Puhelinkaapelin jatkaminen

ihan pihalla?

Mulle olisi tulossa VDSL2-liittymä. Modeemin piuhat eivät (tietenkään) riitä puhelinrasiasta tietokoneelle. Väitetään, että puhelinpiuhaa ei kannata jatkaa, koska signaali heikkenee, että mieluummin verkkokaapelia jatkaa. Mun asunnossa on kuitenkin pohjapiirustus huonekalut (ainoa sijoitteluvaihtoehto) niin, että puhelinkaapelia jatkamalla saisin koko höskän sijoitettua paremmin. Kuinka vakavaa tuo yhteyden heikkeneminen oikein puhelinkaapelin jatkamisessa on? Eli kannattaako "riski" ottaa? Mulle on tulossa vain 2M yhteys (0e/kk, sisältyy vuokraan).

6

2126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11+5=

      Vaihteleehan se piuhan pituus eri asukkailla muutenkin, onko asunto ekassa vai neljännessä kerroksessa. Veljellä 4 m puhelinpiuha toimii hyvin VDSL2n kanssa (toisessa kerroksessa). Minkälaisesta matkasta on kyse?
      Kannattaa kokeilla. Jos ei toimi, sitten se verkkokaapeli..

    • ihan pihalla?

      Eräässä kaupassa näytti olevan 5-metriset puhelinkaapelit lyhyimpiä. Joku 3-4m kaiketi riittäisi, mutta niitä ei näkynyt. (Käsittääkseni sen alkuperäisen modeemin puhelinkaapelin voi siis korvata pidemmällä?) Modeemin mukana tullut kaapeli oli oman mittauksen mukaan joku vajaa 2m (aika pahasti mutkilla, niin hankala mitata). Onneksi nuo puhelinkaapelit olivat ainakin suht halpoja :)

    • toimii ihan ok

      mulla oli myös ihan sama ongelma, mukana tuli 2 metrin johto ja ostin tilalle 3 metrin että sais huonekalu järjestyksen takia modeemin tuohon pöydälle, on toiminut todella hyvin. yleensä tosiaan nyrkkisääntönä pidetään että puhelinpiuhalla ei yli 2 metrin mentäsi

    • 3

      puhelinpiuhassa on vaihtovirtaa, kai 110 volttia mutta vaihtovirtaa varmasti, eikä se heikkene yhtää vaikka laitat 50 metriä.

      tasavirta, heikkenee ja pitäisi olla erittäin paksua johtoa jos olis pitkä,
      mutta puhelinjohto ei heikkene.

      tuossa jos vastasikin,
      puhelimien jakohuone on kellarissa ja toisessa päässa taloa, joku asuu a-b-c rapussa ja 10 kerros, se tulee aivan tavallista johtoa, tosin on yksisäikeistä, kun jatkojohto on monisäikeistä.

    • käytössä2
    • kylsepelaa.

      Kaapelia ei kannata jatkaa, vaan hommata riittävän pitkä yhtenäinen piuha. Itsellä on 25 metriä puhelinpiuhaa modeemiin, ja hyvin toimii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2773
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2130
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1914
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1756
    7. 124
      1722
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe