Täystyrmäys neurologilta

neurot vähissä

Olen 50 v neinen ja olen taistellut lieväoireisen MS-taudin ja fyysisesti ja henkisesti raskaan työn kanssa. Diagnoosi vuodelta -95, mutta todennäköisesti sairaus on monia vuosia vanhempi. Fyysesti olen paremmassa kunnossa kuin ikäiseni keskimäärin. Asia selvitettiin viime viikon työkykytesteissä. Sen sijaan kognitiivisella puolella on puutteita. Lääkäri sanoi, että minulla on vikaa "toiminnan ohjausjärjestelmässä".
Olin haaveillut vielä alan vaihdosta noin vuoden lisäkoulutuksella, joka olisi monimuoto-opiskelua. En välttämättä tekisi töitä tänä aikana vaan keskittyisin opiskeluun. Sain työterveyslääkärilta tähän "siunauksen". Työterveyslääkärini tietään nykyisen työni stressaavuuden ja näkee, että selviytyisin ihmissläheisemmässä ja vähemmän hektisessä työssä, jossa olisi mahdollisuus keskittyä yhteen asiaan kerrallan, eikä säntäillä moneen suuntaan kuten nyt ravintolatyössä.
Sen sijaan minun pitää jatkaa entisessä työssäni erikoisjärjestelyin, koska työnantaja on velvollinen järjestämään minulle sopivaa osa-aika työtä. siis säälisopimuksella...
Ylilääkäri perusteli päätöstään sillä, että hän on nähnyt nuorempia ja huonompikuntoisiakin ja että minun pitää vaan nauttia elämästä ja auringon paisteesta. Nyt en oikein pysynyt kartalla. Minun pitää olla onnellinen vihaamassani työssä, mutta koska minulla on tämä Ms-tauti, se ai anna oikeutta hakeutua sopivampaan työhön.Hänen mielestään pysyn työkykyisempänä työssä, johon on vastenmielistä mennä takaisin?

15

1743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eläkeläinen

      Minäkin putosin kartalta....kuka Sinut pakottaa pysymään vihaamassasi työssä??
      Uudelleen koulutukseen ei varmasti pääse pelkästään syyllä, ettei pidä työstään ja jos vielä on todettu hyväkuntoiseksi. Mutta ainahan sitä saa itsensä irtisanoa ja sitten hakeutua koulutukseen tai opiskella työn ohella.
      Olisit tosiaan onnellinen, että olet pysynyt hyvässä kunnossa ja jaksanut työelämässä!

      • ihan ylipäätään

        Juu, tuota valitusta minäkin olen aina ihmetellyt: miksi ihmiset vaan jatkavat työssä, josta ei saa kuin pahan mielen. Valittamalla ja ehkä toisille kiukuttelemalla mennään seuraavaan lomaan, joka aina loppuu liian nopeasti ja on palattava hermoja syövään arkeen.

        Ei sitten riitä rohkeutta ottaa ja lähteä?

        Joskus kroppa ja mieli oireilee kivulla ja säryllä, mutta ne ei riitä herättämään todellisuuteen: jotain tarttis tehdä. Jos jää odottelemaan työnantajan irtisanomista, sitä ei välttämättä koskaan tule, vaan duunia riittää. Työnantaja katsoo asia omalta kannaltaan, työntekijän on katsottava omaltaan. Jos on paha olla, on viisainta tehdä ratkaisunsa ihan itse. Hintaahan tällaiselle ratkaisulle varmasti tulee, mutta mielenrauhan ja terveyden hintana harvoin liian paljon. Mutta kun se tili on niin tärkeä.. niinpä. Sitten pitää vaan tyytyä osaansa ja olla valittamatta.


    • etteenpäin.,

      Miten se ms sinulla sitten oireilee? T: Melkein yksisilmäinen ms rekkakuski.

    • jkbh

      Sinä voit aivan vapaasti irtisanoutua työstäsi.

    • Hej på dej

      Mene työvoimatoimistoon puhumaan halustasi vaihtaa alaa. Kun mainitset taudin, niin eiköhän se alanvaihto onnistu hyvinkin helposti harjoittelujaksoineen.
      Stressi ei ole ms tautisellekaan hyväksi se kannattaa muistaa, joten älä uuden ammatin opiskeluinnossasi ahnehdi liikaa tekemistä(kuten itse tein), vaan muista, hyväkuntoisenakin, se tähän tautiin kuuluva pakkolepo.
      Itse tein virheen kun en maininnut taudistani tt-toimistossa sanaakaan, kun niin pelkäsin eläkkeelle joutumista.

      • Oloneuvoksetar:)

        Mitä pelkäämistä on eläkkeelle "joutumisessa"? Minä PÄÄSIN eläkkeelle nelikymppisenä.Työni oli kevyttä mutta stressaavaa. Olin pääasiassa hyväkuntoinen, mutta stressi aiheutti joitain oireita aina välillä. Itse ehdotin neurologille eläkettä ja hän kirjoitti lausunnon ja niin pääsin eläkkeelle. Olin ja olen edelleen erittäin tyytyväinen. Sitä on niin paljon juttuja ja harrastuksia, ettei kaipaa työtä. No tietysti tulot pieneni vähäsen, mutta ihminen pärjää vähemmälläkin, kun kumminkin se oma olo ja terveys on se tärkein juttu!


      • Hej på dig
        Oloneuvoksetar:) kirjoitti:

        Mitä pelkäämistä on eläkkeelle "joutumisessa"? Minä PÄÄSIN eläkkeelle nelikymppisenä.Työni oli kevyttä mutta stressaavaa. Olin pääasiassa hyväkuntoinen, mutta stressi aiheutti joitain oireita aina välillä. Itse ehdotin neurologille eläkettä ja hän kirjoitti lausunnon ja niin pääsin eläkkeelle. Olin ja olen edelleen erittäin tyytyväinen. Sitä on niin paljon juttuja ja harrastuksia, ettei kaipaa työtä. No tietysti tulot pieneni vähäsen, mutta ihminen pärjää vähemmälläkin, kun kumminkin se oma olo ja terveys on se tärkein juttu!

        Eläkkeelle joutuessa jää kuin tyhjän päälle, olin jo 41, mutta pidin työstäni ja terveen ihmisen elämästäni.Työni ei ollut kevyttä, mielenkiintoista kylläkin, viihdyin työssäni. En olisi halunnut eläkkeelle, vaan todella jouduin, jalat vain yhtäkkiä kieltäytyivät toimimasta, joten eläke oli pakko. Nyt on aikaa ja rahaa, en vain yksinkertaisesti jaksa, olo kuin kovan rääkin jälkeen. Kaikki arvot, veri, hengitys, hapetus jne. päin hel....ä, nyt tutkitaan mikä on syynä totaaliseen voimattomuuteeni, tiedetään vain että jotain on pielessä. Onko moni muu nukahtanut kesken lääkärin vast.oton? Terveenä minäkin olin aina menossa, harrastin, tein mitä halusin, elämä oli ihanaa, vaan toista on nyt.


      • wannabe oloneuvos
        Oloneuvoksetar:) kirjoitti:

        Mitä pelkäämistä on eläkkeelle "joutumisessa"? Minä PÄÄSIN eläkkeelle nelikymppisenä.Työni oli kevyttä mutta stressaavaa. Olin pääasiassa hyväkuntoinen, mutta stressi aiheutti joitain oireita aina välillä. Itse ehdotin neurologille eläkettä ja hän kirjoitti lausunnon ja niin pääsin eläkkeelle. Olin ja olen edelleen erittäin tyytyväinen. Sitä on niin paljon juttuja ja harrastuksia, ettei kaipaa työtä. No tietysti tulot pieneni vähäsen, mutta ihminen pärjää vähemmälläkin, kun kumminkin se oma olo ja terveys on se tärkein juttu!

        Millaisia oireita sinulla oli työssä? Oma työni on myös melko kevyttä, mutta ERITTÄIN stressaavaa, ja viimeaikoina ilmenneet huimauskohtaiúkset ovat saaneet haluamaan pois oravanpyörästä.

        Magneettikuvassa ilmeni muutoksia pikkuaivoissa, jotka liittyvät kaatavaan huimaukseen, mutta koska kerroin neurologille kärsiväni kiertohuimauksesta, niin joudun vielä korvapolille tutkittavaksi ennenkuin mitään jatkosuunnitelmia voidaan tehdä.

        Neurologi on myös päättänyt olla vastaamatta sähköposteihini, vaikka haluan mm. tarkentaa, että huimaukseni on välillä kaatahuimausta ja välillä kiertohuimausta, eli MS on myös edennyt elämää hankaloittavaan vaiheeseen (aiemmin olen ollut vuosikausia melko oireeton).

        Kestikö kauan päästä eläkkeelle siitä kun sitä neurologille ehdotit?


      • Oloneuvoksetar:)
        wannabe oloneuvos kirjoitti:

        Millaisia oireita sinulla oli työssä? Oma työni on myös melko kevyttä, mutta ERITTÄIN stressaavaa, ja viimeaikoina ilmenneet huimauskohtaiúkset ovat saaneet haluamaan pois oravanpyörästä.

        Magneettikuvassa ilmeni muutoksia pikkuaivoissa, jotka liittyvät kaatavaan huimaukseen, mutta koska kerroin neurologille kärsiväni kiertohuimauksesta, niin joudun vielä korvapolille tutkittavaksi ennenkuin mitään jatkosuunnitelmia voidaan tehdä.

        Neurologi on myös päättänyt olla vastaamatta sähköposteihini, vaikka haluan mm. tarkentaa, että huimaukseni on välillä kaatahuimausta ja välillä kiertohuimausta, eli MS on myös edennyt elämää hankaloittavaan vaiheeseen (aiemmin olen ollut vuosikausia melko oireeton).

        Kestikö kauan päästä eläkkeelle siitä kun sitä neurologille ehdotit?

        Kun eläkehakemus oli tehty, meni muutama kuukausi ja olin eläkkeellä.
        Oireina oli tuolloin ainakin väsymys ja näköongelmat.


      • wannabe oloneuvos
        Oloneuvoksetar:) kirjoitti:

        Kun eläkehakemus oli tehty, meni muutama kuukausi ja olin eläkkeellä.
        Oireina oli tuolloin ainakin väsymys ja näköongelmat.

        Edelsikö eläkepäätöstä pitkiä sairaslomajaksoja? Olen kuullut että vähintään puolen vuoden yhtäjaksoinen sairasloma on edellytyksenä sille, että eläkkeellepääsystä voidaan edes alkaa puhumaan.

        Näköongelmia on itsellänikin, mutta ne ovat toistaiseksi olleet katseen kohdistamisongelmia väsyneenä. Ja päätetyössähän tämä ei ole ollenkaan kiva asia ;-)


      • oloneuvoksetar:)
        wannabe oloneuvos kirjoitti:

        Edelsikö eläkepäätöstä pitkiä sairaslomajaksoja? Olen kuullut että vähintään puolen vuoden yhtäjaksoinen sairasloma on edellytyksenä sille, että eläkkeellepääsystä voidaan edes alkaa puhumaan.

        Näköongelmia on itsellänikin, mutta ne ovat toistaiseksi olleet katseen kohdistamisongelmia väsyneenä. Ja päätetyössähän tämä ei ole ollenkaan kiva asia ;-)

        Muutamia sairaslomajaksoja oli ja sitten se pidempi (taisi olla lähes vuosi) jolta jäin sitten kokonaan pois.
        Oireeni ei olleet mitään dramaattisia, mutta kuitenkin työssä haittaavia. Neurologi
        ymmärsi asian ja eläkeyhtiö myönsi eläkkeen.
        Sairaslomalla kyllä pitää olla , ei sitä "suorilta jaloilta" eläkkeelle pääse:).


      • wannabe oloneuvos
        oloneuvoksetar:) kirjoitti:

        Muutamia sairaslomajaksoja oli ja sitten se pidempi (taisi olla lähes vuosi) jolta jäin sitten kokonaan pois.
        Oireeni ei olleet mitään dramaattisia, mutta kuitenkin työssä haittaavia. Neurologi
        ymmärsi asian ja eläkeyhtiö myönsi eläkkeen.
        Sairaslomalla kyllä pitää olla , ei sitä "suorilta jaloilta" eläkkeelle pääse:).

        Oma sairaslomaputkeni ei ole vielä kunnolla alkanutkaan. Olin loppuvuodesta ensin vikon sairaslomalla ja sen jälkeen pienen tauon jälkeen 3 viikkoa.

        Normaali palkanmaksu kaiketi lakkaa 3 kk:n jälkeen, joten sitten kaiketi kituutellaan eläkettäkin pienemmillä ansioilla?


      • oloneuvoksetar:)
        wannabe oloneuvos kirjoitti:

        Oma sairaslomaputkeni ei ole vielä kunnolla alkanutkaan. Olin loppuvuodesta ensin vikon sairaslomalla ja sen jälkeen pienen tauon jälkeen 3 viikkoa.

        Normaali palkanmaksu kaiketi lakkaa 3 kk:n jälkeen, joten sitten kaiketi kituutellaan eläkettäkin pienemmillä ansioilla?

        Sairaspäivärahan määrä lasketaan työtulojen mukaan ja samoja lukuja (monimutkaisesti soveltaen) lasketaan myös eläkkeen määrä.
        Kela maksaa päivärahaa korkeintaan vuoden ja sen jälkeen haetaan eläkettä tai kuntoutustukea.
        Eihän ne summat palkkaa vastaa, mutta kyllä sitä jotenkin pärjää.


      • wannabe oloneuvos
        oloneuvoksetar:) kirjoitti:

        Sairaspäivärahan määrä lasketaan työtulojen mukaan ja samoja lukuja (monimutkaisesti soveltaen) lasketaan myös eläkkeen määrä.
        Kela maksaa päivärahaa korkeintaan vuoden ja sen jälkeen haetaan eläkettä tai kuntoutustukea.
        Eihän ne summat palkkaa vastaa, mutta kyllä sitä jotenkin pärjää.

        Kerkesin jo googlettamaan sairauspäiväraha-asioista, mutta kiitos kuitenkin tästä ja aiemmista vastauksistasi. Jaksamista sinnepäin!


    • neurot vähissä

      Ehkä en "pelkäisi eläkkeelle joutumista", jos olisin ehtinyt olla työelämässä tarpeeksi. Jouduin jäämän lapseni neurologisten ongelmien takia kuudeksi vuodeksi kotiin, jonka jälkeen tein ekstrauksta eli työtä hyvin satunnaisesti monta vuotta. Olin välillä työtön ja välillä tein osa-aikatyötä.Sitten äitini sairastui aivosyöpään ja hoidin häntä jonkin aikaa. Jälleen olin pätkätyössä. Vasta v.2008 sain vakityön, jossa olen vieläkin.

      Kun olin työssä, pysyin hoikkana ja fyysisesti hyväkuntoisena lukuunottamatta ajoittaista uupumusta ja vaihtelevia MS-oireita, lähinnä näkemisen alueella.
      En ole MS-taudin vuoksi ollut pois työstä lukuunottamatta mennyttä syksyä, jolloin aloin syksyllä tuntea lisääntyvää väsymistä, unettomuutta ym. oireilua, jotka voivat osaltaan liittyä tähän ikäänkin.
      Sanoin lapsellisesti vihaavani työtäni. No en nyt sentään vihaa, koen olevani enemmänkin tiellä siellä työyhteisössä, jossa on lisäkseni pari muutakin huonokuntoista.
      Olan pari kertaa sanonut itseni irti työstäni "menneisyydessä", joten tiedän, että tämäkin kortti on käytettävissä. Mies vaan vinkuu sitä, että en saa enää "hölmöillä". Hän pelkää ihan hirveästi, että joutuisi elättämään minua.
      Vielä en halua eläkkeelle. Tai ehkä siinä tapauksessa, että samalla muutan täältä "metsästä" pois ihmisten ilmoille, jossa on mahdollista harrastaa.
      Jatkankuitenkin nyt siitä, mihin syksyllä jäin eli suunnittelen opintojeni aloittamista ja uudelle alalle siirtymistä.
      Kiitos kaikki vastaajat kannustuksesta. Olen itsekin sitä mieltä, turha ruikuttaa vaan iloita jäljellä olevasta terveydestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4688
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4203
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2785
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      209
      1817
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1357
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1233
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1212
    Aihe