Vuoden 2012 pokkari ei pärjää vuoden 2001 järkkärille

Näin se vain on...

Vertailin juuri vuoden 2001 järkkärin ja 11 vuotta uudemman pokkarin kuvanlaatua: ikivanhan järkkärin kuvassa on selvästi vähemmän kohinaa ja värisävyliut siistimpiä kuin uudessa pokkarissa. Varsinkin sisätilassa otetuissa kuvissa ero on valtaisa, kun ISO-arvo on noussut. Oikeastaan pokkarilla ei voi kuvata sisällä ilman salamaa.

Pokkarin kuvissa valkoinen ja harmaa näyttää likaiselta kohinan takia. Järkkärin piirto on upean tarkkaa.

Pokkarissa on moninkertaisesti pikseleitä ja videokuvaus, mutta kuvanlaatu on siis huonompi.

23

455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HHHHHS

      ihanko oikeasti kuvittelit, että pikselimäärä tuo hyvin kuvanlaadun?

      Eiköhän se ole se kenno, jolla on enemmän merkitystä. Järkkärissä, vaikka olisi noin vanhakin, on aina isompi kenno kuin pokkarissa.

      • ulos kaapista.

        "ihanko oikeasti kuvittelit, että pikselimäärä tuo hyvin kuvanlaadun?"

        kyllä pikselit ratkaisevat paljon, näin on, kun katselen 1997 ja sen jälkeen ostettuja digikameroitteni tuotoksia.

        Ei 4 vuotta vanha järkkärikään enää pärjää useissa asioissa 1 v ikäiselle pokkarille,
        moni 150 € pokkari tekee parempaa videota kuin videokamera ja video antaa paljon paremman tilannekuvan monesta kohteesta ja tilanteesta kuin yksittäiset hienot 100 kuvaa.
        (vanha järkkäri on tomuinen sisältä, suljinmekanismi yms ovat kuluneet, tarkennus ei ole enää läheskään sitä koko-kuva-alalla, kuin uutena on ollut yms.

        ""Varsinkin sisätilassa otetuissa kuvissa ero on valtaisa, kun ISO-arvo on noussut. Oikeastaan pokkarilla ei voi kuvata sisällä ilman salamaa""

        Kyllä sinulla oli huono pokkari, minun 3v canon ixus tuottaa hyvää kuvaa ja hyvää videokuvaa sisälläkin, kunhan ei yhtää zuumaa, jotta valovoima ei heikkene.

        Videokuva on ollut jo vuosia se mihin kehitys menee, kuka jaksaa katsella kymmeniä valokuvia jos tarjola on 1 min video, se antaa aina 1000 kertaa enemmän tilanteesta.

        Pokkari kulkee myös aina mukana, 135g ei matkaa häiritse.

        (ixuksen lisäksi on Legria hf m36 ja legria hf m32, en todella ole koskaan aikonut ostaa järjestelmnäkameraa kun siitä filmi-järkkärista 2000 luvun alussa täysin siirryin pois, kun oli jo 4 vuotta ollut digipokkareita.

        JOS POKKARILLA ei saa hyvää kuvaa sisällä, voi ostaa tuollaisia, saa sitten kuvaa vaikka suuremmastakin kuin pienestä sisätilasta, omakotitalon pihalla vietetystä sukukokouksesta,
        sisälle riittää 2-5 lisäsalamaa, saa täydellisen, varjottoman salamakuvan

        http://www.dinodirect.com/godox-digital-slave-flash-cf-18-currency-EUR.html#mycarttip


    • Höpö höpö

      Mäkin vertailin DXO markin testisivuilta: NIKON D2H vuodelta 2003 versus FUJIN X10: Nikon tot pisteet 40/ dynamiikka 10 EV. X10 tot pisteet 50/dynamiikka 11,3 EV. Eihän tuo Nikon pärjää tuolle Fujin pokkarille kun katsoo noita testituloksia. Kaikki osalueet Nikonissa huonompia paitsi korkeilla ISOilla Nikon on parempi johtuen isommasta kennosta.

    • vertaapa hintaa

      Ja järkkäri oli maksanut v. 2001 paljonko vuoden 2012 rahassa objektiiveineen?
      Ja pokkari oli maksanut v. 2012 paljonko?

    • okaro

      Jos vertailit kameroita niin voisit edes kertoa mitä kameroita vertailit? Vuonna 2012 ei ole julkaistu yhtään kameraa, joka vielä olisi kaupoissa. Koko vertailu on muutenkin älytön. Pokkari on pokkari ja järkkäri on järkkäri.

      • mustalaatikko.

        Vuoden 2011 järkkäri on yleensä jo täysin loppuunkulunut,
        sillä ei ole enää kuin suuri tunnearvo.

        Järkkärit kuluvat, pokkarit ei ainakaan satakertaisella kuvausmäärälläkään kulu havaittavasti,
        olen jo lähes 3 vuotta pitänyt kameran lähes aina ottamassa HD videota kun ajelen autolla, 4-10 16 Gt korttia on kuvattu samana päivänä.

        Muuten tässä vois kertoa että ainakin minulla on toiminut kaikki micro SD kortit, kun olen puhelimista ottanut, toisissa on nopeus 2 ja useimmissa ei mitään.

        toki jos ostaisin kortteja, ostaisin 4 nopeuden kortteja ja jos tarvetta olisi niin nopeampiakin, esim tietokoneen ReadyBoost kortiksi 10 nopeusluokkaa.


    • pokkari voittaa

      ainoastaan siinä että se mahtuu povitaskuun ei missään muussa

      • Täsmälleen oikea

        vastaus.
        Halvinkin marketti/kitti/suttuzoomi järkkäri pesee kaikki pokkarit, mennen, tullen ja palatessa. Vaikka liimanhaistelija nulikat muuta lässyttävätkin.


      • Täsmälleen oikea kirjoitti:

        vastaus.
        Halvinkin marketti/kitti/suttuzoomi järkkäri pesee kaikki pokkarit, mennen, tullen ja palatessa. Vaikka liimanhaistelija nulikat muuta lässyttävätkin.

        Tuo nimenomaan on lässytystä. Jos todella olet verrannut niitä, niin kerrot mistä kameroista oli kyse ja panet kuvat esille.


      • Kokemuksestako?
        Täsmälleen oikea kirjoitti:

        vastaus.
        Halvinkin marketti/kitti/suttuzoomi järkkäri pesee kaikki pokkarit, mennen, tullen ja palatessa. Vaikka liimanhaistelija nulikat muuta lässyttävätkin.

        Jotta tuollaisen väitteen voi esittää, täytyy itsellä olla molemmat...
        Minkä merkkinen markettikittisuttuzoomijärkkäri sulla on?


      • Molempi parempi

        Se onkin juuri monelle erittäin tärkeä ominaisuus, jolloin heikomman kuvanlaadun voi hyväksyä.
        Toinen selkeä etu pokkarilla on laaja polttovälialue objektiivia vaihtamatta.
        Kolmanneksi, lomakuvaajalle on selkeää hyötyä suuresta terävyysalueesta.


    • näyttää likaiselta ?

      ”pokkari ei pärjää … järkkärille ”

      Oletko huomannut, ettö ihan uusilla kameroilla tapahtuu vastaavaa – huono pokkari ei pärjää hyvälle järkkärille, mutta myös päinvastoin huono järkkäri ei pärjää hyvälle pokkarille
      – monissa pokkareissa on valovoimaa paljon enemmän kuin kittizoomeissa ja vastaavissa ja kenno saattaa olla samankokoinen (jopa suurempi) kuin järkkärissä. Mistähän se kohina sitten tulee, voisiko kysymys olla osaamattomuudesta?

      ”sisätilassa otetuissa kuvissa ero on valtaisa”
      – mistähän kamerasi saivat tietää, että nyt ollaaan sisätiloissa?

      ”pokkarilla ei voi kuvata sisällä ilman salamaa”
      – tuo on omituisin ”vika”
      Onko niin, että ulkona pimeys ei haittaa, mutta sisällä tilanne on toisin.

      • valtaisa on ero?

        Joo
        Varsinkin valokuvausstudioissa ”sisällä” ei voi aina kuvata ilman salamaa, mutta jos on ukostudio niin entäs sitten?

        Mun pokkarissa on kolme kertaa niin suuri kenno kuin Nikonin pienin järkkärikenno.


    • Mistähän näitä

      pokkari-pellejä oikein tulee?

    • Kodak Eastman

      mulla on vuoden 83 filmikamera.
      vuoden 2012 pokkari ei pärjää sillekkään.

      • Matolaatikko

        Mulla on "matolaatikko" johon porasin 1 mm:n reiän eli Camera Obscura. Mun Nikonin järkkäri ei pärjää sille kuvanlaadussa. Ainoa haitta tuossa matolaatikossa on että valotusajat venyvät tunneiksi.


      • Kyllä digikamera filmikameran hakkaa. Eräs argumentti edellä oli, ettei voi muka sisällä kuvata ilman salamaa. Filmikameralla tosiaan ei voinut, kun usein kamerassa oli ISO 100 filmiä ja vaikka valo olisi riittänytkin, niin valkotasapaino oli pielessä. Joku ammattilainen, jolla oli useita runkoja eri filmeillä, mm. keinovalolle, oli eri asia, mutta normaalilla kuvaajalla oli yksi kamera ja siinä se fimi, mikä oli.


      • Laita kuvat vertailuun ja katsotaan. Kysehän voi olla myös kuvaajasta kuten yleensä kun kuvista valitetaan.


      • hauskaa saa pitää
        okaro kirjoitti:

        Kyllä digikamera filmikameran hakkaa. Eräs argumentti edellä oli, ettei voi muka sisällä kuvata ilman salamaa. Filmikameralla tosiaan ei voinut, kun usein kamerassa oli ISO 100 filmiä ja vaikka valo olisi riittänytkin, niin valkotasapaino oli pielessä. Joku ammattilainen, jolla oli useita runkoja eri filmeillä, mm. keinovalolle, oli eri asia, mutta normaalilla kuvaajalla oli yksi kamera ja siinä se fimi, mikä oli.

        Olet voittaja!
        Joku on nähnyt kauhiast vaivaa naputellelemalla sinulle 107 pykälää miinusta tuohon sormijuttuun. Argumentit näyttävät joltain loppuneen...


    • Ratinan alta

      ihmeellistä, että valokuvauslehtiä on ollu jo viime vuosisadalla, kun ei ollut digiä, jolla olisi voinut kuvata hyviä kuvia.

    • kyllä pärjää

      Mitä tolkkua on tamänkaltaisessa pokkari-järkkäri juupas-eipäs keskustelussa.
      vrt
      Vuoden 2012 Ferrari ei pärjää vuoden 2001 Sisulle

      • Vai ei pärjää?

        Koitas laittaa köysi väliin ja lähteä vetämään eri suuntiin. Kumpikahan tulee latana perässä...


      • kyllä pärjää
        Vai ei pärjää? kirjoitti:

        Koitas laittaa köysi väliin ja lähteä vetämään eri suuntiin. Kumpikahan tulee latana perässä...

        Sovitaan ensin painonko pannaan kuormaa ja vetoa.
        Käviskö alkajaisiksi vaikka 15000 kg kuorma.
        Uskon kyllä, että ferrari on latana tuon kuorman alla :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      133
      1342
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1195
    3. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      846
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      156
      832
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      746
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      150
      733
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      728
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      27
      588
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      575
    Aihe