Mielialalääkkeet avuksi migreeniin?

Kiputyttö

Olen 21-vuotias nainen ja kärsinyt aurattomasta migreenistä noin 7 vuotta. Kaikenlaisia tutkimuksia on tehty ja lääkkeitä kokeiltu vuosien varrella, mutta mikään ei auta. Edes vahvoista kohtauslääkkeistä (esim. imigran) en saa edes sivuvaikutuksia.

Migreenini ei ole tavallista, kohtauksittain esiintyvää, vaan sellaista todella inhottavaa, väsyttävää ja pitkäaikaista päänsärkyä. Särky on aina toispuoleista ja säteilee ikäänkuin toisen silmän takaa. Kaikki valo häikäisee. Migreeni puhkeaa hyvin helposti, esimerkiksi autojen valoista kun ajan aamulla hämärässä kouluun. Myös parfyymit laukaisevat säryn herkästi. Valoherkkyys on kuitenkin suurin ongelma, jonka vuoksi migreeniä esiintyy jopa neljänä päivänä viikossa. En menetä kuitenkaan toimintakykyäni migreenin vuoksi, -useimmiten käyn normaalisti koulussa/töissä ja vapaa-ajallakin yritän olla ettei se pilaisi kaikkea. Migreeni kuitenkin vaikuttaa elämänlaatuuni todella negatiivisesti, sillä yleensä joudun esittämään paljon reippaampaa ja hyvävointisempaa kuin todella olen..

Olen myös huomannut että aina kun on jokin kiva juttu tiedossa, kaverit vaikka pyytää illalla kaupungille, migreeni ilmaantuu lähes pomminvarmasti. Pelkään jo etukäteen migreenioireiden ilmaantumista, joten sitten nehän sitten myös ilmaantuvat, kun stressaan ja jännitän. Kierre on valmis, eikä neuvo "No älä jännitä!" auta yhtään. Jännitän myös jonkin verran sosiaalisissa tilanteissa, ja tämäkin edesauttaa päänsäryn kehittymistä.

Jos joku on jaksanut lukea sepustukseni tähän asti, kiitän ja menen asiaan; Voisiko mielialalääkkeet tai beetasalpaajat tms auttaa minua? Jos niiden avulla selviäisin arkielämästä ja varsinkin niistä vapaa-ajan "kivoista" hetkistä jännittämättä, luulen että migreeninikin helpottaisi. Tavanomaisiin migreenilääkkeisiin olen menettänyt uskoni jo kauan sitten..

3

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mulla kans

      Olen kärsinyt migreenistä jo 20 vuotta ja ne ovat lisääntyneet hurjasti kunnes sain niitä vähemmäksi. Pidän siis päänsärkypäiväkirjaa. Kuukaudessa on noin 20 kohtausta ja viime kuussa vain 1 jee no okei takapakkiakin on tullut mutta ei vielä n oin paljon kun minulla on niitä ollut.

      Ensiksi takuuvarma migreeni puhkee jos syön natriumglutamaattia, aromivahvennetta, hiivauutetta sekä erilaisia makeutusaineita kuten aspartaamia.

      Toinen on paprikajauhe (vähensin ruokavaliostani kaikki mausteet tuon kuukauden aikana ja vähensin lihan syöntiä) Sitten kävin ruoka-ainetesteissä.,

      Kolmas asia on monipuolinen liikunta. zumba pitää paikat notkeina ja muu liikunta vahvistaa kehoa.

      Nuo lisäaineet jotka mainitsin vaikuttivat monta päivää ja jos tänään syön jotain lisäainetta niin takuuvarmasti lauantai-maanantai menee kohtauksen kourissa.
      Itse syön zomigia ja se auttaa.

      Niin ja ihan unohdin akupunktion! Aivan ihmeellinen juttu mutta se tehoo!

    • MK

      Monet käyttävät migreeniin nimenomaan mielialalääkkeitä. Niitä syödään pienempinä annoksina kuin varsinaiseen käyttötarkoitukseensa. Itsellä taitaa olla toinen tai kolmas mielialalääke käytössä ja vihdoinkin (kuuden vuoden ja 7-8 lääkkeen jälkeen) löytyi sellainen joka toimii. Itse syön Triptyliä 25mg iltaisin. Sivuvaikutuksina tulee tosin väsymystä (joka suurimmalta osin menee yön aikana ohi, eli tuleepahan taatulla illalla uni..) ja suun kuivumista. Mutta hyödyt ylittävät kirkkaasti haitat! Kaikenlisäksi lääke on todella halpa (muistaakseni 25mg tabl. 100kpl n.5€ kelakorvauksen jälkeen).

      Se mikä mielialalääke, tai lääke ylipäänsä, auttaa kenelläkin migreeniin selviää vain kokeilemalla. Sinuna menisin neurologille puhumaan asiasta. Itsellä samanlaista särkyä kuin sinulla (ei siis välttämättä vie toimintakykyä, mutta saattoi pahimmillaan jatkua päiväkausia lievänä). Syön siis säännöllistä estolääkitystä (juuri tuo Triptyl), samoin minulla on lääkärin määräämänä vahvoja buranoita ja panadolia kohtauksiin, sekä tietty täsmälääkkeet (tabletti, nenäsuihke ja pistos). Vähän särystä riippuen mitä kohtauksiin otan ja kuinka paljon. Lisäksi sain reseptin lihasrelaksanttiin, jota syön silloin tällöin kuurina. Lääkäri kun epäili, että runsas tietokonetyöskentely ja jumissa olevat niska/hartiat saattavat pahentaa särkyjä. Jos joudut usein ottamaan särkylääkettä migreeniin kannattaa pyytää lääkäriltä resepti kahteen erilaiseen särkylääkkeeseen (esim juuri nuo ibuprofeiini ja parasetamol). Itse olen pari kertaa saanut myös lääkepäänsärkyä ibuprofeiinin jatkuvasta käytöstä, jolloin tilanteeseen auttoi se kun ns. vuorokerroilla aina otti eri lääkettä kohtaukseen.

      • Lihasrelax

        Minullekin lihasrelaksantti auttaa. Triptylistä ei ollut hyötyä, samoin Stesolidista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5146
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1887
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1578
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1206
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe