Kuka muistaisi niitä ruokia, joita tehtiin kun oli pulaa ruuasta? Mitä silloin syötiin, kun oli nälkä eikä oikein mitään syötävää?
Mitä syötiin kun ei ruokaa?
34
126
Vastaukset
Ei ole tietoa, koska palsta on 60 .
Kannattaa kysyä 80 laiheliineilta.
Heille kun ruoka ei taaskaan maita.
H.On se pula joskus ruuasta nytkin. Viitseliäisyyttä vaatii hiukan, metsästä löytyy kyllä. Ei lihaa tarvita jokaiselle aterialle ja minusta kasvikset ovat halpoja nytkin. Poimi marjoja, osta ryynejä ja keitä kiisseleitä kyllä niistä vatsa täytyy.
Joulukinkut ovat ällöttäviä enkä muutenkaan kannata mässäilyä, mitä järkeä siinä on ?
Muikut ja silakat ovat mitä parhainta herkkua. Kesäkeitto vaikka talvellakin voisi olla ihan kiva vaihtelu ja ah.. riisipuuro. Eikä maksa paljon.
Pula-aikaa en tosin ole nähnyt.- Ei kokemusta pula-aj
Pula-ajan ruokaohjeita löytyy Marttaliitolta, linkki ohjeisiin
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=pula-ajan ruoka&source=web&cd=2&ved=0CDMQFjAB&url=http://www.martat.fi/keskustelu/ruokanurkka/?x33064=35156&ei=PiAYT9m9N82a-wb_6LXOCg&usg=AFQjCNE0Z84vbDZxulFuC5iyvoCCacMPjgEhdit laittaa jo linkin sillä aikaa, kun kirjoitin pitkää viestiäni, ja selasin samalla sitä Saimi Latosen keittokirjaa. :-)
Ei hätää. Koska olen kiinnostunut hyvin monenlaisista asioista, tilasin jo vuosia sitten Marttaliitosta nipun erilaisia kirjasia, yksi niistä on
PULA-AJAN RUOKAOHJEITA, kuudes painos, Helsinki 1946, josta Marttaliitto ry
on otattanut näköispainoksen vuonna 1997.
Tässä kirjasessa on kaikkiaan 155 ruokareseptiä, joten pula-aikanakin syötiin,
ja mielestäni suorastaan terveellisesti
Kun katson ruoka-aineita, menemättä vielä resepteihin, niin huomaan käytetyn
paljon kasviksia, juureksia, marjoja, ohraryynejä ja ohrajauhoja, kauraa, ruista, siis paljon viljaa, kalaa, sieniä, sisäelimiä, kuten maksaa.
Kirjassa on ohje, miten tehdään sokerijuurikkaista siirappia, jolla saatiin makeutettua leivonnaisia ja jälkiruokia.
Löytyy ohjeet hiivan tekemiseksi, samoin korvikevoin.
Kirjan ohjeilla pystyisi valmistamaan oikein herkullisen aterian.suvenkorento123 kirjoitti:
Kananmunat jäivät pois tuosta ruoka-aineluettelosta.
Pula-ajan jauhelihakastike:
100 g jauhelihaa
1 rkl rasvaa
4 rkl jauhoja
1 sipuli
vettä
suolaa
Jauheliha ruskistetaan, jauhot lisätään myös ruskistumaan, samoin hienonnettu sipuli. Kun kaikki ovat ruskistuneet, lisätään kuumaa vettä
sekä suola ja annetaan kiehua kypsäksi.
Nykynuori panee 400 g jauhelihaa, koska sitä on paketissa sen verran, ja korkeintaan 2 rkl jauhoja. On siinä vissi ero pula-aikaan.
- Muistuu hyvin
kun tuo pula-aika näyttää jatkuvan edelleen.
2kg vehnäjauhoja maksaa nyt 65 senttiä, kanamunat ovat kalliista nykyään 10kpl maksaa noin 1.50€, hernesoppa kahdeksi päiväksi 0.62€, perunat 0,52€ /kg, porkkanat 0.89€/kg.
Noilla tulee toimeen, jos saat jostain vielä vettä ja nuotion.
Onki on hyvä apu! Silakoita saa kalastajilta tosi edullisesti, ja ne ovat jopa tuoreempia kun kaupassa.
Tietenkin on teltta siirrettävä lähemmäs rannikkoa, siis noiden silakoiden takia. Juku!
Näin monta 80
Dementiako sieltä ajaa pois?
H.- jukujuku !
Eihän sitä voi muistaa.
Tästä asiasta et taida tietää mitään tai sitten turhaan teet numeron. Kyllähän SINUN pitää tietää tai sitten sinulla on muistihäiriö.
firefox58 kirjoitti:
Tästä asiasta et taida tietää mitään tai sitten turhaan teet numeron. Kyllähän SINUN pitää tietää tai sitten sinulla on muistihäiriö.
"firefox58"
Sikäli kun viestisi oli minulle, niin olin jo lapsena utelias.
Faija kertoi vuodesta 1942, rintamalla, ja varsinkin liharuoat eivät olisi tehneet kauppaansa ilman mahotonta nälkää.
Silloin ei tiedetty Vihreästä teestäkään.
Mutta, tehtaanmiehenä hän sai 60 prossaa palkastaan ja äiti oli postinkantaja ihan virassa oleva, joten rahaa oli meillä, ja mummoni puolelta maanviljelystä.
Siksi minä sit synnyin pulskana poikana 1949, reippasti yli kolmekiloisena.
Äitini oli valokuvien mukaan uskomattoman hoikka ja kaunis 174 senttinen.
Sen mukaiset olivat rintansakin. Saattaa olla että minä sain aikaan jonkinlaisen Silikoni-efektin koska minusta kasvoi 185 senttinen raju karju.
H.hunksz kirjoitti:
"firefox58"
Sikäli kun viestisi oli minulle, niin olin jo lapsena utelias.
Faija kertoi vuodesta 1942, rintamalla, ja varsinkin liharuoat eivät olisi tehneet kauppaansa ilman mahotonta nälkää.
Silloin ei tiedetty Vihreästä teestäkään.
Mutta, tehtaanmiehenä hän sai 60 prossaa palkastaan ja äiti oli postinkantaja ihan virassa oleva, joten rahaa oli meillä, ja mummoni puolelta maanviljelystä.
Siksi minä sit synnyin pulskana poikana 1949, reippasti yli kolmekiloisena.
Äitini oli valokuvien mukaan uskomattoman hoikka ja kaunis 174 senttinen.
Sen mukaiset olivat rintansakin. Saattaa olla että minä sain aikaan jonkinlaisen Silikoni-efektin koska minusta kasvoi 185 senttinen raju karju.
H.Olet ollut onnellisessa asemassa, silti olet edelleen pieni mies verrattuna poikaani joka on 192, mistä lienee geeninsä saanut koska itse olen pieni ja pippurinen. Olen ylpeä ihminen joissakin asioissa ja sen mitä en ole kertonut tässä tai näissä keskusteluissa ovat edelleen omana tietonani ja tosia.
Valehdellut en ole koskaan. Kunnioitan vanhempiasi, kaikilla on on kohtalonsa, niin myös minun vanhemmillani, tosin he ovat jo haudassa molemmat.
Vihreä tee...osta sitä etnisistä liikkeistä, saat parempaa kuin nämä kitkerät muut pusseihin pakatut.
Oletko utelias vai tiedonhaluinen pelkästään ?firefox58 kirjoitti:
Olet ollut onnellisessa asemassa, silti olet edelleen pieni mies verrattuna poikaani joka on 192, mistä lienee geeninsä saanut koska itse olen pieni ja pippurinen. Olen ylpeä ihminen joissakin asioissa ja sen mitä en ole kertonut tässä tai näissä keskusteluissa ovat edelleen omana tietonani ja tosia.
Valehdellut en ole koskaan. Kunnioitan vanhempiasi, kaikilla on on kohtalonsa, niin myös minun vanhemmillani, tosin he ovat jo haudassa molemmat.
Vihreä tee...osta sitä etnisistä liikkeistä, saat parempaa kuin nämä kitkerät muut pusseihin pakatut.
Oletko utelias vai tiedonhaluinen pelkästään ?"firefox58"
Minä ostan aina Teeni Hagiksen hallista.
Olen pelkästään utelias ja tiedonhaluinen, en kai minä muuten tänne kirjoittelisi?
H. :)hunksz kirjoitti:
"firefox58"
Minä ostan aina Teeni Hagiksen hallista.
Olen pelkästään utelias ja tiedonhaluinen, en kai minä muuten tänne kirjoittelisi?
H. :)Tiedä tuosta koska olen Keski-Suomalainen. Osta nyt teesi hyvistä alan liikkeistä, varmaan sen osaat koska olet sieltä kolmoiskehän alapuolelta mutta mistä olet kotoisin,,,no senkin tiedän.
Yksi nuoruuteni juttu oli rasvarieska ja rieskahan on muutenkin synnyipaikkani perinneruoka, Tästä on pienet tytöt tehty ja vahvat pojat...:))
- muistoja pohjolasta
Koska leipä leivottiin kotona, niin ruisjauhoja oli aina silloinkin kun muuten oli niukkaa. Ruispuuro ja perunapuuro olivat lapsuudessani melko yleisiä. Luontaistaloudessa elettiin ja syötiin sitä, mitä kotona oli. Kesällä oli kalaa ja lehmätkin lypsivät paremmin, joten maitoakin oli käytössä. Talvella ruslkea kastike ja suolakala olivat usein perunoiden seuralaisia. Marjoja säilöttiin talveksi ja niistä saatiin vaihtelua ruokapöytään. Lämmintä ohrarieskaa leivottiin melkein päivittäin.
- meeriamanda
Kyllä ruuassa voi säästää nykyisinkin kun on ´nuukaiita´ kuin minä :))
Onneni on asua usean kaupan lähettyvillä ja seuraan ns. sisään houkuttelevia tarjouksia.
Kirjoitan lapun mitä tarvitsen ja en sorry helposti houkutuksiin.
Sanoisin et suunnittelemalla ruokalistaa tarjousten mukaan säästän melkoisen paljon.
Pientä hymähtelyä saa avokkini kun ´törsää´ leikkeleisiin joita ei mielestäni aina tarvi olla.
Kun nyt ei muutakaan laskettavaa enää ole , pidän ruokamenoista kirjanpitoa, itseni/nuukuuteni kanssahan minä kilpailen :D Aloituksessa puhuttiin mielestäni pula-ajasta, ajasta esim. sotien välissä, tai niiden jälkeen. Ja silloinhan oli kyse nimenomaan siitä, ettei ruokaa ollut saatavilla.
Nykyäänhän ruokaa on tarjolla vaikka kuinka paljon, kaatopaikoille vietäväksi asti.
Ja jos alkaa luetella tämän ajan ruokailutottumuksistaan, on kyse aivan eri asiasta kuin silloin, kun mitään ei ollut.
Isäni kertoi mm. siitä, kun hän tuli rintamalta kotiin, niin hänellä oli repullinen rahaa, muttei ollut mitään, mitä sillä ostaa.
Tämän ajan ihmisellä voi olla rahapula, muttei pula siitä ruuasta, mitä rahalla voi hankkia. On siis kyse kahdesta ihan eri asiasta.- meeriamanda
Käsitän kyllä aloituksen, vaan onko tilanne sittenkään niin hyvä? Nyt on ruokaa - vaan monellakaan ei riitä rahaa sen ostamiseen. Tämän tiedän entisen työni kautta.
Monet alimpia sos.korvauksia saavat valittavat nälkää. Olisi hyvä kun olisi meilläkin Jamie Olivereita jotka opettaisivat miten pärjätä pienten tulojensa kanssa... yltäkylläisyyttä on nykykaupat väärällään, vaan kun ei ole millä ostaa? - Muistuu hyvin
No mikä aika se sinun tai isäsi mielestä oli 1956 ?
Kun kaikki oli kortilla, ja mustapörssi rehotti kuten taas pian toimii uudelleen Suomessa, ja ne osti sieltä joilla oli reppu täynnä tuota mainitsemaasi tuohta.
Asuin kaupungissa kuten aina olen asunut, ja hain niitä ruokatavaroita kaupasta mitä noilla korteilla sai.
Ei siinä suklaata tai täytekakkuja osteltu hedelmistä nyt puhumattakaan. Joten kyllä se oli täyttä pula-aikaa meillä, ja paljon paremmin ei ole vieläkään vaikka ajaisivat marketit tonneittain ruokaa kaatopaikoille.
Missäs se laki on missä n kaupat joutuvat maksamaan niistä kovat jätemaksut ?
Taisi olla taas pelkää p a s k a n jauhantaa kuten aina.
- ,,,,,,,,,,,,,,
Kai sitä aina on ruokaa syöty, eikä pikkukiviä.
En ole elänyt pula-aikana, mutta sen olen oppinut, ettei silloin ollut kihtiä eikä tuskin kellään vaikkapa diabetestä.
Nythän ihmiset ahtavat lihaakin määrättömästi, jonka tiedetään aiheuttavan vakaviakin sairauksia.Enpä minäkään muista siitä sotien jälkeisestä ajasta juuri mitään, niin pieni olin.
Sen tiedän, että kortilla olivat monet tarvikkeet, ja äideillä oli tekemistä saada perheensä ruokituiksi, ainakin kaupungissa, missä ei ollut kasvimaata, kanoja tai possua. Silloin sukulaiset maalla olivat arvossaan, meillä ei heitä ollut
Mielenkiintoista on kuitenkin lukea sen ajan ruokareseptejä. Tämän ajan Pirkka-ruokaresepteissä tarvitaan ainakin kahtakymmentä eri ainetta, annan papukaijamerkin tuon ajan perheenäideille, jotka loihtivat muutamasta aineesta perheelleen ruokaa joka päivä. Syvä kumarrus.- ,,,,,,,,,,,,,,
suvenkorento123 kirjoitti:
Enpä minäkään muista siitä sotien jälkeisestä ajasta juuri mitään, niin pieni olin.
Sen tiedän, että kortilla olivat monet tarvikkeet, ja äideillä oli tekemistä saada perheensä ruokituiksi, ainakin kaupungissa, missä ei ollut kasvimaata, kanoja tai possua. Silloin sukulaiset maalla olivat arvossaan, meillä ei heitä ollut
Mielenkiintoista on kuitenkin lukea sen ajan ruokareseptejä. Tämän ajan Pirkka-ruokaresepteissä tarvitaan ainakin kahtakymmentä eri ainetta, annan papukaijamerkin tuon ajan perheenäideille, jotka loihtivat muutamasta aineesta perheelleen ruokaa joka päivä. Syvä kumarrus.Kyllä on ollut äitien kekseliäisyys kovilla, kun on pitänyt lähes olemattomasta loihtia suurellekin perheelle sapuskaa.
Muutamia ohjeita poimin netistä:
http://kiinet.com/hoilola/ruoka.htm
http://www.martat.fi/keskustelu/ruokanurkka/?x33064=35156
- Korppis*
Kun olin Ruotsissa töissä kuuskytluvun lopulla ja kaikki rahat mitä tienasin meni vaatteisiin ja meikkeihin sekä kaikkeen sellaiseen johon ei ollut Suomessa aikaisemmin varaa, syötiin kaurapuuroa voisilmällä ja juotiin vettä aina tiliä edeltävinä päivinä, mutta oltiin kauniita ja laihoja kuten muoti-ikonimme Twiggykin ; )
- ihan hyvää
Suomalaisia tortilloja, en muista miksi niitä sanottiin
Kuumalla hellanlevyllä paistettiin ruisjauhoista kaulittuja lettuja, jotka pyöräytettiin tuuteiksi. Täytteenä riisi-,manna- tai marjapuuroa. Tosi hyviä.
Nokkosia, voikukkia ja horsmia kastikkeissa ja teessä. Mustikkasoppa on edelleenkin hyvää entisajan dopingia.
Karkkeina syötiin porkkana-,nauria- ja lanttulastuja, joita vähän kärvennettiin hellalla.- virva-tuulia***
Tortillat?
Eräs karjalaismummo teki joskus tuolla tavalla sultsinoita.
Voikukista tehtiin korviketta jostsa keitettiin jotakin kahvin tapaista, myöskin paahdettuja jyviä on käytetty kahvinkeittoon.
- aika...
elän---leipiä maitoon.
Suomess on aina olleet luokat kuin kaikissa muissakin maissa.
Hunksz banaanit ovat hyviä sinulla tänäänkin? - eeti
Eipä ollut ruoasta puutetta lapsuudessani. Vaatimattomasti, mutta viisaasti syötiin kotiruokaa.
Syksyisin poimittiin marjoja ja sienestettiin.
Ei syöty pastaa, eikä pitsoja, pottuja oli joka päivä, ja läskikastiketta usein.
Nälissään ei tarvinnut nukkumaan mennä.- hölmö....
Olit yläluokassa. Jo nuorena näin mikä on älykkyys ja se on seurannut elämäämi, ensi kuussa täytän 65 vuotta.
Älykkyys ei ole tutkinto oli taso mikä tahansa.
Näin on-- katso historiaa---hölmö. - Korppis*
Eeti... meijän viime öiset höpinät olivat poistuneet bittitaivaalle kun aamupäivällä avasin koneen, menikö vauhti liian raisuksi sen jälkeen kun könähdin maate?
- eeti
Korppis* kirjoitti:
Eeti... meijän viime öiset höpinät olivat poistuneet bittitaivaalle kun aamupäivällä avasin koneen, menikö vauhti liian raisuksi sen jälkeen kun könähdin maate?
Eipä ole kuvaa silloisesta tilanteesta. Kaipa kömmin itsekin pesääni.
- aika apinoilla...
eeti kirjoitti:
Eipä ole kuvaa silloisesta tilanteesta. Kaipa kömmin itsekin pesääni.
eeti et koskaan ole kerännyt niin paljon sieniä kuin minä myyntiin, tämä sienistä.
- eeti
aika apinoilla... kirjoitti:
eeti et koskaan ole kerännyt niin paljon sieniä kuin minä myyntiin, tämä sienistä.
En varmaan olekaan. Omiksi tarpeiksi vain olen keräillyt.
Tykkään sienistä.
Monihan niillä syksyisin 'rikastuu', kun hyvin löytää ja osaa poimia.
- aika on vain yksi...
Onko varaa nukkua, kun kuolema lähestyy, Korvike?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t553703- 312104
- 392001
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171701Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401502Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251472- 781414
- 1361141
Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901115Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221093