Jos sinulla on kyseinen kamina niin kertoisitko kokemuksistasi, kuinka usein sitä lämmität ja kuinka usein joudut tyhjentämään tuhkat. Mistä olet kamin ostanut, suomalaista edustajaa kun ei taida olla?
Kokemuksia Bekkasinen-kaminoista?
7
288
Vastaukset
- Helppasko
10 krt, 1 krt.Kirpputorilta.Arabi
- kvv
No helppas vähän. Tuolla bekkasinen sivuilla väittävät että tarvii vain 1-3 kertaa vuodessa tyhjentää tuhkat. Joko tanskan maalla lämmitetään tosi harvoin tai siellä on jotain mätää. No joo arvasinhan mä ne mainospuheiksi mutta joku raja pitäisi olla liioittelullakin. Sitä ei kai saa tyhjennettyä muuta kuin päältä samasta luukusta mistä puut lisätään? Tuhkaimurillako tyhjennät?
- jotulkäybotul
Ei kokemusta tästä merkistä, muista kyllä yllinkyllin. Vilkaisin vähän tehtaan sivustoa.. Ensinnäkin ilmoitetut kw on kaikilla merkistä riippumatta viitteellisiä. Toiseksi en löytänyt mitään teknisesti hienoa, tai joka tekisi siitä valtavirran tuotteista paremman.
Osta pois, jos miellyttää tai sopii sisustukseen.. ps. season on maksimissaan 1/4 vuosi, kevät, kesä, syksy tai tanskan leuto talvi.- kvv
Luin sellaiselta sivustolta kuin www.bekkasinen.com, jossa sanottiin " Emptying ash is limited to only 1-3 times per year. " (tai ymmärsinkö nyt taas ton sun kommentin väärin). No oli miten oli niin kerro ihmeessä kokemuksia muistakin kamiinoista, en ole vielä lyönyt lukkoon valintaa. Muita mahdollisia merkkejä, joita olen ajatellut on ainakin Morsö, Jotul ja Vermont Castings (ton vermontin saatavuus tosin taitaa olla vaikeaa euroopan nettikaupoistakaan)
Teholtaan kamin tulisi olla "riittävä" jotta talo lämpiää, esim jotul f500. Olen siinä mielessä harhaoppinen,että aion hankkia kaminan omakotitaloon varaavan tulisijan asemesta.
- Älysikkö?
Tämähän meni sun kanssa chattailuksi.. Mulla on kastor( kuusamo 2)takka, eli peltitakka. Osuthan sinäkin näemmä napakymppiin, meinaan varaamisesta. Lämpö varautuu seiniin, huonekaluihin ym ym. Meillä takka on lisälämmitysmuoto ja tunnelman vuoksi. Lapset paistaa makkaroita ym.
Uunipesään on kyllä laitettu tuplatiilet, oikein säätämällä,takassa olevaa savu- peltiä saa rauhaisan tulen palamaan läpi yön.
Rohkenen väittää; suhteutettuna puunkulutus ja luovutettu lämpö sekä takan hankintahinta ei varaava tulisija pärjää.
AINA kotona ollessamme on takassa tulet, siitä on tullut niin rutiinia, kuin esim. uutisten katselu. Peltitakka ei ole niin nirso puulaadulle ja kulutus kumminkin pientä. Vedonsäätö on tärkeä osa.. ps. takoissa pitääkin arinalla olla pari senttiä tuhkaa aina, muutenkin ei tuhkan poisto ole kyllä kummoinen homma!- joko nyt ÄLYSIT?
LISÄYS: TIILIARINALLA PITÄÄ OLLA TUHKAA, silloin puut palaa ja lämmittää paremmin. Ritiläarina tai uuni jossa on tuhkapesä on eri asia.... comprendo!
- kvv
joko nyt ÄLYSIT? kirjoitti:
LISÄYS: TIILIARINALLA PITÄÄ OLLA TUHKAA, silloin puut palaa ja lämmittää paremmin. Ritiläarina tai uuni jossa on tuhkapesä on eri asia.... comprendo!
Toki älysin. Minulla on mökillä kastorin takkasydän, jossa tiiliarina. En tosin huomannut etteikö se olisi hyvin palanut sen jälkeen kun olen kaikki tuhkat poistanut. Tuhkan poisto ko. laitteesta, tai muista perinteisen mallisista kameista, ei tosiaankaan ole kummoinen homma.
Se mikä minua kiinnostaa onko tuhkan poisto bekkasinesta hankalaa. Se nimittäin täytetään päältä päin pyöreästä aukosta ja ymmärtääkseni tuhkat pitää onkia samasta reiästä (halkaisija lienee 25 cm?) Tämä yksi syy uteliaisuuteeni bekkasinen suhteen. Niin ja tietysti se, että kuinka makkaran paisto onnistuu ton reiän päällä vai tuprautteleeko sauhut sisään!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713125
- 922885
- 512125
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201585- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51348Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131311- 191304
Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232