun toiset ei uskalla edes nukuttaa ulkona tai jättää nukkuvaa vauvaa hetkeksikään valvomatta, niin valvovatkohan he itse sitten koko yön lasta vahtien?!
        Tuntuu, että ihmisiltä on nykyään maalaisjärki välillä kadoksissa.

• Aurinko ja lunta

Kyllä on vastauksia. Ei ihme että toiset äidit ovat aivan piipussa väsymyksestä. Kyllä minun mielestä voit jättää ja käydä vanhemmillasi. minulla itselläni on tuo infrapunanäytöllinen itkuhälytin eli hienosti näen miten pimeässikin huoneessa lapsi liikkuu jos herää ja ääni kuuluu pienikin todella hyvin, ja aivan hyvällä omalla tunnolla voi vaikka kolata lumet pihasta! Kamerasta näkyy kyllä jos kantavuus ei toimi kuva häviää silloin ja luonnollisesti sitä tulee vähän väliä katsottua ja kuunneltua.Itselläni on class olhsonin kamera näytöllinen, infrapunalla varustettuna, todellakin ja jopa raskaan hengityksen äänet kuulen siitä kun pikkunen nukkuu. suosittelen tätä mallia kaikille. Eli mielestäni voit ja vahtia hälytimen kautta jos olet sen toimivaksi peliksi todennut. jotkin halpis mallit ilman kameraa en itse luottaisi, kun ei huomaa eroa jos tulee katve alue. niinpä maalaisjärkeä!

• no ei siinä

kyllä mene piippuun väsymyksestä jos kurkkaa miten vauva voi.Hyvä ihme jos tuollaisesta nyt väsyisi niin jo olisi jäänyt lapsi määrä yhteen.

• rtegtesgt

kuunnelkaa ihmiset niitä äidinvaistojanne, tuntuuko teistä pahalta jättää vauva yksin kun menette kylään vaikka olisikin itkuhälytin? Jos tuntuu, niin älkää menkö! On äärimmäisen epätodennäköistä, että mitään kävisi, mutta laitteet eivät ole hyviä lastenvahteja vaikka niin luullaan! Itse en ainakaan pystyisi rentoutumaan kylässä yhtään jos oma lapsi (siis vauva) nukkuisi eri talossa. En olekaan tarvinnut ollenkaan itkuhälyttimiä. Anoppi juuri kertoi, että oli jättänyt mieheni vauvana kotiin yksin nukkumaan puoleksi tunniksi, kun ajatteli, että ei sillä ole mitään hätää, kun se nukkuu aina siihen aikaan ja lähti kauppaan yksin...noh kun tuli yksin kaupasta, oli vauva kuitenkin herännyt ja huutanut itsensä aivan paniikkiin. Muistatteko mitä kävi Madeleinelle Portugalissa? Aivan järkyttävää, että vanhemmat jättivät lapset yksin hotellin ja lähtivät itse ravintolaan. Vaikka kävivät kuitenkin katsomassa 30 min välein ja oli kait hälytinkin, niin kuinka kävi? Itse en halua ottaa mitään riskiä ja katua myöhemmin. Itse katson usein sydän syrjällä, kun vanhemmat antavat jo 3-vuotiaiden lasten yksin olla ulkona ja näkee heitä ajamassa tuossa tiellä yksin pyörällä! Ei sen ikäistä voi jättää yksin vielä ulos. Suomessa annetaan aivan liikaa vastuuta lapsille jo ihan pienestä vauvasta lähtien. Monessa muussa maassa se on heitteille jättö jos esim. alle kouluikäiset leikkivät yksin ilman valvontaa tai 7-8-vuotiaat jätetään yksin moneksi tunniksi koulun jälkeen.

• Ap

niin, on totta että koskaanhan vauvaa ei voi jättää yksin ilman että pienintäkään riskiä olisi. Saa nähdä miten minun kohdallani käy, voihan olla että olenkin sitten semmonen vauvakyttääjä joka ei jätä vauvaa yksin edes suihkun ajaksi, saatika pystyisi jättämään vauvaani hoitoon jollekkin muulle jos itsellä on menoa. Odotan kyllä innolla että kumpaan äitikastiin itse tulen kuulumaan, vaikka epäilen kyllä että vauvan jättäminen hetkeksi yksin tai joskus satunnaisesti hoitoon ei ole tälle äidille mikään kynnyskysymys, tai estä rentoutumasta, ainakin toivon niin, vaikka vauva tärkeintä minulle onkin.

