On normaalia ihmisen käyttäytymistä antaa tuskallisia sähköiskuja toiselle ihmiselle.
Normaali
3
51
Vastaukset
Siitä oli hauska tutkimuskin joskus =)
- n.
Niin oli. Mä katsoin dokumentin aiheesta jokin aika sitten. Mieleen jäi se, että täysin tavalliset, väkivallattomat, kiltit ihmiset antoivat iskuja, vaikka uhri aneli armoa ja pyysi lopettamaan. Jotain 80% ihmisistä jatkoi loppuun saakka, koska auktoriteetti niin käski ja heille vakuuteltiin, että vastuu on kokonaan muilla, ei heillä itsellään. Pieni vähemmistö sitten pisti kampoihin auktoriteetille ja lopetti kesken. Tutkijat selittivät, että nämä oman päänsä pitäjät eivät muuten mitenkään eronneet muista, heillä vain oli kanttia sanoa ei. He olivat oppineet sen taidon aiemmin, mutta sen voi myös opetella.
Pitäisikö nuorisoakin vain kannustaa käymään auktoriteetteja vastaan? Miten opettaisi lasta pitämään kiinni omista arvoistaan? Miten itse oppisi.... Tällaisia siitä tuli mieleen. - M.B.
n. kirjoitti:
Niin oli. Mä katsoin dokumentin aiheesta jokin aika sitten. Mieleen jäi se, että täysin tavalliset, väkivallattomat, kiltit ihmiset antoivat iskuja, vaikka uhri aneli armoa ja pyysi lopettamaan. Jotain 80% ihmisistä jatkoi loppuun saakka, koska auktoriteetti niin käski ja heille vakuuteltiin, että vastuu on kokonaan muilla, ei heillä itsellään. Pieni vähemmistö sitten pisti kampoihin auktoriteetille ja lopetti kesken. Tutkijat selittivät, että nämä oman päänsä pitäjät eivät muuten mitenkään eronneet muista, heillä vain oli kanttia sanoa ei. He olivat oppineet sen taidon aiemmin, mutta sen voi myös opetella.
Pitäisikö nuorisoakin vain kannustaa käymään auktoriteetteja vastaan? Miten opettaisi lasta pitämään kiinni omista arvoistaan? Miten itse oppisi.... Tällaisia siitä tuli mieleen.Hyvä kysymys. Suurin osa tavallisista aikuisista ihmisistäkin on auktoriteettiuskovaisia. Se..on..varmaankin.. sukua ryhmäkäyttäytymiselle?
Ryhmäkäyttäytyminen koetaan turvallisena ja aitona. Poikkeavaa ja kyseenalaistavaa pidetään hankalana. Ja sen yksilön ruotuun laittaminen noudattaa aika pitkälti niitä menetelmiä, joita voisi kutsua narsistisen alistamisenkin välineiksi.. ja luultavasti iskee samoihin kohtiin ihmisessä.
Ryhmäkäyttäytymiseen helposti sujahtavat ihmiset ovat helpommin ohjailtavissa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h503395- 343045
Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062761Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv422503Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.511955Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151599- 321483
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061297- 1801231
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731080