Kuvien lataaminen koneelle

TyhmyriOOO

Canonin järjestelmäkamera nyt kokeilussa, mutta miten lataan oikeaoppisesti kuvat koneelle ettei hajoa heti ;)? Onko mukana tullut ohjelma pakko ladata? Testasin jo vanhaan perinteiseen tyyliin ladata kun en jaksanut ohjeitakaan tarkkaan lukea.. :DD Tein näin: piuha kiinni kameraan ja koneeseen, kone tunnisti ja sitten valitsin ja latasin kuvat... Kun kaikki oli valmista katkaisin virran ja vedin johdon pois. Turmelenko omaisuuteni heti kättelyssä vai voinko tehdä näin?

10

390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nikon D90

      Kai sitä noinkin voi tehdä, itse kuitenkin otan kortin ulos kamerasta ja laitan koneen lukijaan josta siirrän haluamani kuvat haluamaani hakemistoon. Nuo nimeän kuvauspäivän ja aiheen mukaan esim. "20120119 naapurin katti" siinä näkyy kuvauspäivä ja aihe joka helpottaa hakua myöhemmin. Kun olen varmistanut kuvat tyhjään kortin uusille kuville ja palautan kameraan.

      On sitä varmasti muitakin hyviä keinoja ja tapoja tuon suorittamiseen mutta itse olen pitänyt tuota hyvänä.

    • Dol Biong

      Ei tuossa siirtotavassasi mikään omaisuus turmeltunut.

      Kaikki tavat millä kuvat siirtyy on oikeita, mutta ei sovi aina ja kaikille.
      – tuossa piuhahommassa pitää varmistaa, että kamerassa riittää virtaa.
      – mulla on tapana heti kuvauspaikalla vaihtaa ”tyhjä” kortti kameraan. Kuvat siirrän kortista kennettavan kortinlukijalla ja tyhjennän kortin
      – yksi vaihtoehto on erillinen usb-kortinlukija
      – pokkarissani on Eye-Fi kortti joka osaa siirtää kuvat ”langattomasti”

      ”Pakko-ohjelma” tarvitaan vain tuossa Eye-Fi vaihtoehdossa.

      Nuo kameran mukana tulevat ohjelmat on usein ”vanhoja” versioita jotka kannattaa päivittää jos niitä käyttää.

      • Siis tyhjennät kortin ennen kuin olet varmuuskopioinut kuvasi?

        Canonin Zoombrowser (vanhemmissa versioissa CameraWindow) osaa kopioida automaattisesti vain uudet kuvat ja kopioi ne automaattisesti päiväyksen mukaisiin kansioihin.


      • Dol Biong
        okaro kirjoitti:

        Siis tyhjennät kortin ennen kuin olet varmuuskopioinut kuvasi?

        Canonin Zoombrowser (vanhemmissa versioissa CameraWindow) osaa kopioida automaattisesti vain uudet kuvat ja kopioi ne automaattisesti päiväyksen mukaisiin kansioihin.

        Joo tyhjennän heti kun olen kopioinut kuvat koneelle.
        Lisäksi n. joka kymmenes kerta ”tyhjennän” kortin vielä kamerassa ”formatoimalla”

        Varmuuskopiot teen vasta lajittelun jälkeen (LR:ssa Export to DNG). Varmuuskopiointiin ”pääsee” ehkä noin 1/10 otetuista kuvista.

        Yhtään varmuuskopiota en oe koskaan tarvinnut, mutta ovatpahan olemassa ”pahan päivän varalle”.

        ps.
        ”Joku kertoi täällä rikkoneensa SD-kortin”
        Joo, joku toinen kertoi virran loppuneen kamerasta kesken kuvien siirron ja kuvat meni bittien taivaaseen.
        Minä taas rikoin kameran usb-liittimen ja kannettavan tietokoneen, joku muu taas kertoi rikkoneensa kameran.

        Onko se niin, että minä teen aina oikein, toisin tekevät on aina väärässä?


    • Oman softan käyttö

      Mä olen käyttänyt mukana tullutta softaa ja USB-kaapelia. Se softa siirtää uudet kuvat automaattisesti kuvauspäivämäärän mukaisesti hakemistoihin (mallia 2012-01-15). Ehkä asetuksista pitää käydä ekalla kerralla katsomassa, että on valittu kuvauspvm:n mukaisiin hakemistoihin siirto ja kamerassa pitää olla pvm ja kellonaika oikein.

      Teen näin:
      USB-kaapeli kiinni kameraan (on jo valmiiksi kiinni mikrossa).
      Kamera kuvienkatselutilaan. Ohjelmisto käynnistyy. Valitsen siirrä uudet kuvat.
      Kun valmis, sammuitan kameran ja otan siitä USB-kaapelin irti.
      Ja kuvienkatseluohjelma käynnistyy automaattisesti näyttäen kaikki uudet kuvat kuvauspäivän mukaisesti lajiteltuna.

      Tuo on mielestäni ehdottamasti kaikkein helpoin ja nopein tapa ainakin silloin, jos kuvia ja videoita ei ole sadoittain tai tuhansittain kerralla siirrettävänä ja akussa on jonkin verran virtaa.

      Joku kertoi täällä rikkoneensa SD-kortin, kun oli siirrellyt sitä kameran ja muistikortinlukijan välillä... sitä ongelmaa ei tässä tule.

      Mutta saat sinä ostaa SD-kortin lukijankin ja käyttää sitä, kukaan ei sitä estä.

    • TyhmyriOOO

      Kiitoksia kaikille vastauksista :)! Mulla ei oo kortinlukijaa ja kätevämpää kai tuo on kamerasta suoraan siirtää, jossei siinä tosiaan mitään ongelmaa oo.. Hyvä kun mainitsitte tuosta että virtaa on oltava riittävästi tai saattaa muistikortti tehdä pienen kadotustempun kuvien kanssa.. Enpä ole tullu ajatelleeksi kun vanhasta ixuksesta jonka akku on ihan kuollut, oon kuvia lataillut.. :S Hupsista! Ohjelmasta vielä sen verran, tyhmä kysymys, mutta jos sitä kautta lataisi kuvia niin meneekö ne sinne ohjelmaan, miten käy jos vaihtaa konetta? En kyllä viittisi ruveta sitä lataamaan kun kone on vähän *piip*..... Oon tottunut lataamaan vanhalla mekanismilla jossa valitsen ladattavat kuvat ja sitten ne menee esim. omiin kuvatiedostoihin, hyvä jos tää on ihan ok.. Kätevintä ja tottunut. Jätän aina muistikorttiin kuitenkin vanhojakin kuvia niin joutuu valikoimaan, ettei kaikkea lataa uusiksi :D Miksi tyhjentelette kortin kokonaan? Pitääkö muistikorttia muuten alustaa muulloin kuin ensimmäisellä kerralla? Mutta miten tosiaan missä tilassa kameran pitäisi olla kun käy lataamaan, tuossahan ei ole samanlaista kuvienkatselu tilaa kuin just perus pokkarissa jossa on video, kuvaus ja katselu vipu.. järkkärin laitan päälle ja sitten siinä on joku kuvienotto "ohjelma" ja siitä lataamaan, vai pitäskö se vielä painaa sinne kuvienkatseluun.. Toivottavasti joku ymmärsi jotain.. :D Pyydän anteeksi että oon tosiaan aika käsi tässä.. ehheh..

      • Kortinlukijan saa alkaen n. viidellä eurolla ja se on useimmissa tietokoneissa nykyään kiinteänä. Ei kuvat mene minnekään ohjelmaan vaan ne tallennetaan kovalevylle tiedostoina. Kuvat ym, materiaali on syytä varmuuskopioida USB-levylle. Konetta vaihtaessa voi datan siirtää USB-levyn avulla.


    • Dol Biong

      Miksi tyhjentelette kortin kokonaan? Pitääkö muistikorttia muuten alustaa muulloin kuin ensimmäisellä kerralla?
      – muistivälineillä on tapana ”korruptoitua” tms.
      Kortti ei tyhjene, vaikka kuvat poistetaan (ne on silti siellä). Tuo alustaminen (formatointi) on ikäänkuin kortin suursiivous, suosittelen!

      Mutta miten tosiaan missä tilassa kameran pitäisi olla kun käy lataamaan, tuossahan ei ole samanlaista kuvienkatselu tilaa kuin just perus pokkarissa jossa on video, kuvaus ja katselu vipu.. järkkärin laitan päälle ja sitten siinä on joku kuvienotto "ohjelma" ja siitä lataamaan, vai pitäskö se vielä painaa sinne kuvienkatseluun..
      – tuo vaihtelee eri kameramalleissa ja ohjelmissa. Vivun asennolla ei muuten ole merkitystä kuvien siirrossa.
      Yhdessä mun pokkarissa (Oly) ei tarvitse laittaa edes virtaa päälle, mutta pc-yhteys pitää hyväksyä ok-napilla.

      Kuvat ei koskaan mene ohjelmaan vaan aina koneen kovalevylle.

    • HETALE

      KYSYMYS KUULUU.MITEN TALLETAAN TIETOKONEESTA KUVAT CD LEVYLLE EN OLE KOSKAAN LAITTANUT NIITÄ.

      • se eka kertako?

        Pitää polttaa cd-levylle. Tarvitset tyhjiä cd tai dvd-levyjä, polttavan cd- tai dvd-aseman. Poltto-ohjelma saattaa Windowseissa ollakin jonkinlainen mukana itsessään, mutta jos ei löydy tarvitset vielä poltto-ohjelman, hyvä ilmainen ImgBurner.

        Netistä kyllä löytyy ohjeita, mutta ehkä parempi että pyytäisit jotain kaveria neuvomaan kädestä pitäen (huom!) eka kerralla jos tuntuu vaikealta...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe