Jari Tervo: Layla

alvari.raappavaara

Kotimaan historiaa kahlanneiden suurmiesteosten jälkeen Tervo yllättää. Nyt ollaan ajassa niin jotta hirvittää. Ja kuljetaan muuallakin kuin armaan isänmaamme lähihistoriassa kaikenmaailman myyrineen ja lahnasineen.
Tervo tunnustautuu ja osoittautuu feministiksi, jopa enemmän kuin hänen hirmuisuutensa itte Lenita. Sananahan feminismi tai -nisti on kokenut rapautumisen ja inflaation, kun sillä kukin tarkoittaa milloin mitäkin.Tervon feminismi on naisten oikeuksien puolustamista ja siihen hän käyttää kaiken luovuutensa. Eikä se ole vähän.
Kirjan nimihenkilö Layla on kihlattu serkulleen jo kehdossa, kurditavan mukaan. Tervo, kuten muutkin asian tuntijat tekee selvän eron heimon tai klaanin perinnetapojen ja islamin välillä. Tavat voivat olla paljon Koraania vanhempia. Ja julmempia.
Layla tuottaa suuren häpeän aviomiehelleen, kun hääyönä lakana ei vereydy. Tämmöinen solvaus ei ole hyvitettävissä muulla kuin hengen lähdöllä. Pakoonhan siitä on pötkittävä, kun yksi veljistä uhmaa perheen patriarkkaa ja auttaa, henkensä kaupalla siinäkin toimien.
Vaaroja riittää, kun Laylan pako ensin Kreikkaan ja sitten Saksan kautta Suomeen, tuohon kirjailija Grigori Petrovin Valkoliljojen maahan, etenee. Myyttinen, mutta olemassaoleva liki satavuotias kuvaus venäläisestä Suomesta on syy, miksi Laylan tie kulkee Euroopan kauimpaan ääreen, siis Turkista katsottuna. Merimatka Kreikkaan antaa oivan kuvan välimerellisestä purjehduskulttuurista. Josta toki saimme viikolla muitakin näytteitä. Valitettavasti. Matkaseuraksi osuu orpotyttö Tamara, jonka realistinen maailmankuva ja nopea toiminta pelastavat Laylan monesti.
Tervon kerronta vaihtaa näkökulmaa taajaan ja perustellusti. Kruununhaassa pyörittää bordellia bisneksissään tärviölle mennyt kauppatieteen maisteri Armonlahti. Töissä hänellä on alkoholisoitunut ex-teekkari Helena, jolla ei ole muuta tavoitetta kuin saada huostaanotettu lapsensa takaisin, keinoista välittämättä. Tänne Laylakin päätyy. Kannoillaan murhanhaluinen isä ja veli, jolla on omakin sapeli ojassa tässä katastrofissa.
Kuvioissa pyörii myös maaninen filosofian opiskelija Mika Jaussi, jolle todellisuus on liikaa. Eräänlainen köyhän maan breiviikki, reppana mutta valitettavan agressiivinen.
Juonesta ei paljoa enempää, ettei lukuilonne kärsi.
Tervon kieli on yhtä napakkaa kuin aina. Joku lukija saattaa ärtyä, kun kaikkia kurdinkielisiä sanoja, kuten ruokien nimiä, ei ole suometettu. Väriä kerrontaan, toki, ja tuskin niille kaikille keitoksille edes on kotokielistä vastiketta. Suomalaisen järjestelmän omituisuudet ruoditaan ulkopuolisen silmin, välillä viiltäen, toisinaan hauskasti. "Jumalan on korvannut rukous Kela korvaa." Eikä kurdien kunnia - eli häpeämurha ole tuntematon suomalaisillekaan, sitä ei vaan nimitetä niin. Iltapäivälehdet vetää lööppiä hyvän perheen shokkitragediasta, kun suomimies pistää perheensä päiviltä.
Tervon henkilöt elävät, vaikka vain viuhahtaisivat sivuroolissa. on sitten kyseessä sokea turkkilainen kenraali, suuri rasvapainin ystävä ja jalkapallon vihollinen. Tai saksalainen Her Doctor asianajaja, joka käyttää maahanmuuttajia sumeilematta hyväksi. Kuitenkaan Tervon hahmot eivät ole joko mustia tai valkoisia, hyviä tai pahoja, eivätkä edes harmaita. Vaan vivahteikkaita ihmisiä. Jopa bordellibisneksen käynnistäjä isänrakkaudessaan. Kadehdittava taito kirjoittajalta.
Juonen käänteissä vanha kettu eksyttää jäljiltä kokeneenkin lukijan, joka huomaa äimistelevänsä todellisen syyllisen ja liikkeelle panevan voiman henkilöyttä, kun sen lopulta oivaltaa. Dekkarimaisuutensa vuoksi tämän Tervo-esittelyn olisi voinut kirjoittaa tuonne jännityspalstallekin, mutta muut ansiot ovat vielä suuremmat ja nostavat Tervon uutuuden kauden kärkikirjaksi.
Suosittelen lämpimästi, vaikka aihe on hyytävä.

24

1368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiittimulleriitti

      Ylläoleva kirjoitus on käsittämätön. Tulee mieleen kustantajan mainososaston sanatiikerin läsnäolo.
      Minulle Layla oli viime vuiosien kirjallisista petttymyksistä kaikista suurin. Eipä silti, en ole jaksanut Tervon muitakaan kirjoja loppuun asti lukea.
      Lukijakunta olisi Tervolla aika pieni ilman miehen tv-julkisuutta ja kustantaja wsoyn jättiläismäistä mainosbudjettia. Tuotteen laatu kun on vähintään keskinkertainen.

      • Hiontavaiheessa

        Raappavaaralle kiitti ansiokkaasta tekstistä. Se oli kyllä parempaa kuin kirjan teksti, eli kuulun niihin, jotka eivät kirjasta pitäneet. Miten niin nopeasti ja tarkasti Uutisvuodossa ytimeen osuva henkilö voi kirjoittaa tällaisen kirjan? Tästä ei tullut ollenkaan hyvä mieli, paremminkin itketti. Asiavirheitäkin löysin, vaikka Tervo sanoo tehneensä taustatyön perusteellisen hyvin.


      • riittimullekin

        "Ylläoleva kirjoitus on käsittämätön. Tulee mieleen kustantajan mainososaston sanatiikerin läsnäolo."

        Täsmälleen tuo tuli minunkin mieleeni. Tämä on vilkas foorumi.
        Kannattaa lukea kriittisesti, täälläkin.


      • Stastasta
        riittimullekin kirjoitti:

        "Ylläoleva kirjoitus on käsittämätön. Tulee mieleen kustantajan mainososaston sanatiikerin läsnäolo."

        Täsmälleen tuo tuli minunkin mieleeni. Tämä on vilkas foorumi.
        Kannattaa lukea kriittisesti, täälläkin.

        Minusta kirja oli hyvä. Usein mainitut asiavirheet jäivät minulta huomaamatta. Olenko tyhmä vai voisiko joku ystävällisesti valaista minua näistä virheistä.


      • Puuttuiko vikaa

        Mitä haittaa siitä on, jos kirja on vähintään keskinkertainen?


      • -.,mn
        Puuttuiko vikaa kirjoitti:

        Mitä haittaa siitä on, jos kirja on vähintään keskinkertainen?

        Haitta on se, että Jari Tervon kirjoilla on mediassa kova mainospiikki kun ne ilmestyvät. Kirjojen taso kuitenkin on huoo verrattuna mainoskohuun.


    • alvari.raappavaara

      Kyllähän siellä ainakin kerran syötiin HUMUSta. Ja kurdiyhteisö on protestoinut, ettei me olla tommosia. Ainakaan kaikki. Suhtautuisin kuitenkin enempi kaunokirjallisuutena kuin kansatieteellisenä graduna.

      • Stasita

        Siis yksi m-kirjain puuttui? Siinäkö asiavirheet? Tietysti kurdit kritisoivat mutta se ei tee tarinasta epäuskottavaa. Fiktiivisestä kaunokirjallisuudesta on tosiaan kyse.


      • Hiontavaiheessa
        Stasita kirjoitti:

        Siis yksi m-kirjain puuttui? Siinäkö asiavirheet? Tietysti kurdit kritisoivat mutta se ei tee tarinasta epäuskottavaa. Fiktiivisestä kaunokirjallisuudesta on tosiaan kyse.

        Esimerkki minua vaivaavasta asiavirheestä: sosiaalityöntekijä menee kotikäynnille yksin ja juo hänelle tarjottua alkoholia. Niin ei vaan tapahdu.

        Vaikka on kyse fiktiosta, niin minua kyllä ärsyttävät asiavirheet niin paljon, että kirja jää lukematta. Kerran yritin muun lukemisen puutteessa lukea jotakin ranskalaista bestselleriä. Heti ensimmäisellä sivulla kirjan päähenkilö lähti autolla matkoille viemättä ensin koiraa ulos. Mieli teki lopettaa lukeminen siihen, mutta päätin jatkaa. Kun vastaavanlaisia virheitä tupsahti vastaan jatkuvasti, en voinut jatkaa lukemista. Olen ehkä niuho mutta kuitenkin...


    • /&%

      MainossHUMUTUSTA koko kirja.

    • Laatu ei ratkaise

      TV-juontajan maineella menee heikompikin tekele kaupaksi.

      • Nani

        Milloin Tervo ollut tv-juontaja :D


    • Tosi tylsiä

      Samaa mieltä, tv-kasvon maineella huonokin kirja menee kaupaksi.
      Olen yrittänyt lukea näitä Tervon kirjoja ja kyllä se on pitkän piimänn juomista. Tekele mikä tekele.

      • mariya

        Minä pidin kovasti tästä kirjasta.


    • sampo

      Tervon puolenkymmentä ensimmäistä kirjaa ovat ihan luettavia. Sen jälkeen taso laski ja 2000 jälkeen sepitettyjä ei kukaan jaksa enää loppuun kahlata, edes kirjastosta tuotuna.
      Vahinko, koska parhaimmillaan hän pukkasi lähes Tuurin tasoista tekstiä, jolta hän on oppia ja vaikutteita ottanut

    • En jaksa enää lukea

      Olisi kannattanut pysyä toimittajana. Kotimainen kirjallisuus on niin korkeatasoista että hänen tasoisensa kirjoittaja erottuu vain tylsyydellään. Suuri mainosbudjetti kun on tukena niin saadaan myyntiä. Tv kasvous tietysti tuo tunnettavuutta ja nostaa myyntejä mutta ei siis laatu.

    • TTTTTTTTTTTTmmmm

      Olen lukenut kirjaa jonkin matkaa ja se vaikuttaa aika tyypilliseltä Tervon teokselta. Muistuttaa enemmän Tervon ensimmäisiä kirjoja kuin myöhempää tuotantoa. Alun perusteella sanoisin, että Layla ei ole huono kirja, mutta ei myöskään parasta Tervoa. Saa nähdä mitä mieltä olen sitten, kun olen lukenut koko kirjan.

    • Leylelelel

      Kirjan olisi voinut tiivistää puoleen juonen siitä kärsimättä.

    • Petyin raskaasti

      Uskomattoman huono kirja.

      • ......

        Miksi te luette mielestänne huonoja kirjoja. Jos kirja vaikuttaa minun makuun huonolta, jätän sen kesken. Layla oli minusta ihan hyvä. Ainoa Tervon kirja, jonka luin loppuun.


    • näinhän se on

      En jaksanut lukea tätäkään loppuun. Kun ei osaa niin ei osaa, ei se muutu hyväksi sillä että tekijä on tv julkku.

    • vuorenpeikkolainen

      Sangen mielenkiintoinen juttu Hesarin kuukausiliitteessä Tervon ja kurdiparturin kohtaamisesta. Lopputulos oli kaamean kaunis, mutta se ei ole olennaista jutussa.

    • Khayr
    • mmmmm

      Joko sieltä pian tulee uusi?
      ... päättelin vain...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3239
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2268
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe