Tuli ostettua cvt Outbäkki viime keväänä ja tähän asti on pelannut kuin unelma. Nyt kuitenkin on parina pikkupakkas aamuna liikkeelle lähdettäessä kuulunut poksahdus ja lievä nykäisy liikkeelle lähdettäessä, vaikka mielestäni olen maltillisella kaasulla liikkeelle lähtenyt. Pakittaessa ennen D-asennolle kytkemistä en tätä ominaisuutta ole huomannut. Pelkona on, että alkaa vaihteensiirto takkuamaan kuten noissa manuaaleissa. Lohkolämmittimessä pidän autoa enkä käytä seisontajarrua pakkasella, auto pysäköity tasaiselle. Kysymys cvt-miehille, onko muilla ollut samoja oireita ja voisko olla vaihteistoöljyistä johtuvaa.
cvt:n poksahdus
14
737
Vastaukset
- Kar daani
Kyllä mulla kuuluu manuaalistakin joskus melkoinen rusahdus erityiesti loskakelien jälkeen pakkasaamuna kun lähden liikkeelle. Alustaan ja kardaaniin kertynyt jäätä, lähtevät irti liikkeelle lähdettäessä. Oletko varma että ääni kuuluu vaihteistosta?
- jooooooo
Ääni kuuluu mielestäni juuri silloin kun vaihde/momentti menee päälle. Ikäänkuin arpois vähän liian ison välityksen. Peruutettaessa ei kuulu mitään ääntä (pakitan aina ensin parkkipaikalta lähtiessäni). Itsekin luulin ensin jään irtoamisääniksi. Minkähänlaiset automaattiöljyt tuolla laatikossa on vakiona. Pitäisköhän vaihtaa notkeampiin?
- bm lo u
mulla 47tkm ajettu 2.5cvt leka ja sen poksahtaa/nykäsee kun pysäköi ala/ylämäkeen,suht vähäinen rittää.Pikkuisen isomman mäen tuntui perus momentinmuunnin laatikot(useista kokemuksia)kestävän ennekuin vaihtaes rysähtää.Mut ajovahteelle kytkettäes pitää tän cvt laatikon kans malttaa,muuten tulee pikku rysäys.Ja kylmäs vielä se sekka lisää
- jooooooo
Tänään taas poksahti, väittäisin, että lootasta kuului heti kun nytkähti eteenpäin. Kardaanikin voisi olla, mutta miksei ääni kuulu pakitettaessa. Auto siis pysäköity tasaiselle. Onko kukaan vaihdattanut uudet autamaattiöljyt?
- kalle kustaa
Ettei vaan ole jarrupalat jotka "vapautuu"? Onkos noissa vielä se Hillholder? Jos on, niin se se siellä paukuu.
- åobn7ov
Se paukaus tulee,jos pysäköitäes pääsee sen liikumisvaran loppuun.siis mäki tai kuten mulla parkkipaikal lumesta kuoppa ja päsee liikkuu p asentoon laittaes.Ja vaihtaes pakittaes d asentoon liian nopeaan(eli odotetaan d asennos jarrut kiinni se kaksi sekkaa)niin pakahtaa aina.kokemusta 47 tuhatta kilsaa ja satoja peruutksia omalta/työpäikan parkkipaikalta.Se hilhold pitää erikseen painaa napista
- kalle kustaa
Jaa jaa P- asento on sama kun vahva mekaaninen salpa laatikossa . Jos sitä vastaan on kuormaa ( mäki tai kuoppa) niin kun se irrottaa, niin varmaan napsahtaa. on-off.
Taitaa olla ominaisuus...
En toki ole kuin kokeilllut CVT subarua mutta automaateista on paristakin paljon kokemusta ja niistä toinen oli Subaru.
Ei syytä huoleen. Ääni ei tule voimansiirrosta, koska vasta
liikkeelle lähdössä ääni kuuluu. Se tulee 96 %:lla varmuudella
jarrulevyistä, jotka ovat jäätyneet kiinni jarrupaloihin.
Sama ilmiö esiintyy myös kesällä kun auto on ollut pitemmän aikaa pysäköitynä kosteassa meri-ilmastossa meren äärellä,
levyt vaan yksinkertaisesti ruostuvat kiinni.
Yksi tuttava joutui hinauttamaan lavetilla autonsa varikolle kolmen viikon seisonnan jälkeen. Kysymyksessä oli A-Mersu jonka korjasivat takuuseen. Foresteri lähti viereltä
"napsahtaen" liikkeelle.- jooooooo
Hyvä juttu jos noin on. Ihmetyttää kuitenkin, miten ennen eteenpäin lähtöä pakittaessa ääntä ei kuulu. Seisontajarrua en pidä siis päällä ollenkaan. Kerkeiskö nuo jarrupalat jäätyä levyihin kiinni vaihteenvaihdon yhteydessä, vaihtorytmihän on automaatissa melko verkkainen. Epätasaisen pinnan aiheuttaman poksahduksen olen oppinut kyllä tunnistamaan. Kertokaas automaateista enemmän tietävät minkälaiset orkkisöljyt tuossa lootassa on, ettei olis liian jäykät pakkaskeleille, kuten manuaaleissa pari vuotta takaperin.
- 23
Mitä tarkoit? Ennen eteenpäin lähtöä pakitettaessa ääntä ei kuulu?
- jooooooo0o
Just sitä. Tänään ei kuulunut ääntä, kun lämmitin koneen hyvin ennen lähtöä, sattumaako, kenties. Jatkossa aion antaa pyöriä tovin, jos autaa, niin viittais noihin vaihteistoöljyihin.
- 23
Miten niin, just sitä? Voisitko selittää, miten eteen päin lähdetään pakittamalla? Vai tarkoitatko ainoastaan vaihteensiirtimen asentoa pakin kautta D:lle. P:ltä D:lle mennään aina pakin kautta, mutta ei siinä auton tarvitse liikkua välillä.
- Legacy 2.5 CVT 2011
En ole aiemmin huomannut mitään, mutta tänään oli -15 astetta pakkasta ja nyt täällä tuli tuo sama poksahdus D asennossa. Moottorin käynnistyksen jälkeen peruutin ensin pois parkkipaikalta ja silloin ei kuulunut mitään. Poksahdus tuli vasta lähtiessä eteenpäin D asennossa. Ei siis voinut tulla jarruista, koska muuten poksahdus olisi tullut jo peruuttaessa.
- jooooooo0o
Kokeilin huvikseni tuota bm lo u nimimerkin kikkaa ja odottelin kolme sekkaa ennen liikkeellelähtöä ja kikka toimi, ei kuulunut poksahtelua. Huonompi homma mikäli auto on parkkeerattu esim. tien varteen, eikä mahdollisuutta hidastettuun lähtöön ole. Väittäisin kyllä vahvasti, että tuo ääni kuuluu momenttimuuntimesta. Edelleen on mysteeri, miksei pidä ääntä pakittaessa. Oisko kellään hyviä ehdotuksia toimivista automaattiöljyistä, en noihin orkkisöljyihin oikein luota.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle934488Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖473106Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle852859- 781645
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391442450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1021224- 15967
- 184854
Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?
En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan37818Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah17812