Vanhemmat hoi!

morzovets

Olen itse miettinyt jo pitkään, mikä nykyvanhemissa on useimmiten vikana, sillä heistä on tullut tolkuttoman ylihuolehtivaisia.

Lapsi ei opi juuri mitään, ellei hän saa itse kokeilla, miltä mikäkin asia tuntuu. Esimerkiksi nykyisin on vanhempia, jotka eivät anna lastensa poistua pihapiiristä (tarkoitan sellaisia 6v lapsia). Jos vanhemmat huoltavat lastansa kuin vankia vankilassa, lapsesta tulee epäsosiaalinen (olen itsekin sellainen, mutta se on luonnon luomaa), itsetunnoton vässykkä, joka on pihalla kuin lumiukko kutakuinkin asiassa kuin asiassa.

Ja sitten teinien holhoaminen. Selväähän on, että monet teini-ikäiset ovat nk. änkyröitä koulumaailmassa eivätkä menesty koulussa. Tällöin vanhemmat alkavat enemmän kuin usein latelemaan rangaistuksia, mikäli kouluarvosanat eivät parane. Vanhemmat hoi! Tällainen holhoaminen vie teiltä voimat, eikä se opeta teiniä vastaamaan teoistaan. Paras tapa on tilanteen alussa nostaa asia keskustelun aiheeksi, ja jos teiniä ei kiinnosta, sano että "turha tulla itkemään" asian johdosta, sillä takuuvarmaa on, että teinin välinpitämättömyys kostautuu hänelle. Kantapään kautta oppiminen ei ole mukava oppimiskeino, mutta tutkitusti kaikkein paras. Jos teini ei opi kantapään kautta, ei hän opi ainakaan lähiaikoina mitenkään muutenkaan, paitsi hoitoon viemällä.

Suurin osa vanhemmista asettaa nykyään joko liian tiukat tai liian leppoisat rajat. Vain harvat hyvät vanhemmat tekevät toisin.

Seuraavassa lista asioista, joita ei tulisi kieltää lapsilta/nuorilta, ellei lääkäri tai muu vastaava taho toisin sano;
- Talvella pyöräily (opettaa varovaisuuteen, pehmeää lunta jos kaatuu)
- Energiajuomien/kahvin/kolajuomien juonti (voi aiheuttaa sivuvaikutuksia, mutta ellei opi kantapään kautta mahdollisia vaikutuksia, ei opi muutenkaan)
- Hiusten värjääminen (suurelta osin turvallista, joitain poikkeuksiakin voi olla)
- Klo 22 kotiintuloaika viikonloppuisin (sopiva aika, kesällä mahdollisesti jopa hiukan pitempi)
- Mopoilua (edistää tarkkaavaisuutta ja huolellisuutta)
- Tatuoinnin ottaminen (ei alle 15v, eikä mieluiten esim. pään seudulle)
- Lävistyksen ottaminen (ei alle 15v, kielilävistys ja k18 lävistykset ehkä syytä kieltää)
- Pukeutuminen esim. hevariksi (ei pääpiirteissään haitallinen)
- Elämän rajoittaminen, ellei tee koulutehtäviä (ei opeta vastuuta)

Puutu seuraaviin!
- Alkoholin juonti (voi tuhota maksaa ja sammua esim. lumihankeen)
- Tupakointi (lopeta kokonaan nk. ilmaisen rahan anto, ja vaadi tästä eteenpäin jotain rahan eteen, esim. imurointia tai jotain ylimääräistä hommaa)
- Itsemurha-aikeet (voi toteuttaa)
- Selkeä masennus (voi tehdä hulluuksia)
- Väkivaltainen käytös (rankaise ankarasti ja etsi taustatekijät asialle)
- Ihmisten tolkuton haukkuminen (jatkuva huorittelu yms)
- Huumeiden käyttö (tekee helposti rikollisen)
- Varastelu (alkaa useimmiten varastaa enemmän ja enemmän)
- Narsistinen käytös (voi muuttua aikusena hirviöksi)
- Täysin epävarma käytös (traumaattinen tapahtuma takana?)

morzovets

0

96

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
        Ikävä
        60
        6174
      2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
        Ikävä
        100
        3202
      3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
        Oulainen
        25
        2496
      4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
        Ikävä
        21
        2138
      5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
        Suomi24 Blogi ★
        353
        1779
      6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
        Ikävä
        27
        1656
      7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
        Ikävä
        25
        1410
      8. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
        Perussuomalaiset
        224
        1394
      9. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
        Ikävä
        49
        1342
      10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
        Tunteet
        29
        1312
      Aihe