• Lissuuuu

Itsekään en kyllä luottaisi pelkkään itkuhälyttimeen, mutta onhan nykyään kuvallakin varustettuja itkuhälyttimiä joista näkee mitä vauveli touhuaa.

http://www.tekniikkakauppa.fi/product/483/motorola-mbp20-itkuhalytin-aani-ja-kuva

• tammimamma

Meidän tyttö nukkuu kaikki päiväunensa ulkona itkuhälyttimen kanssa enkä ole nähnyt tarpeelliseksi käydä kurkkimassa. Itkuhälytin suhisee heti jos lapsi liikahtaa. En ymmärrä mitä eroa on olla naapuriasunnossa verrattuna siihen, että lapsi ulkona ja itse sisällä tai toisinpäin.

• äippä886

Meillä uusi Philipsin itkuhälytin ja pari kertaa lakannu toimimasta kesken tytön päiväunien. Molemmilla kerroilla tyttö itkeny vaunuissa (ei tosin kovin kauan koska käyn aina välillä tarkistamassa, juuri tällaisten takia) kun oon menny katsomaan. Eli siis akku loppu häläreistä eikä mitenkään oo hälyttäny asiasta. Eli ite en tosiaankaan luottais johki kapistukseen ja jättäis yksin nukkumaan. Ja sitä paitsi voihan siel asunnos tulla vaik joku oikosulku ja syttyy tulipalo kun se sun lapses on yksin siel...Epätodennäköstä mut varmaan ihan mahdollista..

• MK 83

Miunkin vanhemmat asuu ihan naapurissa ja voi hyvää päivää jos jättäsin lapsen itkuhälyttimen varaan edes pinnasänkyyn en voisi ikinä antaa itselleni anteeksi. Pieni lapsi voi tukehtua esim. peiton alle ja siinä ei ole kysymys kun vaan 3 minuutista ja sitä itkuhälytin ei kerro jos tukehtuu kun pienet vauvat tukehtuu todella äänettömästi. Ulos kun laitan vauvan nukkumaan niin katson aina ulos ikkunasta ja pidän myöskin ikkunan auki. Suosittelen aina pitämään näkö yhteyden vauvaan.

• äidinvaiston puolell

MK 83 : Katsotko vauvaasi kolmen minuutin välein onko tukehtunut peittoon? Luin koko ketjun läpi ja ihmettelen aikuisten ihmisten tekstejä, mihin on jäänyt maalaisjärki ja toisten ihmisten kunnioittaminen, myös nettikäyttäytyminen! Ihmiset eivät ota huomioon toisten erilaisia taustoja ja tarpeita. Monta viestiä oli ns. ohi aiheen. Itse olen 19 ja odotan ensimmäistä lastani. En ehkä osta itkuhälyytintä, koska kuulee niin paljon niiden toimintahäiriöistä. En viitsi maksaa itkuhälyyttimestä jos pitää siitä huolimatta välillä tarkistaa vauvan vointi. Mielestäni kyllä ketjun aloittaja voit ihan hyvin käydä vanhempiesi luona naapurissa :) Olen surullinen puolestasi toisten kirjottamista loukkaavista kommenteista :( Olen hoitanut elämäni aikana TODELLA paljon lapsia ja voin sanoa kokemuksesta, että pelkkä "hoitajanvaisto" kertoo, milloin lasta tarvitsee käydä kurkkaamassa. Joku tosiaan sanoi herkästi heräävistä lapsista ja olen samaa mieltä, että hyvinkin voi herätä jos käy kurkkaamassa (lattia voi natista, oven avauksen äänet, voi vahingossa potkaista kolisevaa lelua yms yms.) Käy jotenkin sääliksi ne äidit, jotka vahtivat lapsensa liikkeitä joka sekunti. Eihän sellaista jaksa! Esim yksinhuoltajat, ei yh-äidit voi odottaa miehen tulevan kotiin jotta voi käydä suihkussa.

• Näin on!

Vaikutat tekstisi puolesta hyvin järkevältä ja fiksulta 19-vuotiaalta! Itsekin olen pitkään ihmetellyt kyllä ihmisten epäasiallista nettikäyttäytymistä...

• huono äitikö?

Jos on hankkimassa itkuhälytintä, suosittelen sellaista jossa on ns. linja koko ajan auki. Toiminnasta voi olla varma jos jättää television tai radion hiljaa taustalle. Kuulet taustamusiikin toisesta päästä ja ainakin aventissa pienetkin äänet kuuluvat selvästi. En ymmärrä miksei lasta voisi jättää nukkumaan jos on itse ihan lähettyvillä. Loppuun palamisen merkit on lähellä jossei vauvaa voi jättää hetkeksikään silmistään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1167
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90