Tehdäänkö lyhyt gallup siitä, että mitkä hyödyt ja haitat olette kokeneet eri lääkkeistä sosiaalisen fobian/jännittämisen hoidossa?
Mikä on ollut paras lääke ja miksi?
Aloitan itse:
Seronil, Cipramil, Aurorix = Ei mitään hyötyä, vain haitat (Seksiongelmat, unívaikeudet yms)
Cipralex = Aluksi pieni apu, mutta vaikutus loppui pikaisesti jo parin kk:n kuluttua. Myös tästä uni -ja seksihaittoja.
Propral= Laskee kyllä pulssia ja vie tärinää pois, mutta punastuminen kahta kauheampaa, sekä kasvojen hikoilukin lisääntyy.
Xanor= Auttaa, mutta on liiankin voimakasta jokapäiväiseen käyttöön. Väsyttää aivan kauheasti
Opamox= Auttaa jonkin verran, mutta tämäkin väsyttää eikä todellakaan sovi jokapäiväiseen käyttöön. Ehkäpä kuitenkin itselleni parhaiten sopiva lääke.
Kokeilematta on vielä joitakin, kuten esim.Efexor ja Zoloft. En tiedä olisiko ne sitten kokeilemisen arvoisia. Mikään ei tunnu auttavan :( Terapiat ja hypnoosit, sekä homeopaattisetkin aineet on tullut testattua, luontaistuotteista puhumattakaan. APUVAAAAAAAAAA
LÄÄKEGALLUP
9
1139
Vastaukset
Cipramil 20mg. Ei poista kohtauksia kokonaan mutta vältän sitten pahimmat tilanteet. Saan ne vain autoa ajaessa.
- exjännittäjä23v
Venlafaxin!!
Eli efexorin rinnakkaisvalmiste!
Mulla on sosiaalinen fobia lähes kokonaan poissa nyt 2kk jälkeen lääkityksen aloituksesta (Sitä ennen oli muutama kk toinen joka ei auttanu tarpeeks)!
Ei enää ahdista juuri yhtään sosiaaliset tilanteet, esitelmät eikä mikään muukaan. Edelleen jännitän, mutta se pysyy normaaleissa mittasuhteissa eikä ilmene fyysisesti.(Paniikkikohtaukset ovat poissa) Rauhoittaviakaan en enää ole tarvinnu, en halua enää ottaa vaan tahdon pärjätä ilman! Uskollan nykyään altistaa itseni pelottaville tilanteille.
Ja sos. fobiani oli pahaa luokkaa; hyvin invalisoiva! En olis uskonu että voisin koskaan parantua!
Tietenkin tämä monen vuoden kärsiminen jätti jälkensä ja olen nykyään vähän kömpelö sos. suhteissa koska niin pitkään ollut ilman. Mutta ei se mitään, rohkeasti tahdon itseni pistää likoon joka päivä! - HooTL
Kokemusta tilannekohtaisesta lääkityksestä jännitystilanteissa:
Diapam: Vaikuttaa jo 15 minuutissa, tuo mukavan rennon olon je ehdottomasti lievittää jännitystä. Hiljainen kaveri muuttuu puheliaaksi. Toki vähän väsyttää.
Xanor: Lähes yhtä nopea vaikutus kuin edellisellä. Huoleton olo. Yritän välttää, varoitukset ovat menneet perille.
Opamox: Vaikutus tuntuu vasta 1-2 tunnissa, minkä takia jäänyt vähälle käytölle.
Propral: Mahtava lääke jännitykseen, täysi kymppi. Kun fyysiset jännitysoireet poistuvat, ei henkinenkään jännitys vaivaa. Ei juuri sivuvaikutuksia.
Panacod: Parasetamolin kyytipoikana oleva kodeiini vaikuttaa niin, että tekisi mieli halata kaikkia vastaantulevia. Toisin sanoen, jännitys unohtuu totaalisesti. - jännätyyppi
"Propral= Laskee kyllä pulssia ja vie tärinää pois, mutta punastuminen kahta kauheampaa, sekä kasvojen hikoilukin lisääntyy."
Ihan sama juttu mulla! Propral on vissii vähä sellane, et siihen pitää tosissaa uskoo et se kunnol toimii. Ite oon kai sit liia pessimisti. Pulssia tietty laskee, mut muuten ei mitää vaikutusta.- georges
minkö kokoisella annostuksella oot kokeillut? mulla ainakin tuntui propral toimivan tosi hyvin. yllätyin.
- jännätyyppi
georges kirjoitti:
minkö kokoisella annostuksella oot kokeillut? mulla ainakin tuntui propral toimivan tosi hyvin. yllätyin.
Oon jo vuosikaudet syöny 40mg, eikä oo ikinä tuntunu ihmeemmin auttavan. Nyt ollu parin vuoden ajan tota hikoiluu jne. Tuntuu et propral nyt lähinnä vaa pahentaa tilannetta.
En tykännyt diapamista ja xanaxista ym sen luokan lääkkeistä ollenkaan. Paniikkini tulee autossa ja tämä Cipramil 20mg otetaan illalla. Jonkun verran väsymystä se aiheuttaa jos ottaa päivällä.
- hepokattimus
Jees muistakaa että propral toimii parhaiten silloin, kun ei ole nauttinut kofeiinipitoisia juomia taikka ei ole syönyt liian paljon. Mikäli on hirvee kofeiiniriippuvuus, niin suosittelen siitä erkaantumista. Eli kun propralin ottaa ennen tilaisuutta kohtalaisen tyhjään vatsaan ja jättää kahvin kokonaan pois, niin lääke toimii loistavasti. Mikäli tuntuu että ei toimi niin annostusta kannattaa nostaa aina sinne 60-80 mg asti. saattaa toki väsyttää silloin.
- jhjhjhjhjhjhjhjh
Kalja auttaa, ikävä kyllä ei mikään muu :(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h503395- 343045
Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062761Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv422503Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.511955Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151599- 321483
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061297- 1801231
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731080