Kuinka jaksatte työssä

the best

Olen tehnyt siivoustyötä noin vuoden verran 8 h päivässä. Aiemmin olen ollut muulla alalla.( ne työt lähti kiinaan) Miten jaksatte? Kun tulen kotiin, kaadun kuolleena sänkyyn. Olen ajatellut lyhyempää työpäivää. Olen myös hakenut muun alan kouluun mutten ole päässyt.

13

667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuin jalokiviä

      Tuskin nyt ihan kuolleet kirjoittavat... Mitä yleisesti pidät työstäsi? Voitko vaikuttaa työasioihisi? Ja sänkyynkaatuminen ei auta...
      Itse en mene suoraan työstä kotiin, vaan jätän työasiat matkalle. Kotona aion tänäänkin mennä ensin pesulle, kirjastosta kotiin päästyä.

      Sitten pikkisen siistin kotona,raaviskelen lemmikkiä siinä sivussa, juttelen kamun kans puhelimessa Jotain Ihan Muuta kuin työasioita...
      Hoidan pyykit, syön.
      Lähden yöjalkaisiin tota...noin... oman ukon luo. Ja minua muuten nukuttaa... Sitten.

      Kokkaan hoidankoiraa siivoanukolle saunon hiihdän neulon tiskaanja... kaikkea tavallista, keppijumpan tai uimahallinkin.
      Kirjoitan, palaan kotiini, nukun yhden "oman" yön. Ja taashan sitten on Maanantai, minä olen kuin Karvinen, muikea.
      Olen yksityisellä sekalaisissa siivoustöissä. Kirjavaa arkea...

      Joskus on hetkiä, kun tulee väsymys. silloin palautuu mieleen onneksi, miksi tätä tekee. Se kun on palveluala, tämä. Ihmisillehän noita paikkoja putsataan.

      • ................pop

        Jos työt alkaa 12.00 ja loppuu 20.00 voi olla vaikea mennä kirjastoon. Siivoustyö on monesti myös vuorotyötä eli loppuu 20.00 ja alkaa seuraavana aamuna klo 06.00. Kyllä siihen väsyy.


      • Anonyymi
        ................pop kirjoitti:

        Jos työt alkaa 12.00 ja loppuu 20.00 voi olla vaikea mennä kirjastoon. Siivoustyö on monesti myös vuorotyötä eli loppuu 20.00 ja alkaa seuraavana aamuna klo 06.00. Kyllä siihen väsyy.

        Tarkoitinkin,että: ei pyöritetä työasioita päässä vuoron loputtua. Teen itse yli 50 v täysaokaista siivoustyötä,ja toki se välillä kuormittaa. Kipuihin on venyttelyt ja kipugeeli,ja harrastuksia on joitain vapaapäivien iloksi.
        Kunnon työvälineet. Tauotus. Nukutut yöt ja sopiva ruokarytmi,siinä tärkeimmät millä pärjää. Ja jos työt on mitoitettu väärin,siitä kannattaa jutella esihenkilön kanssa.


    • no worries

      Mä teen "vaan" 6-7 h työpäiviä (tosin usein kyllä 6 pvä viikossa..). Mulla menee työmatkaan noin tunti, eli saan töitten jälkeen heti huilahdettua julkisissa.

      No problems, vitamiineja naamaan ja lenkit vielä työpäivän päätteeksi, että pysyy kunnossa :))

    • vkosiivous

      Mikäs siivoustyössä rasittaa? Askeleet! Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Vie mennessäs, tuo tullessas, tee ollessas.

      • Anonyymi

        Siinähän se kuormitus jo tuleekin. Kohteeseen vie, tekee ollessa. Vie, kello käy jo seuraavaa kohdetta. Seuraavaa ja taas seuraavaa.
        Täytyy sanoa että eipä ole liikaa aikaa työvaiheita huolella tehdä. Vaikka miten on vuosien rutiini, menetelmät hallussa ja ei ota turhia askelia. Reumatismi on tuttua jaloissa, olkavarsissa ja vauhti ei lisäänny enää tämän ikäisellä, vaan hiipumaan päin on. Työn vaatimus kuitenkin on että pysyy aikatauluissa- ellei, se on vapaa-aikaa mitä työhön käyttää loppupäästä.


    • lotto

      Eihän tätä jaksakkaan, pakko jotain vaan tehdä.

    • lfödkgöäldkgpor

      Teen 4,5 h per päivä, siivoustyötä. Ihan vaan vanhuksille ja sairaille, on raskasta ja olen ihan puhki kyllä töitten jälkeen. Joka paikka kipeytyy, lisäksi vielä kytätään kuin pientä lasta että miten teet työsi. Ei ole valituksia tullut, silti ei työnantajan puolelta kyllä kiitosta tule.
      Ei paljoa kiinnosta tehdä koko hommaa kun tietää ettei pidetä minään. Taukojakaan ei voi aina pitää..koko päivä vaan putkeen tehdään.

    • koitetaan jaksaa

      Teen vain 4,5 tuntia päivässä, viitenä päivänä viikossa. En jaksaisi tehdä yhtään pidempää päivää. Ei työ niinkään fyysisesti rasita, henkisesti sitäkin enemmän. Moppaus on pahinta, se ottaa itselläni hartioihin ja tuottaa inhottavaa oloa.

      Nautin vapaalla olosta. Viihdyn mainiosti yksin kotona ennenkuin muu kotiväki tulee kotiin. Siivoan kotona rauhalliseen tahtiin ja fiilistellen. Venyttelen ja jumppaan ja ulkoilen. Nukun riittävästi.

      Jos kovasti jään säälittelemään ja voivottelemaan työn raskautta, aiheuttaa se enemmän väsymystä ja mielialan laskua. Silloin helposti haluaa vain kaatua puolikuolleena sänkyyn.

      Jos pärjäät taloudellisesti, kannattaa sinun vähentää työtunteja ja olla armollinen itsellesi. Turhaan uuvutat itsesi, jos vähemmälläkin pärjää.

    • ...

      Minulla on osa-aikatyö,4-7 tuntia/pv,harvemmin kylläkään tuo seitsemän tuntia, joten eipä duunit aina paljoa rasita, mutta loma-aikoina työt kyl lisääntyy, koska tehään silloin toistemme paikkoja, samoin jos joku jää saikulle.

      Jaksamista saan ihanasta miesystävästäni, naisystävistäni, lapsistani,rakkaasta lapsenlapsestani ja liikunnasta sekä raittiista ilmasta,jota tulee jo työn puolesta, koska fillaroin kesät, talvet. Lenkillä harvemmin käyn mutta nyt kun on lunta, niin hiihtämässä käyn pari krt/vko.

      tekisin ihan mielelläni pitempiäkin päiviä palkan takia, mutta tällä hetkellä tilanne on tämä, joten siihen on tyytyminen.

    • Laitosh-kerrosh

      Olen siivonnut jo 30v erinlaisissa paikoissa hotelli, sairaala,kauppa, toimisto jokaisessa on erilainen työtahti ja erilainen henkilöstö jos tuntuu liian raskaalta, vaihda paikkaa.
      Ei kannata siivota jos on illalla rättiväsynyt , silloin työ on mitoitettu aivan väärin.
      Menin kerran helsingin hienoinpaa hotellii meitä otettii 16 kerroshoitajaa, kukaan ei jaksanut olla 3kk kauenpaa se työ tahti oli aivan sanoin kuvaamatonta.

    • Siivoton

      Kyllä tätä jaksaa, kun muistaa, ettei ole ainoa: kunkeikkaapukkaa liikaa, apua on saatavissa.
      Jos mikä on raskasta joskus, on ne henkisesti raskaimman sarjan paikat, tarkoitan elämän päättymisen jälkien siivousta, ja tietyntyyppiset remonttikohteet, ja muutenkin hyvin ankeiden jälkien poistamiset.
      Perustyö eli normaalielämän, tai yritysten, tms. on ihan kivaa...

      Edelleen, mietintää olen pitänyt itsekin joskus, mikä saa jaksamaan.Listata voisin, että tiimin ja työnantajan täysi tuki, ja se että vastuutakin saa, ja että ei kaikesta pyykistä, ym. tartte kotonaan huolehtia, ja ne semmoiset pienet, arkiset...

      Itse työhän kun on likaistakin joskus. Oman peruskunnon ylläpito myös helpottaa, ja henkinen huolto,eli vapaalla on, vapaalla, eikä pyöritä työasioita..
      äkkiäkös stressaa, jon koko lopun viikon työlistan koittaa pitää nupissa.
      Tai vatvoo muuten ammatin asioita, kyllä ne tekemättömät työt löytyvät, karkaa ne eivät.. Tietysti, jos mitoitus on liika tiukkaa, se tekkee zombieksi, mutta sopii vain sitten kysyä työnantajalta, kuka millä kriteereillä mitoitti, tekisikö pomotaho itse tai asiakkaan järkkeemä "oma" siivooja siihen aikaan ne asiat.

      Työkaverien kans myös nauru, ja pienet kahvit jossain on ja toimivaa, voi hetken puhua tai olla puhumatta, mutta muusta muissa ympyröissä kuin töissä. Mihinkä ihmisillä on joka hetki niin kiirus, ettei tunnustusta esim. toisilleen ehdi?

      Joskus ala on väärä jollekulle. Se asia korjaantuu vain kelaamalla, mikä on se oman elämän asia, jota tekisi työkseen.

    • Anonyymi

      13 vuotta tehnyt ja pakko jaksaa,vuosi on tosi lyhyt aika tehdä tuon alan töitä. Pakko jaksaa vieläkun kroppa toimii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4479
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe